حسگری برای تشخیص سریع بوی بد دهان

به گزارش شفاف ، همه فراریان از بوی بد دهان. هنگام ملاقات با دوستان و خانواده ، در مصاحبه شغلی و به ویژه در اولین ملاقات ، بوی بد دهان می تواند بسیار آزاردهنده باشد. بوی بد دهان می تواند وضعیت را بدتر کند ، اما بوی یک علامت هشدار دهنده طبیعی برای بروز مشکلات جدی دندان دارد.

به تازگی ، محققان مقاله ای در ACS Nano منتشر کرده اند که جزئیات طراحی یک دستگاه قابل حمل به اندازه انگشت شست را نشان می دهد که بوی بد دهان را “استنشاق” کرده و سولفید هیدروژن را تشخیص می دهد که باعث بوی بد دهان می شود.

از آنجا که اکثر مردم بوی نفس خود را احساس نمی کنند ، باید از شخص دیگری بپرسید که ممکن است خجالت بکشد. برخی از دستگاه ها مقدار کمی از بوی سولفید هیدروژن را اندازه گیری می کنند ، اما جمع آوری و آزمایش هوای بازدم به ابزارهای گران قیمتی نیاز دارد که در دسترس همه مصرف کنندگان نیست.

مطالعات قبلی نشان داده بود که برهم کنش برخی اکسیدهای فلزی با گازهای حاوی گوگرد ، هدایت الکتریکی آنها را تغییر می دهد. هنگامی که اکسیدهای فلز با کاتالیزورهای فلز نجیب ترکیب می شوند ، می توانند حساس تر و انتخابی تر شوند. بنابراین ، کاک نامکونگ ، ایل دو کیم و همکارانش می خواستند ترکیب مناسبی از موادی را پیدا کنند که سریع ترین و قوی ترین واکنش را به سولفید هیدروژن در هوا ایجاد کنند تا یک تجزیه و تحلیل بوی کوچک در زمان واقعی ایجاد شود.

دانشمندان نانوذرات کلرید سدیم (نمک های قلیایی فلزات) و پلاتین (کاتالیزورهای فلز نجیب) را با تنگستن مخلوط کرده ، با استفاده از نخ ریسی الکتریکی به نانوالیاف تبدیل کرده و تنگستن را به شکل اکسید فلز تبدیل کردند. در اولین آزمایشها ، کامپوزیتی که ساختند بیشترین واکنش را در برابر سولفید هیدروژن داشتند. اگرچه نانوالیاف با چندین گاز حاوی گوگرد واکنش نشان دادند ، اما بیشترین حساسیت را به سولفید هیدروژن داشتند و به ترتیب 9.5 و 2.7 برابر بیشتر از دی متیل گوگرد یا متیل مرکاپتان واکنش نشان دادند. سرانجام ، تیم الکترودهای طلا را با نانوالیاف پوشانده و سنسور گاز را با حسگرهای رطوبت ، دما و فشار در یک دستگاه کوچک به اندازه انگشت شست انسان ترکیب کرد. این دستگاه در 86٪ موارد بوی بد دهان را به درستی تشخیص می دهد.

محققان می گویند سنسورهای آنها را می توان در دستگاه های بسیار کوچکی تعبیه کرد تا بوی بد دهان را به سرعت و به راحتی تشخیص دهد.

انتهای پیام /

دکمه بازگشت به بالا