بیماری پسوریازیس را بیشتر بشناسیم

هر سال در 29 اکتبر، روز جهانی پسوریازیس برای جلب توجه افراد مبتلا به پسوریازیس و/یا آرتریت پسوریاتیک و همچنین افزایش آگاهی در مورد این بیماری و تسهیل دسترسی به درمان جشن گرفته می‌شود.

به گزارش خبر روزانهآمار نشان می دهد که 125 میلیون نفر در سراسر جهان از پسوریازیس رنج می برند. بر اساس داده های رسمی، تنها در ایالات متحده بیش از هشت میلیون آمریکایی از این بیماری رنج می برند.

تا 30 درصد از افراد مبتلا به پسوریازیس نیز به آرتریت پسوریاتیک (آرتریت پسوریاتیک) مبتلا می شوند.

پسوریازیس یک بیماری التهابی “سیستمیک” است (از جمله بیماری هایی که به طور همزمان چندین اندام و بافت بدن یا کل بدن را تحت تاثیر قرار می دهند).

این بیماری چرخه زندگی سلول های پوست را تسریع می کند که به نوبه خود سلول های پوستی اضافی در بدن خواهند داشت. این سلول های اضافی باعث ایجاد لکه های قرمز خارش دار روی پوست می شوند. علاوه بر این که این لکه های قرمز باعث خارش می شوند، اغلب دردناک هستند.

علائم دیگر عبارتند از “ترک خوردن” و “پوسته پوسته شدن” پوست، که گاهی اوقات می تواند باعث خونریزی شود.

در برخی موارد، پسوریازیس باعث التهاب، سفتی و درد مفاصل نیز می شود و زمانی که این بیماری مفاصل را نیز درگیر کند، به آن آرتریت پسوریاتیک می گویند.

علت دقیق پسوریازیس هنوز به طور کامل مورد مطالعه قرار نگرفته است، اما برخی مطالعات نشان می دهد که سیستم ایمنی بیش فعال می تواند باعث این بیماری شود.

پسوریازیس معمولاً از عوامل محرک خاصی مانند عفونت، آسیب پوست، استرس، کمبود ویتامین D و مصرف الکل شروع می شود یا بدتر می شود. علاوه بر این، مصرف برخی داروها می تواند باعث تحریک و پسوریازیس شود.

علاوه بر این، افراد مبتلا به پسوریازیس در معرض خطر بیشتری برای سایر بیماری ها از جمله دیابت نوع 2، سندرم متابولیک، بیماری پارکینسون و بیماری کلیوی هستند.

پسوریازیس معمولاً بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به این بیماری تأثیر می گذارد، بنابراین اغلب منجر به افسردگی و سایر اختلالات عاطفی در بیماران می شود.

در حال حاضر هیچ درمان خاصی برای پسوریازیس وجود ندارد، اما علائم را می توان کاهش داد. علائم معمولاً با کورتیکواستروئیدهای موضعی (کورتیکواستروئیدها)، قطران زغال سنگ، مرطوب کننده ها و داروهای تجویزی کنترل می شوند. تکنیک های کاهش استرس نیز در مقابله با علائم بیماری موثر است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا