برترینهای کسب و کارعمومی

بررسی ابعاد ورق گالوانیزه ذوزنقه

 

ورق های گالوانیزه به علت داشتن ویژگی ها و مشخصات منحصر به فردی مانند انعطاف پذیری در ساخت ورق های شیروانی و فرمینگ به کار برده می شوند. یکی از مهم ترین فرمینگ های ورق شیروانی که از عبور دادن ورق گالوانیزه از دستگاه رول فرمینگ تولید می شود، ورق شیروانی ذوزنقه ای می باشد. این محصول یکی از مقرون به صرفه ترین طرح های این فلزات به شمار می آید و استحکام بالایی را در برابر عوامل طبیعی و مصنوعی به خود اختصاص می دهد.

از سوی دیگر قابلیت رنگ آمیزی ورق های گالوانیزه سبب شده تا این فلزات پس از طی فرآیند آماده سازی به روش پوشش دهی غلطکی در رنگ مد نظر خریدار تولید شوند و سپس از دستگاه رول فرمینگ جهت ایجاد طرح ذوزنقه عبور کنند. لازم به ذکر است ورق گالوانیزه ذوزنقه دارای محدوده ابعادی خاصی می باشد که برگرفته از ورق گالوانیزه است، اما پیش از بررسی ورق گالوانیزه ذوزنقه بهتر است بدانید این طرح دارای فرم های مربعی شکل می باشد که در عرض محصول اولیه ایجاد می شوند.

در مورد ابعاد شیت های ذوزنقه رنگی بهتر است بدانید عرض ورق های گالوانیزه رنگی که ماده اولیه این فلز به شمار می آیند، در دو مورد رایج 1000 و 1250 میلی متر می باشد، اما این عرض ها پس از فرمینگ به عرض های مفید تبدیل می شوند. در بررسی ورق ذوزنقه عرض های مفید این فلز 720 و 880 میلی متر می باشد؛ زیرا با ایجاد فرم های مربعی شکل توسط دستگاه های مخصوص فرمینگ، در واقع ورق های پایه جمع می شوند.

ضخامت ورق های شیروانی ذوزنقه ای نیز بین 4/0 تا 6/0 میلی متر قرار دارد. طول این فلزات نیز معمولاً متغیر و مطابق با ابعاد مد نظر کاربری مشتری تعیین می گردد. از سوی دیگر نحوه عرضه این فلزات به صورت شیت هایی با ابعاد مشخص می باشد؛ زیرا در ابتدا اندازه سقف به درستی گرفته شده و سپس به تولید کنندگان سفارش داده می شود. با این وجود بهتر است بدانید برای کاهش ضایعات ورق های ذوزنقه، طول های 6 متری بیشترین تقاضا را در بین سایر طول های تولیدی به خود اختصاص می دهند. این موضوع به علت جا به جایی و نصب راحت تر نیز می باشد.

وزن ورق ذوزنقه

قیمت ورق های فولادی مختلف همواره یکی از دغدغه های اصلی خریداران به شمار می آید. ورق های ذوزنقه گالوانیزه نیز از این قائده مستثنا نمی باشند؛ از این رو قصد بررسی یکی از مهم ترین پارامترهای اثرگذار بر قیمت این فلزات را داریم. وزن ورق های فولادی یکی از مهم ترین مواردی است که بر قیمت آن ها اثرگذار می باشد؛ در نتیجه هر شخص مصرف کننده یا تولیدکننده باید نحوه محاسبه وزن ورق ذوزنقه و سپس قیمت این فلزات را بداند. این موضوع نیز به علت نحوه خرید این محصولات است.در این میان همچنین وزن ورق گالوانیزه 6 متری از مهم ترین مطالب روز بازار می باشد.

خریداران در زمان ثبت سفارش برای ورق های رنگی ذوزنقه ای باید ابعاد سقف شیروانی را از زیر سقف و بالای آن به خوبی اندازه گیری کنند. همچنین در همین حین باید میزان هم پوشانی ورق ها را بر روی یک دیگر در نظر بگیرند؛ زیرا این موضوع در نهایت سبب جلوگیری از هدر رفتن انرژی های مختلف گرمایشی و سرمایشی خواهد شد.

پارامتر وزن و محاسبه آن نیازمند یک سری عوامل دیگر به صورت دقیق می باشد. این عوامل نیز شامل ضخامت، طول و عرض هستند. طول این فلزات که متغیر است و بسته به آن وزن محصول نیز به صورت مداوم تغییر می کند، اما بازه ابعادی کلی این فلزات که در پیش تر ذکر شد، در یک دیگر ضرب شده تا مطابق با فرمول زیر وزن نهایی شیت ذوزنقه ای به دست آید:

طول شیت (میلی متر) * عرض شیت (میلی متر) * ضخامت شیت (میلی متر) * 85/7 گرم بر متر مربع (چگالی آهن) = وزن ورق گالوانیزه ذوزنقه

البته راه های دیگری نیز برای محاسبه وزن شیت های ذوزنقه ای وجود دارد که شامل مراجعه به جدول وزن این فلز و استفاده از آیکن محاسبه وزن ورق در وب سایت آهن اینفو می باشد. جدول وزن این محصول نیز شامل دو عرض و دو ضخامت اصلی می باشد و تنها طول در این دو ردیف متغیر است که مطابق با سفارش خریداران تعیین می شود. با این وجود وزن این شیت ها با در نظر گرفتن دو عرض 720 و 880 با فرض این که طول 1 متر است، در دو وزن 26/2 کیلوگرم و 14/4 کیلوگرم قرار دارد.

ویژگی ورق ذوزنقه

اصلی ترین مشخصات ورق های شیروانی ذوزنقه شامل مقاومت در برابر عوامل اکسیدی و رطوبتی طبیعی و مصنوعی، حرارت، استحکام کافی، قابلیت انعطاف پذیری، جوش پذیری، نصب آسان، جا به جایی راحت، رنگ آمیزی، وزن سبک، طول های متغیر، سازگاری با انواع محیط ها، رنگ های متنوع، قیمت مقرون به صرفه و فرآیند تولید پر سرعت می باشد. مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی و همچنین جلوگیری از اتلاف انرژی های مختلف داخل ساختمان از دیگر ویژگی های شیت های رنگی ذوزنقه ای به شمار می آیند.

تمامی این موارد برگرفته از ورق گالوانیزه دارای کیفیت های متفاوتی هستند، اما به طور معمول ورق های ذوزنقه دارای سطحی بسیار صاف و درخشان می باشند که به سبب ورق گالوانیزه اولیه مورد استفاده است. در فرآیند رنگ آمیزی نیز ضخامت پوشش و سطح این فلزات به خوبی کنترل می شود تا پس از گذشت زمان نور آفتاب و دیگر عوامل طبیعی سبب رنگ پریدگی و از بین رفتن استحکام در این فلزات نشود.

 نحوه خرید ورق از بورس کالا

اولین اقدامی که می توانید برای خرید ورق های فولادی از بورس انجام دهید، انتخاب یک کارگذاری معتبر است که به عنوان واسطه عمل می کند و سبب مرتبط شدن خریدار به فروشنده خواهد شد. لازم به ذکر است، کارگذاری ها باید از نوع فعال باشند تا در زمینه خرید آهن آلات و ورق های فولادی بورس فعالیت نمایند. کارگذاری ها به خریداران کد بورسی ارائه می کنند.

مرحله دوم خرید ورق فولادی از بورس، دریافت کد معاملاتی به وسیله ثبت نام در سامانه سجام می باشد. استفاده از کدهای معاملاتی سبب انجام معاملات به وسیله کارگذاری ها در بورس شده و یک سری مدارک نیاز دارد که در ادامه به بررسی آن ها نیز می پردازیم.

دریافت و تکمیل برگه خرید از کارگذاری مربوطه سومین اقدام خرید از بورس کالا است. برگه خرید شامل میزان ورق درخواستی، تعداد و حداکثر توان خرید است که باید توسط خریدار تکمیل شود. در بخش حداکثر توان خرید باید اطلاعات قیمت درخواستی در ازای هر واحد از ورق توسط خریدار مشخص شود. همچنین در این بخش ده درصد از مبلغ فاکتور به حساب کارگذاری واریز شده که نوعی تعهد نامه برای خریدار است.

مرحله پایانی نیز شامل انجام معامله از بورس توسط کارگذاری مربوطه و مطابق با فاکتور خریدار می باشد که سرانجام به یک اطلاعیه خرید می رسد. در نهایت واریز مابقی مبلغ فاکتور خرید به حساب بورس توسط خریدار و تا حداکثر 3 روز پس از دریافت اطلاعیه تأیید خرید انجام می گیرد.

دکمه بازگشت به بالا