دلایل ریزش مو و 5 راهکار جلوگیری از آن

ریزش مو در هر زمان و به دلایل مختلف ممکن است رخ دهد. آیا می دانستید ریزش 50 تا 100 مو در روز کاملا طبیعی است؟ ممکن است موهای زیادی به نظر برسد، اما اگر متوجه ریزش روزانه می‌شوید، احتمالاً تمام آن چیزی است که وجود دارد. این نوع ریزش مو مربوط به چرخه طبیعی رشد و شکستگی مو است. بنابراین، اگر موهای بیشتری را روی برس یا در حمام مشاهده کردید، ممکن است جای نگرانی نباشد. همچنین، اگر موهای تیره یا بلندتری دارید، ممکن است به نظر برسد که موهای شما بیشتر می ریزد، اما نگران نباشید. اگر احساس می کنید بیش از مقدار مجاز روزانه خود ریزش دارید و می خواهید بدانید چگونه از ریزش مو جلوگیری کنید، این مقاله برای شما مناسب است.

محرک ریزش مو

محرک های ریزش مو به سه دسته تقسیم می شوند: نوع اول ژنتیکی است که معمولاً به معنای ریزش موی دائمی است. نوع دوم ریزش مو ناشی از آسیب و ریزش مو است که اغلب در نتیجه یک بیماری موقتی است، در حالی که نوع سوم ناشی از تغییرات هورمونی (مانند بعد از بارداری) یا عوامل سبک زندگی است که باعث ریزش مو می شود. شما نمی توانید ریزش موی ژنتیکی را متوقف کنید و تنها با کاشت مو می توانید حجم آن را افزایش دهید، اما خبر خوب این است که می توان از ریزش موی ناشی از آسیب یا عوامل سبک زندگی جلوگیری کرد.

استفاده از شامپوی نامناسب

انتخاب نادرست شامپو باعث ریزش مو و آسیب به ساقه مو می شود. در واقع عدم استفاده از شامپوی نامناسب با شرایط محیطی و پوست سر برای شما مفیدتر خواهد بود. شامپوهای خارجی مقداری مو را وز کرده و می سوزاند. دلیل این مشکل عدم سازگاری شامپو با محیط و اقلیم داخل ایران است. یک محصول ایرانی با کیفیت بخرید. انواع محصولات برند شون انتخاب مناسبی برای شماست. طیف وسیعی از محصولات سلامت مو و پوست سر این برند می تواند یک رژیم کامل برای موهای شما باشد.

گرمای بیش از حد مضر است

دلایل ریزش مو و 5 راه برای جلوگیری از آن

تقریباً همه از سشوار و اتو استفاده می کنند و اکثر افراد روش صحیح را نمی دانند. برای استفاده از سشوار باید از حالت نرم آن استفاده کنید و سشوار را در فاصله 20 سانتی متری از مو قرار دهید تا تارهای مو نسوزد. در مورد استفاده از اتوهای مسطح، سشوار و برس های حرفه ای بعد از حمام، سعی کنید قبل از استفاده از این محصولات موهای خود را کاملا خشک کنید. همچنین برای به حداقل رساندن آسیب بهتر است از سشوارهای مارک بهتری استفاده کنید.

چگونه از ریزش مو بر اثر آسیب و عوامل سبک زندگی جلوگیری کنیم؟

عوامل سبک زندگی مانند استرس، محیط زیست و عادات ناسالم مانند سیگار کشیدن می توانند در ریزش مو نقش داشته باشند. بنابراین، اگر می خواهید بدانید چگونه از ریزش مو جلوگیری کنید، باید بتوانید زندگی و سلامت خود را به درستی بررسی کنید. در ادامه عواملی که به مو آسیب می رسانند را می خوانید:

  1. سطوح استرس را کاهش دهید

اگر بیش از حد معمول تحت استرس هستید، ممکن است متوجه ریزش بیشتر شوید. بنابراین، با صرف زمان برای خود و ارزیابی مجدد اولویت های زندگی خود، با این تأثیر مقابله کنید. ممکن است ساده به نظر برسد، اما ورزش و پیاده روی، خواندن مجله یا کتاب، خوابیدن یا مدیتیشن می تواند سطح کلی استرس شما را تغییر دهد و از ریزش مو جلوگیری کند. این یکی از مناطق کلیدی است که در آن می توانید ریزش مو را متوقف کنید و موهای خود را به طور طبیعی رشد دهید. وقتی سطح استرس پایین باشد، سرعت رشد مو تنظیم می شود، بنابراین ریزش مو کمتر خواهد بود.

  1. تغذیه خود را کنترل کنید

دلایل ریزش مو و 5 راه برای جلوگیری از آن

یک رژیم غذایی سالم و سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی به حفظ سلامت تارهای مو کمک زیادی می کند. اگر رژیم غذایی شما فاقد مواد مغذی ضروری باشد که باید از یک رژیم غذایی متعادل دریافت کنید، نه تنها بر رشد موهای شما، بلکه بر وضعیت تارهای موجود نیز تأثیر می گذارد. اگر کالری یا پروتئین کافی مصرف نمی کنید، به خاطر داشته باشید که بدن شما برای عملکرد صحیح به مواد مغذی نیاز دارد.

  1. نوسانات هورمونی

نوسانات هورمونی می تواند بر ریزش مو به خصوص در خانم ها تاثیر بگذارد. یک رژیم غذایی خوب، همانطور که پزشکان توصیه می کنند، می تواند کلید جلوگیری از ریزش مو به دلیل عدم تعادل هورمونی باشد. همچنین مهم است که به یاد داشته باشید که سطح هورمون ها در طول زندگی یک زن تغییر می کند، که می تواند بر سطح ریزش مو در هر مرحله تأثیر بگذارد. اگر باردار شدید نگران نباشید، این کاملا طبیعی است! موها در دوران بارداری کمتر می ریزند، بنابراین بعد از بارداری شاهد ریزش موی بیشتری خواهید بود. بنابراین، اگر متوجه شدید که بیشتر از حد معمول موهایتان می ریزد، نترسید! اگر فکر می کنید عدم تعادل هورمونی ممکن است دلیل ریزش موی شما باشد و نگران آن هستید، با پزشک خود صحبت کنید.

  1. پوست و پوست سر خود را بررسی کنید

یک پوست سر سالم می تواند به رشد موی سالم منجر شود. بنابراین، اگر متوجه تحریک پوست سر شدید، باید دلایل احتمالی برای جلوگیری از ریزش مو را بررسی کنید.

  1. تغییرات محیطی باعث ریزش مو می شود

محیط می تواند نقش زیادی در وضعیت موهای شما داشته باشد. تغییر در فصل مو به این معنی است که باید روتین مراقبت از موهای خود را کمی تغییر دهید تا از موهای خود در برابر آسیب محافظت کنید. یک کلاه در تابستان برای محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش می تواند تفاوت زیادی در استحکام موهای شما ایجاد کند. اگرچه استفاده از کلاه در فصل زمستان می تواند موهای شما را شکننده و خشک کند، اما باید هر فصل روش خود را تغییر دهید تا آسیب به موهایتان به حداقل برسد. آلودگی همچنین با ریزش مو مرتبط است و به وضعیت تارها آسیب می رساند. اگر زندگی می کنید یا در معرض آلودگی شدید هستید، از شامپوی شفاف کننده استفاده کنید که ناخالصی ها را از بین می برد و در عین حال تارهای مو را تقویت می کند تا از آلودگی محافظت کند.

دلایل مختلف دیگری مانند رنگ مو و سفید کننده ها، رطوبت زیاد، استفاده از مواد شیمیایی و برخی مواد افزودنی می تواند باعث ریزش مو شود و برای مقابله با آنها باید قبل از استفاده از هر محصولی اطلاعات لازم را کسب کنیم.

نویسنده: سراقبالی

دکمه بازگشت به بالا