از بیماری‌های منتقله از آب و غذا چه می‌دانیم؟

بیماری منتقله از طریق غذا بیماری است که در اثر خوردن یا نوشیدن نوشیدنی های آلوده ایجاد می شود. در مورد علل بیماری های آب و غذایی می توان گفت که بیش از 250 پاتوژن مختلف با شیوع بیماری های منتقله از غذا ارتباط دارند.

به گزارش خبر روزانه ، عفونت های ناشی از غذا معمولاً توسط باکتری ها ، سموم باکتریایی ، ویروس ها و انگلی ایجاد می شوند که جزئیات آن به شرح زیر است:

باکتریها: عوامل مختلف باکتریایی باعث بیماری می شوند. باکتری ها به طور طبیعی در محیط یافت می شوند ، در محیط زنده می مانند و تکثیر می شوند. آنها همچنین می توانند در میزبان و در غذا تولید مثل کنند. به عنوان مثال ، باکتری های سالمونلا باعث عفونت های ناشی از غذا می شوند.

سموم: سمومی که عمدتا توسط باکتری ها تولید و آزاد می شوند ، اگرچه سموم موجود در گیاهان ، حیوانات ، قارچ ها و سموم شیمیایی نیز می توانند مسمومیت غذایی ایجاد کنند.

ویروس ها: ارگانیسم های کوچکی که فقط در داخل سلول زنده رشد می کنند. ویروس های غذایی باعث می شوند که فرد به عفونت های ناشی از غذا آلوده شود. ویروس هپاتیت A و ویروس نورو ویروس یا نورو ویروس شایعترین عوامل ویروسی در این گروه هستند.

انگل ها: ارگانیسم های تک سلولی یا چند سلولی که در میزبان تولید مثل می کنند و نمی توانند در غذا تولید مثل کنند. انگلها می توانند کیست تشکیل دهند و در محیط باقی بمانند. وقتی کیست ها غذا یا آب را آلوده کرده و خورده می شوند ، در میزبان تکثیر می شوند و باعث عفونت ناشی از غذا می شوند.

نحوه انتقال و علائم اصلی بیماری های آبزی و خوراکی

مسیر انتقال بیماری های آبزی و خوراکی در همه موارد – دستگاه گوارش و اغلب مدفوع دهان. علائم و نشانه های بالینی بیشتر بیماری های منتقله از غذا شامل اسهال ، حالت تهوع ، استفراغ و درد شکم است. این علائم به طور متوسط ​​48-24 ساعت پس از عفونت ظاهر می شوند و یک تا دو روز ادامه دارند.

شیوع آب و بیماریهای ناشی از غذا به چه معناست؟

تعاریف مختلفی برای شیوع بیماری منتقله از آب وجود دارد. رایج ترین تعریفی که در سیستم مراقبت استفاده می شود این است: “وقتی دو یا چند نفر غذا و نوشیدنی مشترک داشته باشند و علائم بالینی مشترک داشته باشند ، شیوع بیماری منتقله از غذا اتفاق افتاده است.”

اهمیت و اپیدمیولوژی بیماری های آبزی و غذایی

افزایش مسافرت ، افزایش مصرف غذا در خارج از خانه ، مصرف غذاهای آماده منجر به افزایش شیوع این بیماری ها در سراسر جهان شده و بیماری های منتقله از غذا به یک مشکل بهداشتی جهانی و بین المللی تبدیل شده اند. در سال های اخیر شیوع بیماری های منتقله از راه غذا در جهان به دلایل مختلف از جمله افزایش تجارت مواد غذایی با سایر كشورها ، گسترش جهانگردی ، تغییر عادت های غذایی و افزایش مصرف غذاهای دریایی از یك طرف و عدم دسترسی به غذا به دلیل فقر. خشکسالی ، سیل ، قحطی و همچنین حوادث و فجایعی که سلامتی غذایی مردم را تهدید می کند ، در حال افزایش است که منجر به افزایش عفونت ها و مسمومیت های غذایی در سراسر جهان می شود.

سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند که حدود 600 میلیون نفر (یا از هر 10 نفر 1 نفر) هر ساله از خوردن غذای آلوده بیمار می شوند. در کشورهای صنعتی سالانه بیش از 30 درصد مردم به بیماری های خوراکی مبتلا می شوند و سالانه 20 نفر در هر میلیون از این بیماری می میرند.

طبق مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های ایالات متحده ، تقریباً از هر شش نفر یک نفر (یا حدود 48 میلیون نفر) به بیماری منتقل می شوند ، 128000 نفر در بیمارستان بستری می شوند و هر ساله حدود 3000 نفر می میرند. هزینه مبارزه با این شیوع بیش از 35 میلیارد دلار تخمین زده شده است. هر ساله ، در حدود 1.8 میلیون مرگ و میر ناشی از اسهال در سراسر جهان رخ می دهد ، که عمدتا به دلیل بیماری های آبزی و غذایی است.

طبق گفته وزارت بهداشت ، در کشور ما ، براساس اطلاعات به دست آمده در هنگام اجرای سیستم محافظت از آب و بیماری های غذایی ، در سالهای اخیر سالانه بیش از 4000 شیوع مواد غذایی و آبزیان گزارش شده است. بررسی این شیوع نشان می دهد که حدود 22000 نفر علائم بالینی را نشان می دهند ، 3000 نفر در بیمارستان بستری می شوند و حدود 40 نفر هر ساله می میرند. گزارش شده است که بیش از 50٪ شیوع به دلیل مصرف غذا اتفاق می افتد. این شیوع در مناطق شهری و روستایی تقریباً به نسبت مساوی رخ داده و افراد در هر سنی را درگیر کرده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا