بهترین فصل نهال کاری

از مهم‏ترین مراحل و فرآیندهای کشاورزی و باغداری، می‏توان به کاشت نهال اشاره نمود. باغداران می‏بایست پس از خرید نهال مورد نظر، سریعا برای کاشت آن اقدامات لازم را به عمل آورند. البته برای کاشت و پرورش نهال مورد نظر، باید یک زمان مناسب را برگزینید.

کاشت نهال گردو روند در زمان مناسب، موجب افزایش سرعت رشد و کاهش زمان باردهی می‏گردد. ناگفته نماند که اگر نهال مورد نظر را در زمان نامناسبی بکارید، ممکن نتوانید بازخورد مطلوبی از آن دریافت کنید. به همین دلیل، باید به زمان مناسب کاشت نهال توجه بسزایی داشته باشید.

البته پیش از انجام هر کاری، بهتر است با افراد متخصص و کاربلد در این زمینه مشورت نمایید. در این بخش، قصد داریم به شرح جزئیات بهترین زمان برای کاشت و خرید نهال نهال گردو روند از مراکز معتبر بپردازیم پس با ما همراه باشید.

عوامل موثر بر زمان کاشت نهال

پیش از انتخاب زمان کاشت نهال گردو روند مورد نظر، باید عوامل و پارامترهای خاصی را در نظر بگیرید. به طور کلی عواملی که نظیر دمای محیط، فصل خواب، نیاز سرمایی، زمان باردهی و زمان شروع گلدهی بر روی زمان مناسب کاشت نهال تاثیر گذارند. به خاطر داشته باشید که اگر بدون توجه به این عوامل اقدام به کاشت نهال کنید، ممکن است تمامی زحمات شما به هدر بروند. از طرفی دیگر، کاشت اصولی نهال سبب رشد و باردهی بهتر آن می‏گردد.

1-دمای محیط

از مهم‏ترین عوامل تعیین کننده زمان مناسب کاشت نهال، دمای محیط است؛ دما نقش پر رنگی را در زمان کاشت نهال ایفا می‏کند. به خاطر داشته باشید که باید پیش از خرید نهال، تحقیقاتی را راجع به دامنه دمای قابل تحمل آن انجام دهید. خوب است بدانید که کاشت نهال در اوقات بسیار گرم یا بسیار سرد سال جایز نمی‏باشد. البته به طور استثنا، برخی از نهال‏ها را می‏توان در تمامی فصول سال کاشت؛ اما فراموش نکنید که این شرایط شامل حال هر نوع نهالی نمی‏شود.

2-فصل خواب نهال

فصل خواب، از دیگر عوامل تعیین کننده زمان مناسب کاشت نهال به شمار می‏آید. به عنوان مثال: اگر یک نهال را در فصل خواب نکارید، ممکن است نتوانید بازخورد مناسب و مطلوبی دریافت نمایید. طبق نظر متخصصان و کارشناسان، خرید نهال و کاشت آن در فصل خواب موجب قوی‏تر رشدن ریشه‏های آن در دل خاک می‏گردد.

بهترین فصل نهال کاری

علاوه بر آن، کاشت در فصل خواب موجب افزایش قدرت ریشه‏ها در جذب آب و مواد مغذی در دل خاک می‏گردد. به همین دلیل، باید پیش از کاشت هر رقم نهال، به زمان خواب آن توجه بسزایی داشته باشید.

3-نیاز سرمایی نهال

همانطور که در قسمت‏های قبل ذکر شد، باید پیش از خرید نهال و کاشت آن شرایط اقلیمی محیط خود را به طور دقیق مورد بررسی قرار دهید. در نظر داشته باشید که محیط باید قادر به رفع نیاز سرمایی نهال باشد. ناگفته نماند که اگر نیاز سرمایی نهال به خوبی برطرف نشود، مقاومت، سرعت رشد و میزان عملکرد آن با افت شدیدی مواجه خواهند شد.

از این رو، باید نهال را زمانی بکارید که پس از مدتی با کاهش دمای هوا، نیاز سرمایی آن به طور کامل برطرف شود. از این رو، بسیاری از متخصصان پیشنهاد می‏کنند که اکثر نهال‏های میوه را در اواخر فصل تابستان و اوایل فصل پاییز بکارید تا نیاز سرمایی آن به طور کامل رفع شود.

4-زمان باردهی و شروع گلدهی

یکی دیگر از عوامل تعیین کننده زمان کاشت نهال، زمان باردهی و شروع گلدهی است. حال سوال اینجاست که شروع باردهی و گلدهی چه تاثیری بر روی زمان کاشت نهال دارند؟ به طور کلی نهال‏های میوه به سه دسته زودگل، میان گل و دیرگل تقسیم می‏شوند. اگر نهال‏ها در زمان نامناسبی کاشته شوند،.

ممکن است شکوفه و گل‏های آن‏ها به دلیل سرمای هوا دچار آسیب شوند. لازم به ذکر است که این امر موجب کاهش 50 درصدی سرعت رشد و میزان عملکرد نهال میوه می‏گردد. در نظر داشته باشید که بهترین زمان برای کاشت نهال میان گل و دیرگل اوایل فصل بهاراست. علاوه بر آن، زمان مناسب کاشت نهال‏های زودگل، اوایل فصل بهار و پاییز می‏باشد.

زمان مناسب کاشت نهال در مناطق سردسیر

به طور کلی، نهال‏ها از نظر شرایط اقلیمی به دو دسته گرمسیر (گرمادوست) و سردسیر (سرمادوست) تقسیم می‏شوند. اما به خاطر داشته باشید که شما می‏توانید هم در مناطق سردسیر و هم در مناطق گرمسیر، هر نوع نهالی را بکارید. بهترین زمان خرید نهال و کاشت آن در مناطق سردسیر، اواخر بهمن ماه الی اواسط اسفندماه می‏باشد. در این زمان، نهال در خواب زمستانی قرار دارد و ریشه فرصت بیشتری دارد در خاک مستقر شود. علاوه بر آن، در این بازه زمانی بخشی از نیاز سرمایی نهال به طور کامل برطرف می‏گردد.

زمان مناسب کاشت نهال در مناطق گرمسیر

همانطور که می‏دانید مناطق گرمسیر، زمستان‏های سرد و یخبندانی ندارند. اما این امر بدان معنا نیست که شما می‏توانید هر زمان از سال، در مناطق گرمسیر اقدام به خرید نهال مورد نظر و کاشت آن نمایید. در مناطق گرمسیر و معتدل، باید در آذر ماه برای کاشت نهال مورد نظر خود اقدام کنید. در این زمان، دمای هوا برای کاشت نهال متناسب است؛ علاوه بر آن، شما می‏توانید با کاشت نهال مورد نظر خود در این بازه زمانی، نیاز سرمایی آن را به طور کامل برطرف کنید و بر مقاومت و میزان عملکرد آن در آینده بیافزایید.

کاشت نهال به چه صورت است؟

همانطور که در قسمت‏های قبل اشاره شد، باید پیش از خرید نهال و کاشت آن زمان مناسبی را انتخاب کنید. اما فراموش نکنید که باید مراحل کاشت نهال مورد نظر را به صورت اصولی پشت سر بگذارید تا بتوانید در کمترین زمان شاهد رشد و عملکرد مطلوب آن باشید. لازم به ذکر است که بایستی پیش از کاشت هر نوع نهال، پارامترهایی نظیر ارتفاع از سطح دریا، میزان بارش، رطوبت و میانگین دمای محیط را به طور دقیق اندازه گیری کنید.

1-خرید نهال

پس از انتخاب زمان مناسب برای کاشت، بایستی برای خرید نهال اقدام کنید. اما باید هنگام خرید نهال میوه مورد نظر خود به صورت خرده یا عمده، به نکات ضروری نظیر اصالت، سلامت، قیمت و مراجعه به نهالستان معتبر توجه بسزایی داشته باشید. بسیاری از باغداران با این سوال مواجه می‏شوند که چگونه می‏توان برای خرید آنلاین نهال اقدام نمود؟ برای انجام این کار، کافی است واژه رویال نهال را در موتور جستجو گوگل قرار دهید تا وارد وبسایت یکی از بزرگترین و برترین نهالستان‏های کشور شوید. ناگفته نماند که تمامی نهال‏های موجود در نهالستان رویال نهال، دارای شناسنامه تضمین اصالت می‏باشند و از قیمت بسیار مناسب و مقرون به صرفه‏ای برخوردار هستند.

2-آماده سازی محیط باغ

پس از خرید نهال، بایستی برای آماده سازی محیط باغ اقدامات لازم را به عمل آورید. برای انجام این کار، شما نیاز به حداقل 1 تن خاک مرغوب زه کشی شده خواهید داشت. در این مرحله، باید علاوه بر پاکسازی دقیق محیط باغ، گودال‏هایی را جهت کاشت نهال حفر کنید. برای حفر گودال‏ها با ید توجه بسزایی به ارتفاع نهال داشته باشید. ناگفته نماند که عمق گودال‏ها با توجه به ارتفاع نهال متغیر است. در نظر داشته باشید که گودال‏ها باید حدقل 4 متر نسبت به یکدیگر فاصله داشته باشند.

3-قرار دادن نهال در دل خاک

در مرحله بعد، پس از انتخاب زمان مناسب کاشت و خرید نهال و آماده سازی محیط باغ، بایستی برای قرار دادن نهال‏های خریداری شده در دل خاک اقدام کنید. برای انجام این کار، باید نهایت دقت و سعی خود را برای جلوگیری از شکستگی شاخه و ریشه‏های بسیار نازک و آسیب پذیر نهال‏ها به کار بگیرید. پس از آن، بایستی با استفاده از خاک مرغوب و با کیفیت از پیش تهیه شده گودال‏ها را پر کنید. بعد از اتمام کاشت نهال میوه مورد نظر، می‏بایست برای آبیاری آن اقدامات لازم را به عمل آورید.

نکات ضروری پس از کاشت نهال

به خاطر داشته باشید که تمامی مراحل کشت یک نوع نهال میوه، به خرید و کاشت آن منتهی نمی‏شود. باغداران می‏بایست پس از انتخاب زمان مناسب کاشت و خرید نهال، اصول خاصی را مد نظر بگیرند تا بتوانند سرعت رشد نهال را افزایش و زمان باردهی آن را کاهش دهند. از مهم‏ترین اصول و نکات ضروری پس از کاشت نهال می‏توان به آبیاری، کوددهی، سمپاشی و هرس دقیق و به موقع اشاره نمود. شما می‏توانید با رعایت این اصول، مقاومت و میزان باردهی نهال‏های خود را به حداکثر برسانید و لذت ببرید.

آیا امکان کاشت نهال در هر زمان از سال وجود دارد؟

بسیاری از باغداران با این سوال مواجه می‏شوند که آیا امکان کاشت نهال در هر زمان از سال وجود دارد؟ شما می‏توانید برخی از نهال‏هایی که دارای ژن اصلاح شده هستند را در هر زمان از سال بکارید. اما کاشت اکثر نهال‏ها در هر زمان از سال امکان پذیر نیست. همانطور که در بخش‏های قبل گفته شد، کاشت نهال در زمان مناسب سبب کاهش سرعت رشد و مقاومت آن در برابر عوامل محیطی می‏گردد. به همین دلیل، باید حتما پیش از خرید نهال و کاشت آن یک زمان مناسب انتخاب کنید.

برداشت دلار با کاشت نهال‏های خاص

شاید این مسئله برایتان کمی عجیب باشد اما باید بدانید که شما می‏توانید با کاشت نهال‏های خاص و پر فروش بازار، بجای میوه اسکناس برداشت کنید و از این طریق صاحب سود بسیار خوبی شوید و حتی بخش انبوهی از محصولات باغ خود را به کشورهای اطراف صادر نمایید.

البته به خاطر داشته باشید که قیمت نهال‏های میوه خاص نسبت به سایر نهال‏ها بسیار بالاتر است. از پر سودترین ارقام می‏توان به نهال گردو، نهال گیلاس، نهال سیب، نهال بادام و نهال فندوق اشاره نمود. لازم به ذکر است محصولاتی که توسط نهال‏های میوه خاص نام‏برده تولید می‏شوند، بسیار بازارپسند هستند و علاوه بر طرفداران بسیار زیاد، از قیمت بالایی برخوردار می‏باشند.

دکمه بازگشت به بالا