تحریم های آمریکا تلفات زیادی را در حوزه سلامت جهانی موجب شد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان در هفتاد و پنجمین مجمع جهانی بهداشت با اعتراض به تحریم های آمریکا علیه کشورها، گفت: تحریم های یکجانبه بانکی و مالی آمریکا خسارات زیادی را در حوزه سلامت جهانی به همراه داشته است.

به گزارش خبر روزانه، دکتر بهرام عین اللهی در ادامه سخنان خود در مجمع جهانی در ژنو افزود: سازمان جهانی بهداشت به عنوان یک سازمان بین المللی تخصصی متشکل از کشورهای عضو، نباید سیاسی و تحت تاثیر سیاست قرار گیرد.

وی تاکید کرد: سازمان جهانی بهداشت باید همچنان نقش مطلوبی در دسترسی عادلانه به واکسن، تولید داخلی آن و خودکفایی منطقه ای در این زمینه ایفا کند.

وزیر بهداشت همچنین گفت: جمهوری اسلامی ایران در شرایطی تصمیم به تولید واکسن های داخلی گرفت که به شدت تحت تاثیر اپیدمی کووید 19 قرار گرفت و دسترسی به واکسن ها و تجهیزات پزشکی محدود شد و اقدامات قهری یکجانبه آمریکا اثرات کووید را تشدید کرد. 19. «تصمیم گرفتیم که این تصمیم استراتژیک دسترسی برابر به واکسن‌ها را فراهم می‌کند و آمادگی و واکنش به شرایط اضطراری فعلی و آینده را بهبود می‌بخشد.

به گزارش وب دا، متن کامل سخنرانی دکتر بهرام عیناله به عنوان «وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» در هفتاد و پنجمین مجمع جهانی بهداشت به شرح زیر است:

“به نام خدا

رئیس محترم

عالیجناب

آقایان عزیز

من با دبیرکل سازمان جهانی بهداشت موافقم که صلح پیش نیاز سلامت است. هر بار که جنگ شروع شود، قحطی و بیماری خواهد آمد.

اما جنگ فقط با اسلحه و گلوله نیست. جنگ های اقتصادی و مالی آسیب بیشتری به سلامت وارد می کند. تحریم های یکجانبه بانکی و مالی ایالات متحده خسارات بهداشتی سنگینی را به جهان وارد کرده است.

همه‌گیری کووید-19 نشان داده است که سیستم‌های بهداشتی چقدر در برابر شرایط اضطراری جهانی آسیب‌پذیر هستند. ما سومین سال حادترین بحران بهداشتی یک قرن اخیر را تجربه می کنیم.

یکی از مهم ترین درس های این اپیدمی، آگاهی از اهمیت نظام های سلامت پایدار است. اپیدمی و پیامدهای آن نه تنها تهدیدی برای سلامتی، بلکه تهدیدی برای صلح و امنیت است.

در این راستا سازمان جهانی بهداشت بر این باور است که سلامت همه افراد زیربنای صلح و امنیت در جامعه است. بر این اساس، قطعنامه های مجمع عمومی سازمان جهانی بهداشت از نقش سلامت در ارتقای صلح به عنوان عاملی تعیین کننده در دستیابی به سلامت همه مردم صحبت می کند.

حکمرانی در بهداشت جهانی پیچیده و غیرمتمرکز است و نتوانسته است دسترسی برابر به واکسن ها و سایر نیازهای بهداشتی را فراهم کند. در این راستا تاکید می کنیم که نابرابری در دسترسی به واکسن ها از طریق تولید داخلی واکسن قابل رفع است.

سازمان جهانی بهداشت باید به ایفای نقش مطلوب در دسترسی عادلانه به واکسن ها، تولید داخلی و استقلال منطقه ای ادامه دهد. ما برای تقویت تولید داخلی واکسن، دسترسی به آنها و داروهای با کیفیت، ایمن و مقرون به صرفه و سایر محصولات بهداشتی تلاش خواهیم کرد.

همکاران عزیز

جمهوری اسلامی ایران در زمانی تصمیم به تولید واکسن های داخلی گرفت که به شدت تحت تاثیر اپیدمی کووید-19 قرار گرفت و دسترسی به واکسن ها و تجهیزات پزشکی محدود بود و اقدامات قهری یکجانبه آمریکا اثرات کووید-19 را تشدید کرد. که امکان دسترسی به واکسن ها و بهبود آمادگی و واکنش به شرایط اضطراری فعلی و آینده را فراهم می کند.

در این مدت، بزرگترین فرآیند واکسیناسیون در جهان انجام شده است، اما بسیاری از کشورهای با درآمد متوسط ​​و کم هنوز نتوانسته اند این کار را انجام دهند.

آقای رئیس،

سازمان بهداشت جهانی به عنوان یک سازمان بین المللی تخصصی متشکل از کشورهای عضو، نباید تحت تأثیر سیاسی و سیاسی قرار گیرد. مایلم تاکید کنم که ایران با هرگونه تغییر عجولانه در قوانین بین المللی بهداشتی 2005 مخالف است و آن را رد می کند. ما معتقدیم که هرگونه بهبود رویه ای باید پس از بررسی دقیق پیشنهادها انجام شود.

آقای رئیس،

اگرچه در بسیاری از زمینه ها شاهد روندهای نزولی و ثابت هستیم، اما درسی که این بیماری همه گیر به ما آموخته است این است که هیچ منطقه، هیچ کشور و هیچ جامعه ای امن نیست اگر همه ما در امنیت نباشیم.

با تشکر از توجه شما. “

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا