افراد بلندقامت در معرض ریسک بالاتر سرطان روده بزرگ

در حالی که ارتباط بین رشد بالا و سرطان کولورکتال قبلاً بررسی شده بود، محققان می‌گویند مطالعات نتایج متناقضی را به همراه داشته است، معیارهای رشد متناقضی و افزایش خطر آدنوم، که پولیپ‌های پیش سرطانی روده بزرگ هستند، در نظر گرفته نشده است.

جرارد مولین، رئیس تیم تحقیقاتی دانشگاه جان هاپکینز در مریلند گفت: «این بزرگترین مطالعه در نوع خود تا به امروز است. “یافته ها بر اساس شواهدی استوار است که رشد بالا یک عامل خطر است که فراموش می شود و باید هنگام ارزیابی و توصیه به بیماران برای غربالگری سرطان کولورکتال در نظر گرفته شود.”

او می گوید: «یکی از دلایل احتمالی این ارتباط این است که رشد بزرگسالان به اندازه بدن مربوط می شود. تکثیر بیشتر در اندام افراد قد بلندتر ممکن است احتمال جهش هایی را که منجر به دگردیسی بدخیم می شود، افزایش دهد.

محققان ابتدا 47 مطالعه مشاهده‌ای بین‌المللی شامل 280660 مورد سرطان کولورکتال و 14139 مورد آدنوم کولورکتال را شناسایی کردند.

از آنجایی که تعریف قد در سراسر جهان متفاوت است، تیم تحقیقاتی بالاترین و کمترین رشد را در گروه های مختلف تحقیقاتی مقایسه کردند. نتایج نشان می دهد که به طور کلی، بلندقدترین افراد در بالاترین درصد، 24 درصد بیشتر در معرض ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند تا کمترین افراد در کمترین درصد.

مولن می گوید: به ازای هر 10 اینچ رشد، خطر سرطان روده بزرگ 14 درصد و خطر ابتلا به آدنوم 6 درصد افزایش می یابد.

محققان می گویند بیش از نیمی از سرطان های روده بزرگ به عوامل سبک زندگی از جمله رژیم غذایی ناسالم، عدم فعالیت بدنی، استعمال دخانیات و مصرف زیاد الکل مربوط می شود.

دکمه بازگشت به بالا