رشد قیمت میلگرد و تیرآهن در 5 ماه اول 1401 نسبت به مدت مشابه پارسال

یکی از بهترین راه‌ها برای بررسی شرایط بازار و پیش‌بینی قیمت‌ها، مقایسه آن‌ها با دوره‌های زمانی مشابه در سال‌های گذشته است. به عنوان مثال هر ساله با تغییر فصل شاهد نوسانات تقاضا در بازار فلزکاری و قیمت یراق آلات و الوار هستیم. این مقایسه همچنین می تواند دیدگاه مطلوبی را در مورد شرایط در صنایع مرتبط مانند ساختمان سازی و خودروسازی و روند قیمت گذاری در بازارهای مسکونی و خودرو برای مردم فراهم کند. در ادامه قصد داریم به بررسی تغییرات قیمت یراق آلات و میلگرد به عنوان دو بازیگر اصلی صنعت فولاد در 5 ماهه اول سال 1401 و 1400 بپردازیم.

در سال 1401 قیمت یراق آلات و الوار عمدتاً تحت تأثیر چه عواملی در نوسان بود؟

عوامل متعددی مانند عرضه و تقاضا در بازارهای داخلی و خارجی، ارزش ارز، نرخ تورم و غیره از مهمترین عواملی هستند که دست به دست هم می دهند. قیمت نهایی پروفیل فولادی تعیین در 5 ماهه اول سال 1401 این عوامل توانستند به عنوان اهرمی عمل کرده و نسبت به سال گذشته تغییراتی ایجاد کنند. قیمت یراق آلات من بلچنی تغییرات در بازار در ادامه، نگاهی دقیق‌تر به تأثیر این پارامترها خواهیم داشت:

عرضه و تقاضا

حجم تولید و تحویل محصولات فلزی در 4 ماهه سال 1401 نسبت به مدت مشابه سال قبل 15 درصد افزایش داشته است. طبق آمار دقیق سایت حجم آرماتور و تیر تولید در سال 1401 بالغ بر 3.463 میلیون تن بوده که 416 هزار تن بیشتر از حجم تولید در سال 1400 است. از بسیاری جهات موفق شد ثبات قیمت در بازار برای کمک به

میزان تقاضا در بازار داخلی و خارجی قابل بررسی است. بازارهای داخلی نیز همواره تحت تأثیر توانایی مالی مردم برای نوسازی و ساخت و ساز قرار دارند بودجه سالانه دولت برای پروژه های عمرانی کشور قرارداد. از سوی دیگر این تقاضا در بازارهای خارجی مانند کره، تایلند، گرجستان، عراق و … است که سبد صادراتی کشور را سنگین می کند. با این حال، هنر فروش ارزان روسی برای رهایی از فشار تحریم های آمریکا و اروپا در چند ماه اخیر، کاهش حجم صادرات ایران بود

تورم

تورم طی 5 ماه گذشته نوسان داشته است و بیشتر آن در گروه مواد غذایی، آشامیدنی و دخانیات رخ داده است. بنابراین وضعیت اقتصادی نسبت به سال گذشته بهبودی نداشته است. رشد تورم همواره توانسته است به عنوان اهرمی برای افزایش قیمت ها در بازار تجهیزات عمل کند.

قیمت نیم دلار

ارزش دلار در 5 ماهه اول سال 1401 به 31 هزار تومان رسید; ما توانستیم تاثیر این افزایش نرخ را در بازارهای مختلف از جمله مشاهده کنیم بازار فولاد همچنین مشاهده کنید اما این قیمت هیجانی زیاد دوام نیاورد و باز هم به زیر 29 هزار تومان رسید. این نوسانات توانست اثر خود را در بازار آهن به جای بگذارد. اما تغییرات قابل توجهی ایجاد نکردند.

وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور

شما هرگز نمی توانید بر عواملی مانند: وضعیت اقتصادی کشور، شرایط سیاسی و روابط تجاری با سایر کشورهای جهان قیمت پروفیل فولادی نادیده گرفته شده است. تحریم های اعمال شده بر صنعت فولاد ایران و کندی پیشرفت برجام از جمله این عوامل است. به همین دلیل هرگونه اخبار مرتبط با برجام و تصمیم هر یک از طرفین می تواند منجر به فراز و نشیب در بازار آهن و فولاد شود.

مقایسه تغییرات قیمت یراق آلات 5 ماهه اول 1400 و 1401

در 5 ماهه اول سال 1400 شاهد تغییر در دولت و برخی جهت گیری های سیاسی بودیم. از سوی دیگر ورود به ماه های گرم سال باعث افزایش تقاضا برای پروفیل فولادی شد. این تغییرات می تواند قیمت یراق آلات بناب و همچنین بر برندهای دیگر تأثیر بگذارد. بنابراین، تا پایان مرداد 1400، قیمت ها 43.4 درصد افزایش یافت.

بازار یراق آلات در 5 ماه گذشته، کاهش بی سابقه تجربه کاهش صادرات می تواند بخش قابل توجهی از محصولات متالورژی را در خارج از کشور مسدود کرده و منجر به تجمع آنها در بازارها شود. بنابراین نمودار قیمت در سمت ارزانی قرار گرفت و از افزایش قیمت ها در ماه های اوج تقاضا در بازار جلوگیری کرد. بر اساس آمارها مشاهده می شود که قیمت 16 یراق آلات بناب از ابتدای سال 1401 و طی 5 ماهه امسال روند کاهشی داشته است در حالی که در مدت مشابه سال گذشته این تغییرات قیمتی روند افزایشی داشته است.

بررسی قیمت تیرآهن فولادی در 5 ماهه اول سال 1400 نسبت به مدت مشابه سال 1401.

نوسانات قیمت آهن یکی از مهمترین عوامل تغییر قیمت مسکن است وارد شدن به؛ از این رو مشاهده و پیش بینی رفتار این محصول فولادی به دغدغه طیف وسیع تری از افراد جامعه تبدیل شده است. بررسی قیمت یک بار نمودار تغییرات نرخ ارز در سایت فایکو نشان می دهد که نوسان ارزش ریالی این محصول طی 5 ماهه اول سال 1401 نسبت به سال گذشته بسیار ناچیز بوده است. طی دو سال گذشته قیمت تمام برندهای تیرآهن فولادی با توجه به تغییرات بازار افزایش یافته است، اما اگر بخواهیم به شیب نمودار نگاه کنیم. هزینه تیر فایکو و برای بررسی سایر کارخانه ها، 5 ماهه اول سال های 1400 و 1401 روند صعودی داشته است.

حرف پایانی

نگاهی جامع به نمودار قیمت تیرآهن و میلگرد نشان می دهد که بازار سخت افزار طی 5 ماهه اول سال 1401 نسبت به سال های گذشته بسیار ضعیف بوده است. این سکوت و ثبات قیمت توانست بازارهایی مانند مسکن را تحت تاثیر قرار دهد و باعث رکود شود. بنابراین نظارت بر قیمت این محصولات می تواند به شما در شناخت و پیش بینی رفتار صنایع مرتبط و بازارهای مرتبط کمک کند. همچنین می توانید از طریق وب سایت به یک پایگاه داده بزرگ دسترسی داشته باشید و بهترین قیمت محصولات فولادی مورد نظر خود را که توسط فروشندگان مختلف در بازار ارائه می شود را مشاهده کنید تا بتوانید تصمیم درستی برای خرید بگیرید.

منبع: gereft.com

دکمه بازگشت به بالا