روش های دریافت اقامت قبرس شمالی

مجوز اقامت در قبرس شمالی چیست؟

مجوز اقامت دائم، به یک فرد خارجی حق اقامت دائم در جمهوری ترک قبرس شمالی (TRNC) و ورود و خروج آزادانه را می‌دهد. پس از ورود به قبرس شمالی ویزایی ۹۰ روزه دریافت خواهید کرد. اگر می‌خواهید بیش از ۹۰ روز در این کشور بمانید یا در حال مهاجرت به این کشور هستید، باید برای گرفتن اقدام کنید.

اقامت دائم منوط به برآورده کردن الزامات قانون اقامت است؛ پس اگر معیارهای لازم را نداشته باشید، ممکن است اقامت شما باطل شود. ترک‌ها و سایر اتباع خارجی بالای ۱۸ سال، همسران و فرزندان زیر ۱۸ سال آن‌ها که حداقل شش سال به‌طور مداوم در این جزیره زندگی کرده‌اند، واجد شرایط درخواست اقامت قبرس شمالی هستند. متقاضیان همچنین باید شخصیت و رفتار خوبی داشته باشند و شرایط مالی مناسب برای حمایت از خود و افراد تحت تکفلشان را برآورده کنند.

 اقامت کوتاهمدت در قبرس شمالی

مهاجرت به قبرس: معمولا برای  برای اخذ ویزای توریستی اقدام کنید. اکثر مردم به‌محض ورود به قبرس شمالی، ویزای بازدید‌کننده ۳۰ روزه دریافت می‌کنند. در صورت نیاز به اقامت بیشتر از ۳۰ روز، این امکان وجود دارد که یک یا دو روز از جمهوری ترک قبرس شمالی خارج شوید و برای گرفتن اقامت ۳۰ روز دیگر دوباره برگردید.

کسانی که برای بازدیدهای رسمی، جلسات کاری، کنفرانس‌ها، سمینارها، نشست‌ها، جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها، رویدادهای ورزشی، رویدادهای فرهنگی و هنری، گردشگری سلامت و مقاصد مشابه به این کشور سفر می‌کنند، ممکن است ویزای ۹۰ روزه دریافت کنند. شهروندان کشورهای اتحادیه اروپا (EU)، ترکیه، ایالات متحده آمریکا، کانادا، مکزیک، اسرائیل، ژاپن، سنگاپور، سوئیس، ایسلند، نروژ، استرالیا و نیوزلند به ویزا نیازی ندارند.

توجه به این نکته ضروری است که ویزای بازدید‌کننده به شما این حق را نمی‌دهد که به‌دنبال کار یا راه‌اندازی کسب‌وکار در قبرس شمالی باشید. متقاضیان کشورهای اتحادیه اروپا، ایالات متحده آمریکا، کانادا، نیوزلند و استرالیا به‌علاوه کسانی که ویزای شینگن دارند، می‌توانند از طریق قبرس جنوبی و فرودگاه لارناکا وارد قبرس شمالی شوند. سایرین باید به صورت مستقیم از طریق ترکیه به بندر گیرنه یا فرودگاه ارکان (لفکوسا) بروند و از آنجا به قبرس شمالی وارد شوند.

اقامت موقت قبرس شمالی

اجازه اقامت موقت قبرس شمالی معمولا به یکی از دلایل زیر صادر می‌شود:

اجازه اقامت معمولا به‌مدت یک سال صادر می‌شود و سالانه قابل‌تمدید است. پس از پنج سال اقامت مداوم در قبرس، می‌توانید برای مجوز اقامت دائم اقدام کنید. با این حال، زمانی که شما با اجازه اقامت موقت در قبرس زندگی می‌کنید، نمی‌توانید بیش از سه ماه کشور را ترک کنید زیرا مجوز شما به‌طور خودکار لغو می‌شود.

اجازه اقامت موقت قبرس برای کار

هر تبعه خارجی که برای کار به قبرس می‌آید باید در بدو ورود مجوز اقامت دریافت کند. البته این اجازه اقامت موقت به‌طور خودکار به دارنده آن اجازه کار می‌دهد. قبل از سفر به قبرس و اخذ مجوز اقامت، باید مجوز کار و ویزای کار قبرس را نیز دریافت کنید.

اجازه اقامت موقت قبرس برای دانشجویان

دانشجویان خارجی که با ویزای تحصیلی به قبرس می‌آیند باید اقامت خود را ثبت کنند و در بدو ورود مجوز اقامت موقت دریافت کنند. آن‌ها مجاز به کار تمام‌وقت نیستند و فقط می‌توانند در حوزه‌های خاصی مشغول به کار شوند. متقاضیان می‌توانند مجوز اقامت موقت را بر اساس مدت زمان تحصیل خود تمدید کنند.

اجازه اقامت موقت قبرس برای خانواده

شهروندان قبرس یا افراد غیر اتحادیه اروپا که مقیم قانونی هستند و قصد دارند خانواده خود را به قبرس شمالی بیاورند، پس از ورود به این کشور می‌توانند اجازه اقامت موقت قبرس شمالی را دریافت کنند.

اقامت دائم قبرس شمالی

دو نوع اقامت دائم (کارت سفید) برای قبرس شمالی وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

 روشهای گرفتن اقامت قبرس شمالی

در ادامه به راه‌های گرفتن اقامت قبرس شمالی اشاره می‌کنیم:

اقامت قبرس شمالی از طریق تحصیل

تحصیل در دانشگاه‌ها و مدارس معتبر قبرس شمالی یکی از راه‌های اخذ اقامت این کشور است. از دانشگاه‌های معتبر این کشور می‌توان به دانشگاه مدیترانه شرقی (EMU)، دانشگاه بین‌المللی قبرس (CIU)، دانشگاه آمریکایی گیرنه و دانشگاه خاور نزدیک (NEU) اشاره کرد که همگی رتبه جهانی و تأییدیه بالایی از کشورهای اروپایی و آمریکایی دارند.

دانشگاه‌های قبرس شمالی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری و برنامه‌های فوق دکترا در همه رشته‌ها به دانشجویان خدمات ارائه می‌دهند. برای تحصیل در مؤسسات علمی قبرس شمالی به پاسپورت، برگه ثبت‌نام دانشگاه، آزمایشات پزشکی و اثبات تمکن مالی نیاز است. هزینه تحصیل در قبرس بسیار کم است و گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های این کشور راحت‌تر از دانشگاه‌های ترکیه است؛ همچنین شما نیازی ندارید در آزمون ورودی (کنکور) شرکت کنید و تنها آزمون در قبرس شمالی، تست سطح زبان انگلیسی است.

اقامت قبرس شمالی از طریق کار

اخذ اقامت و اجازه کار در قبرس شمالی یکی دیگر از روش‌های اقامت امن در این کشور است. در این روش باید با ارسال رزومه خود به شرکت‌های مختلف شغلی را به دست آورید و همچنین شرکت مربوطه باید به اقامت و اجازه کار شما رسیدگی کند. با ارائه مدارک لازم، پاسپورت و آزمایشات پزشکی می‌توانید اقامت بگیرید.

روش دریافت اقامت از طریق کاریابی کمی سخت‌تر از روش‌های دیگر است، اما از آنجایی که شما حقوق و مزایا و بیمه سالانه دارید، یکی از راه‌های مطمئن مهاجرت به حساب می‌آید. برای اخذ اقامت دائم باید به‌مدت پنج سال، سالانه اقامت خود را تمدید کنید. سپس کارت سفید و اقامت دائم دریافت خواهید کرد.

اقامت قبرس شمالی با خرید ملک | مزایای اقامت قبرس شمالی | معایب زندگی در قبرس

اقامت قبرس شمالی از طریق سرمایهگذاری

اخذ اقامت قبرس شمالی از طریق سرمایه‌گذاری، کارآفرینی، ثبت شرکت و راه‌اندازی کسب‌وکار امکان‌پذیر است. از آنجایی که قبرس شمالی کشوری در حال توسعه است و پتانسیل قابل‌توجهی برای مشاغل مختلف دارد، این روش اخذ اقامت مزایای زیادی خواهد داشت. اقامت قبرس شمالی از طریق سرمایه‌گذاری علاوه بر درآمدزایی خوب، یکی از روش‌های مطمئن برای مهاجرت به حساب می‌آید.

در این روش سرمایه‌گذار باید یک طرح تجاری داشته باشد که به دولت قبرس ارائه کند. سپس با انجام مراحل اداری مربوطه می‌تواند شرکت را ثبت و کسب‌و‌کار خود را راه‌ بیندازد. اگر شرکت ثبت‌شده شما بیمه و مالیات سالانه خود را در قبرس شمالی پرداخت کند، این امکان را دارید که اقامت خود را تمدید کنید و پس از پنج سال اقامت دائم بگیرید.

اقامت قبرس شمالی از طریق ازدواج

از طریق ازدواج نیز می‌توان اقامت قبرس شمالی را دریافت کرد. شما می‌توانید با یک شهروند قبرس شمالی ازدواج کرده و بعد از دو سال مجوز اقامت خود را دریافت کنید. اگر ازدواج ادامه‌دار باشد، شهروندی قبرس شمالی بعد از سه سال به فرد اعطا می‌شود. اگر از ازدواج زوجین پنج سال گذشته باشد و آن‌ها صاحب فرزند شده باشند، به درخواست شهروندی نیاز نخواهد بود و بچه به‌صورت خودکار شهروند این کشور محسوب می‌شود.

زوج‌های مجرد هم که هنوز ازدواج نکرده‌اند، این امکان را دارند که اجازه اقامت دریافت کنند. زوج‌های غیرمتأهل و افرادی که با هم در یک ملک زندگی می‌کنند، باید مدرکی ارائه دهند که زندگی مشترک آن‌ها را ثابت کند تا واجد شرایط اقامت باشند. فرم خاصی باید توسط یک افسر گواهی تأیید شود و همراه با درخواست اقامت، به مرکز مربوطه ارائه شود.

اقامت قبرس شمالی از طریق خرید ملک

مجوز اقامت قبرس از طریق خرید ملک بیشتر برای سرمایه‌گذارانی است که منبع درآمدی از خارج از کشور دارند. آن‌ها ملکی را در قبرس می‌خرند تا ساکن جزیره شوند. با سرمایه‌گذاری در خانه یا آپارتمان جدید به‌ارزش حداقل ۳۰۰ هزار یورو (به‌اضافه مالیات بر ارزش افزوده) می‌توان اقامت دائم جزیره را دریافت کرد.

سرمایه‌گذار می‌تواند بیش از یک ملک بخرد، به‌شرطی که کل هزینه خرید ملک حداقل ۳۰۰ هزار یورو باشد. املاکی که می‌توان خرید عبارت‌اند از:

 اقامت قبرس شمالی از طریق ثبت شرکت

از طریق ثبت شرکت می‌توانید اقامت موقت دو ساله قبرس شمالی را دریافت کنید. تا زمانی که شرکت فعال باشد و بیمه و مالیات‌های مربوط به آن پرداخت شود، اقامت اعضای مؤسس شرکت قابل‌تمدید است. همچنین می‌توانید پس از مدتی برای اقامت دائم اقدام کنید. طبق قانون، هرگونه فعالیت اقتصادی در قبرس شمالی باید در یک شرکت ثبت‌شده انجام شود.

تمام حساب‌های بانکی زیر ذره‌بین هستند تا از پول‌شویی و هرگونه بی‌نظمی دیگر جلوگیری شود. در این کشور حتی برای راه‌اندازی یک فروشگاه ساده به یک شرکت ثبت‌شده نیاز است. الزامات ثبت شرکت عبارت‌اند از:

شرایط گرفتن اقامت قبرس شمالی

اخذ مجوز اقامت در قبرس شمالی یک فرآیند آسان است. با هر بار ورود به قبرس شمالی، مسافران ویزای توریستی دریافت می‌کنند. معمولا مدت اقامت می‌تواند تا ۹۰ روز باشد. قبل از مهلت مقرر، فرد باید کشور را ترک کند تا جریمه نشود. افراد بالای ۶۰ سال و کسانی که به‌دنبال بازنشستگی در قبرس شمالی هستند در حال حاضر به اجازه اقامت نیازی ندارند. افراد زیر ۶۰ سال که مایل به اقامت بیشتر در قبرس شمالی هستند، باید برای اجازه اقامت اقدام کنند. برای درخواست اقامت دائم در قبرس شمالی، باید مدارک زیر را ارائه دهید:

کودکان زیر ۱۸ سال به مجوز اقامت نیاز ندارند. این شرایط فقط برای بزرگسالان لازم‌الاجرا است. بنابراین خانواده‌هایی که به جمهوری ترک قبرس شمالی مهاجرت می‌کنند، فقط باید برای اعضای بزرگسال خانواده درخواست اقامت دهند.

افراد غیرشهروندی که فرزندی را در قبرس شمالی به دنیا می‌آورند، باید ابتدا به سفارت یا کنسولگری کشور مبدأ خود بروند تا تولد کودکشان را اطلاع دهند. پس از انجام این کار و دریافت نامه‌ای از سفارت یا کنسولگری که نشان می‌دهد تولد فرزند خود را اطلاعات داده‌اند، باید برای ثبت تولد کودک به دفتر منطقه (Kaymakamlik) در محل زندگی خود مراجعه کنند.

اجازه اقامت دائم فقط به شما این حق را می‌دهد که در قبرس شمالی زندگی کنید. این مجوز به شما اجازه نمی‌دهد در این کشور کار کنید یا کسب‌وکاری راه بیندازید. برای داشتن چنین مجوزی، باید برای ویزای کار یا هر مجوز مرتبط دیگری اقدام کنید.

افرادی که واجد شرایط درخواست برای اجازه اقامت موقت هستند، عبارت‌اند از:

مدارک لازم برای اقامت قبرس شمالی

برای دریافت مجوز اقامت قبرس شمالی باید به اداره مهاجرت بروید و در زمان مراجعه، مدارک زیر را به سفارت تحویل بدهید:

 مراحل اخذ اقامت قبرس شمالی

پس از ارائه مدارک به اداره مهاجرت (Muhaceret Dairesi)، به شما می‌گویند که باید به کدام بیمارستان مراجعه کنید تا آزمایش سلامت پزشکی خود را انجام دهید. معمولا این آزمایش را در بیمارستان دولتی انجام می‌دهند اما در برخی موارد در سایر کلینیک‌ها نیز امکان انجام آزمایش‌ها وجود دارد. این آزمایش برای بررسی بیماری‌هایی مانند اچ آی وی، هپاتیت و سل است.

پس از دریافت نتایج آزمایش و برای نهایی کردن مراحل اخذ اقامت دائم قبرس شمالی باید گزارش را بازنشده به اداره مهاجرت ببرید. سپس باید زمانی را برای مصاحبه با افسر اداره مهاجرت تنظیم کنید. اداره مهاجرت قبرس شمالی بعد از بررسی مدارک و شرایط شما، مجوز اقامت را صادر می‌کند

دکمه بازگشت به بالا