راهکارهایی برای کاهش استرس کنکوری‌ها

شهید بهشتی مدرس دانشگاه علوم پزشکی به ارائه راهکارهایی برای کاهش استرس در داوطلبان کنکور پرداخت.

به گزارش خبر روزانه، دکتر سید مهدی سامی اردستانی – روانپزشک با اشاره به اینکه در سال های اخیر کنکور یکی از بزرگترین و مهم ترین عوامل استرس زا برای دانش آموزان محسوب می شود، گفت: این اهمیت روزافزون طبیعتاً استرس زیادی را به همراه دارد.

وی افزود: بخشی از این استرس را می توان به عنوان انگیزه ای برای تلاش مفید و ضروری دانست اما هر چه استرس و اضطراب بیش از حد معمول باشد منجر به کاهش عملکرد می شود.

سمیع در روزهای اخیر ارائه توصیه ها و راهکارهای موثر برای کاهش استرسی که در عرض سه تا چهار سال به ریشه می رسد سخت است، افزود: به طور کلی خانواده ها و دانش آموزان باید برای کنترل استرس های غیرضروری و حتی در صورت لزوم اقدامات لازم را انجام دهند. دارو را طبق دستور پزشک مصرف کنید.

این روانپزشک گفت: از مطالعه در روزهای پایانی قبل از امتحان خودداری کنید، خواب کافی داشته باشید، از فضای دیجیتال، اخبار و شایعات دوری کنید، ورزش و ورزش کنید و با دوستان و خانواده ارتباط برقرار کنید و در مورد موارد غیر مرتبط با کنکور صحبت کنید. . در اینجا چند نکته برای کاهش استرس در روزهای آخر قبل از کنکور آورده شده است.

وی افزود: کاندیداها سعی کنند در روزهای اخیر به سمت موضوعات کمتری بروند. زیرا مطالعه این روزها چیزی به دانش آنها نمی افزاید، بلکه فقط استرس را افزایش می دهد.

به گفته دکتر سامی، خواب کافی و کافی در کاهش استرس و اضطراب نقش بسزایی دارد.

یک مدرس دانشگاه گفت: در روزهای اخیر توصیه می شود از فضای مجازی کمتر استفاده شود و از اخباری که منجر به شایعه می شود پرهیز شود. از سوی دیگر، انجام بازی های رایانه ای، استفاده از تلفن همراه و لپ تاپ را باید به حداقل رساند و با ارتباط با دوستان و خانواده و صحبت در مورد مسائلی غیر از کنکور جایگزین کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، سامی انجام ورزش های نرم که فشار زیادی به بدن وارد نمی کند را برای کاهش استرس موثر دانست و گفت: اگر تحرک و ورزش از برنامه های روتین دانش آموزان است، باید آن ها را انجام دهند. به همین ترتیب ادامه دهید، اما اگر به ورزش عادت ندارند، تمرینات سبک را دنبال کنید تا قدم مهمی در مقابله با استرس خود بردارید.

این متخصص مغز و اعصاب در خاتمه بر لزوم تمرکز بر هدف و نادیده گرفتن نظرات و عقاید دیگران تاکید کرد و گفت: شکست هرگز خوشایند نیست و البته طبق اصول و اعتقادات فرهنگی مردم، کنکور یکی از بهترین هاست. راه های مهم و اساسی برای رسیدن به اهداف، اما این شکست می تواند منجر به واکنش دوستان و آشنایان شود که داوطلبان باید نادیده گرفته شوند و تنها بر هدف خود تمرکز کنند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا