تفاوت خرید بلیط های چارتی و بلیط های سیستمی

اگر اهل سفرهای هوایی باشید حتما اصطلاح بلیط سیستمی و بلیط چارتری به گوش تان خورده است. احتمالا اطلاعاتی کم و بیش نیز در این خصوص داشته باشید اما در این مطلب قصد داریم تا بلیط هواپیما سیستمی و بلیط هواپیما چارتری را به طور دقیق و کامل با یکدیگر مقایسه کنیم.

تفاوت خرید بلیط های چارتی و بلیط های سیستمی

کلمه چارتر در لغت به معنای دربست کرایه کردن است. به این معنا که تمام بلیط ها یا تعدادی از آن ها به طور یک جا به یک شرکت مسافرتی واگذار می شود. اما بلیط های سیستمی توسط شرکت های هواپیمایی یا همان ایرلاین ها با نرخ مصوب ارائه می شود. اولین تفاوت بلیط چارتی و بلیط سیستمی نیز همین است. یعنی در هنگام خرید بلیط سیستمی فروشنده شرکت های هواپیمایی و در هنگام خرید بلیط چارتری فروشنده آژانس های گردشگری هستند.

البته به خاطر داشته باشید تفاوت نحوه فروش بلیط در نوع هواپیما و کیفیت سفر تاثیری ندارد. در واقع بین کسانی که بلیط سیستمی یا بلیط چارتری خریداری کرده اند فرقی وجود ندارد. تمام موارد در طول پرواز به عهده ایرلاین است. حتی در صورت کنسلی و لغو پرواز نیز مسئولیت با شرکت هواپیمایی است.

شرکت ها و آژانس های گردشگری با خرید تمام یا بخشی از بلیط های هواپیما اصطلاحا آن ها را دربست اجاره می کنند که به آن ها شرکت های گردشگری چارتر کننده می گویند. غالبا شرکت های بزرگ و معتبر گردشگری از جمله سفرمی در فصول مختلف در مسیرهای پرتوریست بلیط چارتری خریداری می کنند. اما این موضوع چه کمکی به مسافر می کند؟

بلیط های چارتری برای مسافران بسیار به صرفه هستند. چون می توان بلیطی را حتی به نصف قیمت اصلی تهیه کرد. خصوصا در بعضی مسیرهای داخلی و همین طور چند مسیر پرطرفدار خارجی که همیشه مسافر دارند، بهترین انتخاب خرید بلیط های چارتری است. این مسیرها همیشه متقاضی دارند و تقریبا در تمام طول سال نیز می توان بلیط های چارتری زیادی برای آن ها پیدا کرد. تهران مشهد و تهران کیش از جمله مسیرهای داخلی هستند که همیشه بلیط چارتری برای آن ها پیدا می شود.

تفاوت قیمت بلیط های چارتری و سیستمی

چارتر کردن بلیط توسط آژانس ها به دو صورت انجام می شود. در “فول چارتر” آژانس تمام صندلی های هواپیما را رزرو می کند اما در “سیت چارتر” تنها تعدادی از صندلی ها اجاره می شوند.  از آنجایی که در روش چارتر کردن خرید بلیط به صورت کلی انجام می شود، نرخ هر بلیط برای آژانس گردشگری ارزان تر تمام می شود. به همین خاطر نیز آژانس های گردشگری می توانند مانور بیشتری روی تخفیف ها داشته باشند. به علاوه به نفع آژانس است که تمام بلیط هایش به فروش برسد حتی با قیمتی بسیار کمتر.

احتمالا شما هم با تخفیف های زیاد بلیط چارتری مواجه شده اید. همان طور هم که گفته شد علت این تخفیف ها خرید ارزان تر بلیط توسط آژانس گردشگری است. بلیط های چارتری در مسیر مشخص و در بازه زمانی تعیین شده ای به آژانس گردشگری فروخته می شود. همین طور آژانس می تواند بلیط ها را تنها برای یک مسیر یا به صورت یک طرفه و یا به صورت رفت و برگشت کرایه کند. پول این بلیط از قبل پرداخت شده است و قیمت بلیط توسط آژانس تعیین می شود. حتی اگر تعدادی از بلیط ها به فروش نرسد باز هم آژانس گردشگری موظف است هزینه را تماما به خطوط هوایی پرداخت کند.

این موضوع باعث می شود تا آژانس ها در صورت لزوم قیمت های خود را حتی تا نصف نیز کاهش دهند. به هر حال فروش بلیط حتی به نصف قیمت، از خالی ماندن صندلی ضرر کمتری دارد. بنابراین جای تعجبی ندارد که هرچه به زمان پرواز نزدیک تر می شویم چارتر کننده تخفیف های بیشتری برای بلیط ها ارائه می دهد. تمام این موارد باعث می شود تا نوسانات قیمت بلیط چارتری در بازار زیاد باشد. در واقع می توان برای یک مسیر مشخص چند بلیط چارتری از آژانس هاس مختلف پیدا کرد.

کنسلی بلیط های سیستمی و چارتری چه تفاوتی دارند؟

بی شک پس دادن بلیط سیستمی هیچ مانعی ندارد. تنها با توجه به زمان باقی مانده به پرواز و قوانین شرکت هواپیمایی مورد نظر پس از کسر جریمه بلیط قابل عودت خواهد بود. همین طور تغییر ساعت و تاریخ نیز در پروازهای سیستمی امکان پذیر است. اما در بلیط های چارتری چون هزینه بلیط ها از قبل توسط آژانس به خطوط هوایی پرداخت شده است، دیگر کنسلی و استرداد بلیط توسط خطوط هوایی معنایی ندارد. در واقع در صورت کنسلی خطوط هوایی هزینه ای را عودت نمی دهند. به همین دلیل بسیاری از شرکت ها بلیط چارتی را استرداد نمی کنند. معمولا از قبل نیز گفته می شود که پروازهای چارتری غیر قابل استرداد هستند. با این همه آژانس گردشگری سفرمی از معدود آژانس هایی است که بلیط های چارتری را نیز پس می گیرد. برای این منظور کافی است با پشتیبانی سفرمی تماس بگیرید تا دقیق تر راهنمایی تان کنند.

آیا بلیط های چارتری همیشه ارزان تر از بلیط های سیستمی هستند؟

بلیط های چارتری به ارزان تر بودن معروف هستند و گفته می شود این اصلی ترین مزیت شان است. اما آیا همیشه بلیط های چارتری ارزان ترند؟ بی شک جواب این سوال منفی است. در واقع یکی از اصلی ترین موضوع برای پیدا کردن بلیط هواپیما ارزان چارتری توجه به فصل سفر است. در فصل های پر توریست با افزایش تقاضا قیمت ها نیز بالا می رود که این موضوع شامل بلیط های چارتری نیز می شود. برعکس در فصول کم توریست با کاهش تقاضا قیمت ها سیر نزولی پیدا می کنند و چارتر کننده هم مجبور است بلیط های خود را ارزان تر بفروشد.

به علاوه در هنگام خرید بلیط چارتری تفاوتی برای بزرگسال، کودک و نوزاد وجود ندارد. در حالی که بلیط های سیستمی سه نرخ متفاوت برای این سه گروه دارند. بنابراین خرید بلیط چارتری زمانی به صرفه خواهد بود که قیمت آن از بلیط سیستمی ارزان تر باشد.

چه زمانی به سراغ بلیط های چارتری برویم؟

از آنجایی که اصلی ترین دلیل محبوبیت این بلیط ها قیمت آن ها است، بنابراین بهتر است قبل از هر چیزی جست و جویی برای بلیط های چارتری داشته باشید. به علاوه زمانی که ظرفیت بلیط های سیستمی پر شده باشند باز هم می توان از بین بلیط های چارتی، بلیطی تهیه کرد.

https://blogs.wellesley.edu/tuts/2021/06/21/%d8%aa%d9%81%d8%a7%d9%88%d8%aa-%d8%a8%d9%84%db%8c%d8%b7-%d9%87%d8%a7%db%8c-%da%86%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%b1%db%8c-%d9%88-%d8%b3%db%8c%d8%b3%d8%aa%d9%85%db%8c/

دکمه بازگشت به بالا