داکت اسپلیت بهتر است یا کولر گازی

اصطلاح اسپلیت، داکت اسپلیت و کولر گازی را این روزها زیاد می شنویم و بسیاری از ما برای انتخاب یک سیستم خنک کننده برای منزل خودمان هنوز تفاوت بین این تعاریف را به درستی نمی دانیم و همین موضوع باعث سردرگمی برای ما شده است.

قبلا در مقاله  در خصوص تفاوت این دو مطالبی آورده شد و امروز قصد داریم در خصوص تفاوت داکت اسپلیت با کولر گازی توضیحاتی را بیاوریم.

در مقاله متوجه شدیم که این دو در اصل تفاوتی با هم ندارند ولی در خصوص تفاوت بین کولر گازی یا اسپلیت با داکت اسپلیت توضیحی آورده نشد.

داکت اسپلیت

هر چند تفاوتی کلیدی بین کولر گازی و اسپلیت نبود ولی در خصوص داکت اسپلیت و کولر گازی ماجرا کاملا متفاوت است زیرا بین داکت اسپلیت و کولر گازی باید تفاوت های چشم گیری را توضیح بدهیم.

داکت اسپلیت و کولر گازی هر دو از خانواده سیستم های تهویه مطبوع شناخته می شوند که در فصول داغ سال هوای منزل و یا اداره را برای ما دلپذیر می کنند.

سیستم های کولر گازی و داکت اسپلیت تفاوت های زیادی ولی با هم دارند که حتی این تفاوت ها بسته به جایی که نصب می شوند ممکن است بیشتر هم بشوند.

با توجه به این موارد اجازه دهید تا نگاهی کلی به تفاوت بین داکت اسپلیت و کولر گازی بیاندازیم:

ویژگی های کلیدی هر یک از کولرهای گازی و داکت اسپلیت ها چیست؟

هر چند هر دو این سیستم های تهویه مطبوع اساسا یک وظیفه کلی دارند و آن هم خنک کردن محیط شما است اما راه هایی که این کار را انجام می دهند کاملا متفاوت است.

بنابراین اجازه دهید ابتدا به فرآیند کاری هر یک از این دو بپردازیم.

داکت اسپلیت چگونه کار می کند؟

داکت اسپلیت ها همانگونه که از نامشان مشخص است از یک سری داکت و یا همان کانال برای خنک سازی محیط استفاده می کنند.

داکت اسپلیت در واقع یک فن کوئل داخلی است که در سقف جاسازی می شود و از این فن کوئل و یا اسپلیت مقداری کانال به اطراف کشیده می شود.

این فن کوئل به هواساز و یا یونیت داخلی شهرت دارد.

البته یک بخش خارجی هم داکت اسپلیت ها دارند که به یونیت خارجی یا کندانسور شهرت دارد و کار تامین هوا را انجام می دهد.

عموما کانال ها از طریق یک سیستم مرکزی هدایت می شوند و به همه نقاط خانه مطابق سلیقه صاحب خانه از جمله اتاق ها و یا سالن های ساختمان کانال کشی می شوند.

این مجراها به شما اجاره می دهند تا سرمای مورد نظر خود را برای هر اتاق و بسته به درجه مطلوب مورد نظرتان هدایت کنید.

نقشه ساده کانال کشی داکت اسپلیت

هر اتاق می تواند درجه متفاوتی را داشته باشد که این کار توسط یک ترموستات که بر روی دیوار اتاق نصب می شود کنترل می شود.

در واقع ترموستات هر اتاق می تواند درجه متفاوتی را دریافت کرده و هر اتاق با اتاق کناری خود حتی درجه دمای متفاوتی داشته باشد.

سهولت خنک سازی کل خانه با یک سیستم مرکزی و مطابق با سلایق مختلف از عمده مزیت های این نوع سیستم تهویه مطبوع است که اگر شما هم در حال ساخت یک خانه و یا تغییرات عمده در ساختمان خود هستید به نظر می رسد استفاده از داکت اسپلیت بسیار گزینه مناسبی باشد.

با توجه به پیش نیاز های زیادی که برای نصب داکت در خانه مورد نیاز است و همچنین هزینه های بالایی که در ابتدا برای نصب داکت اسپلیت باید انجام شود خیلی از مردم ترجیح می دهند از این سیستم در خانه های خود استفاده نکنند.

ضمن اینکه هزینه تعمیر و انرژی در این نوع سیستم تهویه مطبوع کمی بالاتر است و همین موضوع برای خانه هایی که بزرگتر هستند مناسب تر هستند.

نحوه کانال کشی داکت اسپلیت در ساختمان ها

اگر شما سالن بزرگی داشته باشید و یا تعداد اتاق های بیشتری داشته باشید هزینه برق مصرفی شما هم افزایش خواهد یافت و لی نسبت به اسپلیت ها بهتر می توانید روی خنک کنندگی و یا حتی گرمای داکت اسپلیت حساب کنید.

هرچند برای استفاده از داکت اسپلیت در خانه های بزرگتر باید محاسبات دقیق تری صورت بگیرد و منظور این نیست که داکت اسپلیت برای خانه های بزرگ حتما مناسب است.

خود قیمت داکت اسپلیت نیز بسیار بالا است و هر فردی توان خرید آن را ندارد.

سیستم تهویه مطبوع داکت اسپلیت اما قابلیت گرمایش خوبی هم دارد و می تواند به عنوان یک جایگزین مناسب برای گرمایش خانه هم باشد.

داکت اسپلیت دائمی ترین راه حل و موثر ترین سیستم تهویه مطبوع برای منظورهای دوگانه یعنی هم خنک سازی و هم گرم کردن خانه می باشد.

نحوه ی عملکرد داکت اسپلیت

یونیت داخلی در داکت اسپلیت ها وظیفه مکش هوا داخلی و ایجاد سرمایش و یا گرمایش را برعهده دارد.

سرمایش داکت اسپلیت چندان تفاوتی با کولر گازی ندارد به این صورت که گاز مبرد پی از طی سیکل مربوطه از لوله های اواپراتور عبور کرده و تبخیر برودت را ایجاد می کند و هوای مکیده شده از داخل محیط پس از خنک شدن دوباره وارد محیط می شود.

خروجی دهانه یک داکت اسپلیت در اتاق پذیرایی

اما عمل گرمایش در این دستگاه ها با دو رویکرد انجام می شود:

یکی اینکه سیکل تراکمی با تغییر در جهت حرکن مبرد و تغییر جای اواپراتور و کمپرسور هوا گرم می شود و به محیط پرتاب می شود.

البته برای این کار انرژی اکتریکی نیاز است که هزینه بالایی دارد و خیلی توصیه نمی شود.

دو اینکه از سیکل تراکمی استفاده نشود. بلکه از آب گرم تولید شده توسط یا موتور خانه استفاده کنیم و آن را به کویل دستگاه متصل کنیم تا هوا با عبور از کویل دستگاه گرم و به محیط پرتاب شود. این کار عمومی تر و بسیار کم هزینه تر است.

در اینصورت سرمایش توسط برق و گرمایش توسط گاز در داکت اسپلیت ایجاد می شود.

کولر های گازی و یا اسپلیت ها چگونه کار می کنند؟

همانگونه که از نام این کولر ها مشخص است این نوع سیستم تهویه مطبوع از یک نوع گاز فشرده برای خنک کنندگی هوا استفاده می کنند.

این کولرها دارای دو قسمت هستند که به پنل داخلی و پنل خارجی شهرت دارند.

پنل داخلی هوا را وارد اتاق می کند و به پنل تبخیری نیز شهرت دارد و پنل خارجی که کمپرسور و اواپراتور در آن تعبیه شده اند.

بسیاری از خانه ها وقتی از سیستم تهویه مطبوع کامل نام می برند منظورشان دقیقا استفاده از کولر گازی است.

استفاده از کولر گازی مزایایی دارد که از آن جمله می توان هزینه کمتر آن نسبت به داکت اسپلیت را نام برد.

کولر گازی یا اسپلیت

ضمن اینکه نصب این کولر ها معمولا خیلی زمان بر نسیت. مثلا یک روز برای لوله کشی و تنها چند ساعت برای نصب خود کولر زمان نیاز است درست بر خلاف داکت اسپلیت ها که زمان زیادی نیاز دارند تا اجرا شوند.

کولر های گازی بخصوص برای یک اتاق کوچک و یا یک اداره کوچک مناسب هستند ولی وقتی ابعاد فضا بیشتر شود باید با چند کولر گازی بسته به مساحت مورد نیاز عملیت خنک سازی اتفاق بیافتد.

کولر های گازی هم می توانند کار گرم کردن را انجام دهند ولی به ندرت توان گرم کردن یک اتاق بزرگ را دارند.

اگر از سیستم هایی مانند سیستم گرمایش از کف برای گرمایش خانه استفاده می کنید استفاده از سیستم گرمایش کولر گازی به عنوان مکمل گرمایی می تواند موثر باشد.

نسبت به داکت اسپلیت ها قیمت پایین تری دارند ولی آنها هم به خوبی نمی توانند یک فضای بزرگ را خنک کنند و از این نظر شاید داکت اسپلیت ها موثر تر باشند.

برای انتخاب بهترین کولر گازی می توانید مطلب را مطالعه کنید.

اکنون پس ازبررسی نحوه کاردستگاه کولر گازی و دستگاه داکت اسپلیت بهتر است نگاه ریز تر به تفاوت این دو بیاندازیم که برای شروع آن بد نیست مزایای داکت اسپلیت را با هم مرور کنیم:

مزایای داکت اسپلیت

  • توانایی تهویه فضاهای مختلف بصورت هم زمان
  • امکان استفاده در گرم ترین نقاط کشور
  • امکان استفاده از سیستم گرمایش منزل برای ایجاد گرمایش
  • داشتن فیلتر تهویه ضد قارچ و قابل شستشو
  • امکان استفاده از ترموستات محیطی در اتاق ها مختلف با درجات متنوع
  • نداشتن سیستم رادیاتور و لوله کشی
  • مناسب برای هر دو منظور گرمایشی و سرمایشی
  • امکان استفاده دز محیط های کوچک و بزرگ
  • بدون وابستگی به اواپراتور برای فعالیت
  • قابل استفاده در گرم ترین و سرد ترین مناطق
  • نداشتن کانال های عمودی مانند کولر آبی و امکان استفاده از آن در سقف کاذب
  • دسترسی مناسب برای تعمیرات
  • استقلال داشتن هر اتاق و سا ساخت برای تنظیم دما

تفاوت سیستم داکت اسپلیت با سیستم اسپلیت یا کولر گازی

  • استفاده از یک هواساز و یا دستگاه به جای استفاده از چندین پنل مختلف در خانه
  • دارای قدرت گرمایشی بسیار بالاتر از اسپلیت
  • استفاده از گاز برای گرمایش در مقایسه با کولر گازی که از برق استفاده می کند و در نتیجه کاهش چشم گیر مصرف برق در داکت اسپلیت
  • امکان تهویه هوای خروجی
  • تنظیم دما بصورت دلخواه و متناسب با شرایط مختلف
  • تاثیر بهتر داکت اسپلیت بر گرما و سرما و موثر تر بودن آن در مقایسه با کولر گازی
  • اشغال نکردن فضایی در داخل خانه ( دیوارها )
  • عدم تشکیل دوده و یا سیاهی بر روی دیوارها
  • امکان تنظیم جهت باد به منظور عدم برخورد مستقیم با افراد

داکت اسپلیت یا کولر گازی . کدام یک بهتر است؟

به نظر می رسد با توجه به مزایای زیادی که از داکت اسپلیت عنوان شد این گزینه نسبت به کولر گازی بهتر باشد.

وای حقیقت این است که با توجه به مزایا و معایب هر دو باید در نتیجه گیر منصفانه برخورد کرد و گفت که هر دو به یک اندازه خوبی و بدی دارند و واقعا تشخیص هر یک از این ها به عنوان گزینه برتر مشکل است.

اگر می خواهید خانه خود را به راحتی خنک کنید و هزینه های آن برای شما مشکل نیست می توان داکت اسپلیت را گزینه بهتری نامید و اگر خانه کوچک و یا محیط کوچکی دارید و فضای بزرگی ندارید طبیعتا استفاده از کولر گازی گزینه بهتری است. داکت اسپلیت و کولرگازی هر دو از انواع هوا محسوب می‌شوند که در ساختمان های مختلف اعم از اداری، تجاری، مسکونی و … کاربرد دارند. اما چه مواردی این دو سیستم را از هم متمایز می‌کند، سوالی است که شاید برای خیلی از مشتریان مطرح شود. این که داکت اسپلیت بهتر است یا کولر گازی ، یکی از مهم ترین مواردی است که باید قبل از خرید، باید از آن اطلاع داشته باشیم تا بتوانیم  داکت اسپلیت و کولر گازی را با یکدیگر مقایسه کنیم. بنابراین در ادامه این مقاله به بررسی تفاوت داکت اسپلیت و کولر گازی و معرفی هرکدام می‌پردازیم تا آگاهی شما را در خصوص شباهت و عملکرد هر یکی از این دو سیستم افزایش دهیم.

بررسی نحوه عملکرد داکت اسپلیت

همانطور که در مقاله خدمت شما عزیزان عرض کردیم، داکت اسپلیت همانند کولر گازی یک سیستم خنک کننده محسوب می‌شود که علاوه بر حالت سرمایشی از عملکرد گرمایشی نیز بر خوردار می‌باشد. لازم به ذکر است که گاهی به داکت اسپلیت، کولر گازی کانالی نیز می‌گویند.

داکت اسپلیت از دو بخش یونیت داخلی و خارجی تشکیل شده است که به بخش خارجی آن کندانسور و به بخش داخلی آن هواساز نیز گفته می‌شود، و در قسمتی از خانه مانند حیاط یا بالکن قرار می‌گیرد. این بخش داکت اسپلیت از طریق لوله هایی به یکدیگر متصل می‌شوند. جنس لوله های اتصال دهنده قسمت های داکت اسپلیت از مس می‌باشد.

در داکت اسپلیت هوا از طریق کانال کشی که در ساختمان انجام می‌شود در بخش های مختلف خانه پراکنده می‌شود و در اتاق ها و پذیرایی پخش می‌شود.

بررسی نحوه عملکرد کولر گازی

کولر گازی یکی از پر استفاده ترین دستگاه های تهویه مطبوع در کشور ایران محسوب می‌شود. این سیستم نیز مانند داکت اسپلیت تشکیل شده از دو بخش بیرونی و داخلی است که بخش بیرونی یا همان کندانسور که معمولا در فضای خارجی ساختمان قرار می‌گیرد، از طریق دو لوله باریک به بخش درونی متصل می‌شود و باعث پراکنده کردن هوای خنک یا گرم به داخل محیط می‌شود. کولرهای گازی برای محیط های کوچک مناسب می‌باشند، نصب راحتی دارند و برخلاف داکت اسپلیت نیازی به کانال کشی برای قسمت های مختلف فضا نمی باشد.

برای مقایسه کولر گازی و داکت اسپلیت باید تفاوت ها و شباهت های این دو دستگاه را مورد بررسی قرار دهیم.

تاکنون به صورت مختصر با کارکرد هر یک از این سیستم ها آشنا شدیم حال تفاوت های هر یک را بررسی می‌کنیم .

  1. مقایسه عملکرد داکت اسپلیت و کولر گازی

داکت اسپلیت عمل خنک سازی را از طریق گاز مبرد ایجاد میکند و عمل گرمایش را از طریق آب انجام می‌دهد در حالیکه در کولر های گازی هر دوی این اعمال از طریق تبرید گاز مبرد انجام می‌شود و به این علت که قدرت گرمایشی آب از گاز مبرد بیشتر است می‌توان گفت توان گرمایشی داکت اسپلیت از کولرهای گازی بیشتر است.

  1. مقایسه توان گرمایش و سرمایش داکت اسپلیت و کولز گازی

همانطور که در بالا هم اشاره شد داکت اسپلیت ها توان گرمایشی و یا خنک سازی هم زمان چند محیط را دارند اما کولر گازی صرفا توان گرمایش و سرمایش یک محیط کوچک را دارد و برای فضاهای کوچک مناسب تر هستند.

  1. مقایسه قیمت کولر گازی و داکت اسپلیت

هزینه راه اندازی یک داکت اسپلیت با توجه به کانال کشی های مورد نیاز در یک ساختمان بیشتر از کولر های گازی می‌باشد. پس با توجه به این موارد می‌توان گفت با توجه به کاربرد آن برای چند بخش همزمان و مکان های بزرگ به مراتب بالاتر از کولر گازی می‌باشد.

  1. مقایسه نحوه نصب

یونیت داخلی داکت اسپلیت ها در سقف کاذب جای می‌گیرد و مانع از اشغال فضای ساختمان می‌شود و نمای بصری ساختمان را دچار اختلال نمی کند در حالی که یونیت داخلی کولر های گازی روی دیوار نصب می‌شوند و کاملا در معرض دید هستند و همچنین کندانسور کولرهای گازی نیز معمولا روی دیوار بیرونی ساختمان قرار می‌گیرند و از لحاظ زیبایی شناسی جلوه نامناسبی برای نمای خارجی ساختمان ایجاد می‌کنند. از این رو کولرگازی برای محیط هایی که سقف مناسب برای نصب داکت اسپلیت ندارند می‌تواند گزینه مناسب تری نسبت به داکت اسپلیت باشد.

تفاوت vrf و داکت اسپلیت | تفاوت داکت اسپلیت و چیلر | داکت اسپلیت چیست

  1. مقایسه طول عمر

داکت اسپیلت ها طول عمر بالایی داشته و معمولا بین 10 الی 15 سال طول می‌کشد تا قطعات اصلی آن ها نیاز به تعمیرات داشته باشند. نگهداری صحیح و تمیز نگه داشتن فیلتر داکت اسپلیت ها می‌تواند به طول عمر آن ها کمک کند در حالیکه عوامل محیطی می‌تواند در طول عمر کولرهای گازی تاثیرگذار باشد.

  1. مقایسه سطح صدا

صدای تولید شده توسط داکت اسپلیت ها به مراتب بیشتر از کولرهای گازی می‌باشد و علت آن وجود فن های قوی کار شده در یونیت خارجی آن می‌باشد بهتر است برای کاهش صدا از عایق های صوتی استفاده شود.

  1. مقایسه جذب رطوبت

سیستم تهویه هوای داکت اسپلیت توان حذف رطوبت محیط را دارد در حالیکه کولرهای گازی از این قابلیت محروم می‌باشند.

  1. مقایسه مصرف برق

داکت اسپلیت ها برق کمتری نسبت به کولرهای گازی مصرف می‌کنند و صرفه اقتصادی تری نسبت به کولرهای گازی دارند.

کلام آخر

با توجه به موارد گفته شده در بالا انتخاب و راه اندازی هر یک از این سیستم ها با توجه به شرایط پروژه متغیر خواهد بود. لذا می‌توان این چنین جمع بندی کرد که کولرهای گازی برای فضاهای نسبتا کوچک مانند مغازه ها و یا واحد های مسکونی کوچک مناسب است و داکت اسپلیت ها برای واحد های بزرگتری که دارای بخش های متعدد هستند می‌توانند گزینه مناسب تری باشند.

با توجه به مطالب گفته شده  که به مقایسه داکت اسپلیت و کولر گازی پرداختم حالا بهتر می‌توانید متوجه تفاوت و شباهت داکت اسپلیت و کولر گازی شوید. برای خرید ان ها نیز نگران نباشید زیرا مایسا می‌تواند بهترین گزینه برای شما جهت خرید انواع سیستم های تهویه مطبوع مانند انواع و وارداتی، چیلر ، کولز گازی و… باشد. جهت خرید می‌توانید با شمارهتماس حاصل فرمایید.

 

در نتیجه به نظر می رسد که استفاده از داکت اسپلیت و کولر گازی به عنوان سیستم های تهویه مطبوع گزینه های بسیار مناسب تری نسبت به گزینه های قدیمی گرمایش و سرمایش مانند بخاری و کولر آبی باشند.

هزینه های برق کمتر و میزان تعمیر و نگهداری کمتری هم دارند و البته نتجه بهتری به دنبال خواهد داشت.

جهت مشاهده انواع کولرگازی سامسونگ به همراه مشخصات و قیمت اینجا کلیک کنید

اگر  برای خود نیاز به خدمات حرفه ای داشتید بر روی تخصص ما در حساب کنید.

قیمت داکت اسپلیت با توجه به مدل و ظرفیت دستگاه متفاوت است. لیست بهترین داکت اسپلیت را می‌توانید در وب سایت ما مشاهده نمایید

دکمه بازگشت به بالا