موثرترین روش درمان ریزش مو در مردان

علل ریزش مو مردان

Die mees effektiewe metode om haarverlies by mans te behandel

در حالی که دلایل زیادی برای ریزش مو وجود دارد، محتمل ترین علت آن ژنتیک است.

ژنتیک

الگوی طاسی مردانه یک بیماری ارثی و شایع ترین علت طاسی مردانه است. ممکن است از اوایل بلوغ شروع شود. اغلب به تدریج و با الگوهای قابل پیش بینی رخ می دهد و شقیقه ها و قسمت جلویی وسط پوست سر را تحت تأثیر قرار می دهد. اغلب، با یک الگوی موی نعل اسبی مواجه هستیم. سرعت پیش روی، سن بروز و میزان طاسی به ژنتیک فرد بستگی دارد. مردانی که دارای الگوی طاسی مردانه هستند موهای حساس به DHT را به ارث می برند، هورمونی که می تواند طول عمر هر فولیکول مو را کوتاه کند.

عفونت 

انواع مختلف عفونت ها می توانند موجب پوسته پوسته شدن پوست کف سر و ریزش مو شوند.

تغییرات هورمونی

تغییرات و عدم تعادل هورمونی می تواند باعث ریزش موی موقت شود. در مردان، بیماری های غده تیروئید محتمل ترین علت ریزش مو به دلیل تغییرات هورمونی است.

ریزش موی سکه ای

ریزش موی سکه ای زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن به فولیکول های مو حمله می کند. این حمله باعث ریزش موی ناگهانی و سریع می شود که اغلب لکه های گرد و طاس روی پوست ایجاد می کند.

اختلالات پوستی

بیماری هایی مانند اگزما، درماتیت سبورئیک شدید، پسوریازیس و لوپوس ممکن است منجر به ریزش موی دائمی در نواحی درگیر شوند.

داروها  

مصرف برخی از داروها ممکن است با عارضه جانبی ریزش مو و یا نازک شدن موها همراه باشند.

محرک های طبیعی

استرس، زایمان، تب، جراحی یا آسیب شدید ممکن است منجر به ریزش مو شود. در این موارد اغلب، با اتمام مواجه با محرک، ریزش مو نیز متوقف می شود.

توصیه هایی برای پیشگیری از ریزش مو مردان

همانطور که گفتیم ریزش مو مردان به دلیل تکرار عادت‌های غلط و یا سبک زندگی اشتباه تشدید می‌شود. اما عادت‌هایی هم وجود دارد که ریزش مو مردان را کنترل می‌کند:

1. از یک متخصص مشورت بگیرید.

شکی نیست که افراد متخصص بهتر می‌توانند درباره علت تا درمان ریزش موی شما نظر بدهند. در ضمن راهکاری که یک متخصص برای کنترل ریزش مو ارائه می‌دهد، زودتر به نتیجه خواهد رسید. ما به شما در در زمینه کنترل ریزش موی آقایان مشاوره تخصصی می‌دهیم.

2. محصولاتی که برای موهایتان به کار می‌برید را، تغییر دهید.

شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد بسیاری از محصولات مو ممکن است در ریزش مو نقش داشته باشند. در واقع مواد شیمیایی موجود در این محصولات روی پوست سر باقی می‌مانند و در فولیکول‌ها به دام می‌افتند. در این شرایط از ورود مو به سطح جلوگیری می‌شود. بهترین کار این است که محصولات طبیعی را که حاوی مواد شیمیایی کمتری است، امتحان کنید.

3. دوش آب داغ نگیرید.

دوش گرفتن با آب خیلی داغ می‌تواند روغن‌های اساسی که به محافظت از مو کمک می‌کنند را از بین ببرد. این شرایط باعث آسیب به پوست سر شده و منتج به خشکی و التهاب می‌شود. از طرفی التهاب پوست سر می‌تواند منجر به کوچک شدن فولیکول‌های مو شود.

4. پوست سرتان را مدام ماساژ دهید.

ماساژ با بهبود گردش خون در پوست سر و فولیکول‌های مو و همچنین افزایش فعالیت ژن‌های شناخته شده برای تقویت رشد مو همراه است. در نتیجه مداومت در ماساژ پوست سر، افزایش تراکم مو را شاهد خواهید بود. فایده دیگر این کار این است که ماساژ به کاهش سطح استرس کمک می‌کند. و همانطور که می‌دانید استرس یکی دیگر از عوامل مربوط به ریزش مو است.

درمان ریزش مو در مردان

درمان ریزش مو در مردان با استفاده از روش‌های طبیعی، تا حدود زیادی این عارضه را برطرف می‌کند. البته میزان اثربخشی این روش، به مداومت و پیگیری در روش‌های طبیعی بستگی دارد. موثرترین این روش‌ها عبارتند از:

آب پیاز

این ماده هم التهابات پوست سر را کاهش می‌دهد و هم سولفور مورد نیاز آن را تامین می‌کند. استفاده از آب پیاز برای درمان ریزش مو مردان بسیار رایج است و تقریبا هیچ ضرری ندارد. مواد مغذی موجود در آب پیاز فولیکول‌های مو را تغذیه کرده و باعث افزایش حجم، درخشندگی و بهبود استحکام مو می‌شود.

همچنین شکنندگی و نازکی موها از این طریق رفع می‌شود. به علاوه همانطور که می‌دانید گوگرد یکی از رایج‌ترین مواد معدنی در بدن و برای تولید کافی آنزیم‌ها و پروتئین‌ها ضروری است. گوگرد در کراتین که یکی از اجزای تشکیل‌دهنده مو است نیز، وجود دارد. گوگرد موجود در آب پیاز مواد مغذی مورد نیاز مو را برای رشد فراهم می‌کند.

پیازها همچنین دارای خواص ضد باکتریایی بوده و به مبارزه با عفونت‌های پوست سر کمک می‌کند. در برخی موارد، عفونت پوست سر می‌تواند به ریزش منتهی شود. پس یک پوست سر سالم، فولیکول‌های موی قوی‌تری دارد. پیاز همچنین حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند فلاونوئیدها است، که از بدن و پوست سر در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. همانطور که می‌دانید رادیکال‌های آزاد فولیکول های مو را از بین برده و منجر به نازک شدن و ریزش مو می‌شوند.

برای استفاده از آب پیاز مراحل زیر را انجام دهید:

  • حدود 4 عدد پیاز را پوست بگیرید و به قطعات کوچک خرد کنید.
  • آب پیاز را با استفاده از دستگاه آبمیوه گیری خارج کنید. برای این کار می‌توانید تکه‌های پیاز را در مخلوط کن قرار دهید و به صورت خمیر درآورید. سپس خمیر را در پارچه مناسبی قرار داده و تمام آب آن را بگیرید.
  • حالا هر هفته دو بار آب پیاز را به پوست سر یا ریشه مو بمالید.

رزماری

رزماری چه به صورت روغن رزماری و چه به صورت عصاره رزماری تاثیر زیادی در کنترل ریزش مو دارد. این محصول به شدت پوست سر و فولیکول‌ها را تحریک کرده و حتی شرایط رشد مجدد موها را فراهم می‌کند. برای استفاده از این محصول لازم است هر روز روغن یا عصاره را بر روی پوست سر و به خصوص قسمت‌های دچار ریزش ماساژ دهید.

بیوتین

استفاده از مکمل غذایی بیوتین تاثیر زیادی در کنترل ریزش موی مردان دارد. این ماده را می‌توان تا حدودی از طریق دانه‌های روغنی، تخم مرغ، پیاز، جو و سیب‌زمینی شیرین به بدن رساند. با این وجود مصرف مکمل‌های غذایی این عنصر با مشورت پزشک راه موثرتری است.

انواع روش‌های تهاجمی درمان ریزش مو در مردان

روش‌های تهاجمی زیادی برای درمان ریزش مو در مردان وجود دارد که هر کدام ممکن است عوارض خاص خود را داشته باشند. به همین دلیل استفاده از این روش‌ها توصیه ما نیست. با این وجود رایج‌ترین این روش‌ها عبارتند از:

  • استفاده از محلول ماینوکسیدیل
  • مصرف قرص فیناستراید
  • لیزردرمانی
  • مزوتراپی

بهترین روش درمان ریزش مو در مردان از دید زیمالب

بهترین روش درمان ریزش مو در مردان از دید زیمالب، صبوری و استمرار در انجام روش‌های طبیعی است. به این ترتیب شما می‌توانید بدون احتمال ایجاد آسیب، ریزش موی خود را به تدریج کنترل کرده و حتی روند رشد مجدد موها را به صورت طبیعی تجربه کنید.

سوالات متداول درباره ریزش مو مردان

1. آیا استفاده از سشوار سبب ریزش مو در مردان می‌شود؟

استفاده از سشوار باعث خشک شدن و حتی سوختن لایه‌های مختلف مو می‌شود. این شرایط در نهایت به نازک شدن موها منجر می‌شود. به علاوه سشوار کشیدن مداوم را می‌توان عاملی برای خشکی پوست سر و ایجاد شرایط برای ریزش مو دانست. در واقع با خشک شدن پوست سر، فولیکول‌های مو در شرایط بی‌آبی قرار گرفته و نمی‌توانند به درستی عمل کنند.

2. آیا استفاده از حالت دهنده‌های مو موجب ریز مو در مردان می‌شود؟

حالت‌دهنده‌های مو ممکن است به مرور زمان باعث نازک و شکسته شدن تار موها شوند. به علاوه این محصولات به دلیل ترکیبات شیمیایی خود، در صورت رسیدن به ریشه مو، برای فولیکول‌ها مضر خواهند بود. بنابراین پاسخ این سوال مثبت است. بهتر است استفاده از این محصولات را تا جایی که امکان دارد محدود کنید.

3. چگونه علت ریزش موهایمان را پیدا کنیم؟

بهتر است با یک فرد متخصص در این زمینه مشورت کنید. توصیه ما به شما استفاده از خدمات مشاوره رایگان زیمالب و صحبت با کارشناسان این مجموعه است. با این روش می‌توانید علت ریزش موی خود و مناسب‌ترین روش برای درمان آن را شناسایی کنید.

4. آیا ریزش مو ارثی در مردان درمان می‌شود؟

ریزش مو ارثی را نمی‌توان به طور کامل درمان کرد. با این وجود امکان کنترل ریزش موی ارثی و کمک به تحریک رشد مجدد موها وجود دارد. شما می‌توانید با استفاده از روش‌های درمانی توصیه شده در اینجا، این مشکل را تا حدودی برطرف کنید.

دکمه بازگشت به بالا