تدابیر جدید بانک مرکزی برای حمایت از صادرکنندگان

بانک مرکزی مصوبه جلسه اخیر کمیته مبنی بر اجرای ماده (2) را به دستگاه های اجرایی ذیربط ابلاغ کرد.

به گزارش خبر روزانه، به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، خلاصه مصوبه فوق به شرح زیر است:

1- صادرکنندگان به عراق و افغانستان در بازه زمانی 21 فروردین 1395 لغایت 16 مرداد 1395 که هنوز اطلاعات مجوز صادرات خود را در سامانه یکپارچه بازرگانی ثبت نکرده اند، تا پایان سال 1400 فرصت دارند اطلاعات را در سامانه یکپارچه ثبت کنند. سیستم معاملاتی .

2- به سایر صادرکنندگان در سال 1397 به غیر از صادرکنندگان مذکور در بند فوق (بند 1) تا پایان سال جاری مهلت داده شد تا با مراجعه به سازمان توسعه تجارت و ارائه درخواست همراه با مستندات و تایید کمیته مربوط، به روز رسانی. تسریع بازگشت ارز در چرخه اقتصادی .

3- صادرکنندگانی که در بازه زمانی 21 فروردین 1395 تا 16 مرداد 1395 کالاهای خود را به صورت ریالی به کشورهایی غیر از عراق و افغانستان فروخته‌اند، می‌توانند با تأیید کمیته و ثبت اطلاعات مدارک خود را به دبیرخانه کمیته اقدام ارزی ارائه کنند. ریال خود را در سامانه جامع معاملات با توجه به ثبت نام جهت بهبود عملکرد تعهدات خود بفروشید.

4- صادرکنندگان سال های 1398 و 1399 تا پایان سال 1400 مجازند نسبت به افزایش درصد بازگشت ارز در چرخه اقتصادی با یک یا ترکیبی از روش های مختلف و رفع محدودیت های مناسب تسریع و اقداماتی انجام دهند.

5- صادرکنندگان دارای تعهدات ارزی سال 1397 که قبل از اعلام فهرست اولویت‌های کالایی وزارت صمت برای واردات و صادرات ثبت سفارش کرده‌اند، در صورت ارائه درخواست و مدارک به دبیرخانه کمیته اقدام ارزی. انجام تعهدات ارزی از محل صادرات سال مذکور به میزان تعهدات ارزی انجام نشده در سال 1397.

6- به منظور رفع مشکلات صادرکنندگان با تعهدات ارزی انجام نشده کمتر از پنج هزار یورو، این گروه از صادرکنندگان تا تاریخ ابلاغ این مصوبه (28 دی ماه 1400) تا سقف تعیین شده از تعهدات ارزی معاف هستند. ).

7- فروش ریالی کالا توسط صادرکنندگان کالا به عراق به منظور بازسازی عتبات عالیات (توافق ستاد بازسازی عتبات عالیات یا شرکت های مورد تایید ستاد) به نرخ مصوب عتبات عالیات. ستاد مرکزی کمیته امور خارجی عتبات عالیات با ثبت اطلاعات مربوطه در سامانه یکپارچه بازرگانی، در صورت نیاز مشمول انجام تعهدات ارزی صادراتی می شود.

8- در مواردی که انتقال و فروش مجوزهای صادراتی به واردکنندگان منجر به نقل و انتقال ارز و واردات نشده است، پس از طرح موضوع در کمیته اقدام ارزی، آن را تصویب و مراتب را به سازمان امور مالیاتی در ازای ایجاد ابلاغ نماید. یک تعهد ارز برای صادرکننده از تعهدات ارزی واردکننده کسر می شود.
انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا