دندان لق را چگونه محکم کنیم

لق شدن دندان در بزرگسالان، نشانه عدم رعایت بهداشت دهان و دندان یا بیماری های دهان است. لق شدن دندان ها جویدن صحیح غذا را دشوار می کند و درمان نشدن آنها می تواند منجر به قرمز و متورم شدن بافت های اطراف شود. برای تقویت دندان های لق، می‌توانید چندین درمان خانگی را امتحان کنید تا علائم را کاهش داده و تسکین دهید. در این مقاله، چندین علت لق شدن دندان و درمان‌های خانگی را که می‌توان برای کنترل علائم لق شدن دندان‌ها امتحان کرد، عمیقاً بررسی می‌کنیم.

چه چیزی باعث لق شدن دندان های شما می شود؟

معمولاً شناخته شده است که لق شدن دندان ها در کودکان تا حدودی طبیعی است. آنها دارند که به تدریج جایگزین دندان های دائمی می شوند. اما، لق شدن دندان در بزرگسالان موضوعی نگران کننده است. ممکن است نشانه ای از بیماری زمینه ای یا سلامت ضعیف دندان باشد. قبل از اینکه لق شدن دندان، مشکل خاصی را برای شما ایجاد کند، باید در اسرع وقت از آن مراقبت کنید. هنگامی که بزرگسالان با مشکل لق شدن دندان مواجه می شوند، معمولاً علائمی شامل موارد زیر را ایجاد می کند:

همچنین، این علائم می تواند نشان دهنده بیماری دندان باشد، بنابراین لازم است برای همین موضوع با پزشک مشورت کنید. ارزیابی علت به پزشک کمک می کند تا آن را به درستی درمان کند. برای بسیاری، مشکلات لق شدن دندان از مشکلات لثه و از دست دادن استخوان ناشی می شود. این وضعیت زمانی اتفاق می‌افتد که پریودنتیت، یک عفونت، استخوان و بافت‌های نرم حامی دندان‌ها را از بین می‌برد. دلایل دیگر لرزش و لق شدن دندان ها عبارتند از:

  • پوکی استخوان
  • بهداشت ضعیف دهان
  • بیماری لثه با پلاک
  • آسیب یا شکستگی دندان
  • در اثر مصرف غذاهای شیرین

درمان های خانگی برای لق شدن دندان ها

اگرچه هشدار دهنده است، اما این وضعیت برگشت پذیر است. بیایید به چند درمان خانگی برای صاف کردن دندان لرزان و محکم کردن آن نگاه کنیم.

استفاده از روغن های گیاهی

فرآیند کشیدن روغن یا چرخاندن روغن در دهان می تواند با از بین بردن میکروب های مضر موجود در دهان به از بین بردن ناخالصی ها کمک کند. می تواند به حفظ بهداشت دهان و دندان کمک کند و پلاک را از بین ببرد. این ممکن است به رفع لق شدن دندان کمک کند. قبل از مسواک زدن در صبح، 1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل بکر (یا روغن کنجد یا زیتون) را به مدت 15 تا 20 دقیقه در اطراف دهان خود بچرخانید. روغن را بیرون بریزید و دهان خود را با آب گرم کاملا بشویید. دندان های خود را طبق معمول مسواک بزنید. این کار را هر روز صبح تکرار کنید. همچنین می توانید یک بار دیگر قبل از رفتن به رختخواب این کار را انجام دهید.

پودر آملا

آملا یا انگور فرنگی هندی می تواند به توسعه و حمایت از بافت های همبند کمک کند.. می تواند به بازسازی و التیام بافت کمک کند و منجر به سفت شدن دندان ها شود. یک قاشق چایخوری پودر آملا را با آب مخلوط کنید و دهان خود را با این مخلوط بشویید. این کار را یک بار در روز انجام دهید.

توجه: به مدت یک ساعت پس از روتین شستشو، چیزی ننوشید یا نخورید.

مکمل های کلسیم و ویتامین D

کلسیم و ویتامین D برای سلامت دندان و استخوان ضروری هستند. کمبود این مواد مغذی می تواند باعث بدتر شدن سلامت دندان ها شود و منجر به لق شدن و لرزش دندان ها شود. مطالعات نشان می دهد که مصرف مکمل های کلسیم و ویتامین D باعث افزایش احتباس دندان می شود.

سیر

سیر یک عامل ضد میکروبی قوی است. اگر دندان لق شما به دلیل عفونت باشد، قرار دادن سیر روی آن می تواند به خلاص شدن از شر میکروب های مضر در طول زمان کمک کند. سیر را به برش های نازک برش دهید و یک یا دو عدد از آنها را بین لثه دندان آسیب دیده و گونه داخلی خود قرار دهید. این کار را ۲ تا ۳ بار در روز تکرار کنید.

پراکسید هیدروژن

پراکسید هیدروژن به طور کامل تمام باکتری های موجود در دندان لق و اطراف آن را از بین می برد. این میکروب ها یکی از شایع ترین دلایل لق شدن دندان ها در نتیجه عفونت، حفره و/یا پلاک هستند. یک قاشق غذاخوری یا بیشتر از محلول پراکسید هیدروژن 3٪ را در دهان خود بریزید و آن را برای یک دقیقه بچرخانید. آن را تف کنید و دهان خود را با آب معمولی بشویید. این کار را با مسواک زدن منظم دندان های خود دنبال کنید. هر روز یک یا دو بار این کار را تکرار کنید.

روغن خردل و عسل

روغن خردل و عسل عوامل ضد باکتریایی با فواید بالقوه زیادی هستند. مخلوطی از این مواد طبیعی می تواند به تقویت لثه و سفت کردن دندان های شل کمک کند. این معمولاً به‌عنوان یک داروی ریشه (مربوط به بافت‌های نرم در دندان) به دلیل خاصیت ضد باکتریایی آن استفاده می‌شود.

چند قطره روغن خردل را به نمک اضافه کنید و خمیر درست کنید. آن را به آرامی روی ناحیه آسیب دیده و همچنین ناحیه اطراف آن به مدت یک یا دو دقیقه ماساژ دهید. دهان خود را با آب گرم بشویید. از این روغن و خمیر نمک هر روز یک بار به مدت 2 تا 3 روز استفاده کنید و سپس هر چند روز یک بار از آن استفاده کنید.

زردچوبه و فلفل تند

جزء فعال زردچوبه، معروف به کورکومین، دارای خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی است. ماساژ دندان ها با زردچوبه می تواند درد و التهاب را کاهش دهد. فلفل هندی دارای خواص ضد درد، ضد التهابی و ضد باکتریایی است که می تواند به از بین بردن درد ناشی از ناحیه آسیب دیده نیز کمک کند . پودرها را مخلوط کرده و مخلوط را به آرامی روی لثه های خود ماساژ دهید. بعد از اینکه حدود دو دقیقه لثه‌های خود را به دقت ماساژ دادید، مخلوط را بشویید. این کار را روزانه انجام دهید تا دندان ها و لثه هایتان قوی تر شوند.

توجه: مطمئن شوید که تا 30 دقیقه بعد از استفاده از این پودر چیزی نخورید یا ننوشید.

این درمان‌ها کاملاً طبیعی هستند و ممکن است مدتی طول بکشد تا نتایج را نشان دهند. اکنون خواهیم دید که چگونه می توانید از بروز لق شدن دندان جلوگیری کنید.

چگونه از لق شدن دندان خود پیشگیری کنیم؟

در اینجا چند راه برای جلوگیری از لق شدن دندان های خود آورده شده است:

  • از سیگار و مصرف زیاد الکل خودداری کنید.
  • مسواک حداقل دو بار در روز را به یک عادت منظم روزانه خود تبدیل کنید.
  • جدای از مسواک، باید به طور مرتب از نخ دندان بین دندان های خود استفاده کنید.
  • اگر اهل ورزش های شدید هستید، برای محافظت از دندان های خود باید از محافظ دهان استفاده کنید.
  • مطمئن شوید که به طور منظم با خود مشورت کنید تا مشخص شود که آیا بهداشت دهان و دندان را رعایت می کنید یا خیر.
  • با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید آیا برای کمک به پیشگیری از پوکی استخوان نیاز به مصرف مکمل های ویتامین D و کلسیم دارید یا خیر.

درمان های خانگی برای لق شدن دندان ها علائم مرتبط با آن را تسکین و تسکین می دهد. بهداشت نامناسب دهان، بیماری های لثه یا آسیب های دندانی ممکن است باعث لق شدن دندان ها شود. می توان آن را با داروهایی مانند روغن کشی، سیر، پودر آملا، کلسیم و مکمل های کنترل کرد. روغن خردل، عسل، فلفل بلند و زردچوبه نیز در مدیریت دندان های لق موثر هستند. از آنجایی که این درمان ها طبیعی هستند، نتایج به زمان نیاز دارد. علاوه بر این، نکات پیشگیری مانند دو بار استفاده از مسواک و نخ دندان، رعایت بهداشت دهان و اجتناب از مصرف زیاد الکل و سیگار به جلوگیری از لقی دندان ها کمک می کند.

در اینجا انواع ایمپلنت دندانی از نظر برند، جنس، نحوه کاشت، قیمت، مقایسه انواع برند ایمپلنت دندان و معرفی بهترین مارک ایمپلنت ارائه می شود.

سوالات متداول

آیا لق شدن دندان ها پس از استفاده از بریس طبیعی است؟ بریس‌ها برای تنظیم مجدد موقعیت دندان‌ها و تراز مناسب آنها طراحی شده‌اند. این به این معنی است که ممکن است در ابتدا دندان‌های شما با بریس‌ها لق شوند، اما پس از اتمام دوره استفاده از بریس، دندان‌های شما دیگر احساس لق شدن نخواهند داشت.

منظور از آتل برای دندان شما چیست؟ از اسپلینت دندانی برای حمایت بیشتر از دندان های لق شده تا زمان بهبودی استفاده می شود. فشار گاز گرفتن کمتری پس از آتل ایجاد می شود، بنابراین هیچ آسیبی به دندان های لق شده وارد نمی شود.

آیا از دست دادن دندان ارثی است؟ برخی از مسائل، مانند عقب نشینی لثه، که می تواند یک بیماری ژنتیکی باشد، می تواند منجر به لق شدن دندان ها بیشتر از حد معمول شود. عوامل ژنتیکی دیگری نیز وجود دارند که می توانند شما را مستعد ابتلا به بیماری ها و حفره های لثه کنند. اینها همچنین می توانند منجر به لق شدن دندان ها شوند.

لق شدن دندان چقدر طول می کشد تا بهبود یابد؟ اگر درمان شامل استفادهیا تحلیل لثه بیماری است که در اثر کاهش بافت پیرامون دندان بروز می کند و ریشه دندان نمایان می شود.
عفونت لثه یکی از علتهای این بیماری می باشد.
زمانی که باکتری های طبیعی موجود در دهان بیش از اندازه تکثیر شوند در وحله اول مانند التهاب لثه می شود و اگر تشخیص و درمان صورت نگیر به تدریج باعث کاهش استخوان محافظ دندان می شود و عفونت لثه بروز پیدا می کند.

علت لق شدن دندان

همان طور که گفته شد، علت اصلی لق شدن دندان این است که تعداد باکتری های دهان افزایش می یابد.
این باکتری ها با آسیب رساندن به استخوان های محافظ دندان و همچنین لثه ها می توانند باعث ایجاد بیماری های پریودنتال و در نتیجه لق شدن دندان گردند.

عوامل متعددی وجود دارند که باعث افزایش میزان و سرعت تولید مثل این باکتری های مضر می شوند.

نکته ی مهمی که در مورد این موضوع وجود دارد این است که حتی اگر دندان های فرد در سطح سلامت خوبی قرار داشته باشند هم ممکن است بر اثر عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، لق شده و به مرور زمان از بین بروند.

بیماری عفونت  لثه یا بیماری پریودنتال نوعی بیماری خطرناک است و زمانی بروز پیدا می کند که مشکلات لثه ای تا حد زیادی پیشرفت کرده باشد .

استعمال دخانیات نیز علاوه بر بیماری لثه می تواند تا مدت های زیادی عفونت را پنهان نگه دارد .

لق شدن دندان شیری و دائمی کودکان در اثر ضربه و بیماریهای لثه و درمان - دکتر روشنک غفاری

همچنن نباید تصور کرد که لق شدن دندان فقط به دلیل ایجاد باکتری های دهانی اتفاق می افتد.

باید توجه داشت که اگر لق شدن دندان در پی دلیلی مانند وارد آمدن ضربه به دندان نباشد، آن وقت می توان در مورد اثر باکتری ها اظهار نظر کرد.

هدف از درمان مشکل حذف باکتری ها و عوامل بیماری زا می باشد .
اساسا تکنیک صحیح مسواک زدن در مورد لثه ها توسط دندانپزشکان توصیه شده است .
زمانی که تشخیص عفونت لثه داده شد باید ۳ تا ۶ ماه به طور مرتب به پزشک مراجعه کرد و روند پیشرفت بیماری بررسی شود .
بنابراین حداقل باید روزی دوبار به مدت ۲ دقیقه مسواک بزنید .

علائم عفونت لثه

خونریزی لثه

بسیاری از بیماران تا مدتهای زیادی دارای خونریزی از لثه هستند ولی به پزشک مراجعه نمی کنند .
یا فقط در صورتی به پزشک مراجعه می کنند که یا دچار درد دندان یا شده اند .
بنابراین زمانی که به هنگام مسواک زدن، لثه دچار خونریزی شد حتما به دندانپزشک مراجعه کنید .

بیماری لثه چیست ؟

قبل ازپرداختن به بیماری لثه باید دانست که لثه سالم چه خصوصیاتی دارد .
لثه ای که دارای لبه کنگره ای در اطراف دندان به صورت محکم با یک ساختار سطحی و به رنگ پوست پرتقالی به خود لثه چسبیده باشد .
این لثه بسیار سالم می باشد و بندرت دیده می شود .
در اطراف لثه نباید به شکل چاقویی باشد .

علائم بیماری لثه

بیماری های لثه که باعث لق شدن دندان می شوند، از علائم خاصی برخوردارند.

از میان این نشانه ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تغییر رنگ لثه

اولین علامت بیماری در لثه، تغییر رنگ آن می باشد ولی در همه موارد نمی توان برای تشخیص به این نشانه متکی بود . بنابراین مهم ترین علامت وجود بیماری های لثه ، خونریزی می باشد .

  • خونریزی لثه

برخی از بیماران مراجعه می کنند و از خونریزی لثه در هنگام بیدار شدن از خواب یا مسواک زدن شکایت می کنند.
این خونریزی یا بدون دلیل مشخصی اتفاق می افتد یا بر اثر تحریک لثه ها در پی مسواک زدن نادرست و یا دندان قروچه در خواب ایجاد می گردد.
این خونریزی اولین علامت هشدار دهنده می باشد که نشان دهنده ی قرار داشتن فرد در مرحله ابتدائی بیماری است .
اگر به این موضوع توجه نشود عفونت از بافت حفره دهان به استخوان سرایت می کند .

  • تورم لثه

در مراحل ابتدایی بیماری، لثه ای که اطراف دهان را احاطه کرده است به اندازه یک یا دو میلیمتر می باشد.
اما اگر بیماری پیشرفت کند، پاکت پریودنتال ایجاد می شود و ممکن است اندازه آن به ۵ الی ۶ میلیمتر برسد .

  • چرک لثه

در این حالت چرکی از لثه ترشح می شود و خطرناک می باشد و در صورتی که درمان صورت نگیرد منجر به تحلیل لثه و لق شدن دندان می شود .

  • ایجاد زخم روی لثه

  • گیر کردن مواد غذایی در لثه

این مشکل بر اثر عقب نشینی لثه از حریم دندان اتفاق می افتد و یکی از نشانه های بیماری های پریودنتال است.

نتیجه

اکثر خونریزیها و بیماریهای لثه چنان چه در مراحل ابتدایی تشخیص داده شوند، با و رعایت بهداشت دهان قابل درمان هستند و نیازی به درمانهای پیچیده ی لثه نخواهند داشت.

مهم ترین نکته ای که در مورد بیماری های لثه وجود دارد این است که اگر این مشکلات در مراحل ابتدایی تشخیص داده نشوند و روند درمان آن ها آغاز نگردد، ممکن است باعث ایجاد عوارض بسیار شدید گردند.

چه عواملی باعث لق شدن دندان ها می شوند؟

در کودکان، لق شدن دندان ها دور از انتظار نیست، زیرا نشان دهنده از دست رفتن دندان های شیری و رشد دندان های دائمی است. با این حال، پس از نوجوانی، لق شدن دندان ها دیگر طبیعی نیست و باید جدی گرفته شود. علیرغم این واقعیت که دندان های ما از ثبات بالایی برخوردار هستند و یک عمر دوام دارند، به دلایل مختلفی می توانند لق شوند.

دندان لق کاملاً نا امید کننده نیست، بلکه نیاز است خیلی فوری، به مشکلی که در پس آن وجود دارد پرداخته شود، در غیر اینصورت، آسیبی که وارد می شود می تواند بازگشت ناپذیر باشد و دندانپزشک قادر به نجات دندان نخواهد بود.

شایع ترین علل لق شدن دندان ها در بزرگسالی

بیماری لثه

التهاب شدید لثه ها، که پریودنتیت نیز نامیده می شود، منجر به در هم شکسته شدن استخوانی می شود که دندان را در جای خود نگه می دارد. این فرایند عموماً بدون درد است بنابراین، معمولاً زمانی لق بودن دندان کشف می شود که تکان خوردن آن آغاز شود. در افرادی که بیماری دیابت آنها تحت کنترل نیست، یا با وجود دیگر مشکلات پزشکی، بیماری لثه می تواند تشدید شود.

ضربه یا آسیب

هر گونه ضربه به صورت ناشی از ورزش های پر زد و خورد، زمین خوردن، یا تصادف، می تواند منجر به آسیب به دندان ها و بافت ها و ساختارهای اطراف آن شود، که منجر به لب پر شدن، شکستگی یا لق شدن دندان ها می شود. این موارد نیاز به رسیدگی اورژانسی دارند.

پوکی استخوان

پوکی استخوان بیماری است که منجر به تضعیف استخوان های ستون فقرات، مچ ها و لگن می شود. فک ها نیز می توانند تحت تأثیر قرار بگیرند، حفره های بیشتری در آنها بوجود بیاید، و شکننده تر شوند. یکی از داروهایی که برای درمان پوکی استخوان استفاده می شوند (بیس فسفونات) می تواند منجر به بروز شرایط نادری به نام استئونکروز در فک ها شود، که منجر به لق شدن دندان ها می شود.

بارداری

از آنجا که هورمون های استروژن و پروژسترون در طول دوران بارداری افزایش می یابند، خطر بیماری لثه نیز افزایش می یابد. در صورت عدم وجود بهداشت کافی دهان، التهاب موجود در لثه ها می تواند تشدید شود و منجر به لق شدن دندان ها شود.

مشکلات بایت

شرایط دیگری که می تواند منجر به لق شدن دندان ها شود مشکلات بایت است. وقتی دندان ها روی یکدیگر قرار می گیرند به شکل ایده آل، فشار بایت به طور یکسان روی همه دندان های عقب توزیع می شود. مشکلات بایت می توانند نتیجه شرایط متعددی باشند، از جمله همه انواع کجی های دندان ها (کجی، فشردگی، چرخیدگی، و متمایل بودن) و فک ها (کراس بایت، دیپ بایت، اپن بایت). ترمیم های دندانی مانند پر شدگی ها، روکش ها، و بریج ها نیز می توانند منجر به بروز مشکلات بایت شوند.

وقتی بایت ناصاف است، قسمت ها یا دندان های خاصی مجبور به تحمل فشار زیادی هستند که می تواند به ساختارهای اطراف دندان آسیب برساند. این فشارها می توانند موجب کشیدگی الیاف پریودنتال لیگامان اطراف یک دندان شوند و به فیبرهای کوچکی که آن را به استخوان اطراف متصل می کنند آسیب خواهد رساند، که منجر به لق شدن دندان خواهد شد. فشارهای شدید نیز می توانند شکل استخوان اطراف دندان ها را تحت تأثیر قرار دهند.

اغلب، مشکلات بایت به ساییدن و فشردن دندان ها روی یکدیگر مربوط می شوند، شرایطی که به فشار وارد شده به برخی دندان ها و الیاف لیگامان آنها می افزاید. بعلاوه، مشکلات بایت می توانند منجر به تشدید بیماری لثه شوند، که دلیل شماره یک لق شدن دندان ها است.

درمان لق شدن دندان ها

به منظور یافتن بهترین راهکار برای درمان لق شدگی دندان ها، دندانپزشک باید دریابد در درجه اول چه چیزی موجب بروز این مشکل شده است. علل احتمالی پزشکی نیز باید مورد بررسی قرار بگیرند، از جمله دیابت و به هم خوردن تعادل هورمون ها.

در صورتی که بیماری لثه موجب لق شدگی دندان ها شده باشد، بهداشت دهان و دندان ها باید بهبود یابد و پاکسازی عمقی دندان ها (جرمگیری و تسطیح سطح ریشه یا روت پلنینگ) ضروری است. در مورد آسیب و ضربه، دندانپزشک باید دندان لق را با باندینگ (بستن) به دندان های مجاور ثابت کند. این می تواند راهکاری موقتی یا دائمی باشد. بسته به وخامت مشکل، پس از حوادث تروماتیک ممکن است درمان ریشه ضروری باشد.

درمان ارتودنسی به منظور اصلاح مشکلات بایت و پیشگیری از لق شدن دندان ها

در اکثر موارد لق شدگی دندان ها، عامل اصلی، وارد شدن نیروی شدید جویدن است که می تواند منجر به وارد آمدن فشار زیاد به بافت های اطراف شود. در صورتی که این مشکل برطرف نشود، می تواند منجر به از دست رفتن دندان ها شود، و با کم شدن تعداد دندان ها، دندان های باقی مانده متحمل فشار بیشتری خواهند بود. دندانپزشک ها باید بتوانند همه عواملی که می توانند منجر به بروز مشکلات بایت شوند را تجزیه و تحلیل کنند؛ زیرا ممکن است تعویض ترمیم های دندانی ضروری باشد.

در صورت وجود مشکلات بایت، محافظه کارانه ترین راهکار برای پرهیز از مشکلات بیشتر و بهبود سلامت دندان ها، درمان ارتودنسی است. با جابجا کردن دندان های کج، فک ها می توانند به درستی روی یکدیگر قرار بگیرند و فشار به طور یکسان روی همه دندان ها توزیع شود. با این کار می توان از لق شدن دندان ها و بروز دیگر مشکلات از قبیل مشکلات مفاصل فک، سر درد و دیگر دردها، پیشگیری نمود.

راحت ترین راه برای اصلاح بایت و لبخند به طور همزمان، استفاده از الاینرهای شفاف است. این گزینه درمان برای افراد بزرگسالی فوق العاده است که عموماً تصور می کنند استفاده از براکت ها خجالت آور است. الاینرها متحرک هستند و می توان آنها را خارج نمود، به همین دلیل راهکاری راحت هستند.

دکمه بازگشت به بالا