راهکارهایی برای ارتقای ایمنی بیمار در بیمارستان‌ها

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با گرامیداشت روز جهانی ایمنی بیمار ، خاطرنشان کرد: تفکر سیستمی ، آموزش مداوم تیم درمانی ، ریشه کنی و از بین بردن دلایل بروز خطاها ، تغییر نگرش های فردی و سازمانی ، تجویز ایمنی بیمار در کلیه برنامه های درسی. نقش مهمی در افزایش فرهنگ ایمنی بیمار دارد.

به گزارش خبر روزانه ، دکتر فروزان آتش زاده شورید در مورد اهمیت ایمنی بیمار گفت: ایمنی بیمار به معنای جلوگیری از صدمات تصادفی و ناخواسته بیمار در حین مراقبت است و یکی از عوامل مهم در تعیین کیفیت خدمات پزشکی از جمله خطاهای تشخیصی است. (تأخیر در تشخیص ، عدم تشخیص و تشخیص غلط) ، خطاها در روشها و عملها (انجام جراحی در موقعیت اشتباه ، استفاده از روش اشتباه و عوارض بعد از عمل) ، عفونتهای بیمارستانی ، خطاهای دارویی (خطاهای موجود در نوع تجویز شده یا قبل از آن) بستر بستر ، سقوط بیمار و غیره

وی خاطرنشان کرد: اگرچه مسئله ایمنی بیمار مهمترین جنبه کیفیت مراقبت است و به عنوان یک مشکل جهانی شناخته شده است ، اما متأسفانه ، مطالعات مختلف نشان می دهد تعدادی از مراجعه کنندگان هنگام ارائه مراقبت رنج می برند.

خدمات خطرناک باعث صدمات ناخواسته به بیماران می شود

رئیس دانشکده پرستاری و زنان و زایمان گفت: خدمات غیر ایمن معمولاً منجر به جراحات ناخواسته در بیماران می شوند و دارای عوارض جانبی مانند ناتوانی ، طولانی شدن مدت اقامت در بیمارستان ، افزایش هزینه مراقبت و حتی افزایش خطر مرگ بیمار هستند. وی در ادامه اظهار داشت: یک راه حل برای کاهش عوارض جانبی و افزایش ایمنی بیمار و انتقال به یک سیستم مراقبت بهداشتی ایمن تر ؛ این در مفهوم فرهنگ ایمنی بیمار نهفته است. برای جلوگیری و به حداقل رساندن این پیامدهای منفی و بهبود کیفیت مراقبت های بهداشتی ، ضروری است که امنیت در سازمان توسط فرهنگ پذیرفته و نهادینه شود و همیشه بر ایجاد فرهنگ ایمنی مثبت تأکید شود.

به گفته دکتر آتش زاده؛ داشتن جو مناسب از نظر فرهنگ ایمنی بیمار در واحد باعث کاهش تعداد خطاها و تأثیر منفی آنها بر بیماران می شود. به عبارت دیگر ، هرچه فضای ایمنی در بیمارستان بهتر باشد ، میزان خطا و مرگ و میر کمتر و نرخ بهتر خواهد بود.

جنبه های اخلاقی ایمنی بیمار

در بخش دیگری ، مدرس به جنبه های اخلاقی ایمنی بیمار پرداخت و با تأکید بر لزوم تغییرات چشمگیر و بهبود در ایمنی بیمار ، بر اهمیت ایمنی بیمار تأکید کرد و تأکید کرد که آموزش نقش اساسی در دستیابی به این هدف دارد.

آتش زاده افزود: انجام آموزش های هدفمند برای پرستاران و روسای پرستاران به منظور ارتقا safety ایمنی بیمار می تواند ایمنی بیمار و فرهنگ ایمنی بیمار را در سازمان بهبود بخشد و کیفیت خدمات و مراقبت را بهبود بخشد. با این حال ، حمایت از رهبری و رهبری سازمان نقشی مسلم در توسعه فرهنگ ایمنی بیمار دارد و بسیار مهم و ضروری است. در حقیقت ، ارائه آموزش و مداخله و همچنین پشتیبانی رهبری بیشترین تأثیر را در فرهنگ ایمنی بیمار دارند.

محدودیت های آموزش اخلاقی که در برنامه درسی دانشگاه تدوین شده است

وی تأکید کرد: با توجه به آموزش اخلاقی محدود برنامه های آموزش پرستاری در دانشگاه ها و بیمارستان ها ، افزایش دانش و به تبع آن تغییر باورها و ارزش ها در این زمینه می تواند برای تقویت ایمنی در این مراکز مفید باشد.

آتش زاده یادآور شد: امروزه موضوع ایمنی بیمار یکی از موضوعات مهم سازمان بهداشت جهانی در همه کشورها و همچنین یکی از محورهای اصلی مدیریت بالینی به منظور ایجاد “بیمارستان های ایمن برای بیماران” است.

وی خطاهای پزشکی را به عنوان یکی از مهمترین مشکلات سیستم مراقبت های بهداشتی در سراسر جهان ذکر کرد و مشکلات انتشار اطلاعات و ارتباط بین اعضای تیم مراقبت را از علل عمده عنوان کرد. مهمترین عواملی که در ایجاد خطاهای پزشکی مثر است ، عوامل انسانی (دانش و عمل) ، وسایل فنی ، تجهیزات ، محیط مراقبت ، عوامل مرتبط با بیمار ، عوامل سازمانی (به عنوان مثال ، سیاستها و مقررات) و ناهماهنگی گروه مراقبت است.

ریشه اصلی اشتباهات پرستاران

وی اضافه کرد: “وقتی صحبت از اشتباه در مراکز درمانی می شود ، همه اعضای تیم پزشکی را شامل می شوند. اشتباهات در مراقبت های پرستاری بیشتر دیده می شود زیرا بیشتر اعضای تیم پزشکی پرستار هستند و بیشترین ارتباط و ارتباط را با بیماران دارند. اشتباهات در مراقبت ها. ممکن است عمدتا به دلیل عوامل محیطی ، روش های جدید تشخیصی یا درمانی ، عوامل مرتبط با بیمار باشد (بیمار در هر دو انتهای محدوده سنی قرار دارد) ، مراقبت های مکرر و مراقبت های فوری ، ارتباط ناکافی با بیمار ، اطلاعات دست خط نامناسب ، ناخوانا بودن خطوط پزشکان ، خستگی جسمی و روحی ، و سیستم های پشتیبانی و مراقبت بی اثر.

به گفته شهید بهشتی ، رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ، شناسایی خطاها ، شناسایی ریشه و دلایل سیستمیک خطاها ، آموزش روی آنها و اصلاح سیستم مراقبت برای جلوگیری از تکرار این خطاها ، بهترین راه برای جلوگیری از خطاهای پزشکی است. بنابراین بیمارستان هایی که جو ایمنی بهتری دارند نیز عملکرد بهتری دارند و میزان خطای کمتری دارند.

آتش زاده با اشاره به مفهوم فرهنگ ایمنی بیمار ، اظهار داشت: “با توجه به ایمنی بیمار به عنوان یکی از جنبه های مهم و حیاتی کیفیت مراقبت های بهداشتی ، سازمان های بهداشتی درمانی باید فرهنگ ایمنی بیمار را به عنوان یکی از اهداف خود متمرکز کنند و این ایجاد فرهنگ در بین کارکنان آنها است.

ویژگی های یک فرهنگ ایمنی موثر

به گفته وی ، ویژگی های یک فرهنگ ایمنی موثر شامل تعهد مدیریت ارشد برای بحث و یادگیری در مورد خطاها ، مستندسازی آنها ، بهبود ایمنی بیمار ، تشویق به کار تیمی ، شناسایی خطرات احتمالی ، استفاده از سیستم ها برای گزارش و تجزیه و تحلیل رویدادهای جانبی و تشویق کارکنان برای کمک به بهبود ایمنی بیماران.

Firefly دارای فرهنگ ایمنی قوی ، از جمله تعهد مدیریت برای یادگیری از اشتباهات ، مستند سازی و ارتقا safety ایمنی بیمار ، تحریک کار تیمی ، شناسایی خطرات احتمالی با استفاده از سیستم گزارش و تجزیه و تحلیل در بیمارستان ها است. در ارتباط با ایمنی بیمار و ارزیابی فرهنگ ایمنی بیمار در بین کارکنان بیان شده است.

وی با تأکید بر لزوم ارتقا culture فرهنگ ایمنی بیمار گفت: “ایجاد فرهنگ ایمنی بیمار باید سه عنصر مخرب گناه ، ترس ، سکوت و سکوت را در سازمان ریشه کن کند.” اشتباهات نباید پنهان باشد ، اما باید آنها را مورد مطالعه قرار داد و به عنوان اولین قدم از آنها استفاده کرد تا آسیب هایی را که ایجاد می کنند و ایمنی بیمار را بهبود می بخشد.

در پایان ، آتش زاده تاکید کرد: در این راستا ، تفکر سیستماتیک ، آموزش مداوم کل تیم درمانی ، ریشه کنی و از بین بردن یا کاهش علل خطاها ، تغییر نگرش های فردی و در عین حال تغییر تنظیمات سازمانی ، تعیین ایمنی بیمار در برنامه درسی کلیه علوم پزشکی می تواند نقش مهمی داشته باشد. افزایش فرهنگ ایمنی بیمار.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا