قندخون و کلسترول بالا در دهه ۳۰ ریسک آلزایمر را افزایش می دهد

محققان دانشگاه بوستون دریافته اند که افراد مبتلا به بیماری آلزایمر در سن 35 سالگی نسبت به افراد بدون این بیماری احتمال بیشتری دارد که سطح کلسترول خوب (HDL) داشته باشند. و سطوح بالاتری از لیپیدهای خطرناک در خون به نام تری گلیسیرید.

لیندزی فارر، سرپرست تیم تحقیق، می گوید: «کلسترول بالا و قند خون، دیابت و بیماری های قلبی از عوامل خطر شناخته شده برای بیماری آلزایمر بوده اند، اما بیشتر مطالعات این بیماری ها در افراد مسن انجام شده است».

فاهرر گفت: «نتایج نشان می دهد که مردم باید زودتر نظارت بر سلامت و سبک زندگی خود را آغاز کنند.

این به معنای برنامه ریزی بازدیدهای سالانه از 30 سال است. در طول این ملاقات ها، پزشک سطح کلسترول و قند خون شما را بررسی می کند و نتایج می تواند به شما اطمینان دهد که زمان آن رسیده است که سلامت خود را در اولویت قرار دهید.

فاهرر گفت: “ایجاد تغییرات، از جمله ورزش بیشتر و رژیم غذایی سالم تر، می تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر کمک کند.”

محققان داده های نزدیک به 5000 نفر را که تقریباً هر چهار سال یک بار تحت نظرسنجی کامل قرار می گرفتند، از جمله در سه گروه سنی خاص: 35-50، 51-60 و 61-70 سال بررسی کردند.

در طی این بازدیدها، محققان کلسترول، تری گلیسیرید، قند خون، فشار خون، سیگار کشیدن و شاخص توده بدنی (BMI) را ارزیابی کردند. شرکت کنندگان به طور متوسط ​​به مدت 38 سال مورد بررسی قرار گرفتند تا ببینند چه کسی علائم زوال شناختی یا ذهنی را نشان می دهد.

نتایج نشان داد که بین سنین 35 تا 50 سال، افزایش 15 میلی‌گرم در دسی‌لیتر تری گلیسیرید منجر به افزایش 33 درصدی خطر ابتلا به آلزایمر می‌شود. این مطالعه همچنین نشان داد که خطر ابتلا به بیماری آلزایمر با هر 15 نقطه هیپوگلیسمی در سنین 51 تا 60 سالگی حدود 15 درصد افزایش می یابد.

از سوی دیگر، افزایش HDL (کلسترول خوب) به میزان 15 میلی گرم در دسی لیتر در سن 35 سالگی می تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را تا حدود 15 درصد کاهش دهد. این مطالعه نشان داد که افراد 51 تا 60 ساله با HDL بالا 18 درصد کمتر در معرض خطر هستند.

به گفته محققان، منطقی است که HDL پایین، تری گلیسیرید بالا و قند خون بالا خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و سایر انواع زوال عقل را افزایش می دهد. از آنجایی که این مشکلات پزشکی بر رگ‌های خونی و جریان خون تأثیر می‌گذارند، التهاب را در سراسر بدن از جمله مغز افزایش می‌دهند که می‌تواند منجر به زوال عقل شود.

محققان معتقدند حفظ کلسترول و قند خون در بزرگسالی خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد. از آنجایی که بسیاری از تغییرات مرتبط با بیماری آلزایمر در سنین جوانی شروع می شود، برای پیشگیری از بیماری های مغزی و قلبی هرگز زود نیست.

دکمه بازگشت به بالا