مشهورترین جهش کرونا/ عاقبت احتمالی اپیدمی قرن

محقق ارشد آزمایش بالینی واکسن و متخصص بیماری های عفونی رازی کوپارس با بیان اینکه می توان تأثیر واکسن های تولید شده روی ویروس تاج را بررسی کرد ، گفت: “لازم به ذکر است که در ویروس جهش می تواند در هر دو طرف رخ دهد ؛ پیوست ویروس به سلول انسانی و تضعیف ویروس یا غیرفعال و غیر بیماری زا بودن آن. از طرف دیگر ، جهشی ایجاد می شود که حساسیت ویروس به سلول را افزایش می دهد و بیماری زایی و عفونت را افزایش می دهد.

دکتر سعید کلانتری در مصاحبه با خبر روزانه وی در مورد اثر بخشی واکسن کوپارس در برابر جهش های احتمالی ویروس گفت: “این موضوع قابل بررسی است.” ما می دانیم که واکسن ما از کدام پروتئین ویروسی ساخته شده و پروتئین های ویروس موجود در آن کدام یک از پروتئین های ویروسی است و اگر جهاتی در مکان های تولید واکسن رخ ندهد ، واکسن به طور طبیعی می تواند مثر باشد. اگر جهش فقط چند نقطه باشد که ما از آن واکسن ساخته ایم ، باید بررسی شود. این بدان معنی است که ما باید ویروس های جهش یافته را در برابر آنتی بادی هایی که بخشی از واکسن ما هستند بررسی کنیم و ببینیم که آیا آنها م workثر هستند. البته این مقایسه هنوز در عمل انجام نشده است ، اما از لحاظ تئوری قابل ارزیابی است.

چه اتفاقی برای تاج افتاده است؟

کلانتری افزود: “با این حال ، هنگامی که جهش ها رخ می دهد ، ممکن است عامل بیماری زا کمی تغییر کند.” مانند ویروس آنفولانزا. جهش های ویروس آنفولانزا سالانه اتفاق می افتد ، بنابراین ما هر سپتامبر واکسن آنفلوانزای جدید را واکسینه می کنیم. این احتمال وجود دارد که چنین نتیجه ای برای ولیعهد اتفاق بیفتد. ساخت واکسن م effectiveثر علیه Covid-19 مهم است و در این حالت احتمالاً مجبور خواهیم بود سالانه تغییراتی را در واکسن ایجاد کنیم که بر اساس جهش هایی ایجاد شده باشد ، مثلاً علیه آنفلوانزا. بنابراین ، بسته به جهش ها و اتفاقاتی که بعداً برای ویروس رخ می دهد ، باید تصمیم بگیریم که چه کاری می خواهیم انجام دهیم. مهم است که واکسن اولیه موثر و بی خطر باشد ، که باید چندین مرحله را طی کند.

امکان تضعیف یا تقویت جهش ویروس ها

وی ادامه داد: لازم به ذکر است که جهش ویروس می تواند در هر دو طرف اتفاق بیفتد ؛ بنابراین ، جهشی می تواند رخ دهد و تمایل ویروس به سلولهای انسانی را کاهش دهد و ویروس را ضعیف کرده یا آن را غیر فعال و غیر بیماری زا کند. از طرف دیگر ، جهش می تواند باعث افزایش حساسیت ویروس به سلول ها و افزایش بیماری زایی و عفونت شود. هر دو این احتمالات امکان پذیر است.

معروف ترین پرش تاج

کلانتری درباره مهمترین جهشهای تاج جهان گفت: “سویه های انگلیس و آفریقا شایع تر هستند و مشهورترین جهش های تاج جهش پروتئین ویروس و افزایش انتقال است که به طور طبیعی کنترل اپیدمی را پیچیده می کند.” با توجه به واکسن های دیگری که در جهان قبل از ما ساخته شده است و با مطالعات انجام شده بر روی این جهش ها ، این جهش ها جهشی نبوده اند که واکسن مثر نباشد. این واکسن علیه گونه های انگلیسی م effectiveثر است و از واکسن های مشابهی در سراسر جهان استفاده می شود و نیازی به تغییر پروتکل واکسیناسیون کرونا نبود. جهش های جدیدی که ناشناخته هستند یا برای مدتی مورد مطالعه قرار نگرفته اند ممکن است معرفی شوند.

وی با بیان اینکه “جهش ها متنوع و متعدد خواهد بود” ، اظهار داشت: در این مرحله باید فکر کنیم که واکسن ساخته شده است و اگر واکسن برای جهش خاصی کارساز نباشد ، باید تغییراتی ایجاد کنیم. با این حال ، اگر ویروس در این سطح در جهان گسترش یابد ، انتظار داریم جهش های مختلفی در مناطق مختلف جهان رخ دهد و ویروس تغییر کند. ویروس محدود به یک منطقه خاص جغرافیایی نیست و نمی توان رفتار آن را تضمین کرد.

مهمترین راه جلوگیری از تاج

وی گفت: “در حال حاضر ، مهمترین راه برای جلوگیری از این استفاده از تجهیزات محافظت شخصی است.” مانند این ماسک که هنوز هم مجبور به استفاده از آن هستیم و حتی پس از واکسیناسیون نیز به راحتی نمی توان گفت ماسک را بردار اگر درصد زیادی از مردم واکسینه نشوند ، همه گیری کنترل نمی شود تا بگوید آیا ماسک قابل برداشت است. باید منتظر بمانیم و ببینیم با چه سرعتی می توان واکسن زد ، چگونه ویروس رفتار می کند و سپس تصمیم می گیریم. هنوز نمی توان گفت که آیا ما می توانیم در شش ماه آینده پس از واکسیناسیون ماسک را برداریم و آیا جامعه و جهان به حالت عادی برمی گردند. برای قضاوت خیلی زود به نظر می رسد. باید صبر کنید و ببینید رفتار ویروس چگونه است.

تاج هنوز تمام نشده است

کلانتری درباره وضعیت سفر و خطر انتقال ویروس گفت: “خیلی زود است که مردم فکر کنند همه چیز تمام شده و آنها در سفر هستند.” آنها باید به نوروز امسال و همچنین سال گذشته نگاه کنند. بنابراین بسیاری از مردم به جایی نرفتند و در خانه های خود ماندند. یکی از مشکلاتی که به ما امکان کنترل شروع اپیدمی را داد و اولین پیک به زودی وارد شد ، تعطیلات نوروز بود که مردم به خوبی آن را تماشا می کردند و در خانه های خود می ماندند. در حال حاضر شاهد افزایش بستری در بیمارستان هستیم و در صورت ادامه این روند ، احتمالاً اوج بعدی را خواهیم داشت.

وی تأکید کرد: اینکه فکر کنیم کل جامعه آلوده و ایمن است و می توانیم به زندگی عادی و مسافرت برگردیم و …. خوشبینانه است. ما هنوز هم باید درصد زیادی از جامعه را مشاهده و فعال کنیم و سپس به فعالیت های عادی خود برگردیم. ممکن است سالها طول بکشد تا به شرایط زندگی عادی برگردد ، اما چند سالی است که چیزی ادامه دارد و این مسئله طی چند ماه حل نخواهد شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا