بهترین قرص برای ضخیم شدن مو کدام است؟

داشتن مو‌های ضخیم‌تر و سالم‌تر با رعایت رژیم شروع می‌شود. در کنار رژیم مصرف یک سری ویتامین‌ها، مکمل‌ها برای پرپشت شدن مو ضروری می‌باشد. اگر در مورد ریزش مو چیزی خوانده باشید، احتمالاً متوجه این موضوع شده‌اید که اغلب مردان کسانی هستند که مقالات و محصولات ریزش مو را هدف می‌گیرند. اما واقعیت این است که ریزش مو تمام مراحل زندگی زنان و مردان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. دلایل آن می‌تواند داخلی مانند ژنتیک یا هورمون‌ها باشد و یا خارجی مانند کمبودهای تغذیه‌ای و استرس اکسیداتیو باشد. همچنین افرادی که کاشت مو انجام می‌دهند برای تقویت مو نیاز به مصرف این مکمل‌ها و ویتامین‌ها خواهند داشت. اگر به دلیل عوامل داخلی دچار ریزش مو شده‌اید، مکمل‌ها برای شما خیلی مفید نیستند. اما خبر خوب این است که عوامل خارجی (عواملی که می‌توانیم راحت‌تر به آنها بپردازیم) بسیار شایع‌تر از چیزی است که اکثر مردم درک می‌کنند. اول بیایید منظورمان را از وقتی که می‌گوییم عوامل خارجی تجزیه کنیم.

عوامل اصلی خارجی که بر سلامت مو تأثیر می گذارند کدامند؟

کمبودهای تغذیه ای

همه ما می‌دانیم که یک رژیم متعادل برای سلامتی و همچنین برای داشتن موهای سالم ضروری است. در حالت ایده آل، رژیم غذایی شما باید از تعادل پروتئین و سبزیجات تشکیل شده باشد. اما حتی بهترین رژیم‌ها نیز می‌توانند شکاف داشته باشند. یافتن مکمل‌های مناسب برای حفظ سلامتی کلی بدن و مو‌ها می‌تواند به شما بسیار کمک کند.

استرس اکسیداتیو

بدن ما مانند ماشین‌های دقیق تنظیم شده با بسیاری از قطعات متحرک است که با هم کار می‌کنند. بنابراین حفظ تعادل همه چیز برای سلامت کلی بدن بسیار مهم است محیط ما پر است از چیزی به نام رادیکال‌های آزاد، که مولکول‌هایی با تعداد ناموزون الکترون هستند. بنابراین، رادیکال‌های آزاد غالباً ناپایدار خوانده می‌شوند. در اینجا آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند به رادیکال‌های آزاد الکترون ذخیره‌ای بدهند تا آنها را خنثی کنند. بدون اینکه به خودی خود ناپایدار شوند. این فرآیند اکسیداسیون نامیده می‌شود. که به طور طبیعی در بدن ما اتفاق می‌افتد. اما اگر ما عدم تعادل رادیکال‌های آزاد و آنتی اکسیدان‌ها را داشته باشیم، رادیکال‌های آزاد ناپایدار می‌توانند به بافت چربی، لیپیدها و پروتئین‌ها که اصلی‌ترین عناصر سازنده مو هستند آسیب برسانند.

چرا موها نازک می شوند؟

به‌منظور استفاده از قرص برای ضخیم شدن مو بهتر است با دلایل نازک شدن تارهای مو آشنا شویم تا در صورت امکان با جلوگیری از این عوامل در کنار استفاده از بهترین قرص برای ضخیم شدن مو، موهای خود را تقویت و از ریزش آن‌ها جلوگیری کنیم.

از دلایل نازک شدن موی سر می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

افزایش سن: از مهم‌ترین دلایل نازک شدن مو کهولت سن است. با افزایش سن پهنای هر تار مو کم می‌شود و بالارفتن سن سبب توقف تولید مو توسط برخی از فولیکول‌های مو می‌شود و ریزش مو اتفاق خواهد افتاد.

تغییرات هورمونی: تغییرات هورمونی و به‌خصوص دوران یائسگی در زنان که با تغییرات شدید هورمونی همراه است از دلایل نازک شدن مو به شمار می‌رود. بارداری و کاهش وزن ناگهانی که منجر به تغییرات هورمونی می‌شود از دیگر دلایل نازک شدن مو است.

استرس: استرس به طور مستقیم سبب ریزش مو نمی‌شود. در ابتدا استرس موجب چرب‌تر شدن مو یا ایجاد شوره سر می‌شود. اما در بلندمدت استرس از طریق نازک کردن موها سبب ریزش آن‌ها خواهد شد.

آسیب و شکستگی مو: رنگ‌کردن زیاد مو و استفاده بیش از اندازه از وسایل حالت دهنده مو سبب آسیب موی سر می‌شود. مواد شیمیایی موجود در رنگ مو، لایه محافظ تارهای مو را از بین برده و آن‌ها  را نازک‌تر خواهد کرد. اعمالی چون صاف‌کردن یا فرکردن مو و اعمالی ازاین‌دست سبب شکستگی و نازک شدن موی سر و در نهایت ریزش آن‌ها می‌شود.

استفاده از برخی داروها: برخی داروها نظیر داروهای مورد استفاده برای مقابله با سرطان در دوران شیمی‌درمانی از طریق نازک‌تر شدن تارهای مو سبب ریزش آن‌ها می‌شوند.

برخی بیماری‌ها: برخی از بیماری‌ها نظیر بیماری‌های خودایمنی یا بیماری‌های تیروئید در نازک شدن تارهای مو نقش دارند.

چه ویتامینی باعث ضخیم شدن مو می شود؟

بهترین قرص برای ضخیم شدن مو حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم برای فعال‌کردن مجدد غدد چربی روی پوست سر و مرطوب نگاه‌داشتن پوست و تغذیه بهتر سلول‌های آن است. از جمله ویتامین‌هایی که در ضخیم‌شدن تارها مو تأثیر دارند می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • بیوتین یا ویتامین B7

بیوتین از جمله ویتامین‌هایی است که به بدن به‌منظور تجزیه پروتئین موردنیاز برای رشد مو کمک می‌کند.

  • ویتامین C

ویتامین C از طریق کاهش استرس اکسیداتیو به محدودکردن رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. ویتامین C در تولید کلاژن که از مواد موردنیاز برای تشکیل ساختار مو است، نقش دارد. ویتامین C از طریق کمک به جذب آهن سبب تقویت ضخامت موها می‌شود.

  • ویتامین D

ویتامین D یکی از بهترین ویتامین‌ها برای رشد فولیکول‌های مو و تقویت ضخامت مو است.

علاوه بر ویتامین‌های بالا استفاده از مواد و املاح معدنی چون آهن، زینک و پروتئین در تقویت ضخامت مو و افزایش رشد فولیکول‌های مو تأثیر دارند.

شش ویتامین و قرص برای پرپشت شدن مو

بیوتین بهترین قرص برای پرپشت شدن مو

اگر در گذشته با ویتامین‌های رشد مو سر و کار داشته‌اید، احتمالاً با بیوتین نیز روبرو شده‌اید. بیوتین به بدن کمک می‌کند تا پروتئین‌ها و ویتامین 7ب ضروری برای رشد مو و پیاز مو تامین شود. بیوتین را بهترین قرص برای ضخیم شدن مو میشناسند. اکثر افراد به طور طبیعی از طریق گوشت بیوتین دریافت می‌کنند. بنابراین گیاهخواران در معرض خطر کمبود خاصی از این ویتامین هستند. آنها می‌توانند از ویتامین 7ب برای جبران کمبود ویتامین بهره‌مند شوند. استفاده از این مکمل غذایی (Dietary supplement) و قرص برای پرپشت شدن مو و ضخیم شدن آن به شما کمک می‌کند.

ویتامین C

در بالا خواندیم که تعادل بین رادیکال‌های آزاد و آنتی اکسیدان‌ها برای سلامت مو مهم است. تجمع بیش از حد رادیکال‌های آزاد می‌تواند به مو آسیب برساند. ویتامین سی دارای خواص آنتی اکسیدانی قدرتمندی است که می تواند به کاهش استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک کند. بدن ما همچنین از ویتامین سی برای تولید کلاژن استفاده می‌کند. پروتئینی که نقش بسزایی در ساختار مو دارد. اگر با عنوان کم خونی با ریزش مو دست و پنجه نرم می‌کنید، بهتر است که ویتامین سی استفاده کنید. زیرا این ویتامین باعث جذب بهتر و بیشتر آهن می‌شود.

ویتامین D

مطالعات اخیر نشان می‌دهد که کمبود ویتامین دی 1 میلیارد نفر در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این در صورتی است که ویتامین دی بهترین قرص برای پرپشت شدن مو است. مصرف روزمره این ویتامین می‌تواند به رشد فولیکول مو کمک کند. بزرگترین منبع طبیعی ویتامین دی نور خورشید است. اگر به اندازه کافی در معرض آفتاب قرار بگیریم می‌توانیم این ویتامین را جذب کنیم. در غیر این صورت می‌توانید با مصرف منظم این ویتامین سلامت مو‌های خود را تضمین کنید.

آهن

بدن ما برای انتقال اکسیژن به گلبول‌های قرمز خون از آهن استفاده می‌کند و یکی از اصلی‌ترین علائم کمبود آهن، به ویژه در خانم‌ها ریزش مو است. در حالی که آهن یک قسمت اساسی در یک رژیم غذایی سالم است، ما توصیه می‌کنیم قبل از افزودن مکمل آهن به رژیم غذایی خود با پزشک خود صحبت کنید. اگر کمبود آهن نداشته باشید ممکن است لازم نباشد.

روی

روی اغلب به دلیل مزایای حمایت از ایمنی بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما همچنین در مورد تأثیرات مثبت آن در رشد و بازیابی مو مورد مطالعه قرار گرفته است. کمبود روی می‌تواند منجر به ریزش مو شود. بنابراین اگر از طریق رژیم غذایی روی کافی دریافت نمی‌کنید، مکمل‌ها می توانند به شما کمک کنند. استفاده از این قرص برای پرپشت شدن مو به شما بسیار کمک می‌کند.

پروتئین

در حالی که بیشتر افراد پروتئین را با رشد و نمو عضلات مرتبط می‌دانند، این همان چیزی است که بیشتر موهای ما را تشکیل می‌دهد. پروتئین یک عنصر درشت مغذی است. به این معنی که برخلاف ویتامین‌ها و مواد معدنی، بدن ما به مقدار زیادی از آن نیاز دارد. اگر از طریق رژیم غذایی پروتئین زیادی دریافت نمی‌کنید، از جمله پودر پروتئین می‌تواند به بدن شما برای حفظ قدرت عضلات، موها و ناخن ها و نیاز بدن کمک کند. استفاده از مکمل‌های حاوی پروتئین برای پرپشت شدن مو مفید است.

آمپول برای ضخیم شدن مو

آمپول‌های ضخیم کننده مو در بین افرادی که با موهای نازک دست و پنجه نرم می‌کنند محبوبیت بیشتری پیدا می‌کنند. این آمپول‌ها حاوی فرمول‌های غلیظی هستند که ادعا می‌کنند رشد مو را تقویت کرده و آن‌ها را ضخیم‌تر و سالم‌تر می‌کنند. یکی از دلایل اصلی محبوبیت آمپول‌ها رویکرد هدفمند آنها است. برخلاف مکمل‌های خوراکی یا شامپوها، آمپول‌ها مواد فعال را مستقیماً به پوست سر می‌رسانند، جایی که می‌توانند به طور مؤثرتری به فولیکول‌های مو نفوذ کنند.

اکثر فرمول‌های آمپول حاوی ترکیبی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و عصاره‌های گیاهی هستند که پوست سر را تغذیه کرده و رشد مو را تحریک می‌کنند. موادی مانند بیوتین، کراتین، کافئین و عصاره نخل به دلیل مزایای بالقوه آنها برای تقویت موهای نازک معمولا در این محصولات یافت می‌شود. توجه به این نکته مهم است که هنگام استفاده از آمپول‌های ضخیم کننده مو، نتایج ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. در حالی که بسیاری از افراد پیامدهای مثبتی مانند افزایش ضخامت و حجم را گزارش می‌کنند، برخی ممکن است ناراضی باشند بنابراین  اگر قصد دارید آمپول‌هایی را برای ضخیم کردن مو امتحان کنید، همیشه بهتر است با یک متخصص پوست یا تریکولوژیست مشورت کنید که می‌تواند برندها یا فرمولاسیون‌های خاصی را بر اساس نیازها و نگرانی‌های منحصر به فرد شما توصیه کند.

دکمه بازگشت به بالا