کاهش ابتلا به آلزایمر با اسپری بینی حاوی اسیدهای چرب

خبر روزانه/ هراسان رضوی تحقیقات جدید نشان می دهد که اسپری های بینی حاوی اسیدهای چرب خاص ممکن است راه حلی برای پیشگیری از بیماری آلزایمر باشد.

به گفته محققان، درمان با موفقیت از دست دادن حافظه و انحطاط مغز را در مدل تجربی بیماری آلزایمر (شایع ترین شکل زوال عقل در سالمندان) متوقف کرده است.

گروهی از محققان در سوئد می گویند که واسطه های لیپید برای درمان مغز در برابر زوال شناختی استفاده می شود. این لیپیدها اسیدهای چرب امگا 3 هستند که می توانند التهاب را کاهش دهند. این یک مزیت بسیار مهم است زیرا رشد نوریت یکی از علائم کلیدی اختلالات عصبی مانند زوال عقل است.

یکی از محققان این مطالعه، دکتر نیکلاس بازان، دریافت که نوروپروتکتین D1 یا NPD1 یک واسطه چربی است که از مغز محافظت می کند.

مطالعات قبلی سوف نشان داده است که NPD1 همچنین از آسیب شبکیه و اثرات سکته محافظت می کند.

محققان گفتند: بیماران مبتلا به بیماری آلزایمر دارای سطوح بسیار پایین NPD1 در ناحیه حافظه مغز هستند.

آنها توضیح دادند که از بین بردن التهاب آسان نیست. این به واسطه ها، زیرزمینی سلولی و کانال های ارتباطی نیاز دارد. به طور خاص، ارتباط سلولی، که امکان فعال کردن مکانیسم های دفاعی بدن را فراهم می کند، بسیار مهم است و مسیرهای سیگنالینگ پیش التهابی را در بدن حذف می کند. این گروه خاطرنشان می کند که NPD1 یک مولکول سیگنال دهنده اصلی در این فرآیند است.

تیم دکتر بازان معتقد است که یافته‌های آنها به درمان‌های غیرتهاجمی اشاره دارد که می‌توانند نه تنها از بیماری آلزایمر بلکه از سایر بیماری‌هایی که با التهاب مغز شروع می‌شوند، پیشگیری کنند.

وی در بیانیه ای از دانشگاه گفت: بیماری آلزایمر هیچ گونه پیشگیری و درمانی ندارد و به دلیل پیشرفت شدید و عوارض جانبی مخرب، مشکلات وحشتناکی را برای بیماران و خانواده های آنها ایجاد می کند. میلیون ها آمریکایی در حال حاضر از بیماری آلزایمر رنج می برند و انتظار می رود این تعداد در سال های آینده به سرعت افزایش یابد.

بر اساس گزارش انجمن آلزایمر، از هر سه فرد مسن، یک نفر بر اثر بیماری آلزایمر یا نوعی دیگر از زوال عقل جان خود را از دست می دهد. این تعداد بیشتر از کل مرگ و میر ناشی از سرطان سینه و پروستات است.

نتایج این مطالعه در مجله Communications Biology منتشر شده است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا