تعویض قطعات برج خنک کننده

معرفی قطعات برج خنک‌کننده و عملکرد هر یک از آنها:

در اینجا لیستی از رایج‌ترین قطعات برج خنک‌کننده که ممکن است در طول عمر برج خنک‌کننده شما نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشند آورده شده است. شما می‌توانید به کمک این فهرست لوازم‌یدکی برج خنک‌کننده را تهیه نمایید تا در زمان نیاز به‌سرعت دستگاه خنک‌کن خود را تعمیر و سرویس نمایید.

آب پاش برج خنک کننده | اسپرینکلر برج خنک کننده | خرید پکینگ برج خنک کننده

پکینگ در برج های خنک کننده یا سطوح تبادل حرارت (پرکن) یکی از مهم‌ترین قطعات برج خنک‌کننده است. درواقع می‌توان آن را عنصر میانی کل فرایند دستگاه خنک‌کاری در نظر گرفت. بسیاری از برج‌های خنک‌کننده امروزی از پکینگ‌های پی‌وی‌سی pvc و یا پلی‌پروپیلن PP و یا پکینگ‌هایی استفاده می‌کنند که سطح تماس سیال گرم با جریان هوا را برای فرایندهای خنک‌کننده تبخیری به حداکثر می‌رساند.

نازل برج خنک‌کننده (Cooling tower nozzle):

نازل یا افشانک برج خنک‌کننده بیشتر در برج‌های خنک‌کننده جریان متقاطع استفاده می‌شود، زیرا از حوضچه‌های توزیع جریان گرانشی استفاده می‌کنند. در این برج‌ها، آب ورودی به حوضچه توزیع آب که در بالاتر از پکینگ‌ها قرار دارد؛ می‌رود و سپس از طریق نازل‌های برج خنک‌کننده که قسمت کف حوضچه تعبیه شده است به پایین پاشیده می‌شود.

در بعضی از کولینگ‌تاورها، آب مستقیماً از طریق خطوط لوله‌کشی در بالای برج خنک‌کننده توزیع می‌شود و سپس توسط افشانک یا همان نازل‌های برج خنک‌کن که در فاصله‌های معین بر روی لوله قرار گرفته است بر روی پکینگ‌ها اسپری می‌گردد. افشانک‌های کولینگ‌تاور با متریال‌های مختلفی ساخته می‌شوند که اصلی‌ترین آنها پی‌وی‌سی، پلی‌پروپیلن و ای‌بی‌اس است. ولی در سفارش‌های تعداد بالا تقاضای مشتری برای انتخاب نوع جنس نازل‌ها اولویت تولید ماست. یکی از پرکاربردترین انواع نازل برج خنک‌کن که جزو نسل جدید نازل‌ها است.

نازل مربع پاش مدل 2H است. این مدل نازل‌های برج خنک‌کن، با افت فشار کمتر نسبت به مدل نازل‌های دک اسپری و همچنین پاشش آب به‌صورت منظم و سطح پوشش بالا، از مزایای بسیار بالاتری نسبت به سایر نازل‌های مربع پاش برخوردار هستند. لازم است بدانید که اصلی‌ترین قسمت طراحی نازل‌ها و کاربرد صحیح انواع نازل‌های آب‌پاش، رابطه مستقیمی با تامین میزان فشار پشت نازل دارد.

نازل‌های مربع پاش این مزیت را دارند که با کمترین میزان فشار، بیشترین شدت‌جریان آب را از خود خارج کنند. سایز استاندارد این نازل‌ها 2 اینچ و 3 اینچ است و در بازه طراحی مدل‌های مختلف برج خنک‌کننده در بازه 10 الی 20 مترمکعب در ساعت آب را از خود به‌صورت استاندارد خارج می‌نمایند.

از برای ایجاد جریان هوا همراه با فشار لازم و منتشرکردن این جریان هوا در سراسر برج خنک‌کننده استفاده می‌شود. هواکش‌های برج خنک‌کننده باید طوری ساخته شوند که در برابر اثرات خورنده محیطی که در آن کار می‌کنند (آب و یا مواد خورنده دیگر) مقاومت بالای داشته باشند. به‌خاطر ابعاد و قدرت بالای این فن‌ها معمولاً صدای زیادی دارند. اما انواع خاصی از فن‌های برج خنک‌کننده کم‌صدا نیز وجود دارد.

این قطعه کاربردی از کولینگ‌تاور در انواع برج‌های خنک‌کننده جریان متقاطع، جریان متقابل، جریان القایی/ اجباری استفاده می‌شود. برج‌های خنک‌کننده جریان طبیعی نیازی به فن ندارند؛ زیرا از جریان هوای طبیعی و فرایندهای مختلفی استفاده می‌کنند که آب را خنک می‌کند. مقدار هوادهی پروانه برج خنک‌کننده به قطر فن تعداد تیغه و سرعت چرخش پروانه بستگی دارد.

متریال بکار رفته در ساخت فن برج خنک‌کننده از مواد مقاوم و سبک است. در ابعاد کوچک‌تر تا قطر 120 سانتیمتر از متریال پلی‌پروپیلن برای ساخت فن استفاده می‌شود و برای سایزهای بالاتر از 120 تا قطر 600 سانتی‌متر از متریال فایبرگلاس و آلومینیم استفاده می‌شود.

فن دک و سیلندر فن (فن استک برج خنک‌کننده):

یکی از قسمت‌های اصلی و اجزای برج خنک‌کننده دیواره‌های برج یا همان پنل‌های برج خنک‌کن هستند. قطعات بدنه فایبرگلاس پس از گذشت چندین سال امکان دارد نیازمند تعویض یا بازسازی باشند.

بدنه برج خنک‌کننده فایبرگلاس شامل دیواره اصلی، لوور یا دریچه ورود هوا، گلویی، تشتک و… است.
قسمت‌های که از متریال فایبرگلاس ساخته می‌شوند ضخامتی در حدود 4 تا 12 میلیمتر دارند و به‌صورت لایه‌گذاری از رزین و الیاف ترکیبی ساخته می‌شوند.

باید بدانید که رزین اصلی در ساخت قطعات فایبرگلاس از نوع رزین پلی‌استر غیراشباع مدل ایزوفتالیک برند BKC یا روزیتان سپاهان دارای گواهینامه مدیریت کیفیت ISO9001 از شرکت SGS است. این نوع از رزین‌ها بر پایه ایزوفتالیک زمان پخت بیشتری دارند و مقاومت و وزن بالاتری نسبت به نوع ارتوفتالیک و فنالوئیک نیز دارند.
الیاف بکار رفته در بدنه برج خنک‌کننده به‌صورت ترکیبی و از دو نوع حصیری و سوزنی هستند، الیاف حصیری بکار رفته در پنل کولینگ‌تاور نقش مهمی در ساختار آن دارد و به طور معمول هر سه‌لایه الیافی سوزنی یک‌لایه الیاف حصیری در ساخت بدنه مورداستفاده قرار می‌گیرد. همچنین برای مقاومت بدنه برج خنک‌کننده در برابر اشعه UV از مواد آنتی یووی استفاده می‌گردد.

آب توسط نازل‌ها بر روی سطح پاشش و پخش می‌شود. این فرایند ارتباط آب‌وهوا را افزایش می‌دهد و اجازه می‌دهد تا گرمای اضافی با سرعت بالایی تبخیر شود. از عوامل اصلی در تعمیر و یا تعویض پکینگ گرید اسپلش می‌توان به وجود TSS(جامدات معلق کل)، اسیدشویی زیاد و فرسودگی ناشی از آن اشاره نمود. پکینگ‌ها به دودسته اصلی تقسیم می‌شوند: پکینگ فیلمی، پکینگ اسپلش

الکتروموتور فن برج خنک‌کننده :

در کاربردهای برج خنک‌کننده پتروشیمی و پالایشگاه به موتورهای فن ضد انفجار IP 66 برای جلوگیری از نشتی در مبدل‌های حرارتی نیاز دارند و در کاربری‌های دیگر از الکتروموتورهای کلاس F با درجه حفاظتی IP 55 و فلنچ دار استفاده می‌گردد. موتوربرقی فن باید با رله خطای زمین و سیستم‌های حفاظت رله بار بیش از حد تولید شوند.

یا نحوه اتصال موتور به پروانه تا ظرفیت برج خنک‌کن 100 تن به‌صورت مستقیم و از برج خنک‌کن 100 تن به بالا به‌صورت فولی تسمه یا گیربکسی است. الکترو موتورهای اروپایی مانند زیمنس و مارلی و موتورهای ایرانی مانند موتوژن، جمکو و الکتروژن از نمونه‌های پرکاربرد هستند. که در کولینگ‌تاورها استفاده می‌شوند.

شفت موتور ( محورهای محرک ):

شفت های محرک نیرو را از شفت خروجی موتور به شفت ورودی دنده کاهنده انتقال می دهند. شفت‌های محرک همچنین باید به دلیل محیط مرطوبی که در آن کار می‌کنند در برابر خوردگی مقاوم باشند. شفت محرک حلقه اتصال بین موتور الکتریکی و شفت ورودی گیربکس است.

گیربکس ( جعبه دنده ):

ابزار اندازه گیری برج خنک‌کننده:

دستگاه‌های ابزاردقیق برج خنک‌کننده معمولاً عبارت‌اند از: جریان‌سنج آب آرایشی برج خنک‌کننده، سوئیچ‌های کنترل‌کننده سطح آب برای حوضچه‌های آب سردوگرم، ترموکوپل‌ها برای اندازه‌گیری دما آب سردوگرم، کلیدهای محاسبه لرزش و سوئیچ‌های کنترل‌کننده سطح روغن است.  به منظور اطلاع از آخرین قیمت پکینگ نت اسپلش با کارشناسان فروش ما تماس حاصل نمایید.

دکمه بازگشت به بالا