علائم خرابی شارژر موتور سیکلت

علائم خرابی شارژر موتور سیکلت

 

شارژ کنترلر و اینورتر خورشیدی: در حالت کلی هنگامی که می‌خواهید مطمئن شوید که شارژر موتور سیکلت خراب شده است یا خیر؟ کافی است که شارژر را به نیروی برق وصل کنید. در این موقعیت اگر استارت بزنید و هیچ علامتی دریافت نکنید بدین معنی می‌باشد که باتری توسط شارژر هیچ برقی دریافت نکرده است، چرا که اگر باتری برق لازم را داشت و یا اصطلاحاً شارژ شده بود و شارژ کافی را دارا بود به هنگام هندل یا استارت یک علامتی از خود نشان می‌داد. به عنوان مثال برای لحظه‌ای چراغ موتور روشن می‌شد. با این اوصاف می‌توان نتیجه گرفت که وقتی در باتری جریان برقی وجود نداشته باشد یعنی شارژر نتوانسته است باتری را شارژ نماید.

برای اینکه از سالم بودن دینام موتور سیکلت خود اطمینان حاصل نمایید، بهتر است به علائمی که موتور از خود نشان می‌دهد  توجه داشته باشید.

دینام‌ها با روشن بودن موتور سیکلت برق تولید می‌نمایند و بدین گونه مجددا باتری را شارژ می‌کنند. برای اطمینان بیشتر با یک مولتی متر ولتاژ موتور را بررسی نمایید. بدین گونه که مولتی متر را به قطب‌های باتری اتصال دهید. در این حالت ولتاژ بایستی بین ۱۲ الی ۱۲.۶ ولت قرار گیرد و همچنین جرقه آن نیز باید در حالت خاموشی به سر ببرد. بعد از آن موتور را روشن نمایید، در این وضعیت ولتاژ باید به حدود ۱۳ ولت رسیده باشد. سپس موتور را به حرکت درآورید و بعد از مدتی به ولتاژ آن توجه کنید که در این شرایط ولتاژ باید به بیش از ۱۴ ولت برسد.

 

در بحث محاسبه UPS باید مشخص شود که قصد محاسبه کدام قسمت را داریم. محاسبات مربوط به UPS به شرح موارد زیر می‌باشند:

  • محاسبه توان UPS
  • محاسبه تعداد باتری UPS
  • محاسبه مدت زمان کارکرد باتری UPS
  • امپدانس داخلی پایین
  • دوام بالا در هر شرایطی
  • قیمت مقرون به صرفه

تعویض شارژر موتور سیکلت | تقویت شارژر موتور سیکلت | تنظیم ولوم شارژر موتور سیکلت

تنظیم ولوم شارژر موتور سیکلت

 

شارژرهای موتور سیکلت در دو نوع تک فاز و سه فاز در بازار موجود می‌باشند. شارژر‌های تک فاز به نوبه خود به ۴ سیم و ۵ سیم تقسیم می‌شوند. تک فازهای ۴ سیم در سیم‌های خود رنگ‌بندی‌های خاصی دارند که هر کدام از رنگ‌ها کاربردهای متفاوتی را دارا هستند. سیم قرمز نشانگر خروجی مثبت می‌باشد و همچنین سیم قرمز جریان مستقیم و تثبیت شده را دارا می‌باشد. در طرفی دیگر سیم سبز نشانگر خروجی منفی است. در این بین سیم‌هایی نیز وجود دارند که به شارژرها متصل هستند و همچنین دارای جریان متناوب نیز می‌باشند. سیم‌های صورتی و یا سفید با سیم‌های نارنجی دارای ویژگی‌های ذکر شده هستند.

در ۵ سیم‌ها نیز تمامی موارد مانند ۴ سیم‌ها می‌باشد، با این تفاوت که ۵ سیم‌ها یک سیم اضافی به رنگ مشکی دارند. در واقع سیم مشکی برق خروجی شارژرها را تثبیت می‌نمایند. در همه مدل‌های سه فاز سه سیم زرد وجود دارد. این سیم‌ها ورودی برق سه فاز و متناوب می‌باشند و خروجی آنها از طرف بوبین‌ است.

برای تنظیم ولوم تمامی مدل‌ها از ولتی متر بهره می‌برند. برای این کار خروجی شارژرها را از سیم‌کشی موتور جدا می‌نمایند و سپس به خروجی شارژرها اهم متر را اتصال می‌دهند، بدین گونه ولتاژ سنجیده می‌شود. همچنین هنگامی که دور موتور را بالا می‌برید ولتاژ آن باید در حدود ۱۴ ولت باشد.

مطئن شوید شارژر باتری شما دچار مشکلی نشده باشد، در این صورت  پیشنهاد ما تقویت شارژر موتور سیکلت یا تعویض آن می‌باشد.

در یک روش ساده می‌توانید از سلامت شارژر موتور سیکلت خود مطمئن شوید. ابتدا موتور سیکلت را روشن نمایید، چراغ موجود در جلوی موتور سیکلت را در حالت روشن قرار دهید، سپس حداقل به مدت ۱۰ ثانیه موتور را در وضعیت تخته گاز نگه‌دارید، در این حالت اگر لامپ روشن بسوزد و از کار بیافتد بدین معنی است که شارژر موتور سیکلت شما خراب شده است و نیاز به تعویض دارد.

به هنگام تولید یک محصول، تولیدکنندگان برای آن یک عمر مفیدی را تعریف می‌کنند. حال در مواردی ممکن است محصول مورد نظر قبل از موعود مقرر عمرش به پایان برسد که در این حالت این احتمال وجود دارد که مصرف کنندگان با اعمالی آنها را خراب کرده‌اند و اگر طبق اصول تعریف شده از آن‌ها استفاده کنند مشکلی پیش نخواهد آمد.

در حالت کلی برای اینکه طول عمر شارژر موتور سیکلت را افزایش دهیم، بهتر است به طور درست و صحیح از آن استفاده کنیم. به مرور زمان شارژر موتور سیکلت مربوطه نیز روند طبیعی خود را طی خواهد کرد و عمر مفید آن نیز به پایان می‌رسد.

 

تجهیزاتی از قبیل باتری و شارژر باتری موتور سیکلت را باید با حساسیت خاصی سرویس و نگهداری کرد. به دلیل این که این دسته از محصولات با نیروی برق سروکار دارند و برای کار کردن با آنها احتیاط بیشتری را می‌طلبند. در مطلب فوق سعی داشتیم در این باره اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم، امید است مطالب ذکر شده برای شما مفید باشد

 

دکمه بازگشت به بالا