سیگاری‌ها مستعد ابتلا به کرونا / انتقاد از قیمت پایین سیگار

معاون وزیر بهداشت با انتقاد از عدم رعایت برخی کشورها در قوانین خاص دخانیات و همچنین کمبود مالیات بر دخانیات ، گفت: افراد سیگاری و مصرف کنندگان دخانیات معمولاً دارای مشکلات مزمن ریه هستند و مستعد ابتلا به بیماریهای عفونی از جمله بیماری عروق کرونا ویروس قلب هستند. .

به گزارش خبر روزانه ، دکتر علیرضا رئیسی در بخش دوم یک کنفرانس ویدئویی با خبرنگاران با اشاره به روز ملی تنباکو ، اظهار داشت: “این کشور سالانه حدود 55 میلیارد سیگار مصرف می کند”؛ به عبارت دیگر ، این کشور فقط حدود 18000 میلیارد تومان سیگار می کشد و حدود 30،000،000،000 را صرف سلامتی می کند ، اما هزینه ناتوانی و سایر هزینه های اقتصادی نیز وجود دارد.

60 هزار کشته در کشور در اثر سیگار کشیدن

روند سیگار کشیدن رو به رشد است

وی گفت: این کشور سالانه حدود 60 هزار کشته در اثر مصرف دخانیات دارد که این رقم در حدود هشت میلیون فوت در سراسر جهان است. مصرف دخانیات به هیچ وجه کاهش نمی یابد و افزایش می یابد.

افراد سیگاری مستعد تاج هستند

رئیسی گفت: “متأسفانه حدود 360،000 کشته شدن در سرتاسر جهان به دلیل تاج گذاری ایجاد شده است.” آمارهای ما نشان می دهد که آسیب دیدن سیگاری ها بسیار زیاد است. همچنین مصرف کنندگان قلیان خطر ابتلا به این بیماری را با کمک های سیگار کشیدن معمولی افزایش می دهند. بنابراین یکی از دلایلی که ما تأکید کردیم کمبود دخانیات در کافه های تاج دقیقاً به همین دلیل بود.

وی افزود: از طرف دیگر ، اگر فردی که به کورو ویروس آلوده شده است ، فیلتر سیگار خود را در محیط رها کند ، همچنین می تواند باعث انتقال کروناویروس در بین انسان شود.

شهرداری ها سیگار را در کیوسک ها می فروشند

این دادرسی از صنعت دخانیات شنیده نمی شود

در مورد فروش سیگار در دکه های روزنامه فروشی ، ریس گفت: “دکه های روزنامه فروشی از فروش سیگار ممنوع هستند و این غیرقانونی است. از طرف دیگر ، باید بدانید که فروش سیگار پنبه ممنوع است و شهرداری ها باید در فروش روزانه سیگار در دکه های روزنامه فروشی فعالیت کنند. دائماً به شما یادآوری می کنیم که اگر اقدامات صورت گرفته با پشتکار ما هدایت شود ، ما به صنعت دخانیات گوش نخواهیم داد.

وی افزود: صنعت دخانیات در تلاش است تا جوانان را به روش های مختلف سیگار بکشد. در فروشگاه های بزرگ ، جایی که جوانان بیشتر علاقه مند هستند ، یک بسته سیگار در کنار آن قرار می گیرد. جدا از مدارس ، سیگار به صورت پنبه به فروش می رسد. اگرچه فروش سیگارهای پنبه ای برای انسان بسیار مضر است. بسته بندی جذاب ، تنباکو های معطر و غیره – اینها همه عواملی است که جوانان را ترغیب به مصرف دخانیات می کند.

انتقاد به قیمت سیگار پایین

وی افزود: نرخ مالیات بر دخانیات به شرح زیر است؛ برای سیگار ، محصولات دخانی و محصولات داخلی دخانیات 25 درصد ، سیگار ، محصولات دخانی و محصولات داخلی دخانیات با مارک بین المللی 40 درصد ، سیگار ، محصولات دخانی و دخانیات وارداتی 65 درصد و دخانیات خام 10 درصد است.

معاون وزیر بهداشت با انتقاد از قیمت پایین سیگار و مالیات دخانیات در ایران ، گفت: “یکی از مضرات سازمان بهداشت جهانی کمبود مالیات بر روی سیگار است. در کشور ما به طور متوسط ​​هر بسته سیگار 7000 تن و معادل نیم سیگار است.” – دلار؛ اگرچه در هیچ جای دنیا قیمت یک بسته سیگار یک دلار و نیم نیست و در کشور ما تنها محصولی که گران نیست – سیگار است.

چرا سیگار گران نیست؟

او اضافه کرد: سیگارهای خارجی که توسط Colburnes حمل شده اند کمتر از یک دلار قیمت دارند. من نمی توانم باور کنم که دست ها در پشت صحنه نیستند و این قیمت ها نشان می دهد که جوانان ما مورد هدف قرار گرفته اند. بسته های زیبا از سیگار و قیمت کاهش یافته است. وقتی دانش آموزی مدرسه را ترک می کند ، نمی تواند یک شیر مجرد را به قیمت 2،000 تومان خریداری کند ، اما می تواند چند دوست سیگار بخرد و به همراه دوستان خود سیگار بکشد ، و فندک رایگان است ، و این نشان می دهد که دست هایی در پشت صحنه وجود دارد. این افتخار به 90 میلیون تومان می رسد ، اما جای تعجب است که سیگار و دخانیات به هیچ وجه گران نیستند.

وی افزود: مالیات بر روی سیگار 20 درصد و سیگار بسیار ارزان است. میانگین قیمت یک بسته سیگار در جهان حداقل 4 دلار است ؛ در حالی که درآمد مالیاتی ما از 2000 میلیارد تجاوز نمی کند و اگر سیگار از 70 به 80 می رسد. درصد ، سپس قیمت سیگار واقعی است. حتی اگر ارز دولتی را برای سیگار کنار بگذاریم ، شما باید یک بسته سیگار به ارزش 16000 تومان را بفروشید.

افزایش مالیات عامل مهمی در کاهش مصرف سیگار است

رئیسی گفت: “مهمترین عاملی که می تواند سیگار را کاهش دهد ، مالیات است.” جهان ثابت کرده است که هرچه مالیات بالاتر باشد ، میزان مصرف نیز کمتر می شود. در ترکیه ، مالیات یک بار به 70 درصد افزایش یافت و مصرف دخانیات به وضوح کاهش یافته است. البته مالیات فقط بر روی سیگارهای خارجی جمع نمی شود و این افزایش مالیات باید یکسان باشد ، زیرا ما تولید داخلی زیادی در زمینه سیگار داریم و اینطور است که انگار در این زمینه خودکفا هستیم ، می توانیم صادرکننده نیز باشیم.

راسی در مورد عملکرد مراکز عرضه قلیان گفت: تعداد مراکز مواد غذایی قلیان در کشور قبل از تاج 19 هزار و 618 نفر و تعداد واحدهای صنفی که عرضه خود قلیان را متوقف کرده اند 40 درصد بوده است. همچنین در این منطقه 22 هزار و 691 مورد بازرسی انجام شده است و تا 31 اردیبهشت امسال حدود 8 هزار و 528 مرکز پرداخت شده است.

هر روز 10٪ از افراد بالای 18 سال در کشور سیگار می کشند

4 استان در بالای مصرف سیگار قرار دارند

معاون وزیر بهداشت با اشاره به آمار مصرف دخانیات در کشور گفت: حدود 10٪ از افراد بالای 18 سال در کشور روزانه سیگار می کشند و حدود 14٪ سیگار می کشند. این رقم در مناطق روستایی حدود 15.4 درصد و در مناطق شهری حدود 13.6 درصد است. هم بیشترین شیوع مصرف سیگار در استانهای مرکزی آذربایجان غربی ، قزوین و آلبرت مشاهده شده است. بیشترین میزان مصرف دخانیات ، عمدتا قلیان ، در استانهای جنوبی است. بوشهر ، هرمزگان ، سیستان و بلوچستان و فارس رتبه اول مصرف قلیان در کشور را دارند. همچنین بیشترین مصرف کنندگان دخانیات در گروه سنی 45 تا 55 سال قرار دارند و ما در مورد سن 13-15 سال آمار جالبی نداریم.

وی در مورد جریمه عدم رعایت قوانین دخانیات ، گفت: برای فروش محصولات دخانی بدون مجوز حداکثر 26 میلیون تومان ، فروش محصولات دخانی زیر 18 ، 8 میلیون و 700 هزار تومان ، فروش سیگار پنبه ، 187 هزار تومان و غیره.

معاون وزیر بهداشت وزارت بهداشت همچنین در مورد قاچاق فرآورده های دخانیات یادآور شد: با علامت گذاری کد دنباله روی یک بسته سیگار ، می توانید در محل آماده سازی و غیره فعالیت های پیگیری لازم را انجام دهید. متأسفانه در مورد قاچاق دخانیات ، صنعت دخانیات اغراق آمیز است و می خواهد تولید این محصولات تنباکو را افزایش دهد. مالیات بر محصولات دخانی به هیچ وجه باعث قاچاق نمی شود و این یک دروغ است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا