از اول با ارز ۴۲۰۰ تومانی مخالف بودم/ زمان بندی مشخصی برای کنترل تورم وجود دارد

استاندار بانک مرکزی با اعلام اینکه من از ابتدا با ارز 4200 تومانی مخالف بودم ، اما من از سیاست دولت پیروی می کنم ، گفت: پایه پولی و نقدینگی تا پایان مرداد امسال در مقایسه با پایان سال گذشته به ترتیب 4 و 12 درصد افزایش یافته است. کنترل نقدینگی و ثبات اقتصادی.

به گزارش خبر روزانه ، عبدالناصر همامتی در یک برنامه تلویزیونی به مناسبت هفته دولت درباره سیاست بازار ارز برای کنترل نقدینگی و تورم اظهار داشت: “باید درباره حفظ ارزش پول ملی گفت: این بستگی به تولید ملی و رشد اقتصادی دارد.” رشد اقتصادی کشور بر این اساس بود که با رشد اقتصادی ، ارزش پول ملی افزایش می یابد. همچنین ، افزایش صادرات می تواند به پول ملی کمک کند ، اما مهمتر از آن ، اگر نتوانیم تورم و نقدینگی را کنترل کنیم ، ارزش پولی را نمی توان حفظ یا تقویت کرد زیرا تورم می تواند به نوسانات ارزی و فعالیت سوداگرانه کمک کند. باندها

وی اضافه کرد: بنابراین باید تلاش کنیم تورم را کنترل کنیم که در آن بانک مرکزی موظف است آن را با نظر کارشناسان کنترل کرده و اقتصاد را کنترل کند. فشار اقتصادی همچنان به اوج خود ادامه می دهد که ایالات متحده سعی کرد انتظارات تورم را در دو مرحله یعنی 1997 و امسال به سمت فعالیت سوداگرانه سوق دهد. در این دوره ، بانک مرکزی تلاش کرد تا به ثبات اقتصادی کمک کند.

استاندار بانک مرکزی با بیان اینکه اصلاحات در سیستم بانکی بسیار پیچیده و طولانی مدت است ، اظهار داشت: در این رابطه شاهد عدم تعادل دیرینه بانک ها بوده ایم که منجر به افزایش نقدینگی شده است. بانک مرکزی بر مدیریت فعالیت مؤسسات اعتباری بدون مجوز متمرکز است و 99.8 درصد سهامداران منصوب شده اند. همچنین برخی از بانک ها متخلفینی داشتند که ثبات بازار پول را مختل می کردند و ما آنها را تغییر دادیم و آنها را جایگزین مدیران صالح تر کردیم

آخرین وضعیت ادغام بانک نظامی

وی در مورد آخرین وضعیت ادغام بانکهایی که جزئی از نیروهای مسلح هستند ، گفت: “از میان چهار بانک و یکی از موسسات اعتباری مورد نظر ، ادغام دو بانک کامل شده و سه مورد دیگر نیز رسماً ادغام شده اند ، اما جدول آنها هنوز تغییر نکرده است.”

همتی تأکید کرد: با ثبات در بازار پول ، اقتصاد تثبیت می شود و خاطرنشان کرد: اقدامی دیگر که بانک مرکزی برای اصلاح سیستم بانکی انجام داده است – چه کسی صاحب بانک ها است و چه تعداد سهم در آنها می تواند داشته باشد و صلاحیت های آنها مورد مطالعه قرار می گیرد. من نتایج را در بانک ها می بینم. اقتصاد کشور محور بانکی است و برای تحول در اقتصاد باید بانک ها دگرگون و اصلاح شوند.

وی ادامه داد: دولت منابع سپرده مسکن را پرداخت نکرده است ، اما من در جلسه ستاد تاج پیشنهاد کردم 75 هزار میلیارد تن را به ضرر تاج اختصاص دهم که از این میزان 20 هزار میلیارد تومان برای سپرده گذاری مسکن اختصاص داده ایم. این مکان سیستم بانکی است و هیچ ارتباطی با دولت ندارد ، که در آن سهم منابع بانک مرکزی یک سوم و بخشی از بانک ها – دوم است.

رشد پرداخت 67٪ در چهار ماه اول

همت با اعلام اینکه در چهار چهارم ابتدایی امسال میزان پرداخت خدمات توسط بانکها نسبت به سال گذشته 67 درصد افزایش یافته است ، اظهار داشت: بنابراین ما برای سه ماه اول ایجاد شده توسط کورونا از رکود اقتصادی خارج می شویم.

استاندار بانک مرکزی با بیان اینکه در سه سال گذشته هیچ نرخ بهره بانکی را کاهش نداده ایم ، افزود: “بانکها در سال 1996 با 15٪ در سال تثبیت شدند اما برخی از بانکها به دلیل عدم تعادل و سیستم بانکی نرخ بهره بسیار بالایی را ارائه دادند. این بانک ها با اصلاح سیستم بانکی ، سود را کاهش می دهند.

سپرده های بانکی برداشت نمی شود

همتی اظهار داشت: “سپرده های بانکی بیرون نمی آید اما آنها نیز افزایش یافته اند و با افزایش سود سپرده های بانکی نوع این سپرده ها تغییر کرده و اخیراً تعداد و نوع سپرده های بانکی اندکی روان شده است که اخیراً کاهش یافته است.”

سرپرست بانک مرکزی با بیان اینکه دو میلیارد دلار در دو سال گذشته به دلایل مختلف به بانک مرکزی بازگردانده نشده است ، افزود: از بین 250 نفر که صادرکنندگان غیرقانونی اعلام کردند ، برخی از آنها از لحاظ مالی ناتوان و مورد سوء استفاده قرار گرفتند. همچنین 70 نفر از این 250 نفر به بعضی از آنها وصل شده اند ، حتی در بین آنها صندوق خواب وجود دارد که نام آنها کارت ویزیت ساخته شده و تجارت انجام شده است.

وی با بیان اینکه سیستم معامله باید با بانک مرکزی هماهنگ شود ، گفت: “افرادی که ارز آنها بیش از 1 میلیون دلار یا بیشتر است ، هنوز 20 میلیارد دلار ارز خارجی نداشته اند.” ارزهایی که به چرخه اقتصادی باز می گردند یا گردش سرمایه هستند یا صادرکنندگان کالاهای خاصی را که قاچاق هستند وارد می کنند. بنابراین ، تا زمانی که کشور کالاهای ناچیز و قاچاق وارد کند ، بانک مرکزی نمی تواند به تنهایی عمل کند. کسانی که می گویند ما نمی توانیم ارز بیاوریم بهانه ای است.

از ابتدا در مقابل ارز 4200 تومانی بودم

فرماندار بانک مرکزی اظهار داشت: از ابتدا مخالف ارز 4200 تومانی بودم ، اما من از سیاست دولت پیروی می کنم. دولت می خواهد کالاهای اساسی را با قیمت پایین به مردم تحویل دهد. در این راستا ، اگر بتوانیم مشکل توزیع را حل کنیم و ارز 4200 تومانی را نقد کنیم و تفاوت آن را به عنوان یارانه به طبقه پایین بدهیم ، بهترین گزینه است. امسال تأمین کالاهای اساسی با ارز 4200 تن کمتر خواهد بود.

وی همچنین درباره وضعیت بازار ارز توضیح داد: “ما حدود یک ماه پیش سیاست جدید پولی را شروع کردیم و اکنون عواقب آن را می بینیم و طی چند روز گذشته عرضه ارز در سیستم نیما بسیار خوب شده است.” با حذف ارز 4200 تومانی ، نرخ ارز در نیمه راه قرار دارد و بازار آزاد به یکدیگر نزدیک می شوند ، بازار ارز تثبیت می شود و دستیابی به این هدف سیاست بانک مرکزی است.

وضعیت نقدینگی تا پایان آگوست امسال

همت در بخش دوم سخنان خود در مورد نقدینگی اظهار داشت: نقدینگی به گونه ای کنترل می شود که تا پایان ماه اوت امسال پایه پولی و نقدینگی به ترتیب تنها 4 و 12 درصد رشد داشته اند که این نشان دهنده نتایج بانک مرکزی است و نقدینگی و ثبات اقتصادی دارد. .

وی با بیان اینکه در چهار ماه نخست ، سیستم بانکی وجوه معادل 335 هزار میلیارد دلار تأمین کرده است ، خاطرنشان کرد: 61 درصد از این رقم برای سرمایه در گردش هزینه شده است و بدهی بانک به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

اقدامات بانک مرکزی برای کنترل عملیات بانکی

استاندار بانک مرکزی اضافه کرد: “برای کنترل ریال و معاملات آن اقدامات اساسی را برای اطمینان از اینکه معاملات با مبالغ زیاد لازم است بررسی و پایش انجام شود ، آغاز کرده ایم.” عملیات ریال به تدریج توسط بانک مرکزی و معادل 200 میلیون تراکنش روزانه کنترل می شود که ما سالانه میلیون ها میلیارد دلار معاملات را مدیریت می کنیم و تا پایان سال چندین سیستم کنترلی برای ریال و ریال برای جلوگیری از پولشویی و فرار مالیاتی تنظیم خواهیم کرد. مؤثر خواهد بود علاوه بر این ، بخشی از کنترل بازار ارز که می تواند بسیار بالاتر از هم اکنون باشد ، مربوط به کنترل ریالی و معاملات ریالی است.

همت افزود: برنامه مشخصی برای کنترل تورم در نظر گرفته شده است که براساس آن برنامه ریزی کردیم که تا ژوئن سال آینده تورم به 22 درصد در بالا یا پایین 2 درصد برسد و اگر تورم بالا رود ، سیاست بانک مرکزی آغاز می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا