فیش حج عمره چند بار قابل انتقال است؟

خلاصه محتوا مقاله : فروش فیش حج یکی از مسائلی است که افراد و ورثه بسیار در مورد آن دچار سوالات فقهی می شوند. زیرا ممکن است به دلایل مختلفی خود شخص خریدار فیش، یا ورثه ایشان، اقدام به فروش فیش نمایند از سوی دیگر برخی از افراد با خرید و فروش فیش حج تجارت می نمایند.

مقدمه

افراد زیادی هستند که پس از قبلا ثبت نام حج نموده اند و از سفر منصرف می شوند. یا به هر دلیل دیگری اقدام به فروش فیش حج خود می نمایند. حتی در برخی از موارد فردی در سنین بالا ثبت نام حج می کند، ولی تا روزی که زمان اعزام آنها فرا برسد، شخص فوت می کند. حال برخی این سوال را مطرح میکنند، که آیا در چنین حالتی فیش مکه به وراث منتقل می شود، یا آنها باید اقدام به خرید فیش حج نمایند؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است با ما همراه باشید. بسیاری از افراد با خرید فیش و فروش فیش حج به دیگران، نوعی تجارت برای خود به راه انداخته اند.

یعنی ابتدا اقدام به خرید فیش های بسیاری به نام اقوام و خانواده خود می نمایند، سپس در زمان اعزام آنها را با مبالغ بالایی به کسانی که علاقه مند به سفر حج هستند، می فروشند. برای چنین تجارتی، در احکام فقهی ما بیان شده است، که اگر فروش قبض حج به دیگری با مبلغی افزون تر از مبلغ خرید آن نباشد، و خلاف مقررات قانونی نباشد، جایز خواهد بود.

یعنی شخص می تواند اقدام به خرید چندین رسید حج در سال جاری نموده، و آن را پس از چند سال با مبلغی افزون تر از مبلغ واقعی آن که خریداری نموده، به دیگران واگذار نماید. البته برخی از فقها بر این عقیده هستند که فروش فیش حج تنها باید در قالب مصالحه صورت پذیرد. در غیر این صورت خرید و فروش آن جایز نخواهد بود.

Hajj Umrah receipt can be transferred several times

نقل و انتقال فیش حج به چه صورت می باشد؟

همانطور که می دانیم زمانی که اقدام به خرید فیش حج می نمایید، در این که فیش شما برای حج تمتع باشد یا عمره، شرایط متفاوتی خواهد داشت. پس برای فروش فیش مکه نیز باید به این مسئله بسیار دقت شود. زیرا در این مسئله نیز پروسه فروش فیش ها با یکدیگر متفاوت خواهد بود.

یکی از روش هایی که افراد از طریق آن اقدام به انتقال فیش خریداری نموده خود به دیگری می نمایند، مراجعه خریدار به بخش خریداران فیش حج است. در این قسمت افرادی که قصد دارند اقدام به فروش رسید ودیعه حج خود نمایند، تمام مشخصات ارتباطی خود را بیان نموده و خریدار می تواند به راحتی به این اطلاعات دست یابد.

پس از این که اطلاعات را در بخش خریداران فیش حج دریافت نمودید، با فروشنده فیش تماس خواهید گرفت. برخی از افرادی که قصد فروش بلیط حج خود را دارند، در بخش اطلاعات قیمت آزاد فیش حج تمتع درخواستی خود را نیز بیان نموده اند. که این مسئله می تواند در زمان خرید فیش به شخص کمک شایانی نماید.

اما برخی از افراد نیز در بخش خریداران و فروشندگان فیش حج، هیچ قیمتی را برای فروش فیش بیان نکرده اند. این دسته از افراد به صورت توافقی اقدام به انتقال فیش حج خود می نمایند. یعنی خریدار با ایشان تماس حاصل نموده و در صورتی که بر سر قیمت به توافق برسند، نقل و انتقال حج صورت خواهد گرفت.

آیا برای خرید و فروش فیش حج باید به محضر خانه مراجعه نمود؟

از آنجایی که فیش حج نوعی سند بانکی معتبر به شمار می رود، بدون تردید برای خرید آن باید به محضر خانه مراجعه کنید. این مسئله زمانی رخ می دهد که دو نفر( یکی متقاضی خرید و دیگری متقاضی فروش فیش حج) با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند. پس از این که بر سر قیمت فیش خریداری شده به توافق رسیدند، باید به محضر مراجعه نمایند تا کارهای مربوط به انتقال بلیط حج در محضر خانه انجام شود. تنها در این صورت است که خرید و فروش بلیط مکه جنبه قانونی به خود خواهد گرفت.

پس از ثبت انتقال حج در محضر خانه، باید فرد به دفتر حج در سازمان حج و زیارت مراجعه نماید. در آنجا متصدی وارد سایت انتقال فیش حج شده و نقل و انتقال را قانونی خواهد نمود. یعنی در سایت ثبت می گردد که فروش توسط شخص x به شخص y صورت پذیرفته است. این نکته را به خاطر داشته باشید که نقل و انتقال فیش حج در نوع تمتع و عمره متفاوت است. پس بسته به این مسئله، اقدام به خرید رسید اعزام حج نمایید. طبق قانون انتقال و فروش فیش حج عمره تا اولویت 600، تنها برای افرادی که جزو درجه یک خانواده نباشند صورت می گیرد.

در صورتی که انتقال فیش حج تمتع باید حتما یک ماه پیش از اعزام به سفر حج، به افرادی غیر از خانواده درجه یک صورت پذیرد. این تاریخ ها در تهران و شهرستان ها متغیر می باشد.

آیا می توان اقدام به فروش فیش حج فرد متوفی نمود؟

بسیاری از وراث که پدر آنها در زمان حیات اقدام به ثبت نام حج نموده است، با این سوال مواجه هستند که آیا می توان بعد از فوت پدرشان اقدام به فروش فیش حج ایشان نمایند؟ در این حالت باید ابتدا تمام ورثه رضایت به فروش فیش داشته باشند. پس از آن نیز مبلغی که برای فروش فیش در نظر گرفته می شود، نباید بیشتر از مبلغی باشد که برای گزاردن حج نیابتی در نظر گرفته می شود. اگر یکی از ورثه صغیر باشد، یا عدم رضایت به فروش حج داشته باشد، باید سهم صغیر و ورثه ناراضی از مابه التفاوت این مبلغ پرداخت گردد.

در صورتی که دارنده فیش حج در زمان خرید و ثبت نام، از استطاعت مالی برخوردار بوده است. اما در زمان سر رسید برای تشرف به خانه خدا، شرایط استطاعت مالی خود را از دست داده باشد، حج از ذمه ایشان ساقط می گردد. پس ایشان می تواند با جابجایی فیش حج خود، پول آن را در جای دیگری هزینه نماید. لازم به ذکر است که فیش حج با قیمت روز، جزو ترکه متوفی به شمار می رود. درصورتی که سفر حج بر ذمه میت نباشد، یا ایشان اقدام به وصیت سفر حج خود به دیگری ننموده باشد، در این حالت فیش حج نیز همچون دیگر ترکه متوفی باید میان وراث تقسیم شود.

نکته:شما جهت اگاهی از قیمت حج عمره چقدر است میتوانید با مراجعه به سایت ما و با مشاور گرفتن از کارشناسان ما هر سوالی داشتید بپرسید.

دکمه بازگشت به بالا