پیشگیری از سرطان روده با یک داروی روان‌پزشکی

به گفته شاف ، این متخصصان معتقدند که داروهای دارای لیتیوم می توانند به سلامت سلول های بنیادی دستگاه گوارش کمک کرده و آنها را در برابر اثرات منفی جهش های سلولی که باعث سرطان می شوند ، مقاوم سازند.

این کشف منجر به شروع یک آزمایش بالینی جدید از لیتیوم – یک داروی رایج که برای درمان چندین نوع بیماری روانی استفاده می شود ، می شود و احتمالاً لیتیوم از رشد سرطان روده جلوگیری می کند.

این آزمون افرادی را بررسی می کند که ژن “پولیپوز آدنوماتوز خانوادگی” (FAP) دارند.

FEP یک بیماری ژنتیکی نسبتاً نادر است که هر 7 تا 22 نفر به آن مبتلا می شوند. اگر کل روده بزرگ با جراحی برداشته نشود ، این وضعیت تقریباً همیشه منجر به سرطان روده می شود.

اعتقاد بر این است که بیشتر موارد سرطان روده در اثر جهش ژنتیکی به نام EPC ایجاد می شود.

نشان داده شده است که سلول های بنیادی روده ای که از جهش های EPC رنج می برند ، از همتایان سالم خود بهتر عمل می کنند و آنها را می کشند.

به گفته متخصصان ، این روند منجر به رشد بی پایان سلولهای جهش یافته و تشکیل توده های سرطانی می شود. بیماران مبتلا به FEP دارای جهش ژنتیکی EPC هستند و صدها پولیپ و توده غیر سرطانی را در روده تشکیل می دهند.

پروفسور لوئیس ورمیلن ، نویسنده اصلی مقاله منتشر شده در مجله Nature می گوید: “ما اولین مرحله رشد توده های سرطانی را در روده شناسایی کرده ایم.”

“ما دریافتیم که پس از جهش در ژن مهمی که سلولهای بنیادی روده را تنظیم می کند ، این سلولها به سلولهای فریبنده تبدیل می شوند که سلولهای محیط طبیعی را سرکوب می کنند.” این درک کاملاً جدید است زیرا همیشه اعتقاد بر این بوده است که سلولهای جهش یافته ای که می توانند به سرطان تبدیل شوند سریعتر رشد می کنند یا در برابر مرگ سلولی مقاومت بیشتری دارند. اما تحقیقات ما نشان می دهد سلولهایی که در آستانه تومور بدخیم هستند می توانند سلولهای بنیادی را به طور فعال سرکوب کرده و از آنها بهتر عمل کنند. این همان چیزی است که ما آن را رقابت برتر می نامیم.

دکتر هلن ریپن ، مدیر آژانس بین المللی تحقیقات در مورد سرطان ، گفت: “یافته های پروفسور ورمیلیون و تیم وی یک نقطه عطف مهم در درک ما از سرطان روده است.” ما از دیدن نتایج این آزمایش بالینی و پیامدهای بعدی آن برای افراد مبتلا به سرطان ارثی بسیار هیجان زده هستیم.

به گزارش ایندیپندنت ، سرطان روده چهارمین نوع شایع سرطان در انگلیس است که هر ساله بیش از 48000 نفر مبتلا به سرطان روده می شوند.

علائم سرطان روده نیز شامل تغییر در عادات روده ، درد شکم و خون در مدفوع است.

دکمه بازگشت به بالا