طراحی حیاط خانه ویلایی کوچک

محوطه سازی باغ چیست؟

با توجه به   طراحی داخلی ویلا در شمال  امروزی و افزایش ساخت و ساز محوطه سازی و افزایش فضای سبز به یکی از مهم ترین بخش های طراحی و ساخت باغ و یا ویلا تبدیل شده است. محوطه سازی به سبک های مختلفی انجام می شود و در طی آن از المان های متعددی مانند سنگ، چوب، گیاهان و… استفاده خواهد شد.

محوطه سازی با هزینه ی کم یکی از مهم ترین مسائلی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. در ادامه به نکات کاربردی برای محوطه سازی باغ با کمترین هزینه خواهیم پرداخت.

طراحی حیاط خانه روستایی | طراحی حیاط خانه شمالی | طراحی حیاط خانه های ویلایی

از جمله اصلی ترین المان های محوطه سازی باغ عبارت است از:

  • آلاچیق
  • آب نما
  • شومینه
  • باربیکیو
  • ساخت نهر
  • برکه یا استخر
  • درخت کاری و گل گاری

در ادامه چند نقشه محوطه سازی باغ را آورده ایم.

نور پردازی ارزان

طراحی مغازه کوچک: برای نورپردازی باغ می توان از انواع لامپ ها و سیستم های روشنایی با توجه به مساحت باغ استفاده کرد. اما برای یک نورپردازی با قیمت مناسب استفاده از لامپ های ارزان و ریسه ای گزینه ی خوبی می باشد. علاوه بر این استفاده از لامپ های کم مصرف به دلیل داشتن طول عمر بالا سبب کاهش هزینه ها در نورپردازی خواهد شد.

مسیر ورودی

طراحی داخلی خانه مسکونی: انتخاب کفپوش های متنوعی که در بازار موجود است یکی از گزینه های مناسب برای طراحی ورودی باغ می باشد. اما استفاده از المان های طبیعی می تواند سبب کاهش هزینه ها در محوطه سازی شود. می توانید مسیر ورودی را با انواع شن و سنگریزه ها بپوشانید در این صورت علاوه بر زیبایی هزینه های نهایی نیز کاهش خواهد یافت.

گیاهان رونده

همان طور که می دانید یکی از المان های اصلی در محوطه سازی باغ استفاده از گل و گیاهان می باشد. می توانید برای کاهش در هزینه ها از گیاهانی استفاده کنید که نیاز به مراقبت یا هرس کردن نداشته باشند. اگر در باغ خود دیوار خالی دارید بهتر است از گیاهان رونده برای آن بخش استفاده نمایید.

با این روش علاوه بر افزایش زیبایی هزینه ای برای شما نخواهد داشت. نکته ی دیگری که برای محوطه سازی باغ با کمترین هزینه باید به آن توجه داشته باشید تکثیر گیاهان به جای جدید می باشد که باعث کاهش هزینه ها خواهد شد.

همچنین می توانید از فلاورباکس های ارزان در بخش های مختلف باغ استفاده کنید ساخت فلاورباکس با کمک جعبه های چوبی و رنگ آمیزی آن ها باعث زیباتر شدن محیط خواهد شد

 حذف تجهیزات اضافی

نکته ی دیگری که به جهت محوطه سازی باغ با کمترین هزینه باید به آن توجه داشته باشید حذف تجهیزات اضافی می باشد. می توانید با توجه به سلیقه خود برخی از تجهیزات مانند آلاچیق، استخر، زمین بازی و… را از باغ حذف نمایید. همچنین استفاده از وسایل و لوازم چند کاره می تواند باعث کاهش هزینه ها شود.

به عنوان مثال استفاده از میزی که بتوان از آن برای نشستن استفاده کرده و بخش پایینی آن نیز دارای کمدی به جهت نگه داری لوازم باشد علاوه بر کاربردی بودن سبب کاهش هزینه های اضافی خواهد شد.

ساخت مبلمان و باربیکیو ارزان

از آن جایی که وجود مبلمان برای دورهمی های دوستانه از جمله تجهیزات اساسی می باشد می توانید از پالت ها چوبی یا ساخت سکویی با سیمان و بتن و قرار دادن تشک بر روی آن به عنوان مبلمان استفاده نمایید.

همچنین می توانید با ساخت یک پرگولا از مصالح مختلفی مانند چوب یا فلز محیط باغ را زیباتر کنید. ساخت یک باربیکو  از آجر نیز باعث کاهش هزینه ها خواهد شد.

 خلاقیت محوطه سازی باغ

به کار بردن ایده های خلاقه در محوطه سازی باغ با کمترین هزینه باعث زیباتر شدن محوطه ی باغ خواهد شد. می توانید با ایده های ساده و هزینه ای اندک محیط باغ را زیباتر کنید. از جمله مهم ترین ایده های خلاقیت محوطه سازی باغ می توان به موارد ذیل اشاره کرد.

  • ساخت مسیر آجری
  • ساخت باربیکیو آجری
  • تزئین اطراف گلدان ها با آجر
  • ساخت پاسیو آجری در باغچه
  • دورچینی اطراف باغچه ها با آجرهای کهنه
  • ساخت پایه های بتنی یا آجری برای قرار دادن گلدان
  • پارتیشن های جدا کننده از مصالح طبیعی بین باغچه و حیاط

 ایده هایی برای حیاط سازی

حیاط سازی ویلا یا منزل با استفاده از گل و گیاه، سنگفرش های متنوع و المان های دیگر سبب افزایش زیبایی محیط خواهد شد. در ادامه به معرفی ایده هایی برای حیاط سازی خواهیم پرداخت.

حیاط سازی با ایجاد طبقه

می توانید یک نیم طبقه به حیاط خود اضافه نمایید. برای حیاط هایی که سطح کاملا صافی دارند اضافه کردن یک طبقه یا نیم طبقه می تواند ایده ی جالبی برای حیاط سازی باشد.

حیاط سازی با ساخت آبشار مصنوعی

افزودن آبشار یا برکه ی مصنوعی می تواند ایده ی دیگری برای حیاط سازی باشد. به گوش رسیدن صدای آب در محیطی زیبا سبب افزایش حس آرامش خواهد شد تنها کافی است گوشه ای از حیاط خود را به اضافه کردن آبشار یا برکه ی مصنوعی اختصاص دهید.

حیاط سازی با آلاچیق

اگر حیاط بزرگی دارید حتما از آلاچیق به جهت محوطه سازی حیاط استفاده کنید. وجود یک سایه بان یا آلاچیق برای استراحت در بخشی از حیاط می تواند یک ایده ی جذاب برای حیاط سازی ساده و شیک به حساب آید. می توانید مسیر منتهی به آلاچیق را با انواع کفپوش ها یا سنگریزه ها تزئین کنید.

حیاط سازی با آبنماها

آب نما با شکل های متنوعی در حیاط ساخته می شود و ایده ی بسیار جالبی برای محوطه سازی حیاط می باشد. ساخت آبنماهای متصل به استخر در محیط های کوچک بسیار مناسب می باشد. اما اگر محدودیت فضا ندارید استفاده از یک یا چند آبنما در حیاط ایده ی خوبی است. آبنما معمولا در مسیر منتهی به ساختمان باید ساخته شود.

استفاده از گل و گیاهان متنوع، استخر، نور پردازی، حوض، باربیکیو، مبلمان نیز از دیگر ارکان حیاط سازی می باشد که می توانید با سلیقه و به دلخواه خود از آن ها استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا