بندکشی آجرچیست و چگونه انجام میشود؟

بندکشی ساختمان های آجری، برای زیبا جلوه کردن نماهای آجری استفاده می شود البته این امر تنها یکی از دلایل انجام این کار است که ما قصد داریم در ادامه این مقاله شما را بیشتر با بندکشی ساختمان و نکات مهم درحین بندکشی آشنا کنیم.(جهت آشنایی با آجر و کلیک کنید.)

بندکشی ساختمان چیست؟

به پرکردن فاصله مابین آجرها با استفاده از ملات را بندکشی ساختمان در نماهای آجری می گویند که این امر باید به نحوی انجام شود تا از ورود آب و رطوبت به داخل ساختمان جلوگیری کند به همین منظور ملات مورد استفاده جهت بندکشی بین آجرها باید ریزدانه باشد تا مانع ایجاد خاصیت جاذبه شود. بندکشی به عنوان کار نهایی باید به نحوی انجام شود تا نمای ساختمان زیباتر جلوه کند.

آماده کردن مابین آجرها جهت عمل بندکشی:

قبل از اجرا کردن عمل بندکشی در ساختمان های نما اجری باید تمامی درزهای عمودی و افقی مابین آجرها را تا معادل 15 میلی متر از هرگونه ملات، خرده ریزهای مصالح ساختمانی، گرد و غبار و خاک، رنگ، روغن و یا هرچیز دیگری پاک کرد سپس برای اینکه چسبندگی جدارها بیشتر شود باید مابین آجرها را با برس سیمی زبر کاملا تمیز و مرطوب کرد.

جهت بندکشی کردن ساختمان های آجری به چه میزان سیمان نیاز هست؟

حداقل سیمان مورد استفاده جهت بندکشی کردن بین آجرها 450 کیلوگرم در هر مترمکعب می باشد ضمنا برای این کار نباید قطر هر آجر بیشتر از 1 میلیمتر باشد و حتما برای این امر از ملات ریز دانه استفاده شود.

نکات مهم درهنگام اجرای بند کشی ساختمان:

  • در ابتدای کار باید حتما اجرها را مرطوب کنید.
    • بندکشی باید در دمای 5 تا 35 درجه سانتی گراد انجام شود و در زمستان و هوای سرد نباید این کار صورت گیرد.
    • ملات های پشت آجر باید بین 2 الی 4 سانتیمتر باشد.
    • ماسه و آب مورد استفاده نباید مخلوط با هرگونه موادی باشد.
    • مناسب ترین زمان برای بندکشی، چندین هفته بعد از چیدن آجرها میباشد.
    • مواد بندکشی را باید به مدت چندین دقیقه ورز بدهید تا به همه جای بند کشی برسد.
    • هنگام بندکشی باید مواد را در قلم بندکشی قرار داده و بعد بین شیار دو آجر آن را ورز دهید.
    • از دستمال مرطوب نباید برای تمیز کردن اضافه های مواد بین شیارها استفاده کرد.
    • زمانی باید از برس برای تمیز کردن مواد بین شیارها استفاده کنید که حداقل 2 ساعت از کار بندکشی گذشته باشد.

در مقاله فوق، شما را با امر بندکشی ساختمان در نماهای آجری آشنا کردیم و امیدواریم مورد استفاده شما دوستان و همراهان عزیز قرار بگیرد.
لطفا نظرات و پیشنهادهای خود را با ما درمیان بگذارید.

 

همه چیز درباره آجر | طرز تهیه آجر و انواع آجر

 

 

همه چیز درباره سفال| طرز تهیه سفال و انواع آن

بندکشی آجر چیست؟ امروزه ساختمان‌سازی در همه شهر‌های ایران اوج گرفته و معماران و کارفرمایان از انواع مصالح ساختمانی برای ساخت خانه‌ها استفاده می‌نمایند. پرکاربردترین مصالح جهت استفاده، آجر و سیمان بوده و معمولاً از و آجر معمولی برای دیوارکشی استفاده می‌کنند. ما در این جا می‌خواهیم در ارتباط با بند کشی آجر در نما‌های آجری صحبت کنیم. ساختمان‌های با نمای آجری را نمی‌دانم دیده‌اید یا خیر؟
برای این که این نما‌ها بتوانند خوب دوام بیاورند و تا سال‌های سال باقی بمانند، باید از فرآیند بندکشی آجر به مطلوب‌ترین شکل ممکن بهره برده شود. این فرآیند برای انواع نیز به کار می‌رود. اگر دیوار حیاط خانه شما با آجر ساخته شده است و هنوز به شکل اصولی این فرایند را اجرا و پیاده‌سازی ننموده‌اید، می‌توانید از این شیوه برای زیبا جلوه دادن هرچه بیشتر حیاط استفاده کنید.

بندکشی آجر چیست؟

برای این که آجر‌ها بتوانند به خوبی روی همدیگر قرار بگیرند، باید از مواد و مصالحی مرغوب برای فیکس کردن آن‌ها بر روی هم استفاده شود. بندکشی آجر به یک سری فرآیند‌هایی اشاره دارد که پس از اتمام دیوارچینی و ساخته شدن دیوار، بنایان و کارگران برای زیباسازی هر چه بیشتر دیوار از این شیوه استفاده می‌کنند.
به عبارتی برای این که ظاهر دیوار یا نمای ساختمان که در آن از استفاده گردیده است بسیار تمیز در نزد عموم جلوه کند، در لابه لای آجر از ملاتی به کار گرفته می‌شود تا هم دوام مصالح استفاده شده در دیوار چینی را افزایش دهد و هم این که ظاهر ساختمان را از هر آنچه از قبل بود زیباتر نشان دهد.
بندکشی به این دلیل انجام می‌شود تا از ورود هر گونه رطوبت و آب باران به داخل ساختمان جلوگیری شود و دیوار‌ها خیلی زود دچار نم زدگی نشوند.
اما آن چه که در مسأله اهمیت زیادی دارد و شما باید حتماً در حین خرید به آن توجه داشته باشید، مسأله کیفیت است. آجر با درجه کیفی متفاوتی تولید می‌گردد و خریداران بر حسب نوع استفاده آن‌ها را خریداری می‌نمایند.
برای اجرای بندکشی خانه‌ها یا ساختمان‌هایی که از انواع آجر برای اجرای نما کمک گرفته‌اند، باید حتماً از مرغوب‌ترین مواد و مصالح استفاده نمود. دقت و ظرافت در بندکشی نما‌های با نسوز امری بسیار مهم تلقی می‌گردد.

بند کشی آجر سنتی | بندکشی آجر سفید | پودر بند کشی آجر نما

🧱 مطالعه بیشتر: 🧱

طرز تهیه ملات بندکشی آجر

برای بندکشی ساختمانی که از آجر نسوز در آن استفاده گردیده است، به ازای هر ۱ متر به دو کیلوگرم پودر بندکشی احتیاج می‌باشد. بندکشی باید به میزان ۱ سانتی‌متر فاصله انجام گیرد. به عبارتی فاصله‌ای را که برای پر کردن مواد در نظر گرفته‌اید باید حتماً یک سانتی‌متر باشد. اما حالا نوبت به معرفی مصالح است.
برای هر یک متر اجرای بندکشی آجر، به نیم کیلوگرم پودر سیمان سفید و یک و نیم کیلوگرم پودر خاک سنگ احتیاج می‌باشد. به عبارتی هر چه قدر که سیمان سفید را در نظر گرفته‌اید، باید به میزان سه برابر آن پودر خاک سنگ خریداری یا تهیه نمایید.
برای این که ملات شما قوام بهتری داشته باشد، می‌توانید به میزان بسیار اندکی از پودر آهک استفاده کنید. دقت کنید که پودر آهک باید خیلی کمتر از سیمان سفید در مواد ریخته شود.
به ازای هر ۲ کیلوگرم از پودر‌های استفاده شده، شما به حدود ۵۰۰ الی ۷۰۰ گرم آب احتیاج خواهید داشت. اگر بخواهیم این میزان را به صورت درصد بیان کنیم، حدود ۲۰ الی ۳۰ در صد از وزن پودر دقیقاً به آب اختصاص می‌یابد. آب را آرام آرام اضافه کنید.

نکته) حتماً قبل از مخلوط کردن مواد، از الک برای غربال کردن مواد استفاده نمایید. این کار موجب می‌شود تا پودر‌های استفاده گردیده کاملاً یکدست شوند.

🧱 مطالعه بیشتر:  🧱

مهم‌ترین نکات در بندکشی آجر

برای اجر‌های مختلف غلظت مواد بندکشی کاملاً متفاوت می‌اشد. در حالت کلی باید ملاتی که تهیه نمودیم، غلظتی مانند ماست داشته باشد. اگر می‌خواهید برای آجر نسوز این ملات را به کار ببرید، باید خمیر حالت شل داشته باشد. برای آجر‌های شیاردار مواد کمی سفت‌تر باشند، بسیار بهتر است.
خمیر بندکشی به ۵ الی ۱۰ دقیق زمان احتیاج خواهد داشت تا به خوبی آماده گردد. این خمیر نهایتاً تا مدت زمان نیم ساعت دوام داشته و پس از سپری شدن این مدت کاملاً بی‌استفاده می‌باشد. پس اگر دیوار ساختمان بسیار بلند است و شما قرار است حجم زیادی از دیوار را بندکشی نمایید، باید هر نیم ساعت یک بار ملات را از نو درست و تهیه نمایید.
در صورتی که تمایل دارید ملات بند کشی دارای رنگ‌بندی متنوعی باشد، به مواد استفاده گردیده در بالا مقداری رنگ پودری اضافه می‌نماییم. برای ساختمان‌های آجر نما طوسی که دارای رنگ‌های جیگری، کرم و یا رسی هستند ملات رنگی بند کشی که تناسب زیادی با رنگ آجر داشته باشد، بهترین انتخاب می‌باشد.
البته شما می‌توانید از رنگ آکریلیک نیز برای بندکشی بین آجر‌ها استفاده کنید. منتهی طریقه تهیه آن کمی متفاوت‌تر از رنگ پودری است. پس از این که کار بندکشی‌ها آجر‌ها به پایان رسید و مواد به طور کامل خشک شد، مقداری رنگ اکریلیک را با آب مخلوط نمایید و لای درز‌ها بکشید. این کار را می‌توانید با قلم مویی که درست به اندازه‌ی بند‌های بین آجرهاست اجرایی نمایید.
حتماً با دقت و ظرافت این کار را انجام دهید و مراقب باشید که رنگ‌ها بر روی آجر‌ها ریخته نشود. در صورتی که مقداری از رنگ‌ها بر روی اجر‌ها پاشیده شد، نگران نباشید. حتماً بلافاصله و در همان زمان با دستمالی خشک رنگ را پاک نمایید.
در فصل زمستان کار بندکشی را آغاز نکنید و دمای هوا باید حتماً بین ۵ الی ۳۵ درجه سانتی‌گراد باشد.
پس از سپری شدن چند هفته از آجر چینی، کار بندکشی را آغاز نمایید.
قبل از شروع کار باید آجر‌ها را مرطوب نمایید.

🧱 مطالعه بیشتر:  🧱

تأثیر بندکشی آجر بر سازه

اگر بندکشی به اصولی‌ترین شکل ممکن انجام شود، دوام ساختمان را بسیار بالاتر می‌برد. در مناطق شمالی کشور که باران زیاد در حال باریدن است، ساختمان‌ها باید حتماً دارای کیفیت بسیار بالایی باشند و حتماً اجرای فرآیند بندکشی تا حد بسیار زیادی ضروری می‌باشد. حتی دیده شده است که به علت بارش زیاد در نما‌های آجری مقداری شوره بر روی نما برجای مانده است که ظاهر نازیبایی را برای ساختمان ایجاد نموده است. برای رفع این مشکل نیز راهکار‌های بسیار زیادی وجود دارد که می‌توانند بسیار موثر واقع شوند.
اما نکته مهم دیگری که برای استحکام بیشتر ساهتمان‌ها باید به آن توجه داشت، نوع بندکشی است. بندکشی دارای انواع مختلفی می‌باشد.
بند کشی توپر، بندکشی سرو افتاده، بندکشی برجسته و بندکشی گونیا روش ای رایجی بود که برای استحکام نما‌های آجری به کار ‌می‌روند. در بندکشی توپر ما به ماسه و سیمان احتیاج خواهیم داشت و هدف ایجاد امنیت بیشتر می‌باشد.
برای آجر‌های فشاری از روش سرو افتاده استفاده می‌گردد. بندکشی آجر از روش‌های جلوه بخشی به آجر نما و افزودن به زیبایی آن است. را می‌توان به اشکال مختلف و در طرح‌های متنوع، مثل ، برای نمای داخلی و خارجی انجام داد. که پس از اجرای آجرچینی می‌توان برای زیباتر شدن آن، در فواصل میان آجرها عملیات بندکشی را انجام داد. در ادامه با انواع بند کشی آجر، ملات بندکشی و نحوه انجام این کار آشنا خواهیم شد.

بندکشی آجر عبارت است از پر کردن فاصله‌ی میان آجرهای نمای ساختمان با استفاده از ملات مخصوص بندکشی. بندکشی مرحله آخر اجرای نمای آجری است. نحوه‌ی انجام بند کشی آجر باید به گونه‌ای باشد که پس از آن آب و رطوبت به داخل ساختمان نفوذ نکند. که از همین رو نیز برای بند کشی از ملات ریزدانه استفاده می‌شود.

