خضریان: تعیین نادرست قیمت خرید تضمینی گندم زمینه واردات را فراهم می‌کند

یکی از اعضای هیئت رئیسه کمیسیون مجلس در اصل 90 خواستار اقدام جدی برای اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم شد و گفت: تعریف نادرست از قیمت خرید تضمینی گندم راه را برای واردات باز می کند.

علی هزریان در گفت وگو با خبر روزانه ، با انتقاد از قیمت گندم تعیین شده برای سال برداشت فعلی ، یادآوری قیمت واردات گندم گفت: قیمت اشتباه خرید این محصول اساسی نباید با تعریف نادرست از قیمت خرید تضمینی ارائه شود.

وی با اشاره به عدم تطابق دولت با قانون تضمین تدارکات در سالهای اخیر ، خواستار اصلاح سطح تضمین شده خرید گندم برای سال زراعی فعلی شد.

نماینده مجلس از تهران با اشاره به قانون خرید تضمینی ، خاطرنشان کرد: “مطابق با قانون” در مورد ضمانت خرید محصولات اساسی کشاورزی “و” درج مواد در قانون تنظیم بخشی از قوانین مالی دولت “، وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت این پیشنهاد را دارد قیمت خرید تضمینی. باید هزینه تولید را در اواخر سپتامبر اعلام کنید.

او استدلال می کند که در سالهای اخیر اختلافات بین وزارت جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه منجر به عدم اطمینان در مورد قیمت خرید تضمینی گندم و سایر محصولات اساسی شده است. به همین منظور نمایندگان امسال تغییراتی در قانون خرید تضمینی ایجاد کرده اند.

در مورد قیمت خرید تضمینی گندم در سال جاری ، یکی از اعضای هیئت مدیره کمیسیون اصل 90 نیز گفت: با توجه به طولانی شدن روند تصویب اصلاحیه مجلس در قانون خرید تضمینی ، شورای اقتصاد قیمت خرید تضمینی را منتشر کرده است. با توجه به قیمت های اعلام شده ، قیمت 4000 تامان گندم برای سال برداشت بعدی مناسب نیست.

هزریان تصمیم برای عدم تعیین صحیح قیمت خرید تضمینی محصولات اساسی مانند گندم در سال جاری را نادرست خواند و گفت: “تضمین امنیت غذایی و تولید محصولات استراتژیک برای جمهوری اسلامی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و نباید اجازه دهیم تولید هر کدام کاهش یابد. سال ها “. بودن. براساس سیاست کلی اقتصاد مقاومتی ، دولت موظف است کمیت و کیفیت تولید محصولات اساسی مانند گندم را افزایش دهد و نباید طوری عمل کند که تولید این محصولات و ذخایر استراتژیک کشور به شدت کاهش یابد.

وی گفت: “سال آینده ، اگر كشاورزان از كشت گندم خودداری كنند یا گندم خود را به دولت نفروشند ، مجبور به واردات خواهیم شد.” بررسی قیمت واردات نشان می دهد که دولت حداقل 6500 تن برای واردات گندم از جمله نیمی از نرخ پرداخت می کند.

وی با اشاره به میزان گندم خریداری شده توسط دولت از کشاورزان در سال گذشته ، همچنین به هزینه واردات و هزینه تأمین ذخایر استراتژیک کشور برای دولت اشاره کرد.

هزریان همچنین خاطرنشان کرد: تخلف از قانون خرید تضمینی گندم برای مجلس اثبات شد و در سال 1397 نمایندگان بر اساس ماده 234 آیین نامه داخلی مجلس ، دلایل اصلی عدم رعایت قانون خرید تضمینی در قوه قضائیه را ارائه دادند. به همین منظور ، نمایندگان مجلس باید پیش از تصویب اصلاحیه پارلمان در قانون تضمین تضمین شده ، گام های جدی برای اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم بردارند تا کشور در مواجهه با تحریم ها با مشکل روبرو نشود.
انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا