انتقاد وزارت بهداشت از تبلیغات کالاهای آسیب‌رسان سلامت/ جرایم بازدارنده نیست

مدیرکل جامعه بهبود مواد غذایی وزارت بهداشت با تأکید بر مضرات محصولات تبلیغاتی ارتقاء دهنده سلامت ، گفت: متأسفانه جرایم تبلیغاتی به حدی کم است که متخلف به راحتی هزینه آن را پرداخت می کند و کار خود را انجام می دهد. قوانین کنونی نظارت باید به صورت محدود کننده به روز شوند.

دکتر زهرا عبداله در گفت وگو با خبر روزانه وی با اشاره به اینکه لیست کالاها و خدمات مضر برای سلامتی سالانه با مسئولیت وزارت بهداشت برای جلوگیری از تبلیغات تهیه می شود ، گفت: این لیست سپس به سازمان صدا و سیما و وزارت فرهنگ و اسلامی ارسال می شود. رهبری “. ، تصویب شده توسط دبیرخانه شورای عالی ایمنی مواد غذایی ، تبلیغ برخی از محصولات ممنوع است.

وی افزود: به عنوان مثال ، شما نمی توانید نوشابه های گازدار را بدون شکر یا همراه با شکر ، نوشیدنی های انرژی زا ، نوشیدنی های مالت طعم دار ، آب میوه های بدون گاز با آب میوه کمتر از 25 درصد ، سس ، چیپس ، تنقلات و سایر غلات عمده اضافه کنید. ” با وجود اینکه لیست این محصولات با امضای وزیر بهداشت اعلام شده است تا زمانی که تبلیغات مکرر آنها را نبینیم تبلیغ می شوند.

عبدالله ادامه داد: ما نباید اثرات بهداشتی این تبلیغات را نادیده بگیریم و دلیل اینکه این تبلیغات را به ویژه برای کودکان و نوجوانان انجام نمی دهیم این است که این محصولات خطری برای سلامتی دارند و مصرف زیاد آنها می تواند برای سلامتی خطرناک باشد. مصرف زیاد چیپس یا نوشابه می تواند باعث دیابت و چاقی شود. مشکل بیش فعالی ناشی از استفاده از افزودنی ها و رنگهای غذایی در حال حاضر در کودکان ، نوجوانان و بزرگسالان وجود دارد و به مشکلات جامعه کمک می کند.

وی افزود: با تبلیغ چنین کالاهایی از رسانه های تصویری ، مردم و مصرف کنندگان به مصرف بیشتر تشویق می شوند که عوارض و عواقبی دارد. بنابراین ؛ تبلیغات نباید روی محصولاتی انجام شود که باعث بیماری و مشکلات با مصرف زیاد می شوند. از سوی دیگر ، وزارت بهداشت ، درمان و غذا و دارو همیشه انتقاد می کند که اگر مجبور نیستید این محصولات را مصرف کنید ، چرا اجازه تولید آنها را می دهید؟ باید بدانیم که ممنوعیت تبلیغات به معنی عدم تولید نیست ، چنین محصولاتی در سراسر جهان تولید می شود ، اما تبلیغات بالا و جذاب آنها مردم را تشویق می کند تا از چنین محصولاتی بیشتر استفاده کنند ، که در نهایت سلامت جامعه را به خطر می اندازد.

وی به بیلبوردهای موجود در شهرها اشاره کرد و ادامه داد: چنین تبلیغاتی خلاف قانون نیز است. ما در وزارت بهداشت به طور رسمی نظارت و اعتراض می کنیم و نامه هایی را به نهادهای مربوطه مانند صدا و سیما ، وزارت رهبری ، شهرداری و … ارسال می کنیم و همیشه می گوییم این تبلیغات برای شهرداری یا صدا و سیما سود است. کسب درآمد ضروری است ، اما اگر برای سلامتی مردم مضر باشد ، غیرقابل قبول است و سلامت مردم مهم است.

وی با اشاره به اینکه جرایم مربوط به تبلیغ کالاهایی که به سلامتی آسیب می رسانند ، عوامل را محدود نمی کند ، افزود: جنایات آنقدر کوچک است که فرد متخلف می تواند به راحتی هزینه آنها را پرداخت کرده و کار خود را انجام دهد. قوانین کنونی نظارت باید به صورت محدود کننده به روز شوند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا