ماهیت اتاق بازرگانی را بر هم نزنید!

به دنبال لایحه ای در مجلس شورای اسلامی برای اصلاح قانون اتاق بازرگانی ، نمایندگان بخش خصوصی شروع به انتقاد از این لایحه کردند.

به گزارش خبر روزانه ، طبق طرحی که تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی دنبال می کنند ، ماهیت اتاق بازرگانی ایران تغییر خواهد کرد. تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی لایحه ای را با عنوان “اصلاحیه قانون اتاق بازرگانی ، معدن و کشاورزی ایران و پیوست های آن” معرفی کرده اند که طبق ماده 2 آن ماهیت قانونی اتاق غیر سازمان-انتفاعی. اتاق ، معدنی که در مارس 1990 تصویب شد ، به عنوان یک سازمان غیر دولتی عمومی تغییر یافت.

اگرچه مشخص نیست که این طرح کجا خواهد بود ، اما احمدپور فلاح ، مشاور رئیس اتاق بازرگانی ایران ، اعتراضات بخش خصوصی را نسبت به طرح جدید انتخابات مجلس مطرح کرده است.

وی گفت: از آنجا كه پزشكان در تدوین قانون وزارت صنعت ، معدن و تجارت در تدوین قانون وزارت بهداشت و صنعت دخالت نمی كنند ، بخش خصوصی انتظار دارد كه به طور مستقل در تهیه و اصلاح قانون اقدام كند. مناطق ، البته در جنبه های نظارتی. او این را می داند و اقدام را ضروری می داند.

این فعال اقتصادی پیش نویس اصلاحیه قانون اتاق بازرگانی ایران بدون مشورت با کاربران این قانون توسط مجلس را اقدامی غیرکارشناسی و نادرست خواند و گفت: آنچه در نتیجه بازنگری قانون انتظار می رود دیده نمی شود در این رابطه. تمرکز اصلی در آن زیر پا گذاشتن استقلال این اتاق است. سیستم کنترل شاخص های مالی اتاق ایران توسط شرکت های حسابرسی مالی انجام می شود و از طرف دیگر ، هیئت عالی نظارت که متشکل از نمایندگان دولت است ، فعالیت اتاق ایران را نیز رصد می کند.

وی به تضعیف برخی مراکز و اتاق ها از طریق طرح اصلاحی اتاق بازرگانی ایران اشاره کرد و گفت: اتاق کمبودهایی دارد که باید با اصلاح قانون اصلاح شود ؛ متأسفانه این طرح پاسخگوی هیچ یک از این نیازها نیست.

به گفته پورفلاح ، لازم است که با اصلاح قوانین مجلس نمایندگان ایران ، در مسئله سهمیه بندی ، انتخابات ، مشارکت مجلس نمایندگان در جلسات ماهانه و موارد مشابه تجدید نظر شود. اما به این موضوعات توجهی نشد. از طرف دیگر ، باید درباره تعداد نمایندگان دولت در اتاق نمایندگان ایران و نحوه حضور آنها بازخورد داشت.

وی بر حضور پررنگ اتاق ایران در مجامع بین المللی تأکید کرد و گفت: در قانون اتاق ایران افزایش ظرفیت اتاق برای شرکت در مجامع بین المللی ضروری است. امروز بدون این اصل نمی توانیم مسیر توسعه را دنبال کنیم. بنابراین باید در اصلاحیه مذکور توجه به وضعیت اتاق های مشترک نیز مورد توجه قرار گیرد ، اما جدا از مقدمه در متن اصلاح شده ، هیچ توجهی به این موارد نشده است. از طرف دیگر ، تهیه صندلی در مجلس نمایندگان برای اتاق های مشترک که مورد غفلت واقع می شوند نیز ضروری بود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا