جهاد دانشگاهی رزومه روشنی در صنعت نفت کشور دارد

رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب گفت: جهاد دانشگاهی خلاصه روشنی از صنعت نفت کشور دارد. این موسسه مدت هاست در صنعت نفت فعالیت می کند و یکی از شاخص های ما پروژه حفاری است که توسط جهاد دانشگاهی ساخته شده است.

دکتر محمد گلستان باغ، رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در جریان نمایشگاه فرصت ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی در گفت وگو با خبر روزانه. وی تاکید کرد: اگر بخواهیم روند تبدیل علم به استادی را تبیین کنیم، علم در دانشگاه ها به سواد تبدیل می شود و اگر این سواد مطالعه شود، تبدیل به یک مهارت در صنعت می شود. اما این مهارت در جایی ارتباط با علم را قطع می کند. مهارت ها نیز باید توسعه یابد و زمانی که این روابط از بین رفت، تجربه در کنار مهارت قرار می گیرد، اما آگاهی هوشمندانه در کنار مهارت نیست تا بتواند مهارت را به روز کند و نیازهای آن مهارت را مشخص کند.

دکتر گلستون باگ با اشاره به برپایی نمایشگاه فرصت ها و دستاوردهای جهاددانشگاهی گفت: وقتی این فرصت ها و فرصت ها را می بینیم متاسف می شویم که کشور چنین بستری دارد و افراد فرهیخته و دانشمندانی داریم که می توانند مشکلات و چالش های مختلف را حل کنند. صنعت. ” ما با این روبرو هستیم، کمک کنید، اما این ارتباط قدرتمند و آگاهانه برقرار نشده است. چرا نمی توان این مهارت را با علم ترکیب کرد؟ امروز توانستم برخی از رویدادهای جهاد دانشگاهی را در غرفه های مختلف این نمایشگاه ببینم و تنها به صنعت نفت بسنده نکردم. صنعت نفت تقریباً مانند جامعه ای است که همه تخصص ها در آن وجود دارد. به عنوان مثال، صنعت نفت مراقبت های بهداشتی تعدادی نیاز پزشکی دارد و مجموعه کمی از درمان ها را دارد. در بحث های ساختمانی، اجتماعی، فرهنگی و پرسنلی، صنعت نفت نیز این بخش ها را در مرکز جامعه کوچک خود قرار داده است. وقتی از غرفه های مختلف نمایشگاه دستاوردهای جهاد دانشگاهی بازدید کردم، ارتباط هر یک (برای کمک به حل) مشکلاتی که در سطوح مختلف صنعت با آن مواجه هستیم را احساس کردم.

رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب تاکید کرد: این توانایی جهاد دانشگاهی را به فال نیک می گیریم و گزارشی تهیه می کنیم که انشالله به مجموعه نفت ارائه می شود تا نشان دهیم این فرصت ها در منطقه وجود دارد. مجتمع جهاد دانشگاهی». اما اینکه این فرصت‌ها چگونه باید در صنعت پدیدار شوند و این روابط چگونه باید شکل بگیرد، مستلزم آن است که دو مجموعه دانش و صنعت با هم جمع شوند و راه‌حل و مدلی ارائه کنند که هم از نظر مالی و هم در فرآیند باشد. .

دکتر گلستون باگ به فعالیت های جهاد دانشگاهی در صنعت نفت اشاره کرد و گفت: جهاد دانشگاهی از دیرباز در این صنعت فعال بوده و یکی از شاخص های ما پروژه حفاری است که جهاد دانشگاهی ساخته است. مته به عنوان نقطه شروع و شروع تولید نفت در حین حفاری محسوب می شود و سال هاست که در تامین کالا با مشکل مواجه هستیم و یک پروژه مهم و بزرگ جهاد دانشگاهی است که با همکاری وزارت نفت انجام شد. شرکت مناطق نفتخیز جنوب اگرچه در این راه مشکلاتی وجود داشت، اما این اعتماد شکل گرفت و کار به نتیجه رسید. که بسیاری از روسای شرکت‌های نفتی در آن زمان باور نمی‌کردند که این کار (در داخل) انجام شود. انجام کارهای برجسته مانند پروژه حفاری، این اطمینان را در سیستم ایجاد کرده است که در سایر تجهیزاتی که به اصطلاح پیشرفته هستند و فناوری آن مختص منطقه یا کشور خاصی است، می توانیم (دوباره) به دانش و تجربه اعتماد کنیم. از محققان خودمان در موارد دیگر امروز در نمایشگاه یکسری فرصت ها را دیدیم که انشاالله بتوانیم این مسائل را با مدیریت فنی و تولید مطرح کنیم و از آنها به نحو احسن استفاده کنیم.

رئیس اداره تحقیقات و فناوری شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با اشاره به نامزدی امسال «تولید» گفت: مقام معظم رهبری نگاه ویژه ای به صنعت نفت دارند. پشتیبانی، موانع». منابع هیدروکربوری کشور ثروتی خدادادی است که اقتصاد کشور به آن گره خورده است. اما باید دید آیا به دنبال استفاده حداقلی از منابع نفتی هستیم یا حداکثر استفاده را؟ تعریف و کارکرد نفت گاهی در جامعه و حتی در برخی محافل علمی نامناسب است. نفت بسیار گسترده است و نباید آن را فقط در دایره های اولیه، یعنی روی فرآورده های معروف مانند بنزین و سوخت و غیره در نظر گرفت. نفت می تواند در بسیاری از صنایع دیگر یک ارزش افزوده باشد. این همان مانعی است که در شعار امسال رهبر معظم انقلاب به آن اشاره شده است. این یعنی لغو تحریم ها، یعنی چگونه می توانیم تحریم ها را دور بزنیم. ما نفت خام می فروشیم که می تواند تحریم شود. اما اگر نفت را به محصول تبدیل کنیم، می توانیم آن را بفروشیم.

دکتر گلستان باگ افزود: در پالایشگاه ها محصولی به نام پارافین داریم. پارافین یک جریان زباله است. در پالایشگاه نفت (روغن صنعتی، روغن ماشینی) ضایعاتی به نام پارافین در نزدیکی نفت تشکیل می شود. پارافین را به صورت خام از پالایشگاه بردارید. ساده ترین راه این است که یک شمع درست کنید و از پارافین می توانید صدها محصول دیگر درست کنید. ما این پارافین را به صورت خام به قیمت 50 دلار در هر تن به امارات، چین، امارات، اتریش می فروشیم. این پارافین تبدیل به پارافین غذایی می شود و به ازای هر تن 5000 دلار به ما فروخته می شود. این اعداد باورنکردنی هستند. تا جایی که بتوانیم این منابع هیدروکربنی را به منابع ارزش افزوده تبدیل کنیم، می تواند در کشور ایجاد ثروت و اشتغال کند. آیا امکان صدور مجوز برای محصولات با ارزش افزوده وجود دارد؟ یکسان و بالادست نیست. به عنوان مثال، هنگام بحث در مورد خاک های آلوده به نفت؛ چینی ها نفت را از خاک های نفتی آلوده استخراج می کنند.

رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب گفت: علاوه بر این باید به توانمندی های علمی داخلی در مجموعه هایی مانند جهاد دانشگاهی و سایر نهادهای مشابه اعتماد کنیم. جهاد دانشگاهی خلاصه ای دقیق از صنعت نفت کشور دارد و پروژه های خاصی را اجرا کرده است. اعتماد به شایستگی درونی، انتقال تجربه و الگویی برای چنین مواردی قطعاً می تواند شعار رهبری را اجرا کند. هر کلیدواژه ای که رهبر انقلاب (در این شعار) عنوان کرده اند، تعریف، کارکرد و راه حلی دارد و با کمک این راهکارها می توان مشکلات کشور را حل کرد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا