بهترین دمنوش برای سحری/ برای درمان کم آبی بدن چه بخوریم؟

آفتاب‌‌نیوز :

در ماه رمضان نوشیدنی‌های بدون کافئین بهترین گزینه برای گذراندن یک روز طولانی و گرم هستند؛ به عنوان مثال نعناع، بابونه، مریم گلی و عناب دمنوش‌های مناسبی هستند، زیرا این دمنوش‌ها به جبران کم آبی بدن کمک کرده و بوی بد دهان را رفع و کمک می‌کنند تا غذا به راحتی هضم شود.

ساره حسینی عضو گروه پژوهشی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: روزه داری فواید فراوانی برای سلامتی دارد، عملکرد شناختی بدن را افزایش می‌دهد و از بروز چاقی و بیماری‌های مزمن مرتبط با آن جلوگیری می‌کند.

وی ادامه داد: با این حال، روزه داری بدون رعایت صحیح اصول تغذیه نه تنها ضامن سلامت نیست بلکه می‌تواند سلامتی را به مخاطره بیندازد.

عضو گروه پژوهشی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی استان اظهار کرد: یکی از نکات مهمی که هر فرد روزه‌دار باید برای حفظ سلامت خود به طور کامل رعایت کند، حفظ میزان آب بدن است، کم شدن آب بدن باعث افزایش دمای بدن و افزایش تنفس و به دنبال آن سرگیجه و افزایش ضعف در افراد می‌شود، به طور معمول مصرف روزانه ۲ یا ۲.۵ لیتر مایعات ضروری است و این مقدار باید در ماه رمضان افزایش یابد.

حسینی افزود: در ماه رمضان نوشیدنی‌های بدون کافئین بهترین گزینه برای گذراندن یک روز طولانی و گرم هستند، نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند چای یا قهوه باعث افزایش کم آبی بدن از طریق دفع ادرار شده و توصیه می‌شود از دمنوش‌های گیاهی مانند چای بابونه، مریم گلی، رازیانه، بادرنجبویه، آب میوه و سبزیجات تازه و شیر در وعده سحر برای جلوگیری از دست رفتن آب بدن و دهیدراته شدن بدن استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه چای‌ها و دمنوش‌های گیاهی علاوه بر خواص دارویی به عنوان یک نوشیدنی گوارا شناخته می‌شوند که می‌توان آن‌ها را گرم و سرد، شیرین یا بدون شیرینی استفاده کرد، عنوان کرد: وجود فلاونوئید‌های گیاهی موجود در دمنوش‌ها و خواص ضد میکروبی آن‌ها علاوه بر حفظ آب بدن در طول روز، به بهداشت دهان و دستگاه گوارش کمک می‌کند و باکتری‌های مضر بدن را از بین می‌برد.

عضو گروه پژوهشی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی استان با بیان این که چای نعناع یک نوشیدنی عالی و خوش عطر برای افطار است که اثرات مثبتی بر سلامتی دارد، گفت: این دمنوش به جبران کم آبی بدن کمک کرده و بوی بد دهان را رفع و کمک می‌کند تا غذا به راحتی هضم شود.

به گفته این کارشناس، تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود هضم، تسکین سردرد، کاهش حالت تهوع و خستگی از دیگر خواص چای نعناع است.

حسینی چای بابونه را از دیگر نوشیدنی‌هایی عنوان کرد که برای وعده‌های سحر و افطار توصیه می‌شود و بیان کرد: ترکیبات موجود در بابونه حاوی ترکیبات بیولوژیک گوناگون است که می‌توان این چای گیاهی را جهت تامین انرژی برای انجام فعالیت‌های روزانه در وعده سحر میل نمود؛ علاوه بر آن این دمنوش سرشار از ترکیباتی است که با سلامت و تقویت عملکرد قلب مرتبط بوده، متابولیسم بدن را تسریع می‌کند و به هضم وعده‌های غذایی سنگین در افطار کمک می‌کند.

عضو گروه پژوهشی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی استان گفت: نوشیدن دمنوش مریم گلی در سحر میزان تعرق را کاهش داده و آب بدن را حفظ می‌کند؛ علاوه بر آن مصرف این دمنوش در وعده افطار به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کند.

حسینی ادامه داد: این دمنوش سرشار از آنتی‌اکسیدان است و می‌تواند سلامت دهان را طی روزه‌داری حفظ نماید ترکیباتی مانند اسید کلروژنیک، اسید کافئیک، اسید رزمارینیک، اسید الاژیک و روتین در این گیاه وجود دارد که باعث بهبود حافظه و بهبود عملکرد مغز می‌شود.

وی یادآور شد: مصرف دمنوش عناب در وعده سحر و افطار نیز توصیه می‌شود، چراکه عناب دارای ویتامین‌ها و ترکیبات عالی موثری در مقابله با بیماری‌هاست که در پیشگیری از بروز دهیدراتاسیون بدن موثر بوده و جزو نوشیدنی‌های سالم در ماه رمضان محسوب می‌شود.

دکمه بازگشت به بالا