برترینهای کسب و کارعمومی

قیمت زمرد افغانستان در بازار تهران + قیمت انگشتر زمرد سبز

قیمت روز زمرد

قیمت های به صورت هفتگی از بازارهای سنگ فروشان شهرهای مختف سراسر کشور استعلام می شود . به دلیل اینکه قیمت سنگ ها مشخص نیست لزوما قیمت قطعی نمی باشد و باید شخصا توسط خودتان استعلام گردد.

زمرد برزیل نگین گریدA زمرد برزیل نگین زمرد کلمبیا زمرد افغانستان
بازار سنگ تهران قیرات ۱۱۵۵۰۰۰۰ تا ۱۱۸۵۰۰۰۰ قیرات ۱۹۵۰۰۰۰ قیرات ۴۵۰۰۰۰۰۰ قیرات ۸۵۰۰۰۰
بازار سنگ اصفهان قیرات ۱۹۸۰۰۰۰ تا ۱۱۶۵۰۰۰۰ قیرات ۱۸۹۰۰۰۰ موجود نیست قیرات ۸۵۰۰۰۰
بازار سنگ مشهد قیرات ۱۱۰۵۰۰۰۰ تا ۱۱۶۵۰۰۰۰ قیرات ۱۸۷۰۰۰۰ موجود نیست قیرات ۹۵۰۰۰۰
بازار سنگ نیشابور قیرات ۱۹۹۰۰۰۰ تا ۱۱۹۵۰۰۰۰ قیرات ۱۹۵۰۰۰۰ موجود نیست قیرات ۸۵۰۰۰۰

تاریخ بروزرسانی ۱۴۰۲/۰۱/۳۰

تاریخچه سنگ زمرد

به‌ همین‌ دلیل‌ بسیاری‌ از خانواده‌ها ترجیح‌ می‌دهند به‌ عروس‌ سرویس‌ زمرد هدیه‌ بدهند.در فرهنگ‌ های‌ مختلف، اعتقادات‌ متفاوتی‌ درباره‌ زمرد وجود دارد و انسان‌ ها خواص‌ جادویی‌ حیرت ‌آوری‌ برای‌ آن‌ متصور بوده‌اند؛ برای‌ مثال‌ مصریان باستان‌ در دهان‌ مرده‌ زمرد قرار می ‌دادند تا در آن‌ دنیا بهتر تكلم‌ كند و نیز معتقد بودند این‌ سنگ‌ باعث‌ باروری‌ می ‌شود. همچنین‌ برای‌ درمان‌ چشم‌ از آن‌ استفاده‌ می‌ كردند. در بعضی‌ جوامع‌ به‌ عنوان‌ پادزهر و برای‌ درمان‌ بیماری‌ صرع‌ یا بیماری‌ های‌ معده‌ استفاده‌ می ‌شده‌ است‌. گفته می‌شود رنگ زمرد باعث شادی شده، هیچگاه چشمها را خسته نمی‌کند و همیشه بعنوان رنگ حیات و تازگی شناخته می‌شود.

نام اصلی فارسی زمرد دوال یا دوبال است.آن‌ چه‌ مسلم‌ است‌ این‌ كه‌ زمرد واژه‌ای‌ یونانی‌ نیست ، چون‌ تا امروز معدن این‌ سنگ‌ در یونان‌ مشاهده‌ نشده ؛ بلكه‌ در قدیم‌ زمرد تركمنستان‌ از راه‌ جاده‌ ابریشم‌ به‌ اروپا برده‌شده‌ و در چشم‌ بسیاری‌ مجسمه‌ های‌ خدایان‌ اساطیری‌ یونان به‌ كار می‌ رفته‌ است. باستانیان عقیده داشتند این گوهر برای صاحب خود پاکدامنی و نجابت به ارمغان آورده و او را از ارواح شیطانی مصون می‌دارد.

در یونان باستان، زمرد بسیار مورد احترام بوده ولی در روم کمتر مورد توجه قرار می‌گرفته و به ندرت کاربرد پیدا می‌کرده است. پزشکان یونانی از دود زمرد پودر شده و سوزانده شده برای درمان مارگزیدگی،سرماخوردگی و تنگی نفس استفاده می‌کردند و پیش از آن که عینک و ذره بین ساخت شود به منظور مطالعه و رویت اشیای ریز از یک زمرد تراش خورده استفاده می‌کردند و به زمرد سنگ مطالعه می‌گفتند. در تورات زمرد یکی از سنگهای زیربنای شهر بیت المقدس معرفی شده و بدین جهت نزد قوم بنی اسرائیل ارج و قرب خاصی دارد.

درباره سنگ زمرد

در روم باستان، سبز رنگ ونوس خدای عشق و زیبایی بوده است. امروزه نیز رنگ سبز جایگاه خاصی در بسیاری از فرهنگها و مذاهب دارد. به عنوان مثال رنگ سبز در اسلام،رنگ مقدسی است. بسیاری از کشورهای مسلمان در پرچم کشورشان از این رنگ به عنوان نشانه وحدت و یگانگی در ایمان استفاده می‌کنند. این رنگ همچنین در کلیسایکاتولیک به عنوان برترین رنگ مذهبی در نظر گرفته می‌شود.

خواص درمانی و متافیزیکی سنگ زمرد

زمرد سنگی بسیار پرانرژی و دارای خواص فراوانی است. استفاده از این سنگ برای جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری صرع بسیار فایده دارد. به ویژه برای کسانی که زمینه ارثی این بیماری در آن ها وجود دارد. به همین دلیل، در گذشته نیز پادشاهان در هنگام تولید فرزندانشان تکه ای زمرد را بر گردن آنان می آویختند تا به صرع مبتلا نشوند، اما برای کسانی که به بیماری صرع مبتلا شده اند، چندان کارساز نیست.

هم چنین قرار دادن زمرد بر روی چاکرای سر و تاجی برای درمان بیماری پارکینسون مفید است؛ زیرا برای برقراری تعادل در سیستم عصبی بسیار اهمیت دارد و علاوه بر جلوگیری از حمله های عصبی، دردهای عصبی را نیز می کاهد. آویختن زمرد بر گردن و هم چنین گذاشتن آن بر چاکرای قلب در درمان گرفتگی رگ ها و بیماری های خونی و نیز درمان ضعف عضلات قلبی و تپش قلب و تقویت آن، بسیار مفید است.

از دیگر خواص زمرد که بسیار به آن اشاره شده، مفید بودن آن برای دستگاه گوارش است. گذاشتن آن بر روی چاکرای خورشیدی، مجاری کیسه صفرا را پاک و فعال می کند و سبب تقویت معده و درمان زخم معده می شود.استفاده از زمرد برای درمان خونریزی داخلی به ویژه اسهال خونی مفید است. نگاه به آن نور چشم را زیاد کرده و آب زمرد بیماری های چشمی را بهبود می بخشد.

هم چنین همراه داشتن این سنگ برای زنان حامله مفید است و بستن زمرد بر ران زن حامله در هنگام زایمان، زاییدن را آسانمی کند. زمرد را سنگ محافظ مسافران  نیز می خوانند.

یکی از حقایق عجیب در مورد زمرد اینست که اگر در معرض حرارت قرار گیرد، عرق می کند یا آب پس می دهد. در متون باستانی نیز به این ویژگی فوق العاده اشاره شده است

 روایات دینی و مذهبی درباره سنگ زمرد

از حضرت امام موسی کاظم (علیه السلام) منقول است که انگشتری زمرد در دست کردن موجب آسانی است که در آن هیچ دشواری نباشد.

در حدیثی دیگر از حضرت امام رضا (علیه السلام) به همین لفظ وارد شده اما به لفظ زبرجد. و فرمود که انگشتر زمرد در دست داشتن فقر را به توانگری بدل می کند.

در کتاب عجایب المخلوقات و غرایب الموجودات آمده است:

زمرد جوهری ثمین (گرانبها) است و از چند نوع بود: نفطی و ریحانی و صابونی و اغلب شکسته بود. معدن وی کوه های مشرق بود و آنجا که زمرد بود معدن زر بود. طبع زمرد گرم و خشک است و دافع همه ی زهر هاست که بسایند و در دوغ علیل را دهند که زهر خورده بود ببول از وی جدا گردد و بعضی گویند که زمرد را اگر بر چشم افعی بمالند چشم افعی آب شود و کور گردد.  زمرد را معدن ظلمات است و اسکندر بیرون آورد و این همه بقایای آن است.

معادن سنگ زمرد در جهان

شاخص زمردهای کلمبیایی هستند که مشهورترین زمردها به این کشور تعلق دارند. کشور کلمبیا در آمریکای جنوبی، در صدر کشورهای تولیدکننده زمرد جهان قرار دارد. حدود 150 ذخیره زمزد در این کشور شناخته شده که مهمترین و مشهورترین این ذخایر، معادن موزوMuzo و شیوور Chivor هستند که در زمانهای گذشته توسط تمدن اینکاها، معدنکاری و استخراج می شده‌اند.

از نظر اقتصادی مهمترین معدن کلمبیا، معدن کاسکیوز Coscuze است که به صورت تقریبی حدود سه چهارم زمزد تولیدی کلمبیا از این معدن استخراج می‌شود. زمردهای کلمبیایی از زمردهای دیگر کشورها کاملاً متمایز هستند و به جرات می‌توان گفت که مرغوبترین و خوشرنگ ترین زمردها، به کلمبیا تعلق دارد.

کشورهای زامبیا، برزیل و زیمباوه از شهرت بالایی در تجارت بین‌المللی زمردهای مرغوب برخوردارند. رنگ این زمردها تیره تر از انواع کلمبیایی بوده، ته رنگ آبی دارند. زمردهای مرغوب در اندازه‌های کوچک با رنگهای بسیار زنده و ته رنگ زرد از معدن مشهوری در زیمباوه با نام سانداوانا استخراج می‌شوند. همچنین کشور برزیل که در همسایگی کلمبیا قرار دارد.

بهترین‌ كلكسیون‌ زمرد دنیا از نظر تعداد، رنگ، اندازه‌ و تراش‌ در بانك‌ مركزی‌ كشور كلمبیا قرار دارد. در موزه‌های‌ علوم‌ طبیعی‌ لندن‌ و نیویورك، در بانك‌ مركزی‌ روسیه‌ و نیز در كشور اتریش‌ زمردهای‌ معروف‌ و مشهوری‌ وجود دارد. به‌ علاوه ، یكی‌ از بزرگ‌ ترین‌ مجموعه‌ های‌ زمرد تراش‌ داده ‌شدهِ دنیا در بانك‌ مركزی‌ ایران‌ نگهداری‌ می‌ شود كه‌ جزو جواهرات‌ ملی‌ كشور ماست.

بزرگترین سنگ قیمتی جهان یک زمرد سبز بزرگ است به نام هدیه خدا که حدود 57500 قیرات معادل 12کیلوگرم وزن دارد و مالک آن مردی کانادایی به اسم ریگان رینی میباشد. این زمرد شبیه یک هندوانه بزرگ است و بیش از ده میلیون دلار روی آن قیمت گذاشته شده است.

 خواص کانی شناسی سنگ زمرد سبز

از نظر ترکیب شیمیایی و کانی شناسی، زمرد از بریلیوم، آلومینیوم و سیلیکات تشکیل شده است و به همراه آکوامارین آبی، مورگانیت صورتی، هلیدور طلایی به خانواده بزرگ بریل تعلق دارد.بریل در حالت خالص بی‌رنگ است ولی اضافه شدن مقدار کمی کروم و وانادیوم،رنگ سبز زیبای زمرد را در آن ایجاد می‌کند.

فرمول شیمیایی زمرد سبز

  • 2Be3 Si6O8
  • سختی زمرد : هشت الی هفت ونیم
  • اندازه شفافیت زمرد : شفاف تا نیمه‌شفاف
  • چگالی زمرد : 2.66 تا 2.92 گرم بر سانتی متر مکعب
  • رنگ زمرد : زرد طلایی، زرد مایل به سبز، زرد صورتی، سبز زمردی، سفید و بی‌رنگ
  • جلا : شیشه ای – مات
  • ژیرمان : کمیاب
  • محل پیدایش : اتریش ، نروژ ، روسیه مصر ، کلمبیا ، زیمبابوه ، آفریقای جنوبی ,موزامبیک ، تانزانیا ، برزیل ، افغانستان استرالیا ، زامبیا و امریکا
  • شکل کریستال زمرد : منشوری – بندرت قرصی شکل
  • سیستم کریستال زمرد : هگزاگونال
  • کانیهای مشابه : آپاتیت – تورمالین – توپاز
  • بستر تشکیل کریستال : پگماتیتی – هیدروترمال – پنوماتولیتی –دگرگونی
  • نوع شكستگی : صدفی- نامنظم
اطلاعات کانی شناسی زمرد
رده کانی سیلیکاتی
فرمول 2Be3 Si6O8
ویژگی‌ها
رنگ سبز
حالت بلوری بلورهای شش‌وجهی
ساختار شش‌وجهی
چگالی
دوشکستگی 0.006

از کجا سنگ زمرد اصل را تشخیص دهیم | خرید و فروش زمرد افغانستان | خرید و فروش زمرد در تهران

طریقه نگهداری و شارژ سنگ زمرد سبز

برای شارژ انرژی سنگ زمرد کارشناسان زیبآذین یشنهاد می کنند یکبار در ماه آن را به مدت 24 ساعت در یک ظرف آب قرار داده و سپس بین 2 تا 3 ساعت در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید تا سنگ کاملا شارژ شود و بتوانید از خواص درمانی آن استفاده کنید.

انگشتر سبز از جنس عقیق را هم آقایان (پسرانه) و هم خانم ها (دخترانه) می‌توانند استفاده کنند

جهت مشاهده مدل انگشتر زمرد کلیک کنید

مدل : sharafonline.ir

مهرداد مهرآور

مهرداد مهرآور، نویسنده و متخصص حوزه سنگ‌های قیمتی، با شور و اشتیاقی فراوان به بررسی و به اشتراک گذاری دانش خود در این زمینه می‌پردازد. او از جوانی علاقه‌مند به زمین‌شناسی و معدن‌کاری بوده و این علاقه او را به دنیای گوهرها و سنگ‌های قیمتی سوق داد.
دکمه بازگشت به بالا