مشخصات فنی لوله بدون درز (مانیسمان)

مقایسه لوله مانیسمان و لوله درزدار

لوله های مانیسمان یا بدون درز با لوله های درزدار تفاوت های زیادی دارند که در ادامه درباره آن ها توضیح داده میشود:

  • لوله های بدون درز نسبت به لوله های درزدار هم سایز و اندازه خود قادر به تحمل فشار بیشتری می باشند که به همین علت قادر به استفاده در دیگ های بخار و جاهایی که نیاز به تحمل فشار زیادی است می باشد.
  • مقاومت در برابر خوردگی  لوله های مانیسمان نسبت به لوله های درزدار بیشتر می باشد زیرا پتانسیل ایجاد ناخالصی و خوردگی در این لوله ها نسبت به لوله های درزدار کمتر می باشد.
  • لوله های مانیسمان نسبت به لوله های درزدار که دارای ناهمگونی های چکش خواری و متریالی در ناحیه ای که درز جوش ایجاد می شود، وجود دارد ،دارای این ناهمگونی ها نمی باشد.
  • لوله های مانیسمان نسبت به لوله های درزدار نیازی به تست جوشکاری نمی باشند.
  • لوله های بدون درز  و مانیسمان نسبت به لوله های درزدار انتخابی مناسب تر و کارا تر برای اماکن حساس می باشند.
  • لوله های بدون درز نسبت به لوله های درزدر دارای هزینه تولید کمتر می باشند.

قیمت لوله مانیسمان معمولا براساس سایز و رده تعیین می شود، در حال حاضر قیمت هر شاخه آن بین 600000 تومان تا 13000000 تومان است. در این صفحه قیمت لوله مانیسمان در رده های مختلف ارائه شده است؛ آیا به دنبال خرید لوله مانیسمان با کیفیت و قیمت مناسب هستید

مراحل تولید لوله مانیسمان

مراحل تولید لوله های مانیسمان از مرحله برش تا بسته بندی لوله و ارسال به اماکن جهت استفاده شامل ۱۵ مرحله می باشد که عبارت اند از :

  1. مرحله برش
  2. مرحله گرمادهی
  3. مرحله سوراخ شدن توسط لخ پرس
  4. مرحله استفاده از دستگاه النگاتور
  5. مرحله شلیک سمبه
  6. مرحله تاب گیری لوله
  7. جداسازی سمبه 
  8. مرحله کروی شدن لوله
  9. مرحله کشش لوله 
  10. مرحله سرد کردن لوله
  11. اندازه گیری محصول تولید شده
  12. آزمایش  و تست لوله
  13. کونیک شدن لوله
  14. پولیش زدن لوله
  15. بسته بندی لوله

۱مرحله برش شمش فولادی

در اولین گام در ساخت لوله گالوانیزه در ابتدا شمش های فولادی که میتواند تولید داخل کشور باشد یا از کشور های دیگر وارد شده باشد بنا به سفارش مشتریان در ابعاد و اندازه های گوناگون برش داده میشود و به مرحله گرما دهی فرستاده میشوند.

۲مرحله گرمادهی شمش فولادی:

در مرحله گرمادهی شمش های فولادی ،این شمش ها درون کوره های قوسی شکل وارد میشوند تا با استفاده از حرارت بالا سرخ شوند وآماده سوراخ شدن شوند.کوره های قوسی که حرارت بسیار زیادی را تولید میکنند از سوخت گاز برای تولید گرما استفاده میکنند.

۳سوراخ شدن توسط دستگاه لخ پرس :

در مرحله بعدی شمش های فولادی با استفاده از دستگاه های لخ پرس سوراخ میشوند و توسط سیستم به دستگاه های النگاتور فرستاده میشوند.

۴مرحله استفاده از دستگاه اللنگاتور:

شمش های فولادی که توسط دستگاه لخ پرس سوراخ شده اند به دستگاه النگاتور فرستاده میشوند و در این مرحله فولاد حرارت دیده و سوراخ شده با استفاده از این دستگاه گرد میشود.

۵مرحله شلیک سمبه:

پس از مرحله گرد شدن فولاد توسط دستگاه النگاتور به جالب ترین مرحله تولید لوله می رسیم که مرحله شلیک سمبه می باشد.در این مرحله سمبه ها با سرعت بسیار بالایی به داخل شمش های فولادی شلیک میشوند .

جدول لوله مانیسمان | جدول مشخصات لوله های مانیسمان رده 40 | خرید لوله مانیسمان

۶مرحله تاب گیری:

شلیک سمبه شاید باعث ایجاد مقداری تاب در لوله را بکند.به همین علت شمش های سوراخ شده در این مرحله تاب گیری میشوند تا صاف و یکدست شوند.

۷مرحله جداسازی سمبه:

پس از مرحله تاب گیری لوله سمبه ای که در مرحله قبلی به شمش های فولادی شلیک شده بود در این مرحله سمبه از داخل لوله جدا میشود .

۸مرحله کروی :

در این مرحله پس از جداسازی سمبه از لوله ابتدا و انتهای لوله های فولادی باید به شکل گرد و دایره ای در آیند زیرا در مراحل قبل شکل و حالت لوله ها تیز و برنده بوده است و باید شکل لوله به خود بگیرند.به همین علت ابتدا و انتهای لوله ها گرد میشوند.

۹مرحله کشش لوله :

پس از گرد کردن ابتدا و انتهای لوله ها در مرحله کشش لوله ها در اندازه ها مختلف تولید میشوند.در این مرحله بنا به نیاز و در خواست مشتریان لوله ها کشش داده میشوند.

۱۰مرحله سرد کردن:

لوله های مانیسمان پس از کشش دهی با باید سرد شوند.در این مرحله فرآیند سرد کردن لوله های بدون درز با آب و فرآیند های مخصوصی انجام میشود.

۱۱مرحله اندازه گیری لوله:

لوله های بدون درزی که از فرآیند سرد شدن لوله بیرون می آیند به انتخاب و نیاز مشتریان در سایز ها و طول های مختلف که معمولا ۶ متری می باشند برش دهی میشوند.

۱۲مرحله آزمایش لوله:

پس از اندازه گیری لوله ها در مرحله تست،لوله های با استفاده از کامپیوتر ها و تجهیزات اندازه گیری  تست میشوند و ضایعات و اضافه های لوله ،از لوله های بدون درز جدا میشوند.

۱۳مرحله کونیک شدن دو سر لوله :

پس از انجام تست و آزمایش بر روی لوله ها ی بدون درز در گام بعدی لوله ها با استفاده از دستگاه های کونیک جهت تسهیل در امر جوشکاری صاف و صیقلی میشوند.

۱۴مرحله پولیش زدن لوله :

در مرحله پولیش زدن که به منظور جلوگیری از زنگ زدگی لوله انجام میشود لوله های بدون درز با استفاده از روغن های مخصوص پولیش میشوند.این ویژگی اکثرا برای مشتریان خارجی انجام میشوند.

۱۵بسته بندی لوله ها:

در گام نهایی و پایانی تولید لوله های بدون درز لوله ها بسته بندی میشوند.شکل بسته بندی لوله هقیمت لوله مانیسمان یا لوله بدون درز، علاوه بر تأثیر از بازار ارز، بر اساس اندازه و رده‌ (ضخامت)، جنس و نوع کارخانه تولیدی (اسفراین، کاوه ایرانیان و یا اهواز) تغییر می‌کند. این محصولات در اندازه‌های طولی 6 و 12 متری تولید شده و در رده‌های 20، 40، 60، 80، 120 و 140 تقسیم‌بندی می‌شوند. رده‌های 20، 40 و 80، کاربردی‌تر هستند. رده یکی از اصطلاحات اصلی برای بیان مشخصات فنی پایپ‌های بدون درز است. منظور از رده، ضخامت است و با SCH نشان داده می‌شود. به طور کلی، قیمت این محصول به دلیل عدم وجود درز و در نتیجه مقاومت و استحکام بالاتر، نسبت به لوله‌های درزدار بیشتر است.  جنس آن‌ها از فولاد است؛ اما بسته به کاربرد و شرایط خاص، انواع گالوانیزه و استنلس استیل نیز تولید می‌شود.

لوله بدون درز مانیسمان چیست؟

در مقایسه با انواع دیگر پایپ، در لوله‌های بدون درز، هیچ گونه جوشکاری وجود ندارد. همین ویژگی به استحکام بیشتر و همچنین افزایش مقاومت آن در برابر خوردگی می‌افزاید و باعث می شود در انتقال سیالات و شرایط فشار بالا، کاربرد خوبی داشته باشد و بسیار کارآمد عمل کند. این لوله‌ها در برابر تنش‌های مکانیکی نیز بهتر عمل می‌کنند و فشار عملیاتی بالاتری نسبت به لوله‌های جوش داده شده، که به لوله‌های درز دار معروف هستند، دارد. لوله درز دار از فلزی ساخته شده و محلّ درزها جوشکاری می‌شود. دریچه منهول یا دهانه آدم رو (درب منهول) عبارت است از دریچه ای گرد یا مربع که بر روی انواع منهولهای فاضلابی، مخابراتی و برق جهت جلوگیری از سقوط افراد و اجرام به داخل گودالهای تاسیسات استفاده می‌گردد

اطلاعات مفید برای خرید لوله های بدون درز

  • مزایای لوله‌های مانسمان چیست؟ لوله‌های بدون درز به دلیل مقاومت خوب در برابر فشار و خوردگی بسیار کارآمد هستند.
  • کاربرد اصلی لوله های بدون درز چیست؟ به طور کلی، از این محصولات در شبکه‌ها و خطوط انتقالی نفت، گاز، بنزین و دیگر سیالات استفاده می‌شود. به دلیل مقاومت در برابر فشارهای زیاد، این پایپ‌ها در شرایط فشار بالا از جمله پالایشگاه‌ها، سیلندرهای هیدرولیک، صنایع هیدروکربن و زیرساخت‌های نفت و گاز به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • آیا این محصول در ایران تولید می‌شود؟ بله. لوله مانیسمان گستر اسفراین، ساوه، کارخانه لوله و نورد اهواز، شرکت فولاد صنعت و کاوه ایرانیان، از جمله کارخانه‌های تولید کننده این محصول در ایران هستند.

لوله مانیسمان دقیق کاوه نیز در دو ضخامت 40 و 80 و تا سایز 4 اینچ تولید می‌شود. لوله مانسمان رده 80 نیاز به ثبت سفارش دارد.

لوله مانیسمان وارداتی از چه کشورهایی وارد می‌شود؟

عمده واردات لوله‌های بدون درز به ایران، از کشور چین است. لوله مانیسمان چینی را می‌توانید در تمامی ضخامت‌ها و سایزها تهیه کنید. علاوه بر چین در صورت تمایل، می‌توانید انواع اوکراینی، لهستانی و رومانیایی این محصول را نیز خریداری کنید. جهت استعلام قیمت محصولات داخلی و وارداتی با کارشناسان شرکت مهندسی تماس بگیرید. 90000011

آنلاین سازه تأمین کننده انواع آهن آلات صنعتی و ساختمانی، در اسرع وقت، محصولی با کیفیت به شما ارائه خواهد کرد. کالای مورد نظر خود را با نازل ترین قیمت از ما تهیه کنید.