به طور کلی ملات بندکشی متشکل است از سنگدانه‌ها، پلیمرهای پودری، سیمان، غلیظ کننده و افزودنی‌های شیمیایی مخصوص. این مواد عموما به صورت پودری عرضه می‌شوند که پس از ترکیب آن با آب ماده‌ی خمیری مانند چسبنده‌ای به دست می‌آید. با استفاده از این ماده خمیری و به کارگیری ابزار مناسب می‌توان درزهای خالی میان آجرها را پر کرد.

ابزاری که برای بندکشی آجر استفاده می‌شوند عبارتند از: قلم بند کشی آجر یا دستگاه بند کشی آجر. اجرای بندکشی پس از اجرای نه تنها باعث جلوه‌بخشی به آن می‌شود، بلکه به چسبندگی و استحکام بیشتر آجر نمای روی سطح کار نیز کمک می‌کند.

معرفی انواع ملات بندکشی آجر

انواع گوناگونی ملات برای برای بند کشی آجر نما وجود دارند. هر کدام از این ملات‌ها ویژگی خاص خود را دارد و در نتیجه از آن برای‌ها برای مقاصد گوناگونی استفاده می‌شود. دو مدل از پر کاربردترین انواع ملات بندکشی ساختمان عبارتند از:

  • پودر بند کشی آجر نما
  • ملات دوغاب (ماسه و سیمان)

پودر بندکشی آجر نما

پودر بند کشی آجر نما محبوب‌ترین نوع ملات بند کشی آجر نماست. کار کردن با این پودر راحت است و سرعت انجام کار با آن نیز بالاست. هم‌چنین پودرهای بند کشی عموما نسبت به سایر ملات‌ها کیفیت بالاتری دارند. پودرهای بند کشی در رنگ‌های مختلفی مثل سفید، مشکی، زرد، قهوه‌ای و … وجود دارند، که معمولا رنگ سفید آن به خصوص در نماهای داخلی بیشترین کاربرد را دارد.

برای این که پودرهای بندکشی عملکرد بهینه‌ای داشته باشند می‌بایست قطر سنگدانه‌های آن زیر 1 میلی‌متر و میزان سیمان موجود در آن باید 400 کیلوگرم بر مترمکعب باشد. ضخامت بند کشی اجرا شده نباید از 8 میلی‌متر کمتر و از 20 میلی‌متر بیشتر باشد.

مزایای پودر بند کشی آجر

گفتیم که بندکشی آجر به طور کلی هم به افزایش چسبندگی آجرهای نما روی سطح کار شده کمک می‌کند و هم مانع ورود آب و رطوبت می‌شود. به جز این مواردی که تمام ملات‌های بندکشی برای آجرهای نما ایجاد می‌کنند، پودر بندکشی خود نیز مزایایی دارد که آن را از دیگر ملات‌های بندکشی متمایز کرده است. برخی از این مزایا عبارتند از:

  • سهولت کاربرد و سرعت بخشیدن به کار
  • کیفیت مطلوب‌تر نسبت به سایر ملات‌های بندکشی
  • چسبندگی و انعطاف‌پذیری
  • دچار ترک خوردگی نمی‌شود و از ترک‌خوردگی درزها نیز جلوگیری می‌کند
  • دچار انقباض نمی‌شود

نحوه اجرای بندکشی آجر

پیش از شروع به بندکشی می‌بایست محل تمامی درزهای افقی و عمودی میان آجرها را تا فاصله 15 میلی‌متری از هرگونه آلودگی از قبیل گرد و غبار، رنگ، روغن و سایر چیزها پاک کرد. سپس درزها را آبپاشی کرده تا مرطوب شوند.

بعد از تمیزکاری و مرطوب کردن نوبت به خود بندکشی می‌رسد. برای این کار مقدار مناسبی از ملات را با قلمو برداشته و آن را میان درزهای میان آجرها فرو می‌بریم. برای بند کشی آجر ابتدا درزهای افقی بندکشی می‌شوند و سپس درزهای عمودی. بعد از اتمام بندکشی با یک فرچه‌ی پلاستیکی تمیز ملات‌های به جا مانده بر روی سطح آجرها را پاک می‌کنیم.

نکات بندکشی آجر

  • بندکشی را می‌بایست 24 ساعت بعد از اتمام آجرچینی انجام داد.
  • قبل از شروع به کار وسایل آن مانند قلم بندکشی و برس تمیز کردن را آماده کنید.
  • قسمت‌های ناهموار یا آسیب دیده آجرها را به وسیله چکش و قلم‌زن جدا کنید.
  • گرد و خاک هرگونه آلودگی موجود در میان درز آجرها را تمیز کنید.
  • قسمت‌هایی که قرار است بندکشی کنید را پیش از شروع کار با آب مرطوب کنید.
  • برای بندکشی از دستکش، ماسک و عینک مخصوص استفاده کنید.
  • بندکشی را باید در هوای با دمای 5 تا 35 درجه سانتی‌گراد انجام داد. در زمستان و هوای سرد نمی‌توان بندکشی کرد.
  • در هوای گرم و تابستان باید بند کشی آجر را با سرعت بالا انجام داد و رطوبت لازم را در درزها حفظ نمود.
  • ظرافت و شکل‌دهی صحیح بندکشی بسیار مهم است. چرا که هم در زیبایی کار اثر گذار است و هم باید به شکل صحیح اجرا شود تا از نفوذ رطوبت و … به داخل درزها جلوگیری شود.
  • ماسه و آبی مورد استفاده برای بندکشی باید خالص و عاری از هرگونه مواد آلی باشد.
  • بندکشی چه به صورت فرورفته باشد، چه به صورت برجسته، نباید طوری باشد که برای مدت طولانی آب در آن بماند.
  • ممکن است به خاطر ناخالصی ملات، بعد از بندکشی بر روی آجرها مقداری شوره ببندد. برای پاک کردن این شوره‌ها می‌توان از کیسه گونی یا پلاک رزین استفاده کرد.
  • اگر می‌خواهید بر روی آجرها از پلاک رزین استفاده کنید، باید ابتدا نما را کاملا خشک کنید.
  • برای تمیز کردن ملات بندکشی اضافی از روی آجرها نباید از دستمال مرطوب استفاده کرد. این کار را باید قبل از سفت شدن کامل ملات بندکشی و با استفاده از برس نرم یا قاشقک یا هر ابزار مناسب دیگری انجام داد.
  • بعد از تکمیل فرایند بندکشی آجر می‌بایست با توجه به شرایط جوی و آب و هوا به مدت ده تا چهارده روز، بندها روزانه سه تا چهار بار آب‌پاشی شوند تا به اصطلاح بندکشی قوام بیاید.
  • برای انجام بندکشی می‌بایست ابتدا ملات را روی قلم قرار داد و بعد آن را در میان درزهای دیوار فرو کرد.

جمع بندی

بندکشی آجر به عمل کشیدن ملات میان درزهای آجر گفته می‌شود. این کار به منظور افزایش استحکام و جلوگیری از ورود رطوبت است. از بندکشی در ساختمان‌های قدیمی که دچار فرسودگی شده‌اند نیز برای افزایش مقاومت و نو کردن ظاهر ساختمان می‌توان از بندکشی استفاده کرد.

برای انجام بندکشی باید به نکات انجام این کار که در بالا آورده شده‌اند توجه کرد. هم‌چنین برای این کار می‌بایست از ابزار و وسایل مخصوص آن استفاده کرد. ظرافت و تمیزی بندکشی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برای پاک کردن ملات بندکشی اضافی از روی آجر نباید از دستمال مرطوب استفاده کرد و این کار را باید با برس یا قاشقک انجام داد.

کیفیت ملات مورد استفاده برای بندکشی و کیفیت آجر در ماندگاری و استحکام بندکشی تاثیر مستقیمی دارد. شما می‌توانید برای خرید و یا اطلاع از به سیوان‌لند، بازار آنلاین مصالح ساختمانی مراجعه کنید.

به این نوشته امتیاز دهید !

در این روش ما به قلم بندکشی احتیاج خواهیم داشت. برای دیوار‌های انبار‌ها و باغ‌ها می‌توان این شیوه را اجرایی نمود.
اما محبوب‌ترین روش بندکشی، گونیا بوده که برای همه نوع آجری اعم از آجر نسوز گرفته تا آجر دکوراتیو و ده سوراخ این روش اجرایی می‌باشد. نوع دیگری نیز توسط برخی بنایان اجرا می‌گردد که به آن روش برجسته می‌گویند. این کار با قلم فیتیله‌ای انجام می‌شود.
برای سازه‌هایی مثل بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها، ساختمان‌های پزشکان، کارخانه‌های تولید انواع مواد غذایی و مواد اولیه در صنایع خوراکی باید حتماً به بندکشی دیوار‌ها توجه ویژه‌ای داشت. بندکشی موجب می‌شود تا ذرات غبار و هرگونه میکروب‌ها کمتر به داخل ساختمان‌ها نفوذ پیدا نماید.

 

دکمه بازگشت به بالا