ایرادهای تردز چیست؟

تردز چه قابلیت‌هایی دارد و چگونه می‌توان در آن عضو شد؟

پست‌ها در تردز می‌تواند شامل حداکثر ۵۰۰ کاراکتر (حرف و علامت) باشد و امکان درج پیوند، عکس‌، و ویدیو در آن نیز فراهم شده است. از محدودیت دو دقیقه و بیست ثانیه‌ای ویدیو در توییتر هم در تردز خبری نیست و می‌توان ویدیوهایی تا حداکثر پنج دقیقه منتشر کرد. مشابه با توییتر، کاربران در تردز نیز می‌توانند به پست‌های دیگران پاسخ دهند یا آن‌ها را بازنشر و برای دیگران نقل کنند. همچنین، امکان به اشتراک گذاشتن پست‌های تردز در استوری اینستاگرام فراهم شده است.

با استفاده از این فناوری، کاربران می‌توانند بدون نیاز به ایجاد حساب کاربری جدید در شبکه‌های اجتماعی دیگری که از این پروتکل پشتیبانی می‌کنند فعالیت کنند یا حساب خود را به آنجا منتقل کنند.

این نوع معماری کامپیوتری می‌تواند به محافظت از حریم خصوصی و نظارت بر داده‌های کاربران کمک کند، زیرا کاربران به‌جای تکیه بر یک سرور مرکزی، می‌توانند انتخاب کنند که داده‌های خود را بر روی سرور خود میزبانی کنند یا سرور مطمئن دیگری را انتخاب کنند. البته، به نظر می‌رسد تردز برای رسیدن به این جایگاه و استقرار کامل این پروتکل راه زیادی در پیش دارد.

ایرادهای تردز چیست؟

در همین روزهای اول انتشار تردز، مشکلات و ایرادهایی در نحوه فعالیت این اپلیکیشن دیده می‌شود. مهم‌تر از همه این است که به گفته اپ‌استور، این سرویس ممکن است اطلاعات مرتبط با داده‌های سلامت، مالی، مکان‌های بازدیدشده، و اطلاعات مرتبط با هویت کاربران را جمع‌آوری و از آن‌ها استفاده کند. انتقاد دیگر به تردز این است که در حال حاضر امکان حذف حساب کاربری وجود ندارد و تنها راه بستن حساب، حذف حساب اینستاگرام است. متا اعلام کرده است که روی این موضوع کار خواهد کرد.

مورد دیگری که کاربران به آن اشاره کردند نبود الگوریتم مناسب برای نمایش محتوا است. در حال حاضر، در صفحه اصلی برنامه، علاوه بر پست‌های افرادی که دنبال می‌کنید، محتوای تصادفی از افراد دیگر نیز نمایش داده می‌شود. به نظر می‌رسد این محتوا فقط بر اساس کشور سکونت، موقعیت جغرافیایی، و بدون تناسب با علاقه‌مندی افراد نمایش داده می‌شود.

چرا تردز در اتحادیه اروپا در دسترس نیست؟

باید در نظر داشت که اتحادیه اروپا دسترسی به شبکه اجتماعی تردز را مسدود نکرده، بلکه متا پیشگیرانه از انتشار پلتفرم خود در اتحادیه اروپا خودداری کرده است. در اتحادیه اروپا، انتقال و استفاده از داده کاربران بین پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی ممنوع شده است. متا قبلا سرویس‌های تبلیغاتی را در واتس‌اپ راه‌اندازی کرده بود که در آن از داده‌های فیس‌بوک یا اینستاگرام افراد استفاده می‌شد.

در ژانویه امسال، متا به‌دلیل تخلف از  مقررات عمومی حفاظت از داده‌های اتحادیه اروپا و استفاده از تبلیغاتی که بر پایه رفتار کاربران نمایش داده می‌شد، بیش از ۳۷۷ میلیون یورو جریمه شد. به همین دلیل، متا در نظر دارد تا زمان تطبیق کامل سیاست‌هایش با قوانین اتحادیه اروپا، تردز را در اتحادیه اروپا منتشر نکند.

همچنین سخنگوی کمیسیون حفاظت از داده‌های ایرلند به روزنامه ایندیپندنت چاپ دوبلین گفت که متا تایید کرده است که این اپلیکیشین در حال حاضر در اروپا ارائه نخواهد شد.

مقر شرکت متا شهر دوبلین، پایتخت ایرلند، است. مقام‌های شرکت متا به سوالات خبرگزاری فرانسه در این ارتباط پاسخی نداده‌اند.

متا یکی از هفت شرکتی است که اتحادیه اروپا آن را مشمول قوانین جدید حفاظت از اطلاعات خصوصی کرده است. به جز این شرکت، آمازون و اپل نیز باید از سال ۲۰۲۴ از قوانین جدید اتحادیه اروپا تبعیت کنند.

شرکت متا در ماه ژوئن ۲۰۲۳ هم به دلیل نقض مقررات حفظ حریم شخصی کاربران اروپایی ۱.۳ میلیارد دلار جریمه شد. این جریمه ۱.۳ میلیارد دلاری سنگین‌ترین جریمه شرکت‌های فناوری‌های پیشرو و دیجیتال از زمانی است که قوانین عمومی حفاظت از داده‌ها در اتحادیه اروپا اجرایی شده‌اند. کمیسیون اروپا از این شرکت خواسته است که تا ماه اکتبر، انتقال اطلاعات شخصی کاربران اروپایی به ایالات متحده را متوقف کند.

اتحادیه اروپا پیش از متا، آمازون را هم در سال ۲۰۲۱ به دلیل احترام نگذاشتن به قوانین رقابتی ۷۶۴ میلیون یورو جریمه کرده بود.

متا ماه گذشته به مشترکان اروپایی این شرکت اعلام کرد امکان دارد حساب‌های کاربری آن‌ها در فیس‌بوک و اینستاگرام برای مدتی از کار بیفتد.

کمیسیون حفاظت از داده‌های کاربران در جمهوری ایرلند برای پرداخت جریمه ۱.۳ میلیارد دلاری پنج ماه به شرکت متا فرصت داده است.

آیا تردز می‌تواند کاربران توییتر را جذب کند؟

از آنجا که عضویت و ساخت حساب کاربری در تردز با استفاده از حساب اینستاگرام انجام می‌شود و اینستاگرام هم بیش از دو میلیارد کاربر دارد، این پلتفرم بالقوه توانایی جذب تعداد زیادی کاربر و پیشی گرفتن از توییتر را دارد. اما اینکه آیا متا قادر به جذب کاربران توییتر خواهد بود یا خیر، بستگی به رویه شرکت متا دارد.

اگرچه شرکت متا محدودیت‌های ساختاری توییتر، از جمله محدودیت کاراکتر در متن، مدت زمان ویدیوها، و محدودیت محتوای قابل مشاهده را در پلتفرم خود رفع کرده است، آنچه توییتر را تا امروز از بقیه متمایز کرده است، پیشرو بودن در آزادی بیان و آزادی محتوا است، چیزی که در متا تقریبا وجود ندارد. متا چارچوب‌های سختگیرانه‌تری نسبت به توییتر داشته است و اگر بخواهد کاربران توییتر را جذب کند، لازم است سیاست‌های خود را مطابق با ذاتصمیمات بعضا عجیبی که ایلان مالک برای این شبکه اجتماعی اتخاذ کرد؛ از پولی شدن تیک آبی تا محدودیت در مشاهده پست ها برای کاربران عادی و حتی ویژه توییتر، این فرصت را برای مارک زاکربرگ مالک شرکت متا پدید آورد تا با شبکه از قبل آماده شده اش -تردز- قدرت نمایی کند و کاربران بسیاری را با مجموعه جدیدش همراه سازد.

بیشتر بخوانید:

با این حال «آدام موسری» رئیس اینستاگرام روز گذشته در گفتگو با وب‌سایت TheVerge مدعی شد شبکه اجتماعی جایی برای سیاست و اخبار روز نخواهد بود.

موسری به این نکته مهم هم اشاره کرده که هدف «تردز» پرداختن به حوزه‌های جذاب غیر سیاسی و خبری مثل ورزش، موسیقی، مد، زیبایی، سرگرمی و غیره است که برای ایجاد یک پلتفرم پر جنب‌وجوش کافی هستند و نیازی به ورود به دنیای سیاست و اخبار ندارند.

در دنیای خبر نویسی و در تعریف «نرم خبر» یا «Soft News» آمده که: نرم خبر عمدتاً برای پوشش موضوعات مورد علاقهٔ انسان ها در حوزهٔ عمومی و بیشتر بر روی سرگرمی یا آموزش است که حتی می‌تواند زبانی غیررسمی داشته باشد.

اگر فرض را بر صحت ادعای آقای موسری بدانیم به این نتیجه می رسیم که تردز قرار نیست رقیب جدید و قدرتمندی برای توییتر ایلان ماسک باشد و بیشتر به شیوه نرم خبر می خواهد به مطالب سرگرمی و موسیقی و مد و زیبایی بپردازد که با محتوای توییتر تفاوت های بسیاری دارد.

نکته جالب آن که کاربران ایرانی تردز، آن را با فیسبوک مقایسه می کنند و تردز را نسخه به روز شده فیسبوک می دانند.

با این حال کیست که از رقابت و حتی کری خوانی ایلان ماسک و مارک زاکربرگ خبر نداشته باشد.

منطقی نیست در زمان اوج هجمه ها علیه توییتر، زاکربرگ، تردز را تقویت کند و همزمان بگوید قصدش رقابت با توییتر نیست!

این هم احتمالا تاکتیکی است که زاکربرگ باهوش بتواند با آن ایلان ماسک و توییتر را زمین بزند هرچند تیم ایلان ماسک هم آن قدر کارکشته هست که تاکتیک هایی برای رقابت با مجموعه متا و زاکربرگ رو کند.

*دانشجوی دکترا ارتباطات

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1787139

درخواست حذف خبر:

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تردز رکورد شبکه‌های اجتماعی دیگر را جابه‌جا کرد/ زوکربرگ با مهربانی سر می‌برد

“تردز” و هر چیزی که باید در مورد اپلیکیشن جایگزین توییتر بدانید توییتر متا را به شکایت و سرقت تجاری تهدید کرد

بعد از اینکه شبکه اجتماعی با استقبال بسیار خوبی مواجه شد، توییتر تهدید کرد که علیه شرکت متا اقدام قانونی خواهد کرد. در همین راستا نیز الکس اسپیرو، وکیل مدافع توییتر، نامه‌ای به مارک زوکربرگ، مدیرعامل متا، ارسال کرد و تردز را به سوءاستفاده سیستماتیک، عمدی و غیرقانونی از اسرار تجاری توییتر و سایر مالکیت‌های معنوی این شرکت متهم کرد. در این نامه، توییتر متا را به استخدام ده‌ها کارمند سابقش به قصد ساخت یک پلتفرم «مقلد» متهم کرد.

اسپیرو نوشت: تویتر قصد دارد حقوق مالکیت معنوی خود را به شدت اعمال کند و از متا می‌خواهد اقدامات فوری برای توقف استفاده از اسرار تجاری توییتر یا سایر اطلاعات بسیار محرمانه انجام دهد.

متا هم در مقابل، اندی استون، مدیر ارتباطات متا را وسط انداخت. استون در پستی در تردز این اتهامات را رد کرد و نوشت: هیچ کدام از اعضای تیم مهندسی تردز قبلا کارمند توییتر نبوده است.

ایلان ماسک در توییتی با اشاره به نامه اسپیرو، نوشت: رقابت خوب است، اما تقلب نه.

توییتر از زمانی که ماسک این پلتفرم را در سال گذشته به قیمت ۴۴ میلیارد دلار خریداری کرد، شاهد چالش‌های زیادی از سوی پلتفرم‌های میکروبلاگینگ مشابه بود. اما هیچ کدام به سرعت تردز رشد نکرده‌اند.

ضربه ناک‌اوتی با مهربانی!

ماسک می‌گوید که توییتر تحت مالکیت او تعداد کاربرانش را به بیش از ۲۵۰ میلیون افزایش داده است و با سخنان نفرت‌انگیز و اطلاعات نادرست به شدت مقابله شده است. اما مطالعات چیز دیگری نشان می‌دهد و گویای ریزش تعداد کاربران و افزایش سخنان نفرت‌انگیز و اطلاعات فیک در قالب آزادی بیان هستند.

از این رو، خیلی‌ها معتقدند که تردز واقعا قاتل توییتر است، اما مارک زوکربرگ ادعا می‌کند این کار را با «مهربانی» انجام خواهد داد. زوکربرگ ادعا کرد که «مثبت بودن» تفاوت بزرگ برای محصولی است که شباهت قابل توجهی به رقیبش دارد!

او در حساب کاربری تردز خود نوشت: ما قطعاً روی مهربانی تمرکز و این مکان را به مکانی دوستانه تبدیل می‌کنیم. و افزود که توییتر به دلیل عدم موفقیتش در مثبت ماندن، شکست خورد و «دوستانه» بودن کلید موفقیت این سرویس جدید است.

زوکربرگ در شرایطی از مثبت بودن خودش و سرویس جدیدش صحبت می‌کند که همین چند وقت پیش پیشنهاد مبارزه در قفس ایلان ماسک را پذیرفت.

تبدیل به احسن

تمرکز بر مثبت بودن، از شرکتی که به خوبی به بحث‌های محتوایی خود عادت دارد، نشانگر این است که صنعت فناوری چگونه عملکرد توییتر را تحت مالکیت ماسک می‌بیند. همانطور که گفتیم توییتر تهدید کرده که از متا به دلیل آنچه که آن را «برنامه کپی‌کار» توصیف می‌کند شکایت می‌کند، اما اگر چیزی وجود داشته باشد که زاکربرگ مایل است از تکرار آن اجتناب کند، آن منفی بودن توییتر است.

هنگامی که ماسک در یک معامله ۴۴ میلیارد دلاری در اکتبر گذشته، توییتر را تصاحب کرد، فردی که خود را «مطلق آزادی بیان» توصیف می‌کرد، وجهه عمومی شرکت را از ۲ طریق بی‌ثبات کرد: با ایجاد یک سری تغییرات، مانند کاهش مشاغل و تحمیل. محدودیت‌های مشاهده، که عناوین مضر ایجاد می‌کند و در عین حال به نظر می‌رسد بر عملکرد پلتفرم نیز تأثیر می‌گذارد.

ربکا مک‌گرت، تحلیلگر فناوری شرکت تحقیقات بازار مینتل، می‌گوید که کاربران از نظر تاریخی تمایلی به تغییر و گذار از یک پلتفرم به پلتفرم دیگر ندارند که این موضوع برای تردز خوب نخواهد بود. ولی ماسک با ایجاد موجی از جنجال‌ها و تغییرات اساسی روی پلتفرم توییتر از زمان تصاحب، «فرصتی منحصر به فرد» برای زوکربرگ ایجاد کرده است.

در واقع زمانی که یک پلتفرم بخشی از زندگی ما می‌شود، قطعا دوری از آن برایمان سخت می‌شود. اما توییتر آنقدر بحث برانگیز شده که باعث ایجاد شکافی در بازار شده که قبلا وجود نداشت. مک‌گرت می‌گوید که تردز باید از ضعف توییتر استفاده کند و با تبدیل آن به احسن، خود را به عنوان پلتفرمی شبیه به توییتر برای اعلان‌ها و اخبار پرسرو صدا، ولی بدون جنجال جا کند.

از سوی دیگر، طیفی از افراد -مانند مفسران، روزنامه‌نگاران، تاثیرگذاران و سیاستمداران- در توییتر هستند که از این پلتفرم به عنوان اولین نقطه تماس خود برای برقراری ارتباط با مردم استفاده می‌کنند. بنابراین خیلی مهم است که تردز این کاربران و سازندگان محتوا را با مشخصات بالا از آن خود کند.

رکوردها؛ ۸۰ میلیون کاربر در ۲ روز

تردز در ۴۸ ساعت اول بعد از معرفی، شاهد استقبال عظیمی از کاربران بود و حدود ۸۰ میلیون کاربر در این شبکه اجتماعی ثبت‌نام کردند. چنانکه خود مارک زوکربرگ تعداد ثبت‌نام‌ها را فراتر از انتظاراتش اعلام کرد.

– تیک‌تاک در مدت ۹ ماه توانست به ۱۰۰ میلیون کاربر برسد.

– اینستاگرام در مدت ۲/۵ سال به ۱۰۰ میلیون کاربر رسید.

البته شاید دلیل این رشد سریع پیوند بین حساب کاربری اینستاگرام و تردز باشد که این امکان را برای ۱/۶ میلیارد کاربر موجود اینستاگرام در خارج از اتحادیه اروپا فراهم می‌کند و از همان روز اول شروع به کاربرگیری کرد. دلیل اینکه این اپلیکیشن در اتحادیه اروپا قابل نصب نیست، در ادامه توضیح داده می‌شود.

Instagram Threads | Threads اینستاگرام چیست | Threads دانلود

95 میلیون پست در کمتر از یک روز

مارک زوکربرگ در کمتر از ۲۴ ساعت بعد از معرفی تردز گفت: طبق داده‌های داخلی که دیده‌ام، تاکنون بیش از ۹۵ میلیون پست و ۱۹۰ میلیون لایک به اشتراک گذاشته شده است.

چه کسانی در تردز حضور دارند؟

با وجود بیش از ۸۰ میلیون کاربر در تردز ، پس می‌توان انتظار داشت که خیلی از افراد مشهور، تاثیرگذاران، برندها و منابع خبری مورد علاقه از جمله مجله موتور جستجو در این شبکه اجتماعی فعالیت‌شان را شروع کرده‌اند.

حتی برخی شبکه‌های اجتماعی دیگر مانند تیک‌تاک، یوتیوب و اسنپ‌چت نیز در این شبکه اجتماعی جدید حساب کاربری درست کرده‌اند. البته هنوز هیچ نشانی از حساب کاربری رسمی توییتر در تردز وجود ندارد.

اصطلاحات رسمی از دیکشنری تردز

نگرانی‌های حفظ حریم خصوصی

برخی از کاربرانی که اپلیکیشن تردز را دانلود کردند، نگران سلب مسئولیت حریم خصوصی برنامه شدند، زیرا این شبکه اجتماعی توضیح داده که چطور مقدار زیادی از داده‌های کاربران را به هویت‌شان مرتبط می‌کند.

در همین راستا چندین کاربر از افراد مهم و مشهور دنیا از شرایط حریم خصوصی تردز انتقاد کردند. به طور مثال، کاربری با نام یان زلبو، کارشناس فناوری و دانشجوی کارشناسی دانشگاه براون در رشته علوم کامپیوتر، در توییتر نوشت: بدون تعجب، رقیب توییتر تمام داده‌های شما را جمع‌آوری می‌کند. جالب اینجاست که ایلان ماسک جواب او را با یک علامت تعجب داده است. و یان زیلبو در جواب ماسک، نوشته: مطمئنا زوک (مارک زوکربرگ) هیچ‌وقت جواب من را نخواهد داد.

در واقع ماسک با پاسخ‌هایی کاملا کوتاه و در حد یکی ۲ کلمه سهم خودش را برای جلب توجه به توییت‌های مربوط به اعلامیه حریم خصوصی تردز انجام داده است.

پس همینجاست که متوجه می‌شویم چرا تردز همزمان با آمریکا، در اتحادیه اروپا راه‌اندازی نمی‌شود. در واقع، تنظیمات حریم خصوصی این شبکه اجتماعی با هیچ کدام از قوانین سرسخت اتحادیه اروپا سنخیتی ندارد.

آیا می‌توانید حساب کاربری یا نمایه‌تان را حذف کنید؟

به دلیل پیوند بین اینستاگرام و تردز، می‌توانید پروفایل تردز خود را غیرفعال کنید یا حساب اینستاگرام و تردزتان را حذف کنید. از آنجایی که تردز توسط اینستاگرام پشتیبانی می‌شود، برای حذف پروفایل تردز و داده‌های خود، باید اکانت اینستاگرام خود را حذف کنید. البته این موضوع که بتوان نمایه‌های تردز و اینستاگرام را به طور جداگانه حذف کرد، خود جای علامت سوال دارد.

با این حال، غیرفعال کردن اکانت اینستاگرام باعث غیرفعال کردن پروفایل تردز هم می‌شود.

تبلیغ قبل از نصب برنامه

تردز علاوه بر تبلیغات از طریق اینستاگرام، یک تبلیغ پیش‌سفارش نیز از طریق اپ‌استور ارائه کرد که به کاربران سیستم‌عامل iOS اطلاع می‌داد تردز برای دانلود در دسترس است.

گزارش شده که برخی اینفلوئنسرها نیز زودتر از بقیه از راه‌اندازی این اپلیکیشن از سوی خود برنامه خبردار شدند.

تلاش‌های قبلی متا برای معرفی تردز

جالب است بدانید که این اولین تلاش متا برای ساخت اپلیکیشنی به نام تردز نیست. در سال ۲۰۱۹، اینستاگرام تردز را به عنوان یک برنامه پیام‌رسان دوربین محور برای اشتراک‌گذاری عکس‌، ویدئو و به‌روزرسانی‌های وضعیت با حلقه نزدیک از دوستان معرفی کرد. اما این برنامه در نهایت در سال ۲۰۲۱ بسته شد.

با خرید فالوور تردز اینستاگرام، در عرض چند دقیقه فالوور های خود در تردز اینستاگرام به صورت انبوه افزایش دهید. دانلود تردز عنوان یک اپلیکیشن هوشمند برای ارتباط آسان تر با کلوز فرندز در اینستاگرام می باشد

منبع: سایت تردز

 

دکمه بازگشت به بالا