فرق شکم بند و کمربند بارداری

تفاوت‌های بسیاری بین شکم بند بارداری و شکم بند پس از زایمان می‌توان دید. بدیهی‌ترین تفاوت در این بین زمان و دلیل استفاده از آن‌هاست. اما برای درک دقیق‌تر تفاوت‌های این شکم بندها، بهتر است هر یک را به خوبی بشناسید. به همین منظور در ادامه مطالبی را در خصوص ساختار، ویژگی‌ها، مزایا و معایب و ، آورده‌ایم دو زیر دسته ی پر کاربرد از هستند. به مرور زمان افزایش تقاضا برای گن لاغری ساعت شنی 25 فنره زیاد شد و همین باعث شد از پرفروش ترین گن های لاغری باشد.

شکم بند بارداری چیست؟ | ۶ دلیل برای نیاز به شکم بند بارداری |‌ کاراپارس

شکم بند بارداری چیست؟

مادر شدن می‌تواند تجربه‌ای جذاب و در عین حال چالش برانگیز باشد. یکی از این چالش‌ها تغییراتی‌ست که در بدن مادر ایجاد می‌شوند. تغییراتی که می‌توانند سبب ایجاد مشکلاتی در طول دوران بارداری و پس از زایمان شوند. در دوران بارداری و با رشد جنین، بزرگ شدن شکم مادر از اولین تغییرات محسوسی ا‌ست که شاهد آن خواهید بود.

علاوه بر این، تغییرات هورمونی در بدن زنان در دوران باداری می‌تواند سبب بروز مشکلاتی در در ناحیه‌ی کمر و لگن آن‌ها شود. برای جلوگیری از مشکلاتی هم‌چون کمردرد، استفاده از شکم بند بارداری می‌تواند کمک‌کننده باشد. این شکم بند با حمایت از نواحی پهلو، کمر و شکم، باعث کنترل فشار ناشی از وزن جنین می‌شود.

مزایای شکم بند بارداری

همان‌طور که گفتیم در دوران باداری، رشد پیوسته‌ی جنین می‌تواند به نقاط مختلفی از بدن مادر فشار وارد کند. این فشار می‌تواند به دلیل بزرگ شدن جنین به عضلات و بافت‌های اطراف شکم و کمر وارد شود. با استفاده از شکم بند بارداری می‌توانید این فشارها را تا حد قابل توجهی کنترل کنید. استفاده از بارداری مزایای متعددی دارد که در ادامه با آنها اشاره شده:

تسکین درد کمر و لگن

اغلب زنان باردار از احساس دردهای خفیف و گاهی شدید در ناحیه لگن و شکم خود گله می‌کنند. چنین دردهایی حتی می‌توانند مادر را وادار به بی‌تحرکی کرده و او را از رسیدگی به امور روزمره‌اش محروم کند. این معضلات محدود به افراد خاصی نیست و اغلب خانم ها در دوران بارداری با چنین دردهایی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

یکی از فواید اصلی استفاده از شکم بند بارداری، تسکین چنین دردهایی‌ است. چرا که کمربند بارداری به کمک ساختار استاندارد خود، بخشی از وزن جنین را در نواحی مختلف کمر تقسیم کرده و از وارد آمدن فشار به ستون فقرات جلوگیری می‌کند.

کاهش درد مفاصل

مفاصل مختلف بدن، دیگر نقاطی هستند که افزایش وزن در دوره بارداری باعث وارد آمدن فشار به آن‌ها می‌شود. برای مثال مفاصل SI در طول این دوره و به دلیل تغییرات هورمونی دچار شل‌شدگی شده و تحمل آن‌ها در برابر فشار کاهش می‌یابد. این مسئله دردی شدید را در بخش پایینی کمر به همراه دارد.

تسکین درد رباط

رحم برای آن‌که بتواند جنین را به خوبی نگه دارد، تحت حمایت رباط‌هایی‌ست که به تحمل وزن جنین کمک می‌کنند. گاهی اوقات افزایش وزن جنین سبب بروز درد در این رباط‌ها می‌شود. کمربند بارداری از فشار متمرکز شده بر این رباط‌ها کاسته و درد آن‌ها را تسکین می‌دهد. خرید گن پادار قزن دار شما را لاغر تر نشان میدهد.

جلوگیری از افتادگی عضلات و حفظ فرم بدن

تغییر فرم بدن از نگرانی‌های مهم بسیاری از خانم‌های باردار است. راه رفتن و فعالیت در طول دوران بارداری و حرکت شکم به پایین در این شرایط می‌تواند فرم عضلات و بافت‌های شکم را تغییر دهید. شکم بند دوران بارداری دامنه‌ی حرکت شکم را در هنگام فعالیت کاهش داده و از بروز تغییرات زیاد در فرم بدن جلوگیری می‌کند.

انجام فعالیت‌های ورزشی به کمک شکم بند بارداری

دست به گریبان بودن با دردهای مختلف می‌تواند عاملی بازدارنده در فعالیت‌های روزمره مادران باشد. این درحالی‌ست که پزشکان توصیه می‌کنند حتی در دوران بارداری فعالیت خود را کاهش نداده و در صورت امکان ورزش‌های مناسب این دوره را نیز انجام دهید. اما این مسئله با وجود درد و فشار زیاد امکان‌پذیر نیست. شکم‌بندهای بارداری این امکان را فراهم می‌کنند تا ورزش را در این دوره تا حد ممکن ادامه دهید.

معایب شکم بند بارداری و نکات مهم در استفاده از آن

فراموش نکنید که در استفاده از شکم بند و کمربند بارداری باید با دقت عمل کنید. چرا که بی‌توجهی به نکات مهم در این زمینه می‌تواند مشکلاتی جدیدی برایتان ایجاد کند.

  • استفاده‌ی بیش از حد از شکم بند می‌تواند باعث وارد شدن فشار به جنین و تاثیر بر ضربان قلب او شود.
  • کمربندهای غیراستاندارد که بیش از اندازه به بدن فشار وارد می‌کنند، می‌توانند سبب حساسیت‌های پوستی و اختلال در گردش خون شوند.

شکم بند پس از زایمان چیست؟

پس از دوره‌ی زایمان، تغییرات هنوز در بدن مادر مشاهده می‌شوند. تغییراتی که بسیاری از آن‌ها برگشت‌ناپذیر هستند. اما در این دوران نیز استفاده از شکم بند پس از زایمان می‌تواند مزایای متعددی داشته باشد. این شکم بند طبی پس از زایمان به دلیل ساختاری که دارد می‌تواند به خوبی از نواحی شکم حمایت کرده و در دوران پس از زایمان طبیعی یا سزارین، کمک می کند تا مادر به تدریج وضعیت طبیعی بدن خود را باز یابد.

مزایای شکم بند طبی پس از زایمان

ساختار شکم بند پس از زایمان هم‌چون اغلب گن‌های لاغری بوده و عملکردی مشابه آن‌ها دارد. در ادامه مزیت‌های استفاده از این شکم‌بندها را بررسی خواهیم نمود.

کاهش درد

هم‌چون شکم بند بارداری، شکم بند پس از زایمان نیز می‌تواند به کاهش دردهای ناشی از زایمان کمک کند. هم‌چنین کمردردهای به جا مانده از دوران بارداری به کمک این شکم‌بندها تسکین می‌یابند.

شکم بند برای افتادگی شکم

یکی از دلایل اصلی مادران برای استفاده از شکم بند پس از زایمان، بازیابی فرم شکم و رفع افتادگی عضلات این ناحیه است. البته این موضوع به تنهایی با شکم بند امکان‌پذیر نیست و ورزش و فعالیت‌های بدنی می‌تواند این فرآیند را تسریع می‌کنند. پس از زایمان، بافت شکم به شدت دچار افتادگی می‌شود و این موضوع می‌تواند روحیه مادر را تحت تاثیر قرار دهد.

امکان انجام فعالیت‌های بدنی

با استفاده از شکم بند پس از زایمان و کاهش دردهای پس از سزارین و زایمان طبیعی، انجام فعالیت‌های روزانه و مراقبت از نوزاد برای مادر فراهم می‌شود.

کمک به فرآیند بهبود جسم

بهبود زخم‌های ناشی از جراحی سزارین و بازیابی سلامت سیستم رحم مادر پس از تولد، به کمک شکم بند طبی پس از زایمان امکان‌پذیر می‌شود. این کمربندها گردش خون را بهبود بخشیده و با جلوگیری از حرکات نابه‌جا فرآیند ترمیم بدن را تسهیل می‌کنند.

حال که با این دو نوع شکم بند آشنا شده‌اید، می‌توانید تفاوت‌های آن‌ها را به راحتی دریابید. در این بخش این تفاوت‌ها را به صورت کلی بیان می‌کنیم.

  • ساختار: شکم بند بارداری معمولاً در بخش جلویی باریک‌تر بوده و در زیر شکم قرار می‌گیرد. زیرا پهن بودن آن‌ها در این ناحیه می‌تواند سبب وارد آمدن فشار بیش از اندازه به جنین شود. این درحالی‌ست که شکم بندهای پس از زایمان در بخش شکم پهن‌تر هستند.
  • فشار و حالت کشسانی: شکم بند دوران بارداری کشسانی نبوده و فشار زیادی به بدن وارد نمی‌کند. ساختار آن به گونه‌ای‌ست که برای حمایت از بدن طراحی شده است. شکم بند پس از زایمان بسیار کشسان بوده و به طور کامل به شکم فشار وارد می‌کند.
  • هدف استفاده: در دوران باداری هدف از به کار بردن شکم بند کنترل و تا حد ممکن پیشگیری از درد و تغییرات در بدن است. در حالی که شکم بند های پس از زایمان به منظور تسهیل در بهبود مشکلات و فرم‌دهی به بدن استفاده می‌شوند.

سخن پایانی

توجه کنید که گن ساعت شنی فنر دار و شکم بند پس از زایمان نمی‌توانند به جای یکدیگر استفاده شوند. چرا که هر یک از آن‌ها طراحی منحصر به فرد خود را داشته و عملکرد متفاوتی دارند. استفاده از شکم بند طبی پس از زایمان در دوران بارداری می‌تواند فشارهای اضافی زیادی به بدن مادر وارد کرده و علاوه بر ایجاد ناراحتی‌ها در اندام‌های مادر به جنین نیز آسیب بزند.

 

دکمه بازگشت به بالا