مزایای استفاده از لوله های بدون درز چیست؟

  • کاهش احتمال زنگ زدگی و زنگ خوردگی و در نتیجه افزایش طول عمر
  • عدم رشد میکروب و باکتری و در نتیجه محصولی تمیز و بهداشتی
  • مقاومت مکانیکی قوی و طول عمر بالا

کاربردها

کاربرد لوله‌ مانیسمان با توجه به ضخامت دیواره لوله، متفاوت است. در مواردی که انتقال سیال یا گاز در لوله، از اهمیت بسزایی برخوردار است، این محصولات بسیار کاربردی و حیاتی هستند. زیرا در چنین مواردی، نشت سیالات خطرساز خواهد شد. در کاربردهای فشار بالا مانند صنایع و پالایشگاههای هیدروکربن، اکتشاف و حفاری نفت و گاز و همچنین انتقال آن ها، لوله های بدون درز حرف اول را می‌زند. این محصولات در صنایع زیر کاربرد مهم و حیاتی دارند:

  • ساخت مخازن سوخت CNG
  • ساخت لوله‌های انتقال تحت فشار (نفت و گاز)
  • ساخت خطوط هیدرولیک
  • ساخت بویلر و مبدل
  • ساخت خطوط آتش‌نشانی
  • گاز کشی (لوله‌های با ضخامت بالای 2 اینچ)
  • خطوط انتقال و توزیع مایعات، اسیدها، دوغاب‌ها، بخارها
  • تصفیه روغن و گاز
  • به عنوان

مشخصات فنی لوله مانیسمان چیست؟

رده‌های XXS، XS و STD نشان دهندۀ لوله‌های بدون درز با آلیاژ کربن است. 40S ،10S و 80S نیز نشان دهندۀ لوله‌های بدون درز استنلس استیل می‌باشد.

این محصول در بازار ایران، در رده‌های 10، 20، 30، 40، XX60، 160، 80 و XS موجود است. از این میان، رده‌های 20، 40 و 80 در بازار رایج‌تر هستند. رده 20 و 30 جزء لوله‌های مانیسمان سبک محسوب می‌شوند.

علاوه بر رده، پارامترهای زیر از دیگر مشخصات یک لوله بدون درز محسوب می‌شود:

  • قطر خارجی (سایز اسمی)
  • طول لوله
  • جنس لوله

طول لوله های مانیسمانی که برای نفت و گاز استفاده می‌شود، نباید کمتر از 10 متر و بیشتر از 12.8 متر باشد.

مشخصات لوله های مانیسمان فولادی

  • قطر آن‌ها کوچک‌تر است.
  • قابلیت جوش‌پذیری بسیار خوبی دارند.
  • قابلیت اجرایی عالی دارند.

استانداردهای رایج‌ترین لوله‌های مورد استفاده در صنعت نفت و گاز عبارتند از:

  • استاندارد ASTM لوله‌های بدون درز فولاد کربن: A53، A106، A333 و API 5L
  • استاندارد ASTM لوله‌های بدون درز فولادی آلیاژ کروم: P5 تا P91 (برای مصارف پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها)
  • استاندارد NACE: این استاندارد در زمان استخراج نفت، در پروژه‌های سرچاهی مناسب است. نفت خام (به ویژه نفت خام ترش) در زمان استخراج بسیار خورنده است و در صورت عدم رعایت استانداردهای خاص، با گذر زمان می‌تواند لوله را سوراخ کند.

روش تولید لوله بدون درز چگونه است؟

لوله‌های بدون درز از طریق قالب‌گیری و تحت فرایند ساخته و تولید می‌شوند. ساخت این محصول می‌بایست مطابق دستورالعمل‌های ویژه و با رعایت استانداردهای خاص انجام شود. در برخی موارد نیز می‌بایست عملیات حرارتی خاصی در زمان تولید اعمال شود. به طور کلی، انتخاب روش تولید لوله‌های بدون درز بر اساس نیاز کاری و امکانات کارخانۀ سازنده، ممکن است کمی متفاوت باشد.

برای تولید پایپ بدون درز فولادی، شمش‌های فولادی را برش داده و سپس آن ها را در کوره‌های قوسی گرم می‌کنند. بعد از اینکه شمش‌ها به حد کافی داغ شدند و به مرحلۀ سرخ شدن رسیدند، سطح آن‌ها را با دستگاهی به نام الانگیتور گرد می‌کنند. شمش‌های گرد سپس سوراخ می‌شوند. بعد از آن نوبت به مرحلۀ سُنبه‌کاری می‌رسد. یک سنبه 12 متری را به داخل شمش وارد می‌کنند. این کار باید با سرعت بالا انجام شود. سپس باید چک شود که لوله‌ها تاب نداشته باشند. در صورت وجود تاب، لازم است تاب گیری انجام شود. مقدار انحراف از یک خط مستقیم نیز نباید بیش از 0.15% باشد.

بعد از انجام مراحل بالا، سُنبه را خارج کرده و سر و ته لوله را گرد می‌کنند. پس از آن نوبت به مرحلۀ کشش است؛ لوله را به اندازه‌های گوناگون و تا 24 متر تحت کشش قرار می‌دهند. در نهایت نیز آن را خنک می‌کنند. خنک‌کاری، با استفاده از آب و تحت فرایند خاصی صورت می‌گیرد. کنترل کیفی آخرین مرحله از روند تولید است. برای تولید لوله‌های با ضخامت بیشتر، به دمای بالاتر لازم است.

آرایش لبه لوله ها

بعد از فرایند تولید لوله، لبه های ابتدایی و انتهایی لوله را تراش می‌دهند و آن را به صورت (/) در می‌آورند. این حالت Beveling نام دارد که در فارسی، به اصطلاح لبۀ پخ خورده نام دارد. ایجاد پخ در لبۀ لوله‌های درزدار، فرایند جوشکاری آن را فراهم می‌کند. برای جوشکاری لوله مانیسمان از روش Buttweld استفاده می‌شود.

کنترل کیفیت و تست سلامت لوله

پایپ‌های بدون درز در صنایع حساس استفاده می‌شوند و کاربردهای حساسی دارند. از این رو، کنترل کیفی آن‌ها باید بسیار با دقت انجام شود. در زمان بررسی و تست این لوله‌ها، لازم است موارد زیر چک شود:

  1. مقاومت کششی لوله
  2. مقاومت فشارشی لوله
  3. مقاومت در برابر خوردگی
  4. تست سختی لوله

1- تست مقاومت کششی

برای بررسی کیفیت کششی لوله‌ها، نمونه را تا حد گسیختگی می‌کشند. در زمان این تست، میزان مقاومت در برابر کشش، توسط دستگاه اندازه‌گیری و ثبت می‌شود. اگر نمونه عملکرد خوبی در زمان تست کشش از خود نشان دهد، مورد تأیید قرار می‌گیرد و برای بررسی های دیگر کنترل می‌گردد.

2- بررسی مقاومت فشاری

در تست فشار، لوله تولید شده را به مدت 5 ثانیه تحت فشار یک دستگاه مخروطی شکل قرار می‌دهند. این دستگاه را وارد نمونه کرده و اگر بعد از 5 ثانیه فشار، تَرکی در لوله ایجاد نشد، تست موفقیت‌آمیز بوده است. فشار را باید به ضعیف‌ترین قسمت لوله وارد کرد و نتیجه را نسبت به ضعیف‌ترین قسمت لوله سنجید. متوسط فشار قابل تحمل برای لوله‌های مانسمان 2.45 مگاپاسکال است.

3- تست خوردگی

4- تست سختی لوله مانیسمان

برای بررسی سختی لوله‌های مانسمان، سه نوع تست وجود دارد:

برای بررسی تست سختی می‌توان از سه دستگاه استفاده کرد:

  1. دستگاه راکول (Rockwell) جهت اندازه‌گیری سختی HRB
  2. دستگاه برنیل (Brinell) جهت اندازه‌گیری سختی HB
  3. دستگاه ویکرز (Vickers) جهت اندازه‌گیری سختی HV

بررسی میزان سختی با یکی از دستگاه‌های مذکور، کفایت می‌کند؛ اما نتیجه حاصل از راکول دقیق‌تر است. هزینه تست سختی برای لوله‌های بدون درز ضخیم، کمتر است.

