جزئیاتی از قانون جدید چک/ آغاز اجرا از اواخر آذر

مدیر اداره اطلاعات بانکی بانک مرکزی با اعلام جزئیات تغییرات در قانون جدید چک گفت: این قانون جدید از اواخر دسامبر سال جاری به تدریج اجرا می شود.

به گزارش خبر روزانه ، محبوب صادقی در یک برنامه تلویزیونی درباره پیشرفت و مشکلات روند معرفی قانون جدید چک و خدمات جدید بانکی در آن گفت: پس از محاسبه و شناسایی نیازها و مشکلات قانون قبلی چک ، در سال 1397 قانون جدید چک توسط پارلمان ارائه شد. تشکیل و برای اجرا به بانک مرکزی ابلاغ شد.

وی ادامه داد: قانون جدید یکی از مشکلات فعلی چک ، یعنی عدم توانایی در شناسایی و تأیید صادر کننده را حل کرد. چک بصورت سیستماتیک بررسی می شود و به طور کلی بیشتر توابع چک جدید در قالب نرم افزار و سیستم در اختیار هموطنان قرار می گیرد.

مدیر اداره اطلاعات بانکی بانک مرکزی افزود: به عنوان مثال شخصی که می خواهد از چک برای معامله خود استفاده کند ، نمی تواند با مبلغی بیشتر از مبلغ وام تعیین شده توسط سیستم های تأیید چک ، چک صادر کند.

به گفته وی ، در گذشته مردم برای انجام امور تجاری خود باید ناشر چک را می شناختند تا بتوانند به چک صادر شده اعتماد کنند ، اما طبق قانون جدید این شناسایی توسط بانک مرکزی و سیستم بانکی از طریق اعتبار انجام می شود.

صادقی اظهار داشت: طبق ماده 5 مكرر قانون جدید چک ها ، حسابداران بد و صادركنندگان چک های بدون وثیقه مشمول محدودیت هایی از جمله عدم امکان گرفتن چک ، عدم امکان افتتاح حساب بانکی جدید ، عدم امکان دریافت خدمات بانکی ، عدم ضمانت نامه بانکی و اعتبار اسنادی می شوند. شد.

وی افزود: “قانون جدید چک ها برای بازپرداخت اعتبار چک تهیه شده است و کاهش قابل توجه تعداد چک های برگشتی نشان می دهد که در مسیر درست حرکت می کنیم و مطمئناً پس از اجرای کامل قانون جدید و بازگشت چک ، شاهد افزایش چک ها خواهیم بود. معاملات

با توجه به چک شرکت مخابراتی ، مدیر اداره اطلاعات بانکی بانک مرکزی هدف از چک در سیستم های تهیه شده برای این منظور را ثبت می کند تا روند گردش چک را تعیین کند و از این طریق سو and استفاده و پولشویی را کاهش دهد.

وی ادامه داد: روند حذف اثر چک های برگشتی تغییر چشمگیری نخواهد کرد. برای رد سو mis استفاده از چک برگشتی خود ، فرد باید یا مبلغ چک را پرداخت کند یا نامه ای از دادگاه ها مبنی بر سرقت یا سو check استفاده از چک برگشتی وی داشته باشد ، یا با یک دفتر اسناد رسمی تماس گرفته و رضایت رسمی شاکی را ارائه دهد. سوuse استفاده از چک.

سرانجام ، صادقی خاطرنشان کرد که قانون جدید یک بازنگری قانونی بسیار مترقی است که با همکاری م withسسات و ارگانهای مختلف و تلاشهای خستگی ناپذیر آنها تهیه شده و از اواخر دسامبر سال جاری به تدریج اجرا خواهد شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا