ایران ماهی ۴.۵ میلیارد دلار درآمد از دست می‌دهد/ برنامه‌ای برای اداره بازارها وجود ندارد

این کارشناس اقتصادی و مسئول سابق بانکی در گفتگو با خبرگزاری «هابورآنلاین» افزود: حقیقت این است که برای ماه های آینده برنامه ای برای اقتصاد و مدیریت بازارها نداریم. شاید دولت و گروه حاکم برنامه هایی دارند اما یا این برنامه ها را اعلام نکرده اند یا در دسترس ما نیستند.
وی تاکید کرد: با ضعف و عدم تعادل اقتصاد طبیعی است که هر چه مذاکرات بیشتر به تاخیر بیفتد ضررهای ما بیشتر می شود چرا که فرصت ها را از دست می دهیم.
وی با اشاره به اینکه مذاکرات بسیار طولانی بود، افزود: امکانات ما برای تعیین تکلیف بی پایان نیست. مطمئن باشید که اگر این میوه به موقع جمع نشده باشد که تاکنون اتفاق نیفتاده است. هزینه ها را کشور متقبل می شود.

سعیدی ادامه داد: اگر جمعی از مسئولین محترم معتقد باشند که سود این تعلیق و تعویق بیشتر از هزینه هاست خوب است اما اگر کمتر باشد ضرر خواهیم دید و این نظر من است.
وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی یک میلیون و 500 هزار بشکه نفت و گاز و پتروشیمی از دست می دهیم، ادامه داد: این البته بخشی از تاریخ است. ما هنوز نمی توانیم به وجوه مسدود شده دسترسی پیدا کنیم. در کشور با کسری بودجه، سطح تورم و ارز افزایش یافت. همچنین شاهد تقویت ارزش دلار در جهان هستیم. امروز پوند از 1.5 دلار به 1.15 دلار برای دلار افزایش یافته است، در حالی که یورو زیر 1 دلار معامله می شود. دلار بسیار تقویت شده است و این اتفاقات بر اقتصاد کشور ما تاثیر گذاشته است. مجموع این مسائل نشان می دهد که قطعا تعلیق برای ما گران تمام می شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره آینده صادرات نفت و مسیر بازار ارز گفت: بر اساس برآورد اجماع، زیان ما حداقل روزانه 150 میلیون دلار یا ماهانه 4.5 میلیارد دلار است. این عدد صادرات نفت ضرب در ارزش آن است. من شخصا معتقدم که این حداقل ضرر ماست چون مشکل ما فقط در صادرات نفت نیست. سایر محصولات از جمله مس، سنگ آهن، پتروشیمی و … را هم صادر می کنیم که به هفت تا هشت میلیارد دلار در ماه می رسد.
وی تاکید کرد: نکته منفی بعدی این است که شاید سود محقق شود اما تا زمانی که پول به دست ما برسد بسیار گران تمام می شود. اگر بتوانیم مذاکره کنیم و پول خود را بدست آوریم، کارخانه های ما به مواد خام و فناوری دسترسی خواهند داشت و این باعث افزایش تولید ناخالص داخلی و سود شرکت ها می شود.
گزارش مشروح نشست خبر روزانه با کارشناسان در خصوص تعلیق دو ماهه مذاکرات را اینجا بخوانید.

223223

دکمه بازگشت به بالا