تجارت ایران و اوراسیا به زودی آزاد می‌شود

سازمان توسعه تجارت اعلام کرده است که تجارت ایران و اوراسیا تا پایان سال جاری آزاد می شود.

به گزارش خبر روزانه، معاون وزیر و رئیس کل سازمان تجارت ایران در دیدار با وزیر اقتصاد اوراسیا در مسکو بر تاکید دولت سیزدهم بر تسریع در انعقاد قرارداد تجارت آزاد با منطقه اوراسیا و مذاکرات فشرده تاکید کرد.

علیرضا پیمان پاک با بیان اینکه در این نشست بر تسریع مذاکرات تاکید شد، گفت: در رابطه با مذاکرات فشرده حضوری، مقرر شد فهرست موارد در اسرع وقت نهایی شود و کارگروه های مشترک برای نهایی شدن تشکیل شود. لیست اقلام.”

این پیمان می افزاید: با توجه به اینکه هر دو طرف تاکید کردند که تجارت اوراسیا باید تا پایان سال 2022 تکمیل و به تصویب کشورهای عضو برسد تا بتوانیم توافقنامه تجارت آزاد را امضا کنیم و همچنین نیاز به تشدید همکاری های شمال و جنوب است. کارگروه مشترکی بین اتحادیه اوراسیا و سازمان توسعه تجارت ایران به نمایندگی از ایران تشکیل شده است تا اندازه و زیرساخت های لازم را برای احیای بزرگ کریدور شمال-جنوب فراهم کند و اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهد.

معاون وزیر و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: تشدید کریدور شمال – جنوب هزینه و زمان حمل بار از اوراسیا به هند و کشورهای حوزه خلیج فارس را تقریباً 30 درصد کاهش می دهد و بستر مناسبی را فراهم می کند. که ایران از میلیاردها دلار سود می برد.» درآمد حاصل از ترانزیت تضمین شده است.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا یک اتحادیه اقتصادی بین دولتی متشکل از بلاروس، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان و ارمنستان است.

این سازمان همچنین سیاست خلوص را با کشورهای همسایه اعلام کرده است که این بار بر پاکستان متمرکز است.

بر اساس مذاکرات انجام شده بین وزیر صنعت، معدن و تجارت و فعالیت های بعدی سازمان توسعه تجارت ایران و بر اساس قانون و مقررات جدید وزارت بازرگانی پاکستان، تجارت رسمی با ایران از طریق مکانیسم پاکسازی

با توجه به اهمیت استفاده از چارچوب خلوص به عنوان ابزاری برای تقویت تجارت بین دو کشور، در نهمین اجلاس کمیته تجارت مشترک ایران و پاکستان (JTC) در آنلاین 1400 که توسط سازمان توسعه تجارت ایران در تهران برگزار شد، کشورهای ایجاد زیرساخت تجاری برزخ موافقت کردند. بر اساس این یادداشت تفاهم، روسای هیأت‌های ایران و پاکستان با رعایت الزامات پاکسازی بین دو کشور موافقت کردند و موافقت تجارت برای پاکسازی با ایران و پاکستان در راستای این قراردادها است. .

در آبان 1400، عبدالرزاق داود، مشاور نخست وزیر پاکستان و هیئت همراه، برای نهمین اجلاس تجاری مشترک به تهران سفر کرد. پاکستان امضا کرد. اکنون، برای اطمینان از پاکیزگی، طرفین باید یک چارچوب عملیاتی مشترک داشته باشند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا