راهکار بحث برانگیز سوئد برای کووید نتیجه‌بخش بود؟

در آغاز همه‌گیری کووید-19، بسیاری از نقاط جهان در معرض محدودیت‌های ترافیکی و تعطیلی ترافیک بودند، اما سوئد به کار عادی خود ادامه داد. رویکرد این کشور برای مبارزه با این بیماری بحث برانگیز بوده و برخی آن را “تجربه سوئدی” نامیده اند. امروز پس از گذشت حدود دو سال و نیم از آغاز اپیدمی، در مورد نتایج این «تجربه» چه می توان گفت؟

به گزارش خبر روزانه، ابتدا ببینیم چگونه می توان استراتژی کووید را در سوئد کنترل کرد. این کشور تا حد زیادی به برنامه همه گیر خود که در ابتدا برای مقابله با همه گیری احتمالی آنفولانزا طراحی شده بود، پایبند بوده است. هدف به جای تحمیل قرنطینه، دستیابی به فاصله گذاری اجتماعی از طریق دستورالعمل های بهداشت عمومی بود.

از سوئدی ها خواسته شد تا حد امکان از راه دور کار کنند و سفر در داخل کشور را محدود کنند. علاوه بر این، از افراد 70 ساله و بالاتر خواسته شده است که ارتباطات اجتماعی را محدود کنند و از افرادی که علائم کووید-19 دارند خواسته شده است که خود را قرنطینه کنند. هدف این بود که از سالمندان و سایر گروه های پرخطر در برابر این بیماری محافظت شود و در عین حال سرعت گسترش ویروس را کاهش داد تا سیستم مراقبت های بهداشتی تحت فشار قرار نگیرد.

با افزایش تعداد موارد، محدودیت هایی اعمال شد. بنابراین، رویدادهای جمعی در مارس 2020 به بیش از 50 نفر و در نوامبر 2020 – به هشت نفر محدود شد. جلسات در خانه های سالمندان ممنوع شد و برخی از دوره های آموزشی تعطیل شد. با این حال، مدارس ابتدایی در طول همه گیری به فعالیت خود ادامه دادند.

استفاده از ماسک برای عموم در موج اول بیماری توصیه نمی شد و بعداً توصیه شد که فقط در شرایط خاص از ماسک استفاده شود.

در بهار 2020، سوئد جزو کشورهایی بود که بالاترین میزان مرگ و میر ناشی از کووید-19 را گزارش کرد. کشورهای همسایه مانند نروژ و دانمارک که به سرعت اقدامات قرنطینه ای را اعمال کردند، بسیار بهتر عمل کردند، در حالی که سوئد به دلیل رویکرد سست خود به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. اما حامیان استراتژی سوئد استدلال کردند که این راهبرد در درازمدت نتیجه خواهد داد و استدلال می‌کردند که اقدامات ریاضتی ناپایدار بوده و همه‌گیری یک ماراتن است، نه یک سرعت.

آیا رویکرد سوئد کارساز بوده است؟

اگرچه سوئد از موج اول این بیماری به شدت آسیب دید، اما مرگ و میر کلی آن در دو سال اول همه گیری کمترین میزان در اروپا بود. تصمیم برای باز گذاشتن مدارس ابتدایی نیز مثمر ثمر بود. بروز کووید شدید در کودکان کم بوده است و یک نظرسنجی اخیر نشان داد که کودکان سوئدی مانند دانش آموزان سایر کشورها دچار افت تحصیلی نمی شوند.

در این شرایط، استراتژی سوئد از یک «فاجعه» و «حادثه هشداردهنده» به «موفقیت اسکاندیناوی» تغییر کرد. اما برای نتیجه گیری مناسب، مهم است که کمی بیشتر در مورد برنامه سوئدی ها در این بیماری همه گیر مطالعه کنید.

همچنین توجه به این نکته مهم است که هر تصوری مبنی بر اینکه مردم سوئد به زندگی روزمره خود در طول همه گیری ادامه دادند، به گونه ای که گویی هیچ چیز تغییر نکرده است، نادرست است.

در یک نظرسنجی که توسط آژانس بهداشت عمومی سوئد در بهار سال 2020 انجام شد، مشخص شد که بیش از 80 درصد از ساکنان این کشور در طول همه گیری رفتار خود را تعدیل کرده اند که با رعایت فاصله گذاری اجتماعی، اجتناب از حضور در جمعیت و اجتماعی قابل مشاهده است. و کار از راه دور

سوئدی ها مجبور نبودند برای مقابله با شیوع ویروس کرونا اقداماتی انجام دهند، اما به هر حال این کار را انجام دادند. این رویکرد داوطلبانه ممکن است در همه جا کارساز نباشد، اما در سوئد مردم تمایل دارند از دستورالعمل های بهداشتی پیروی کنند.

علاوه بر این، مقایسه نتایج به دست آمده در سوئد با نتایج کشورهای خارج از منطقه شمال اروپا که شرایط اجتماعی و جمعیتی بسیار متفاوتی دارند، دشوار است.

نقاط قوت و ضعف

علیرغم مزایای اجتناب از محدودیت ها و قرنطینه، واکنش سوئد بسیار بی عیب و نقص بود. در اواخر سال 2020، کمیسیون تاج – یک کمیته مستقل که توسط دولت برای ارزیابی پاسخ به همه‌گیری ایجاد شد – دریافت که دولت و آژانس بهداشت عمومی تا حد زیادی در هدف خود برای محافظت از افراد مسن شکست خورده‌اند.

در آن زمان، تقریبا 90 درصد از قربانیان کووید در سوئد 70 سال یا بیشتر سن داشتند. نیمی از این افراد در خانه های سالمندان زندگی می کردند و کمتر از 30 درصد از خدمات مراقبت در منزل استفاده می کردند.

در واقع، در طول همه گیری، سوئد مشکلات متعددی را در زمینه مراقبت از سالمندان آشکار کرده است. مشکلات و کمبودهای ساختاری مانند کمبود نیروی کار، مقابله با این وضعیت را برای خانه های سالمندان دشوار می کند. کمیسیون تاج و تخت در گزارش نهایی خود در مورد واکنش به این بیماری همه گیر به این نتیجه رسید که باید اقدامات سخت تری در آغاز شیوع بیماری اتخاذ می شد، مانند قرنطینه برای افرادی که از مناطق پرخطر وارد کشور می شوند و ممنوعیت موقت ورود به سوئد. .

کمیسیون در عین حال استراتژی عدم اعمال محدودیت را اصولاً توجیه کرد و از تصمیم برای ادامه فعالیت حضوری کلاس های ابتدایی نیز حمایت کرد.

در مقایسه، کمیسیون تاج و تخت در نروژ، یکی از معدود کشورهای اروپایی با نرخ مرگ و میر کمتر از سوئد، به این نتیجه رسید که اگرچه مدیریت بیماری همه گیر در نروژ به طور کلی خوب بود، اما کودکان به طور جدی تحت تأثیر قرنطینه قرار گرفتند و مقامات آنها این کار را نکردند. مراقبت کافی از آنها را بپذیرید.

به گزارش مجله گفتگو، تمرکز استراتژی سوئد کاهش شیوع ویروس و در عین حال در نظر گرفتن سایر جنبه های بهداشت عمومی و حمایت از حقوق مردم بود. در حالی که استراتژی سوئد بحث برانگیز است، امروزه اکثر کشورها رویکردهای مشابهی را با ادامه بیماری همه گیر اتخاذ می کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا