طراحی نمای ساختمان ویلایی یک طبقه

طراحی نما ویلا دوبلکس مدرن

جا دادن و طراحی داخلی خانه های ویلایی ایرانی در نمای خارجی ویلا بسیار تاثیرگذار است؛ برای مثال پذیرایی باید در قسمت ساختمان طراحی شود و جای بگیرد که نور کافی دریافت کند. به همین علت معمولا نشیمن را در وجه جنوبی و شمالی ساختمان قرار می‌دهند تا پنجره‌ها یا بازشوهای بزرگ، نورگیری مناسبی داشته باشند. از بین وجوه مختلف یک ساختمان وجه اصلی و یا نمای اصلی ساختمان معمولا قسمتی است که ورودی اصلی ویلا در آن جهت قرار گرفته است. ورودی و اندازه آن یک نقطه کانونی در بخش از این ما محسوب می‌شود و باید به آن توجه کرد.
از جمله سبک‌هایی که برای ایجاد تاکید بر ورودی ویلا وجود دارد، قرار گرفتن آن بر روی سطح بالاتر از همکف، پیش آمدن ورودی، یا عقب نشینی ورودی نسبت به سایر اجزای ساختمان است. همچنین استفاده از ستون، فلاور، باکس و یا تندیس‌های در مجاور درب ورودی از دیگر سبک‎‌های تاکید بر ورودی و زیبایی دوچندان آن است.

نمای بیرونی ساختمان یک طبقه ایرانی | نمای ساختمان ساده یک طبقه | نمای ساختمان ویلایی ایرانی

 عوامل موثر در طراحی نما ویلا دو طبقه

در شرکتهای طراحی و دکوراسیون داخلی در تهران باید در نظر گرفت که فضاهای نیمه محصور و واسط از اجزای جدایی ناپذیر نمای یک ویلا هستند. طراحی خلاقانه ویلایی که با محوطه در ارتباط است و از پتانسیل‌های طبیعی اطراف ویلا به نحو احسن بهره برده شده و نیز وجود تراس، بالکن، و عرشه در طراحی داخلی ساختمان باعث جذابیت دوچندان ویلا شده و آن را غیرقابل اجتناب می‌کند.
این فضاهای نیمه محصور و واسطه هم بخش‌های داخلی ساختمان و هم بخش‌های خارجی و نمای ویلا را تحت تاثیر قرار می‌دهد و از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. باید توجه داشت که طراحی این فضا باید براساس پتانسیل‌های طبیعی و بهترین موقعیت کاربری صورت بگیرد تا بهترین موقعیت برای حداکثر نورگیری ویلا تعیین شود، به همین علت نما و باید به گونه‌ای طراحی شود تا حالت یک‌دست و یک‌پارچه نداشته باشد و به نما حجم داده شود.

تاثیر موقعیت زمین در نمای ویلا

موقعیت یک ساختمان از مهم‌ترین نکات در طراحی یک ویلا محسوب می‌شود. طراحی ویلا باید براساس ویژگی‌های محیطی و محلی که ویلا در آن قرار می‌گیرد صورت بگیرد تا از تمامی پتانسیل‌های محیطی به نحو احسن استفاده شود. موقعیت یک ویلا تا حد زیادی تاثیرگذار است و معماران خلاق تلاش می‌کنند تا در به کار بردن مواد و مصالح طراحی نمای ویلا به بافت اطراف ویلا توجه کرده و در نمای ویلا از رنگ‌های همخوان با محیط بهره ببرند.

به عنوان مثال تفاوت های بسیاری در مناطق جنوبی کشور مثل کیش و قم دارد.

 سادگی و خوانایی نمای ویلایی

در طراحی نمای ویلا باید توجه کرد که طراحی ساختمان باید به گونه‌ای باشد که سادگی و زیبایی و خوانایی را در نما رعایت کند؛ چرا که قرار است محیطی آرام برای ساکنین به ارمغان آورد؛ بنابراین بهتر است در طراحی نمای ساختمان از انواع رنگ‌ها و مصالح مختلف استفاده نشود و در نهایت از دو رنگ و یا دو نوع مصالح استفاده شود. به این ترتیب می‌تواند فرصت جلوه‌گری طبیعت را نیز فراهم کند.
نمای ویلا در شب
یکی از مسائل مهم در طراحی ویلا دوبلکس ، نمای ویلا در شب است. باید نورپردازی مناسب و اصولی داشت؛ نورپردازی مناسب نقش به‌ سزایی در زیبا سازی نمای طراحی شده دارد، چرا که با نور می‌توان در قسمت‌های مختلف ساختمان تاکید ایجاد کرد. برخی از بخش‌های ساختمان را برجسته نمود و در عین حال با تاریک و کم نور کردن بقیه قسمت‌ها آن‌ها را از دیدها پنهان کرد. پس نورپردازی یک ساختمان از عوامل مهم در طراحی نمای آن است و نقش بسیار مهمی دارد.

انتخاب سبک برای طراحی نما

یکی از مهم‌ترین مسائل در طراحی ساختمان انتخاب یک سبک واحد و پیروی از آن می‌باشد. در گذشته اکثر ویلاها بر اساس سبک سنتی و کلاسیک طراحی و ساخته می‌شدند و تقریباً تمام نماها به یک شکل بودند اما امروزه با پیشرفت علم طراحی و تکنولوژی، و نیز افزایش سبک‌های ساختمان سازی و تغییرات سلیقه مردم، انواع مختلف سبک‌های کلاسیک و مدرن به وجود آمده است. معمولاً طراحان بر اساس سلیقه کارفرما ساختمان را طراحی و اجرا می‌کنند.
برای مثال در طراحی ساختمان های که در مناطق بارانی هستند بهتر است از سقف‌های شیروانی استفاده شود. در کل نوع مواد و مصالحی که در طراحی ویلا به کار می رود باید با محیط سازگاری داشته باشد.

 در طراحی نمای ویلا مدرن چه نکاتی مهم است

  1. ساده و خوانا بودن نما
    2. کنسول‌های نما
    3. طراحی نورپردازی در نما ویلا دوبلکس
    4. به کار بردن بازشوهای نما
    5. طراحی نماهای شیشه‌ای برای ویلا
    6. نماهای یکدست با بازشوهای مخفی در طراحی ویلا
    7. قاب برای نما
    8. المان‌های عمودی در نما

 طراحی نما ویلا مدرن

در طراحی نمای ساختمان به سبک مدرن در تلاش هستیم تا سادگی و خلوص بیشتری را در بنا اجرا کنیم. در باید با یک نگاه بتوانید به آسانی فضاهای مختلف آن را آنالیز کرده و به اصطلاح معماران نمای ساختمان باید دارای خوانایی باشد. خوانایی نمای ساختمان مدرن بسیار بیشتر از ساختمان‌های کلاسیک است و این خوانایی هرگز در نمای ساختمان‌های کلاسیک دیده نمی‌شود. در طراحی نما ویلا مدرن مسئله‌ای که بیشتر از هر چیزی به آن اهمیت داده می‌شود به وجود آمدن احساس آرامش و خلوت است. اغلب در نمای ویلا مدرن پنجره‌های قدیمی و بزرگ مشاهده می نماییم که منظره آن‌ها رو به باغ و یا دریا است. اغلب آشپزخانه ها هم رو به بیرون در دارد تا رفت و آمد به بیرون آسان‌تر صورت بگیرد.
در طراحی ویلا مدرن از معماری دوبلکس و سقف‌های بلند استفاده می‌شود، اکثر رنگ‌های نما ویلا دوبلکس نیز رنگ‌های دارای هویت و گاهی رنگ‌های تیره و کاملا پررنگ به جای رنگ‌های خنثی هستند. ‌رنگ‌های نمای ویلا مدرن کاملا نقطه مقابل ویلا سبک سنتی است که از رنگ‌های خنثی استفاده می‌شود. همچنین در ویلای مدرن کمتر از رنگ‌های طلایی و برنزی در نما استفاده می‌شود.
البته لازم به ذکر است که در بین سبک‌های مختلف طراحی ویلا طراحی ویلای مدرن یکی از گران‌قیمت‌ترین طراحی‌ها است. معمولا طراحی مدرن وساخت و ساز آن با لوکس‌سازی همراه است و هزینه‌های بیشتری نسبت به سایر نماها ایجاد می‌کند.

 طراحی ویلا کلاسیک

از بین انواع طراحی‌های نما طراحی کلاسیک یکی از بهترین و جدیدترین سبک‌های ساخت و ساز است و امروزه بسیار پرطرفدار شده است. در طراحی ویلا دوبلکس به این سبک رعایت اصل تقارن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. معمولا از اصلی‌ترین المان‌های آن است. نمای کلاسیک ساختمان به خاطر جدید و شیک بودن بیش از حد و اندازه‌اش و رعایت تقارن و ویژگی‌های خاص در طراحی آن به احساس زیبایی و تجمل خاصی را به ساکنین خود می‌دهد.
مورد مهم دیگری که در نمای این ساختمان دیده می‌شود، سبک نورپردازی متفاوت در این ساختمان‌ها نسبت با سایر ساختمان‌ها است. رنگ‌بندی در این سبک از معماری نیز خاص و متفاوت است. معمولا این سبک معماری به سبک معماری الماسی مشهور است. طراحی سبک کلاسیک در معماری از محبوب‌ترین سبک نماها در سرتاسر کشورهای مختلف است؛ دلیل آن هم سادگی و در عین حال شیک بودن و همه پسند بودن آن‌ها است.

 طراحی ویلا ایتالیایی

تیم آرین پاراکس توصیه می کند اگر بخواهید طراحی نمای دوبلکس شما در الگوی ایتالیایی باشد؛ باید با همان سبک و سیاق از سنگ‌های بزرگ در استفاده کنید. همچنین از دیگر ویژگی‌های طراحی به سبک ایتالیایی، استفاده از ستون‌های مشهور ایتالیایی، سقف‌های شیب دار و با ظرافت، قرنیزهای تزئین شده و عریض، ورودی با تزئینات مثل ستون‌ها، استفاده از پنجره‌های باریک و مستطیلی یا قوسی با تزئینات جزئیات آن است. متریال ساخت این ساختمان‌ها اغلب از چوب یا آجر است.

 طراحی ویلا فرانسوی

طراحی نمای دو طبقه به سبک فرانسوی ویلاهایی با حال و هوای گل‌کاری شده و رنگ‌های شاد است. ویژگی طراحی ویلاهای فرانسوی با بالکن‌های گل‎کاری شده و دارای یک فضای سرسبز هستند و اکثرا در نمای این ساختمان‌ها از رنگ خنثی و پوشش سفید رنگ استفاده می‌شود و ظاهری بسیار شیک و بی‌نظیر خواهد داشت

دکمه بازگشت به بالا