روزانه چقدر مایعات بنوشیم؟ – خبر روزانه

نوشیدنی ها بخش مهمی از نیاز روزانه بدن به مایعات برای متابولیسم را تامین می کنند. همانطور که انتخاب یک نوشیدنی سالم و مغذی بر سلامت فرد تأثیر مثبت دارد، بی دقتی در انتخاب آن نیز می تواند سلامتی را به خطر بیندازد.

به گزارش خبر روزانه،نوع نوشیدنی باید با توجه به آب و هوا انتخاب شود. زیرا مصرف این مواد نیز بر تغییر دمای پوست تاثیر می گذارد به گونه ای که نوشیدنی های گرم باعث افزایش جریان خون در زیر پوست می شود و در نتیجه فرد احساس گرما می کند. عکس این عمل هنگام نوشیدن نوشیدنی های سرد اتفاق می افتد. نوشیدن آب میوه ها و سبزیجات تازه و خنک روح را نشاط می بخشد و بدن را تقویت می کند.

لازم به ذکر است که کل آب بدن نوزاد به 75 درصد وزن بدن نوزاد می رسد اما این مقدار تا سنین بالا کاهش می یابد. با چاقی درصد آب در بدن به 45 درصد کاهش می یابد.

به گفته دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، دستورالعمل های کلی زیر برای مصرف مایعات بر اساس موقعیت مکانی، جنسیت و وضعیت سلامت افراد است:

– به بزرگسالان توصیه می شود که هشت لیوان مایع، ترجیحا آب بنوشند.

— نیاز روزانه مردان به مایعات حدود یک لیتر بیشتر از زنان است.

– مادران شیرده تقریباً به 1-0.75 لیتر بیشتر از سایر زنان نیاز دارند تا آب و تولید شیر مورد نیاز بدن را تامین کنند.

– برای افراد بالای 55 سال، تاکید بر مصرف مایعات کافی است. این گروه سنی به دلایل مختلفی از جمله کاهش تشنگی، کاهش عملکرد قلب و کلیه، کاهش فعالیت بدنی و مصرف دارو بیشتر مستعد عدم تعادل آب و الکترولیت در بدن هستند.

– زنان باردار تشویق می شوند که برخی از نوشیدنی ها از جمله قهوه، چای، نوشابه و سایر نوشیدنی های کافئین دار را متوقف یا محدود کنند و آب به عنوان نوشیدنی ترجیحی معرفی می شود. همچنین در صورت بروز حالت تهوع صبحگاهی، نوشیدن مایعات بین وعده های غذایی به جای همراه با غذا توصیه می شود.

– در صورت بروز یبوست ناشی از اختلال در حرکت دستگاه گوارش، نوشیدن مایعات فراوان مانند آب یا آب میوه طبیعی به همراه مواد غذایی حاوی فیبر مانند نان هسته دار، لوبیا و غلات برای کمک به عادی سازی توصیه می شود. روده های کار

– نوشیدنی های رژیمی نوشیدنی هایی هستند که هم اکنون در بازارهای تمام نقاط جهان موجود است و مورد استقبال عموم به ویژه افراد چاق قرار گرفته است. نوشیدنی های رژیمی حاوی شیرین کننده های مصنوعی هستند و می توانند برای مادران باردار، افراد مبتلا به فنیل کتونوری و افرادی که عادت به مصرف مکرر این نوشیدنی ها دارند، خطرناک باشد. بنابراین خطر زایمان زودرس در زنان باردار افزایش می یابد. از طرفی مصرف نوشابه های گازدار نه تنها به کاهش وزن منجر می شود، بلکه به دلیل تحریک اشتها باعث افزایش وزن نیز می شود. مردم اغلب به اشتباه از نوشیدنی های رژیمی برای پیروی از رژیم لاغری استفاده می کنند، یعنی برای کاهش وزن یا پیشگیری از چاقی به جای نوشابه های معمولی، نوشابه های رژیمی می نوشند، در حالی که علت اصلی چاقی نوع نوشابه نیست، بلکه مقدار و مقدار آن است. نوع رژیم غذایی افراد .

به عبارت دیگر، شما نمی توانید هیچ نوع یا مقدار غذایی بخورید و ادعا کنید که نوشیدن نوشابه رژیمی شما را چاق نمی کند. بنابراین باید توجه داشت که جایگزینی نوشابه های رژیمی انتخاب مناسبی برای پیشگیری و کنترل چاقی نیست.

– افرادی که فعالیت بدنی شدید دارند یا در هوای گرم هستند باید مایعات بیشتری بنوشند.

– همچنین بر مصرف مایعات به ویژه برای افراد بالای 55 سال تاکید می شود. در افراد مسن مصرف روزانه حداقل شش لیوان مایعات برای حفظ هیدراتاسیون بدن ضروری است. زیرا با وجود نیاز واقعی به مایعات، این افراد کمتر احساس تشنگی می کنند و در نتیجه بیشتر در معرض کم آبی بدن و یبوست هستند.

– به طور کلی آب بهترین نوشیدنی است و باید بیشتر مایعات ما را تشکیل دهد. نوشابه‌ها، شربت‌ها و آب‌میوه‌های صنعتی قند زیادی دارند و ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیار کمی دارند. به عبارت دیگر، انرژی زیادی دارند و در عین حال به ندرت حاوی مواد مغذی هستند. چای و قهوه نیز می توانند مقداری مایعات را در بدن تامین کنند، اما کافئین موجود در آنها اثر ادرارآوری دارد و می تواند باعث کم آبی بدن شود. بنابراین توصیه می شود در موارد کم آبی و نیاز به نوشیدن مایعات از آب به عنوان بهترین نوشیدنی استفاده شود.

– یکی از راه های اطمینان از کفایت مصرف مایعات روزانه، توجه به خصوصیات ادراری است که هر روز ترشح می شود. ادرار باید حجیم، شفاف و بدون بو باشد.

– تعداد کالری نوشیدنی ها بسیار متفاوت است. مصرف روزانه برخی از نوشیدنی ها مانند آب میوه های صنعتی و نوشابه ها و کالری دریافتی از این نوشیدنی ها زیاد است. برخی از نوشیدنی ها مانند شیر کم چرب یا بدون چربی، دوغ یا آب میوه تازه (طبیعی)، حاوی ریزمغذی های ضروری همراه با کالری هستند. آب و سایر نوشیدنی های شیرین نشده مانند چای و قهوه می توانند برخی از مایعات مورد نیاز بدن را تامین کنند و حاوی کالری اضافی نیستند. علاوه بر این، برای محدود کردن کالری و داشتن وزن متعادل و مناسب، نوشیدن آب و سایر نوشیدنی ها بدون کالری و یا با مقدار کمی کالری توصیه می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا