انباشت مایعات در بدن چه عوارضی به دنبال دارد؟

یکی از موضوعاتی که همیشه مطرح می شود نوشیدن آب کافی برای جلوگیری از کم آبی است، اما آیا تا به حال به مشکلاتی که احتباس آب در بدن می تواند در غیر این صورت ایجاد کند فکر کرده اید؟

به گزارش خبر روزانه، تقریباً 70 درصد بدن انسان از آب تشکیل شده است و آب در داخل و خارج سلول های بدن ما وجود دارد. علاوه بر این، خون موجود در اندام ها و ماهیچه ها عمدتاً از آب تشکیل شده است.

سیستم پیچیده ای از هورمون ها و پروستاگلاندین ها (مواد هورمون مانند) برای تنظیم میزان آب در بدن انسان استفاده می شود. آب اضافی از طریق کلیه ها دفع می شود و کاهش جذب آب در بدن با کاهش ادرار در مقایسه با نرمال همراه است.

به گفته وزارت بهداشت، آموزش و پرورش و بهزیستی، احتباس آب زمانی اتفاق می افتد که آب بیش از حد در بافت های بدن جمع شود. به همین دلیل برخی از قسمت های بدن متورم و متورم می شوند. اما چه شرایطی باعث این حالت می شود؟

بارداری: افزایش وزن رحم و فشار بر وریدهای لگن بزرگ می تواند منجر به افزایش تجمع مایع در بدن در دوران بارداری شود. در بیشتر موارد، این موضوع جای نگرانی ندارد و با تولد نوزاد ناپدید می شود.

کمبود پروتئیننظر: یک فرد برای تعادل آب موثر به سطح مشخصی از پروتئین نیاز دارد. اگر پروتئین کافی مصرف نکنید، میزان پروتئین در خون شما بسیار کم خواهد شد. آب از خون وارد بافت ها می شود و به خون باز نمی گردد. به همین دلیل، تورم به ویژه در پاها ظاهر می شود.

احتباس آب قبل از قاعدگی: این فرآیند باعث نفخ می شود. متخصصان ادعا می کنند که به دلیل عدم تعادل هورمونی و همچنین برخی عوامل تغذیه ای، احتباس آب قبل از قاعدگی اتفاق می افتد.

مصرف زیاد نمک: غذاهای غنی از نمک و سدیم باعث احتباس آب می شوند. هنگام خوردن غذای شور، نمک زیادی وارد بافت های بدن می شود. در نتیجه آب وارد پارچه می شود تا آن را رقیق کند. بنابراین، هر قسمت از بدن می تواند حفظ شود و متورم شود.

_ سوء تغذیه: متخصصان ادعا می کنند که کمبود تیامین یا ویتامین B1 و همچنین کمبود ویتامین B6 و B5 باعث احتباس مایعات در بدن می شود. سطوح پایین آلبومین همچنین می تواند منجر به بیماری کلیوی و احتباس آب شود.

آلرژی: برخی از غذاها یا نیش حشرات باعث تورم در افراد حساس می شود.

کم کاری تیروئید: در این بیماری متابولیسم بدن کاهش می یابد و یکی از اثرات آن تجمع آب و مایعات در بافت های بدن و ایجاد ادم و چاقی کاذب است. البته کاهش متابولیسم نیز منجر به افزایش تجمع چربی در بدن می شود. این مورد با علائم بالینی و یک آزمایش خون ساده در صورت مراجعه به موقع به پزشک به راحتی قابل تشخیص است.

_ بیماری کلیوی: زمانی که این اندام مهم بدن به درستی کار نکند، تعادل دفع و بازجذب املاح در بدن به هم می خورد و بازجذب بیش از حد سدیم باعث احتباس آب در بدن و در صورت دفع پروتئین از کلیه ها، ادم قابل توجهی می شود. و تورم در اندام هایی که وزن بر روی آنهاست دیده می شود.

اما برای جلوگیری از این عوارض چه باید کرد؟

روش های زیر می توانند به کاهش علائم و نشانه های احتباس آب کمک کنند:

کاهش مصرف نمک.

_ کاهش وزن در چاقی.

به طور منظم تمرین کن. (ورزش هایی مانند پیاده روی و دوچرخه سواری باعث تخلیه آب و مایعات از پاها می شود.)

برای بهبود گردش خون، چند بار در روز پاهای خود را بالا بیاورید.

_ در صورت احتباس آب در قسمت پایین بدن، جوراب ساپورت بپوشید.

اجتناب از نشستن یا ایستادن طولانی مدت

_ سفرهای منظم با ماشین شخصی یا هنگام مسافرت با هواپیما.

_ از دمای بیش از حد بالا مانند حمام، دوش یا سونا بسیار داغ اجتناب کنید.

نوشیدن حداقل 8 لیوان آب در روز.

_ از پوشیدن لباس های خیلی تنگ خودداری کنید.

_ مصرف این همه پروتئین در روز.

خوردن میوه و سبزیجات.

استفاده از دیورتیک ها طبق دستور پزشک.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا