برترینهای کسب و کارعمومی

بررسی مشخصات فنی پژو پارس

روزگاری پیکان حکم گاو شیرده ایران خودرو را داشت؛ بعد از خشک شدن شیر آن زبان‌بسته، شرکت ایران خودرو پژو ۴۰۵ را طلایه‌دار لشکریان خود ساخت و تا مدت‌ها از فروش بالای این محصول ارزان‌قیمت، سودهای فراوان کسب کرد. اما پژو ۴۰۵ جی ال ایکس نیز بالاخره در سال 1399 گوشه‌های میدان را بوسید و عرصه را برای دیگر فرزندان خود از جمله پژو پارس سال خالی کرد‌. حالا پژو پارس سال در ‌اصطلاح به چاه نفت بزرگترین شرکت خودروسازی ایران تبدیل شده و در کنار یکی دو مدل پرفروش دیگر، همچنان با کمترین تغییر و صرف حداقل هزینه‌های مرتبط با به‌روزرسانی، بیشترین آورده را برای کمپانی متبوعش در پی دارد.
پژو پارس یک سدان خانوادگی اقتصادی است و با توجه به کمبود شدید تنوع در رده خودروهای ارزان‌قیمت بازار، موفق شده به کمک قیمت نه چندان بالا و هزینه نگهداری قابل قبول همچنان نظر بسیاری را به خود جلب نماید. بخصوص که این محصول از نظر فضای جادار در داخل کابین و صندوق، کیفیت سواری و هندلینگ، شرایط قابل قبولی دارد و هر وقت هم دلتان را زد به راحت ترین شکل ممکن در بازار دست‌دوم‌ها به پول نقد تبدیل میشود. البته درست است که این پلتفرم قدیمی و از رده خارج از نظر امکانات رفاهی و ایمنی در فقر به سر میبرد و از نظر کیفیت فنی و مونتاژ و رنگ هم حرف چندانی برای گفتن ندارد اما با تکیه بر مزیت‌هایی که در بالا به آنها اشاره کردیم میشود به عنوان یک انتخاب منطقی هرچند از سر اجبار به آن نگریست.

از پژو پارس که به عنوان محصول لوکس‌تر و گران قیمت‌تر از پژو 405 معرفی شده بود، انتظار میرفت که در داخل کابین هم پیشرفت محسوسی داشته باشد، اما متاسفانه در این بخش تفاوت‌ها به تغییر غربیلک فرمان، سردنده، استفاده از طرح چوب در برخی قسمت‌ها و مواردی از این دست محدود شده بود و عملاً احساسی نزدیک به همان 405 را به بیننده منتقل میکرد.

کابین پژو پارس سال

حالا چند سالی است که پژو 405 و پارس با داشبورد جدید (که در بازار به مدل سوناتایی معروف شده) با رودری‌ها و فرمان جدید، جلوه مدرن‌تری به خود گرفته‌اند. بخصوص که داخل پژو پارس وجود چند آپشن اضافه نظیر تهویه مطبوع اتوماتیک و کلیدهای کنترلی روی فرمان، فضای کلی را اندکی به‌روزتر از قبل نشان میدهند. البته این سخنان به آن معنا نیست که در اینجا با یک کابین جذاب و فوق‌العاده روح‌انگیز مواجه هستیم؛ بخصوص که کیفیت پایین متریال مورد استفاده روی شکل و شمایل کلی تاثیر منفی گذاشته و باعث شده طراحی کلی آنقدرها که باید و شاید چشم را نوازش ندهد اما نسبت به قسمت بیرونی، تغییرات داخل در این سالها محسوس‌تر بوده است. ضمن اینکه فضای جادار کابین، صندوق عقب وسیع و دید به اطراف مناسب (نقاط کور اندک) جزو نقاط قوت فضای داخلی پژو پارس سال برشمرده می‌شوند.

ابعاد پژو پارس tu5 | داخل پژو پارس سال | طول و عرض پژو پارس

زمانی که پژو پارس به عنوان نسخه فیس لیفت شده 405 به بازار عرضه شد، همه متفق القول موافق بودیم که حاصل کار عالی از آب درآمده و حالا پژو 405 قدیمی و خسته یک لِوِل زیباتر و جذاب‌تر از قبل شده است. درواقع الهام گرفتن از طراحی زیبای پژو 406 در کنار پرهیز از ابتکارات عجیب و غریب و غیر اصولی (نظیر آنچه در زانتیا 2 و 206 صندوقدار شاهد بودیم)، باعث شد که پروژه تغییر چهره این محصول بر خلاف بسیاری از مدلهای وطنی کم‌نقص از کار درآید. حالا چراغهای کشیده‌ جلو، کاپوت و صندوق متفاوت و حتی ریزه‌کاری‌هایی مثل زه کناری پهن‌تر و آینه‌های جانبی و قالپاق‌های جدید، همگی نشان از پیشرفت نسبت به مدل قبلی داشتند و در آن زمان تنها مشکل در اختلاف قیمت غیر منطقی میان پارس با 405 خلاصه میشد؛ در واقع برای خیلی افراد پرداخت حدود 50 درصد پول بیشتر برای خودرویی با ویژگی‌های فنی، کابین و حتی بسیاری از قطعات بدنه یکسان با 405 توجیه منتطقی و اقتصادی نداشت. حال بماند که بواسطه بسته بودن بازار خودرو در آن دوره، بسیاری از سر اجبار و بدلیل عدم تنوع، به این اختلاف قیمت بی رحمانه تن دادند اما در گذر زمان این اختلاف قیمت وحشتناک میان پارس و 405 کاهش یافت و به عدد معقول تری رسید. برای اطلاعات بیشتر از فروش اقساطی پژو پارس سال کلیک کنید

پژو پارس سال

خوب پس میتوان گفت پژو پارس در زمان خودش یک فیس لیفت موفق محسوب میشد، اما مشکل اینجاست که پارس پس از این تغییر چهره موفق، دیگر قید به‌روزرسانی را زد و همچنان پس از گذشت حدود 2 دهه با حداقل تغییرات به بازار عرضه میشود و همین باعث شده قدرت رقابت با محصولات جدیدتر را تا حد زیادی از دست بدهد. عمده اصلاحات ظاهری این خودرو در طول این سالها به تحول آینه‌های جانبی و تغییرات اعمال شده در قالپاق و در برخی مدلها رینگ‌ها محدود می‌شود. اکنون دیگر هیچ نشانه‌ای از چهره‌پردازی مدرن و سیال امروزی در ظاهر این خودرو به چشم نمی‌خورد، هرچند به دلیل تنوع بسیار پایین خودروهای اقتصادی در این رده قیمتی، مشتریان همچنان مجبورند پژو پارس را یک خودروی نسبتاً زیبا بدانند.

 

دکمه بازگشت به بالا