ای بدون درز  شش ضلعی می باشد و با تسمه محکم بسته و آماده بارگیری می گردد تا از کارخانه به محل سفارش ارسال شوند. تاریخچه لوله مانیسمان

لوله مانیسمان از لوله های مهم و کاربردی در پروژه های عمرانی و ساخت و ساز می باشد. این محصول اولین بار در سال 1950 میلادی در شهر دوسلدروف آلمان توسط برادران مانیسمان تولید شد. از آن روز به بعد نام سازندگان آن بر محصول ماندگار شد. لوله مانیسمان به لوله بدون درز یا در اصطلاح علمی آن به سیم لس معروف است. چرا به این لوله،  بدون درز می گویند؟ نحوه تولید و ساخت این محصول به گونه ای است که هیچ درز و نقطه جوشی در آن وجود ندارد. استحکام و مقاومت بالای آن باعث شده میزان تولید و مصرف آن در دنیا رو به افزایش باشد. در مطالب قبل در مقاله ای تحت عنوان به طور مفصل این محصول را معرفی کردیم در ادامه این مطلب مشخصات فنی لوله مانیسمان و را بیشتر توضیح می دهیم.

مراحل ساخت لوله مانیسمان

ابتدا فولاد را به کوره می برند و در طی حرارت آن را گرم می کنند و وقتی به درجه مورد نظر رسید و کامل گرم شد و فولاد نرم شد با وسیله به نام لخ پرس سوراخ می کنند و به دستگاه اللنگاتور می فرستند تا فولاد را که گرم شده با این دستگاه گرد کنند. پس از آن نوبت به مرحله شلیک سمبه می رسد، مرحله ای که از تمامی مراحل جذاب تر است و همین قسمت است که بیشترین تفاوت را در تولید این لوله با سایر لوله ها به وجود می آورد. وقتی که فولاد از مرحله گرمادهی بیرون می آید همچنان گرم و داغ است به همین منظور سمبه به سمت فولاد پرتاب می شود همین پرتاب باعث می شود که شمش سوراخ شود بدون این که درزی پیدا کند. این سمبه ها سرعت بسیار بالایی دارد و به طول 12 متر است که از داخل شمش فولادی عبور می کند. بعد از این مرحله باید تاب گیری لوله انجام شود که اگر تاب پیدا کرده است آن را صاف و یکدست کنند و سپس سر و ته لوله را به حالت گرد در می آورند و به اندازه مورد نظر خود می رسانند به این صورت که لوله را تحت کشش قرار می دهند تا به اندازه دلخواه برسد که در ایران این اندازه تا 24 متر است و در دیگر کشورها این عدد بیشتر است و در حال حاضر آمریکا بالاترین متراژ این محصول یعنی 42 متر را می تواند تولید کند. بعد از آن لوله را با آب، سرد و خنک می کنند و سپس آن را به دستگاه کونیک می فرستند تا در این دستگاه سر و ته آن صاف شود و در یک راستا باشد.

ضخامت لوله مانیسمان

به ضخامت دیواره این لوله رده می گویند. این لوله دارای رده 20، رده 40، رده 60، رده 80 ، رده 120 ، رده 140 است.

  • مشخصات فنی لوله مانیسمان رده 20:

در جدول مشخصات لوله های مانیسمان رده 20 می توانید با این لوله بیشتر آشنا شوید اما جالب است بدانید که این محصول برای گازکشی داخل ساختمان که به صورت توکار است استفاده می شود. اتصالات لوله بدون درز رده 20 را باید برای لوله های مانیسمان 20 استفاده کرد. ساختمان هایی که تا 5 طبقه هستند در آیین نامه نظام مهندسی کشور حتما باید از لوله مانیسمان رده 20 استفاده کنند. این اقدام به این جهت است که در صورتی که زلزله، نشست و یا تخریب ساختمان را در پی داشته باشیم، این لوله مانع آسیب جدی، ترک یا شکاف خواهد شد و به تبع آن حادثه ناگواری از بعد آتش سوزی و… رخ نمی دهد.

جدول سایز لوله مانیسمان رده 20

 

 

دکمه بازگشت به بالا