برترینهای کسب و کارعمومی

بهترین آزمون تست شخصیت شناسی ازدواج را بشناسید

کدام تیپ های شخصیتی با هم سازگارند؟

این داستان زندگی یک زوج جوان است: زن موجب شورونشاط مهمانی است, درحالی‌که مرد به هر بهانه‌ای می‌خواهد زودتر آنجا را ترک کند. مرد منظم و سخت‌گیر است درحالی‌که زن پاکت شیر را روی پیشخوان آشپزخانه و لباس‌ها را روی زمین رها می‌کند. مرد منطقی و زن احساسی است؛ مرد از سیاره مریخ و زن از سیاره ونوس آمده است.

ایده غالب این است که اضداد یکدیگر را جذب می‌کنند و همه ما حداقل یکی از این “زوج های عجیب‌وغریب” را می‌شناسیم که باوجود تفاوت‌های اساسی، یک را تجربه می‌کنند.

آیا این موضوع حقیقت دارد که اضداد یکدیگر را جذب می‌کنند؟ مهم‌تر اینکه, چه چیزی باعث ایجاد رضایت در ازدواج و زندگی زناشویی می‌شود؟ یک متضاد تشویق‌کننده یا یک شریک آرامش‌دهنده؟

بسیاری از محققان روانشناسی تصمیم گرفته‌اند به این پرسش پاسخ دهند. پژوهشگرانی که به مطالعه موضوع سازگاری و تفاهم در ازدواج پرداخته‌اند, معمولاً افراد را بر اساس تیپ شخصیت شناسی به‌منظور طبقه‌بندی تفاوت‌های فردی موردمطالعه قرار می‌دهند.

سیستم 16 تیپی که  محقق و دکتر روانشناس آن را ابداع کرده ( تست شخصیت شناسی MBTI ) رایج‌ترین سیستم تیپ شخصیت شناسی مورداستفاده در سرتاسر دنیاست که یک مبنای قابل‌فهم برای مطالعات موجود درزمینهٔ سازگاری و تفاهم در  ازدواج ارائه می‌دهد.

سیستم تیپ شخصیتی MBTI می‌گوید تفاوت‌های بنیادی زوج در تفکر, تصمیم گیری و سازمان‌دهی زندگی از طریق اندازه‌گیری اولویت‌های آن‌ها در چهار حوزه اصلی قابل‌درک است:

تست شخصیت شناسی  MBTI، یک پرسش‌نامه روان‌سنجی فردی است که برای شناسایی نوع شخصیت، نقاط قوت و اولویت‌های افراد طراحی شده است. این تست توسط ایزابل مایرز (Isabel Myers) و مادرش کاترین بریگز (Katherine Briggs) و بر اساس کارشان بر روی تئوری کارل یونگ (Carl Jung) درمورد انواع شخصیت تهیه شده است.

تیپ شخصیت درونگرا در مقابل تیپ شخصیت برونگرا

این حوزه اشاره به‌ حالتی دارد که شما توجه و انرژی خود را بر آن متمرکز می‌کنید. شخصیت برون گرا به دنیای بیرون و دیگر افراد متمرکز است و انرژی خود را از طریق انگیزش بیرونی و تعامل با دیگران به دست می‌آورد.

در مقابل، شخصیت درون گرا بیشتر بر افکار, ایده‌ها, احساسات و دنیای خود تمرکز دارد و انرژی خود را از طریق صرف وقت برای انجام فعالیت‌های انفرادی یا تفکر آرام به دست می‌آورد.

تیپ شخصیتی حسی در مقابل تیپ شخصیتی شهودی

این حوزه به ارجحیت شما برای چگونگی دست‌یابی به اطلاعات اشاره می‌کند. افراد با تیپ شخصیتی حسی اغلب اطلاعات را به شیوه‌ای بسیار ملموس, با جزئیات و با یک روش منطقی جمع‌آوری می‌کنند. افراد با تیپ شخصیتی حسی عمل گرا هستند و در زمان حال زندگی می‌کنند.

درحالی‌که فرد با تیپ شخصیتی شهودی اغلب ادراکات ذهنی دارد و بیشتر به معنی, ارتباطات و احتمالات در زندگی می‌اندیشد. افراد با تیپ شخصیتی شهودی اغلب از قوه ایده پردازی و تصویرپردازی بهتری برخوردارند.

تیپ شخصیتی تفکر گرا در مقابل تیپ شخصیتی احساسی

این حوزه به اولویت شما برای تصمیم گیری اشاره می‌کند. ترجیح افراد با تیپ شخصیت تفکر گرا تصمیمات مبتنی بر واقعیت یا داده است، چراکه آن‌ها دوست دارند مسائل را به شیوه‌ای منطقی استدلال کنند. درحالی‌که افراد با تیپ شخصیت احساسی تصمیماتی را می‌گیرند که متناسب با ارزش‌های آن‌هاست و به برقراری روابط هماهنگ با دیگران کمک می‌کند.

تیپ شخصیتی ساختارگرا در مقابل تیپ شخصیتی منعطف

این حالت به ارجحیت شما به نظم بخشیدن به زندگی و مربوط به سبک زندگی است. افراد با تیپ شخصیتی ساختارگرا تمایل به انتخاب ساختار, برنامه زمانی و طرح‌ریزی دارند. آن‌ها انتظارات شفاف را دوست دارند و از اینکه کارهای خود را به پایان برسانند احساس کامیابی می‌کنند.

افراد با تیپ شخصیتی منعطف  یک زندگی انعطاف پذیر, فی‌البداهه و نامحدود را ترجیح می‌دهند. آن‌ها از این احساس که انتخاب‌هایشان آزاد است و احتمالات بسیاری وجود دارد لذت می‌برند.

هنگامی‌که محققان روانشناسی به تجزیه‌وتحلیل میزان رضایت زوج از زندگی زناشویی پرداختند, عواملی که بیشترین ارتباط را با یک داشت همان عواملی بود که همیشه درباره آن‌ها شنیده‌ایم:

  • داشتن مهارت برقراری ارتباط صحیح با همسر
  • داشتن ارزش‌ها و علایق مشترک زوج
  • توانایی حل اختلافات و مشکلات زناشویی با حفظ آرامش و آزادانه با همسر

اما نتیجه مطالعات روانشناسی باربارا بارون-تیگر و پل تیگر ( دو محقق مشاوره ازدواج ) بر روی تیپ شخصیتی صدها زوج نشان می‌دهد هرقدر تیپ شخصیتی زوج به هم نزدیک‌تر باشد، در برقراری ارتباط با همسر موفق تر خواهد بود.

اگرچه افراد متضاد ممکن است در نگاه اول یکدیگر را بیشتر جذب کنند, اما نتایج تحقیقات تست شخصیت شناسی ازدواج نشان می‌دهد حفظ رابطه با فردی که تیپ شخصیتی مشابه با شما دارد آسان‌تر است. به‌هرحال, این بدان معنی نیست که برای دستیابی به یک ازدواج موفق باید دقیقاً همسر با تیپ شخصیتی مشابه خود را پیدا کنید.

طبق آمار، بیشترین ازدواج ها در میان زوج هایی با داشتن دو تیپ شخصیتی مشترک ( از بین چهار تیپ شخصیتی موجود) صورت می‌گیرد. برای مثال, ازدواج تیپ شخصیتی ISTP با تیپ شخصیتی ESTJ .

محققان هم‌چنین دریافتند برخی از  تیپ های شخصیتی هنگام تعیین میزان تفاهم در ازدواج  نسبت به برخی دیگر از تیپ ها از درجه اهمیت بیشتری برخوردارند و احتمال طلاق و جدایی زوج در میان برخی از تیپ های شخصیتی بیشتر است.

راث شرمن در مطالعه‌ای دریافت، تفاوت در تیپ شخصیت برون گرا / درون گرا زمینه‌ساز بیشترین اختلاف با همسر در زندگی زناشویی است. به‌ویژه, ازدواج زن با تیپ شخصیتی برون گرا با مرد دارای تیپ شخصیتی درون گرا موجب اختلافات زناشویی می‌شود.

شاید این به علت درک سنتی در جامعه است که مرد باید فرد غالب و بیانگر در زندگی مشترک باشد. به‌هرحال, این تأثیر حاصل مطالعه‌ای است که بیش از 20 سال پیش انجام شده است. هرچه در روابط زناشویی خود آگاه‌تر شویم و به برابری جنسیتی زن و مرد بیشتر اعتقاد پیدا کنیم, تفاوت نگاه در این تیپ شخصیتی در ازدواج  اهمیت کمتری پیدا می‌کند.

همچنین به نظر می‌رسد تیپ شخصیتی حسی/ شهودی نقش مهمی در جذب زوج به هم بازی می‌کند. مطالعات روانشناسی انجام شده توسط ایزابل بریگز مایرز نشان داده است، افراد معمولاً در ازدواج جذب کسانی می‌شوند که تیپ شخصیتی حسی/شهودی مشترکی با یکدیگر دارند.

هنگامی‌که زوج از تیپ شخصیتی حسی یا شهودی یکسانی برخوردارند, به‌طور اساسی دنیا را از دیدگاه مشابهی می‌بینند. زوج هایی که هر دو تیپ شخصیتی شهودی و یا تیپ شخصیتی حسی دارند یکدیگر را راحت‌تر درک می‌کنند و احتمالاً بیشتر حس می‌کنند که زبان مشترکی برای ارتباط صحیح با همسر دارند.

درحالی‌که شباهت در تیپ شخصیتی حسی/ شهودی ممکن است در جذب زن و مرد به هم  تعیین‌کننده باشد, اما  داشتن تفاهم زن و شوهر در  بلندمدت ظاهراً موضوع مهم‌تری است.

بر اساس تحقیقات روانشناسی سه مقیاس آخر ( تیپ شخصیتی حسی در مقابل تیپ شخصیتی شهودی، تیپ شخصیتی تفکر گرا در مقابل تیپ شخصیتی احساسی و تیپ شخصیتی ساختارگرا در مقابل تیپ شخصیتی منعطف ) نقش پیچیده‌ای در تعیین میزان تفاهم زوج بعد از ازدواج ایفا می‌کنند.

این مقیاس‌ها تأثیر اساسی بر شیوه ارتباط صحیح زوج و تفاهم در زندگی مشترک دارد. بنابراین, در صورت وجود تفاوت‌های شخصیتی در زوج , احتمال ایجاد سوءتفاهم , ارتباط زناشویی ناسالم و مشکلات و اختلافات در زندگی مشترک بیشتر است.

محققان, تیگر و بارون تیگر, با بررسی زوج ها با سه تیپ شخصیتی آخر به  این نتیجه رسیدند که به‌طورکلی زوج هایی که در  تشابه بیشتری در تیپ های شخصیتی ( از چهار تیپ شخصیتی ) با هم دارند به تجربه دستیابی به یک ازدواج موفق نزدیک‌ترند.

بااین‌حال, زوج هایی نیز در تحقیقات بودند که علیرغم عدم تشابه تیپ شخصیتی , رابطه زناشویی موفقی با همسر خود داشتند.

تست عشق مثلثی استرنبرگ اشکال مختلف عشق را از طریق سه عنصر صمیمیت، اشتیاق و تعهد ارزیابی می کند. احساس نزدیکی، برانگیختگی جسمی/عاطفی و تصمیم برای ماندن در یک رابطه طولانی مدت را اندازه گیری می کند. این به درک تجربیات عاشقانه افراد و اجزای لازم جهت یک رابطه رضایت بخش کمک می کند.

برخی از تیپ های شخصیتی مشابه نیز در ازدواج موفق نبودند مثلاً:

  • زوج با تیپ شخصیتی حسی و ساختارگرا مثل (, , , ) میزان رضایت بیشتری از ازدواج داشتند. زوج با چنین تیپ های شخصیتی ترجیح می‌دهند سنت‌گرایانی باشند که برای تعهدات خود در ازدواج ارزش و احترام قائل هستند.
  • زوج هایی که در تیپ شخصیتی هر دو آن‌ها شخصیت احساسی و شخصیت تفکر گرا وجود دارد مثل(, , , )  هنگام ازدواج با هم به میزان 73% در زندگی مشترک احساس رضایت دارند. زوجی که در تیپ شخصیتی هر دو آن‌ها شخصیت احساسی و تفکر گرا وجود دارد ارزش زیادی برای برقراری یک رابطه زناشویی موفق قائل هستند و احتمالاً بیش از تمامی تیپ های شخصیتی دیگر خود را متعهد به ازدواج و زندگی مشترک  می‌کنند.
  • فرد با تیپ شخصیتی احساسی ، شهودی و منعطف (تیپ شخصیتی INFP و تیپ شخصیتی ENFP) هنگام ازدواج با تیپ شخصیتی حسی , تفکر گرا و ساختارگرا (تیپ شخصیتی ESTJ و تیپ شخصیتی ISTJ) تنها 42% رضایت از ازدواج خوددارند, اگرچه این یکی از رایج‌ترین ازدواج ها در میان زوج های موردمطالعه بود. تیپ شخصیتی NFP احتمالاً احساس می‌کند که شریک او محافظه‌کار و پنهان‌کار است, درحالی‌که تیپ شخصیتی STJ ممکن است شریک خود را غیرقابل‌پیش‌بینی و غیرقابل‌اعتماد بداند.
  • وجود شخصیت احساسی مشترک در میان زوج ها, شاید به دلیل تمایل زوج احساسی به گذراندن وقت و انرژی بیشتر برای حفظ رابطه زناشویی و زندگی مشترک , می‌تواند تفاوت‌های موجود در دیگر موارد شخصیتی را جبران کند. به‌ویژه, فرد با تیپ شخصیت احساسی , حسی و ساختارگرا (تیپ شخصیتی ISFJ و تیپ شخصیتی ESFJ) هنگام ازدواج با شخصیت احساسی ، شهودی و منعطف (تیپ شخصیتی ENFP و تیپ شخصیتی INFP ) تا 86 درصد رضایت از ازدواج خود را نشان دادند. همچنین میزان رضایت فرد با شخصیت احساسی , حسی و ساختارگرا (تیپ شخصیتی ISFJ و تیپ شخصیتی ESFJ )  هنگام ازدواج با شخصیت احساسی ، شهودی و ساختارگرا (تیپ شخصیتی ENFJ و تیپ شخصیتی INFJ ) برابر با 67% بود.ش
  • در برخی موارد, برخورداری از تیپ های شخصیتی مشابه به معنای رضایت از ازدواج نیست. افراد با تیپ شخصیت حسی ، تفکر گرا و منعطف ( ISTP و ESTP) هنگام ازدواج با همین تیپ شخصیتی (تیپ شخصیتی ISTP و تیپ شخصیتی ESTP ) تنها 33 % از ازدواج خود راضی بودند. محققان روانشناسی چنین استدلال می‌کنند که تیپ های شخصیتی ESTP و ISTP کمتر از تمامی انواع دیگر تیپ های شخصیتی به کیفیت روابط زناشویی خود اهمیت می‌دهند.
  • به‌طور مشابه، زوج با تیپ های شخصیتی تفکر گرا و شهودی (, , , ) تنها 59% رضایتمندی را هنگام ازدواج با شخصیت مشابه تفکر گرا و شهودی (, , , ) تجربه کردند. این تیپ های شخصیتی ازجمله سخت‌گیرترین شریک‌های زندگی هستند و خشنود کردن آن‌ها  در ازدواج کاری بسیار مشکل است.

دیگر تحقیقات روانشناسی انجام شده توسط دکتر نانسی ماریلوس در دانشگاه سنت مری, اطلاعات مهمی درباره الگوهای ازدواج میان تیپ های شخصیتی ارائه می‌کند:

  • احتمال ازدواج با فردی متعلق به تیپ شخصیتی یکسان در میان برخی از تیپ ها بیشتر است, این تیپ ها شامل تیپ شخصیتی INFP, INFJ و INTP در میان مردان و تیپ شخصیتی ENFJ و INFJ در میان زنان است.
  • دو تیپ شخصیتی وجود دارد که در آن افراد متضاد در ازدواج جذب یکدیگر می‌شوند: ازدواج مرد با تیپ شخصیتی ESTJ با زن تیپ شخصیتی INFP و همچنین ازدواج مرد با تیپ شخصیتی ESTP با زن با تیپ شخصیتی INFJ. به‌هرحال, دلیل آن ممکن است این باشد که این دو تیپ شخصیتی در میان مردان به‌احتمال‌زیاد تجربه ازدواج مجدد را خواهند داشت.
  • برخی تیپ های شخصیتی به‌طورکلی در زندگی مشترک ناراضی‌تر هستند و یک ازدواج موفق را تجربه نمی‌کنند. زنانی که با مردان متعلق به تیپ شخصیتی INTP ازدواج می‌کنند، احتمال طلاق و جدایی بیشتری دارند. تیپ شخصیتی INTP یکی از نادرترین تیپ های شخصیتی را به خود اختصاص می‌دهد و برای این افراد که هم‌عقیده آن‌ها باشد بسیار اهمیت دارد.

همان‌طور که می‌بینیم به‌طورکلی زوج هایی که با تیپ شخصیتی مشابه خود ازدواج می‌کنند رضایتمندی بیشتری از زندگی مشترک خود دارند. بااین‌حال, محققان روانشناسی تأکید می‌کنند در تمامی یافته‌های آن‌ها, مهارت برقراری ارتباط صحیح با همسر , داشتن علایق مشترک زوج و داشتن رابطه صمیمی و عاطفی زوج از اصلی‌ترین عوامل در دستیابی به یک ازدواج موفق است.

تست 240 سوالی قبل از ازدواج pdf | تست mbti ازدواج رایگان | تست ازدواج برای مجردها

باوجوداینکه دستیابی به این اهداف با همسری که شبیه شما باشد آسان‌تر است, اما دستیابی به یک ازدواج موفق برای زوج هایی با تیپ شخصیتی متفاوت نیز کاملاً وجود دارد. هنگامی‌که زوج برای درک و احترام به تفاوت‌های یکدیگر تلاش می‌کنند, می‌توانند چیزی را که مشکل یا منشأ اختلاف با همسر است را به فرصتی برای بهبود روابط زن و شوهر تبدیل کنند.

افرادی که در ازدواج با تیپ شخصیتی متفاوت، راهی برای درک و حمایت عاطفی از همسر خود پیدا می‌کنند، اغلب احساس رضایت بیشتری از زندگی زناشویی خود دارند.

زوج هایی که تیپ های شخصیتی متفاوتی دارند می‌توانند به یکدیگر انگیزه داده و یکدیگر را به چالش بکشانند. آن‌ها چنان از یکدیگر می‌آموزند که زوج های مشابه هم قادر به انجام آن نیستند. آن‌ها هم‌چنین می‌توانند زوج های کارآمدتری باشند چراکه به نقاط ضعف یکدیگر توجه کرده و آن‌ها را جبران می‌کنند.

به رسمیت شناختن و احترام به نگرش و طرز تفکر همسر و تشکر و قدردانی از نظرات و اعتقادات یکدیگر در ازدواج , صرف‌نظر از اینکه با تفکرات و نظرات همسر خود موافق یا مخالف باشید, برای بهره‌مندی از یک رابطه زناشویی موفق حیاتی است.

اگرچه مطالعه تفاهم زوج در یک زندگی مشترک موفق آموزنده است, لازم به یادآوری است هر ازدواجی منحصر به خود است و هر زوج می‌تواند با آموزش مهارت‌های زندگی برای بهتر شدن روابط زن و شوهر کمک کند.

هنگامی‌که صحبت از رضایت از زندگی زناشویی است, سه عامل اصلی در ازدواج موفق شامل برقراری   ,  و در هر نوع از تیپ های شخصیتی دست‌یافتنی است.

به عقیده روانشناسان هنگامی‌که صحبت از ازدواج به میان می‌آید، باید با نامزد خود توافق داشته باشید. شما و همسرتان باید از دیدگاه یکسانی در زندگی برخوردار باشید؛ باید چشم‌انداز روشنی ازآنچه آینده برای شما به‌عنوان یک زوج رقم خواهد زد، داشته باشید. این که چرا زوج بعد از ازدواج، کم‌کم یکدیگر را به‌جای “من”, “ما” خطاب می‌کنند دلیل خاصی دارد که ازدواج، زندگی زن و مرد را در تلاش برای دستیابی به یک سرنوشت مشترک به یکدیگر پیوند می‌زند.

با توجه به توصیه های اکید مشاوران خانواده و روانشناسان بر اهمیت ایجاد شناخت و آشنایی قبل از ازدواج در انتخاب همسر ، آیا ازدواج کردن با فردی که تیپ شخصیتی مشابهی با شما دارد منطقی نیست؟ چه چیزی می‌تواند سازگارتر از یک تیپ شخصیتی مشابه دستیابی به یک را تضمین کند؟ آیا اگر زوج از لحاظ تیپ شخصیتی بسیار شبیه به هم باشند، ازدواج آنها مثل آب خوردن آسان خواهد بود؟ یقیناً, می‌تواند چنین باشد…. اما نه همیشه. در اینجا نظر یک در مورد مزایا و معایب داشتن تیپ شخصیتی مشابه بعد از ازدواج را مرور خواهیم کرد:

داشتن تیپ شخصیتی  INTP مشابه با همسر

من و همسرم پنج سال پیش با یکدیگر ازدواج کردیم. در تمام این مدت رابطه بسیار خوبی با یکدیگر داشته‌ایم. اغلب باهم دعوا و جروبحث می‌کنیم، اما تاکنون مسئله‌ای که توانائی ما برای باهم بودن در زندگی زناشویی را زیر سؤال ببرد پیش نیامده است. ما، به انتخاب خود، بچه‌دار نشدیم، اما از دو گربه نگهداری می‌کنیم که عاشقشان هستیم. در کل، زندگی مشترک ما یک زندگی شاد و رضایت‌بخش است.

ما ازنظر تیپ شخصیتی بسیار متفاوت از یکدیگر هستیم – یا حداقل اگر بخواهیم به‌صورت سطحی نگاه کنیم. به‌قول‌معروف “من آتش هستم و او آب”. من فردی پر از شور و احساسات، مضطرب و بسیار قوی هستم. اما همسرم آرام، متین و خونسرد است. باید بگویم پیش از آنکه هر دوی ما تست شخصیتی را انجام دهیم، معنای دقیق ” اضداد به یکدیگر جذب می‌شوند” بودیم.

سپس قبل از ازدواج تست روانشناسی شخصیت را انجام دادیم و پاسخ تست روانشناسی ازدواج اردوی ما تیپ شخصیتی “INTP” بود. در ابتدا شوکه شده بودیم، اما کم‌کم متوجه شدیم که چگونه ممکن است دو انسان کاملاً متفاوت به طرز شگفت‌انگیزی از درون شبیه به هم باشند. پس از اندکی تأمل، موضوع روشن و روشن‌تر شد و من تازه متوجه شدم که چگونه برخورداری از تیپ های شخصیتی یکسان در تمام سال‌های زندگی مشترک و ازدواج ما را تحت‌تأثیر قرار داده است.

مزایای ازدواج با همسری که تیپ شخصیتی سازگار با شما دارد

به عقیده این مشاور خانواده، ازدواج با فردی که از تیپ شخصیتی مشابه شما برخوردار است مزایای بی‌شماری دارد، اما شاید بدیهی‌ترین آن‌ها این باشد که برخورد شما با دنیا یکسان است. جهان‌بینی‌های شما همواره در یک راستا قرار دارد. شما قضاوت یکسانی درباره مشکلات زندگی و راه‌حل‌های آن دارید. هیچ‌گاه اختلاف نظری درباره درک اساسی شما از دنیا، اجتماع و حتی مسائل جزئی‌تر مرتبط با زندگی زناشویی وجود ندارد. به‌طورکلی، شما با همسر خود تفاهم کامل دارید.

برای مثال، موضوع بچه‌دار نشدن من و همسرم را در نظر بگیرید. اگرچه منظورم این نیست که تمامی افراد دارای علاقه‌ای به بچه‌دار شدن ندارند، اما هنگامی‌که در اولین قرار ملاقاتمان درباره این موضوع صحبت کردیم، افکار ما به طرز قابل‌توجهی به هم نزدیک بود. هرکدام از ما به تنهائی به این تفکرات دست‌یافته بودیم، بااین‌وجود آن‌ها به طرز عجیبی بازتاب یکدیگر بودند، چراکه ما نگاه یکسانی به جهان داریم.

زوج با تیپ شخصیتی مشابه می‌دانند مهارت ارتباطی خوبی دارند

من و همسرم ذاتاً افراد بسیار منطقی هستیم؛ البته من نسبت به عصبانیت ناگهانی و دلخور شدن آسیب‌پذیرترم (و او به بدخلقی حساس است) , اما درنهایت، اردوی ما بیش از احساسات به دنبال واقعیت‌ها هستیم.

این حقیقت که من برای نشان‌دادن گرایش خود به تفکر منطقی و عقلانی، همواره می‌توانم به همسر خود تکیه کنم درواقع چیزی است که همیشه قدردان آن هستم. بااینکه هیچ‌یک از ما به‌طورکلی افراد بی‌تفاوتی نیستیم، اما می‌توانیم همه چیز را در اصول اولیه خلاصه کرده و در سطح مبتنی بر واقعیت با یکدیگر ارتباط برقرار کنیم. برای مثال، اگر من بخواهم همسرم را درباره موضوعی متقاعد کنم، می‌دانم که به‌جای استدلال‌های احساسی باید به دنبال دلایل منطقی باشم. فکر می‌کنم عکس این موضوع برای زوج‌هایی که دارای تیپ شخصیتی ” احساس غالب بر تفکر” هستند صدق می‌کند، اما مزیت داشتن تیپ شخصیتی مشابه با همسر همان است: شما می‌دانید چگونه درباره مسائل مهم زندگی مشترک و روابط زناشویی با یکدیگر ارتباط برقرار کنید.

معایب ازدواج با فردی که دارای تیپ شخصیتی مشابه شما است

از نظر روانشناسی، بزرگ‌ترین اشکال ازدواج با فردی که دارای تیپ شخصیتی مشابه شما است بزرگ‌ترین مزیت آن نیز محسوب می‌شود: زوج دیدگاه یکسانی نسبت به دنیا و مشکلات زندگی که با آن مواجه می‌شوید دارند.

به‌عبارت‌دیگر هنگامی‌که شما و همسرتان باید به‌عنوان یک زوج مسئله‌ای را بررسی کنید، با یکدیگر هماهنگ هستید. این می‌تواند بسیار عالی باشد که معمولاً همچنین است! اما نکته اینجاست: اگر راه‌حل دوطرفه و مورد توافق شما یک انتخاب اشتباه باشد چه خواهد شد؟ شما گرفتار خواهید شد.

ازآنجاکه اردوی شما به دلیل داشتن تیپ شخصیتی مشابه، از دیدگاه مشابهی به مسئله نگاه می‌کنید، در اولین شکست هیچ گزینه جدیدی پیش رویتان نخواهد بود. این موضوع می‌تواند منجر به تلاشی باطل برای حل‌وفصل یک مسئله گردد؛ شما ناامیدانه در انتظار یک ایده جدید هستید، اما هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

ازدواج با تیپ شخصیتی همسان، هیچ‌کس نیست تا تصمیم‌گیری ضعیف شمارا به چالش بکشد

باوجوداینکه داشتن ویژگی‌های مثبت مشترک با همسر بسیار عالی است، اما شما کاستی‌های مشابهی نیز خواهید داشت. نتیجه چنین شرایطی این است که احتمالاً اشتباهات و تصمیم‌گیری‌های ضعیفتان بیشتر می‌شود چراکه هیچ‌کس نیست تا عقاید و تصمیمات اشتباه زندگی مشترک را به شما یادآوری کند.

همچنین داشتن تیپ شخصیتی یکسان با همسر می‌تواند منجر به اشتباهات جدی در زندگی مشترک شود، زیرا فردی که بهتر از همه مراقب بدترین تصمیم‌های ناگهانی‌تان است، ممکن است شمارا به دنبال‌کردن همان تصمیم‌های ناگهانی ترغیب کند. همه ما شریک زندگی نیاز داریم که بتواند خشم ما را آرام کند یا از ما بخواهد تا پیش از هر اقدامی درباره آن فکر کنیم، اما همسر من کسی نیست که بتواند چنین کارهایی را برای من انجام دهد. ما می‌خواهیم دیگری را به انجام بدترین تصمیم ناگهانی تشویق کنیم، چراکه هنگام تجربه محرک‌های منفی به همان شکل واکنش نشان می‌دهیم.

روابط عاطفی بین تیپ های شخصیتی

در پایان به‌عنوان مشاور خانواده خاطرنشان می‌کنم که ازدواج با فردی که دارای تیپ شخصیتی مشابه شما باشد به وجود هماهنگی در رابطه زناشویی کمک می‌کند، اما این به معنای تضمین قطعی در برابر اختلافات و مشکلات زناشویی نیست. تیپ های شخصیتی ما را تا جای خاصی پیش می‌برند؛ مابقی حاصل پیوند میان زوج و تمایل آن‌ها به سازش با یکدیگر است.

بر اساس آنچه گفته شد، هنگامی‌که صحبت از یادگرفتن زندگی در کنار یکدیگر باشد، زوج با تیپ شخصیتی مشابه بهتر می‌توانند خود را با یکدیگر تطبیق دهند. به‌هرحال، این شرط، به تنهائی و فی‌نفسه، برای برقراری یک رابطه زنادرباره ذهن موفق پارسیان

من فرزاد میراحمدی هستم مشاور و نویسنده 8 جلد کتاب روانشناسی. مدیر موسسه ذهن موفق و مدیر انتشارات ذهن موفق هستم. من به شما کمک می کنم در روابط عاطفی خود مسائل مهمی را یاد بگیرید و بتوانید رابطه خود را بهسازی کنید. در زمینه مسائل ذهنی و ذهن آگاهی و تکنیک های خودسازی و خودشناسی فعالیت زیادی دارم. خوشحال می شوم بتوانم کمکی به شما بکنم.

شویی موفق کافی نیست و فقط یک شروع خوب است!

منبع : پروکریا

 

دکمه بازگشت به بالا