دیزل ژنراتور چگونه کار میکند؟

دیزل ژنراتور چیست و چگونه کار می کند دیزل ژنراتور متشکل از ترکیبی از موتور دیزل، ژنراتور برق (مجموعه) و سایر قطعات، ابزاری برای تامین برق در شرایط مختلف است. از منبع تغذیه اضطراری در چند دقیقه تا منبع تغذیه برای کشتی ها و قطارها متغیر است. کار شرکت های فعال در این زمینه ارائه خدمات تخصصی تعمیر، نگهداری و اتصال دیزل ژنراتور می باشد.

در تولید برق، ژنراتور ماشینی است که انرژی مکانیکی را از طریق القای الکترومغناطیسی به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. برعکس، انرژی الکتریکی با استفاده از موتور الکتریکی به انرژی مکانیکی تبدیل می شود. ماشین های الکتریکی و ژنراتورها از بسیاری جهات مشابه هستند. منبع انرژی مکانیکی می تواند یک توربین بخار، یک توربین آبی، یک توربین بادی یا یک موتور احتراق داخلی باشد.

موتور دیزل چگونه کار می کند

دیزل ژنراتور وسیله ای است که سوخت دیزل را به برق تبدیل می کند. دستگاه خودمختار از دو بخش تشکیل شده است: یک موتور دیزل و یک ژنراتور. یک موتور دیزل سوخت دیزل را برای ایجاد حرکت برای ژنراتور می سوزاند و ژنراتور حرکت را از طریق جریان الکتریکی به الکتریسیته تبدیل می کند. دو قسمت (موتور و ژنراتور الکتریکی) توسط میل لنگ به هم متصل شده و به این ترتیب حرکت ایجاد شده توسط موتور دیزل به آهنربای ژنراتور منتقل می شود.

موتور دیزل با یک موتور احتراق داخلی کوچک شروع به کار کرد. موتور دیزلی دارای دریچه ای است که سوخت را کنترل می کند و سرعت موتور دیزل را کنترل می کند. این ولتاژ ژنراتور را تنظیم می کند.

همانطور که میل لنگ توسط موتور دیزل متصل به ژنراتور می چرخد، شفت اصلی ژنراتور در محفظه ژنراتور می چرخد ​​و این حرکت با سرعت بالا باعث می شود آهنربا در سیم پیچ ژنراتور بچرخد.

سپس با استفاده از قانون القای الکتریکی، برق تولید می کند. همچنین سوئیچ ماشین ها را قادر می سازد در صورت استفاده بیشتر با افزایش سرعت برق لازم را تولید کنند تا در صورت افزایش یا کاهش ناگهانی تعداد کاربران، میزان برق را کنترل کنند.

موتورهای دیزلی با تبدیل سوخت دیزل به برق می توانند برق مورد نیاز صنایع، پروژه های ساختمانی، محیط های صنعتی، جاده ها و راه آهن ها، بیمارستان ها، سازمان ها و ادارات، سینماها، سالن های ورزشی و فعالیت های مختلف میان رشته ای را تامین کنند. کاربرد اصلی دیزل ژنراتورها در مواقعی است که تامین برق در شهر امکان پذیر نیست و در برخی موارد برای کاهش هزینه های انرژی استفاده می شود.

نحوه تولید برق از دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتورها شامل موتورهایی هستند که از سوخت دیزل استفاده می کنند در طی فرآیند احتراق، انرژی شیمیایی سوخت به انرژی مکانیکی تبدیل می شود و انرژی مکانیکی حاصل به انرژی الکتریکی تبدیل می شود که می تواند در زمان قطع برق مورد استفاده قرار گیرد.

هنگامی که دیزل ژنراتور روشن می شود، موتور چهار فرآیند احتراق را طی می کند. بی رحمانه از:

ورودی، فشرده سازی، قدرت و اگزوز.

در نتیجه انرژی شیمیایی سوخت به انرژی مکانیکی تبدیل شده است که به عنوان خروجی در شفت موتور دریافت می کنیم.

اکنون از این محور چرخش برای چرخش متناوب روتور استفاده می شود. روتور و استاتور دینام از اجزای تولید برق هستند.

روتور که یک عنصر استوانه ای است که توسط آهنربا احاطه شده است، در داخل استاتور که آرایش ثابتی از سیم های مسی دارد، می چرخد. حرکت آهنرباها در امتداد سیم ها باعث تولید الکتریسیته می شود.

نحوه عملکرد دیزل ژنراتور

به طور کلی عملکرد دیزل ژنراتور را می توان در مراحل زیر شرح داد:

تنفس

در این مرحله، سوپاپ ورودی باز می شود و با حرکت پیستون از مرکز، هوا به داخل سیلندر کشیده می شود. پس از ورود هوا با فشار کافی، دریچه مکش بسته می شود.

احتراق

در مرحله اشتعال، سوخت وارد هوای داغ و متراکم می شود و شروع به سوختن می کند تا به مرکز بالایی برسد، در این مرحله منبع سوخت قطع می شود.

تا پایان مرحله مکش و رسیدن به نقطه قطع، تزریق سوخت ادامه می یابد و در این حالت دریچه های ورودی و خروجی بسته می شود.

سپس گازهای هوا فشرده شده، در سیلندر پخش شده و به سمت پایین پیستون حرکت می کنند.

ايجاد كردن

در این مرحله پیستون دوباره بالا می آید و باعث باز شدن دریچه های آب و بسته شدن دریچه چوب می شود.

به دلیل انبساط گازهای سوخت سوخته با حرکت پیستون به سمت بالا حذف می شوند و در نهایت با کمک سوپاپ اگزوز بقیه گازها خارج می شوند.

هنگامی که این دوره به پایان می رسد، دریچه های اگزوز بسته می شوند و چرخه به پایان می رسد.

انواع دیزل ژنراتور

بعد از مقاله دیزل ژنراتور و نحوه عملکرد آن به بررسی انواع دیزل ژنراتورها که از زوایای مختلف می پردازیم می پردازیم.

انواع مختلفی از دیزل ژنراتورها بر اساس اندازه و مصرف فضای مورد استفاده وجود دارد. موتورهای الکتریکی برای کاربردهای کوچک مانند منازل، ژنراتورهای گازی و ژنراتورهای دیزلی برای کاربردهای بزرگ مانند کاربردهای بزرگ تجاری یا مسکونی استفاده می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا