بزرگترین بدهکار بانکی کیست؟ – خبر روزانه

شناسایی بدهکاران بانکی به ویژه بدهکاران کلان همواره یکی از معضلات و معضل مهم شبکه بانکی بوده و داده ها حاکی از آن است که تاکنون هیچ اقدام موثری برای شناسایی و بازپرداخت بدهی های آنها صورت نگرفته است.

به گزارش خبر روزانه، در این خصوص احسان هندوزی وزیر اقتصاد برای شفاف سازی از بانک مرکزی خواست بانک ها را موظف کند تا نام ابر بدهکاران خود را اعلام کنند. هر سه ماه در سایت بانک مورد نظر منتشر کنید که بانک مرکزی هنوز به این درخواست پاسخ نداده است.

اسامی ابربدهکاران این بانک نیز در مناظره شفاهی انتخابات ریاست جمهوری قرار گرفت و در مناظره های سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، عبدالناصر همتی – یکی از کاندیداها و رئیس سابق بانک مرکزی – اسامی 11 نفر از بزرگان را ارائه کرد. بانک ها. بدهکاران سید ابراهیم رئیسی اسامی بدهکاران عمده بانکی به ترتیب از دانیال زاده، اعظم، صدر هاشمی نژاد، العکیلی، آقادمیان، فلاحتیان، شفیعی، گرامی، ایزدپناه، رستمی صفا و ریچتگران نام برده شده است. اکنون با گذشت بیش از 100 روز از دولت سیزدهم، مشخص نیست دولت برای دریافت بدهی از این افراد چه کرده است.

با وجود ابهام در تعداد مطالبات بلندمدت بانک ها، آخرین گزارش در این زمینه حکایت از رقم 236 میلیارد تنی دارد و اینکه انتشار اسامی این بدهکاران چقدر در کاهش و اخذ این بدهی موثر بوده است، بدهی دولت به سیستم بانکی و مسدود کردن بخش. حسابداری منابع بانک ها یکی دیگر از مشکلات نظام بانکی است که نه تنها راهکارهای پیش بینی شده برای بازپرداخت این بدهی هنوز موثر واقع نشده است، بلکه حجم این بدهی نیز مدام در حال افزایش است.

بدهی عمومی به سیستم بانکی با نقدینگی و اعطای وام گره خورده است. بر اساس آمارها، در پایان شهریور ماه سال جاری، کل بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی به 655.6 هزار تن رسید که نسبت به پایان سال 1399، 16.9 درصد افزایش نشان می دهد.

از مجموع بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی معادل 601 هزار و 500 میلیارد تومان متعلق به خود دولت است که رشد 17.4 درصدی داشته و حدود 54 هزار تومان به شرکت ها و مؤسسات دولتی اختصاص دارد که در مقایسه با پایان سال گذشته 10.9 درصد افزایش یافته است.

این ارقام زمانی ثابت می شود که اقتصاددانان دولت را بزرگترین بدهکار سیستم بانکی بدانند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا