اجرای برنامه ایراپن نیازمند ۲۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار

معاون بهداشت وزارت بهداشت اعلام کرد: اجرای ملی برنامه ایراپن 2500 میلیارد تومان نیاز دارد.

به گزارش خبر روزانه، دکتر کمال حیدری در نشست روسای مستقل دانشگاه های علوم پزشکی کشور در هتل قلب تهران گفت: ایراپن مهمترین برنامه ماست که در نظر داریم در سراسر کشور در تمام شهرهای کشور اجرا کنیم. این برنامه قبلا اجرا شده است اما برای اجرای آن در کشور به ۲۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

وی با بیان اینکه حدود 10 سال برای سند ایراپن زحمت کشیده شده است اما به آن توجهی نشده است، گفت: به دلیل کرونا تاخیر ناخواسته ای در اجرای برنامه های غیر واگیر دو یا دو صورت گرفت. سه سال که باید با توانمندسازی همکاران و نظارت بیشتر انجام شود، برنامه ها را با قدرت بیشتری اجرا کرد.

70 درصد بار بیماری ها غیر عفونی است

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه 70 درصد بار بیماری ها ناشی از بیماری های غیر واگیر است، خاطرنشان کرد: بیماری های غیرعفونی و مزمن باعث مرگ زودرس می شود. ما همیشه با بیماران مزمن سروکار داریم، بنابراین آموزش مداوم و توانمندسازی آنها برای داشتن یک سبک زندگی سالم بسیار مهم است.

اجرای طرح پزشک خانواده

حیدری گفت: دولت بر اجرای طرح پزشک خانواده تاکید دارد و به احتمال زیاد از نیمه دوم امسال باید این برنامه را در سراسر کشور اجرا کنیم. این برنامه حدود 10 سال است که در دو استان فارس و مازندران اجرا می شود اما اجرای آن در سراسر کشور با موانعی روبرو بوده است.

وی یادآور شد: اجرای پزشک خانواده در حوزه بیماری های غیرواگیر فرصت بسیار خوبی است زیرا در تشخیص زودهنگام بیماری ها و برنامه های غربالگری در درمان بیماری های غیرواگیر بسیار کمک کننده است.

حیدری افزود: در درمان بیماری های غیر واگیر ارتباط بین ادارات بسیار حائز اهمیت است. به عنوان مثال ریشه بیماری های اسکلتی عضلانی از مدرسه شکل می گیرد و ارتباط بیشتر ما با این حوزه و آموزش های لازم به کنترل بیماری کمک می کند.

وی در پایان خواستار استفاده فعالتر از توان بخش خصوصی شد و گفت: در بخش آزمایشگاهی در دوران شیوع کرونا نتایج خوبی از ارتباط با بخش خصوصی را شاهد بوده ایم و می توان از این تجربه موفق در حوزه های دیگر نیز استفاده کرد. .

به گزارش وبدا، لازم به ذکر است برنامه «ایراپن» شامل چهار بیماری دیابت، فشار خون، سرطان و بیماری های مزمن تنفسی و چهار عامل خطر کم تحرکی، رژیم غذایی ناسالم، مصرف الکل و سیگار است. برنامه ایراپن بر اساس سند ملی پیشگیری از بیماری ها با هدف پیشگیری و کنترل این چهار بیماری و چهار عامل خطر و کاهش 25 درصدی مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر تا سال 2025 در مراکز و پایگاه های تحت پوشش اجرا می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا